Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Ik ben ook Kings Of Leon fan, maar dat zijn niet de nummers waarvoor ik ga. geef mij maar Radioactive, Pyro en Closer. :D

Jaja ik was gisteren bij Kings of Leon en echt hun beste show tot nu toe! Een mooie set, alhoewel één van de beste nummers allertijden, Knocked up ontbrak. Pyro was een magisch moment, en het ruige werk als Four Kicks, Molly's Chambers en Black Thumbnail waren ongelofelijk strak. De set was 25 nummers, dus 1 uur en driekwartier (yep, vergeleken met show in Newcastle hetzelfde minus Knocked Up). Hoewel ik eerst ook niet zo'n zin in KoL had is het nu de band waar ik het meest zin in heb. Geef KoL een goed publiek en ze zijn steengoed. Ga je er bij staan zoals vorog jaar dan vraag je ook om chagarijnige blikken. Komop bij Pyro en Radioactive mag je gewoon meedoen ...

Geef KoL een goed publiek en ze zijn steengoed. Ga je er bij staan zoals vorog jaar dan vraag je ook om chagarijnige blikken. Komop bij Pyro en Radioactive mag je gewoon meedoen …

Dat wil dus zeggen dat ze geen "super" band zijn, want het moet niet aan het publiek liggen maar aan de band.
De band hoort de sfeer te zetten, ik vind bijvoorbeeld dat ge"heeeeehooo" van GreenDay absoluut niets.. maar het maakt echt wel sfeer.
De band word naar RW gehaald, en die moeten het maken. Niet het publiek in dat opzicht. Ik vind het namelijk een beetje het zelfde (kom ik weer met mijn super vergelijkingen) als wanneer je een auto maakt als designer, en dan gaat zeggen. Ja nee .. de auto is wel mooi als 100% van de kijkers zegt dat hij spuug lelijk is, en dat dan afwimpelen op het feit dat de kijkers zo chagrijnig zijn en met rare blikken naar de auto kijken.

Het is als performer je taak om dat ZELF te maken, de BAND moet het publiek mee trekken en niet andersom. Sommige zijn daar niet goed in, sommige iets te goed ( hives bijvoorbeeld ) maar dat maakt niet uit, als je je best er voor doet krijg je al een hoop mensen mee. Dat gevoel steekt aan, en dan komt het prima in orde. Maar niet als je daar als een stel zandzakken gaat staan spelen en dan het raar vinden dat er HEEL veel mensen er geen kont aan vinden. Schiet voor mij part 100 euro aan vuurwerk de lucht in en roep er wat bij, en eigenlijk zit je al gebakken. Want muziek maken kunnen ze best wel.

Dus het feit dat het aan het publiek zou liggen vind ik onterecht. Ik kan gewoon niet plezier hebben bij een concert waar 5 zoutzakken op een gitaar staan te raggen om te zorgen dat het optreden voor bij is. En ze dan terug naar hun trailer of weet ik het wat kunnen, om elkaars kop in te slaan en alcohol te zuipen.

Nogmaals, pak bijvoorbeeld The Subs op werchter de laatste keer. Ik vind die muziek 2 minuten leuk daarna ben ik het beu, ik heb HEEL die set staan afkijken en mee staan springen en dansen en weet ik het allemaal. Puur en alleen om de dingen die ze er voor deden om het publiek blij te maken.

Ik ben ook Kings Of Leon fan, maar dat zijn niet de nummers waarvoor ik ga. geef mij maar Radioactive, Pyro en Closer.
icon_biggrin.gif

Begrijp me niet verkeerd, die nummers vind ik ook echt vet! Ben één van de weinigen die echt alles goed vind van hen!

Geef KoL een goed publiek en ze zijn steengoed. Ga je er bij staan zoals vorog jaar dan vraag je ook om chagarijnige blikken. Komop bij Pyro en Radioactive mag je gewoon meedoen …

Volledig akkoord.

Dus het feit dat het aan het publiek zou liggen vind ik onterecht. Ik kan gewoon niet plezier hebben bij een concert waar 5 zoutzakken op een gitaar staan te raggen om te zorgen dat het optreden voor bij is. En ze dan terug naar hun trailer of weet ik het wat kunnen, om elkaars kop in te slaan en alcohol te zuipen.

Het kan wel degelijk aan het publiek liggen, volgens mij. Als jij tussen allemaal echte fans gaat staan, heb je sowieso een heel andere beleving dan wanneer je tussen de échte zoutzakken gaat staan. Ik zou zeggen, ga vooraan staan, probeer niet vooringenomen te zijn, en probeer je in te leven! :)

Het kan wel degelijk aan het publiek liggen, volgens mij. Als jij tussen allemaal echte fans gaat staan, heb je sowieso een heel andere beleving dan wanneer je tussen de échte zoutzakken gaat staan. Ik zou zeggen, ga vooraan staan, probeer niet vooringenomen te zijn, en probeer je in te leven!
icon_smile.gif

Dan moet je als goede band daar nog iets van sfeer in krijgen, ook al zijn het geen fans. anders heb je geen klap te zoeken op festivals.

Publiek speelt weldegelijk een rol, er is volgens mij geen enkele band wiens performance niet aangetast wordt door het publiek (dan tel ik dronken roepers enzo er ook wel bij).

Maar: Als band moet je je er bewust van zijn dat festivals een andere context brengen. Je weet goed genoeg dat de helft van het publiek mensen zijn die slechts 1-2 nummers kennen of die eigenlijk al voor een andere artiest klaar staan, of je nu KOL of Parquet Courts bent. Dan is het de taak van de band om de performance en de setlist zo aan te passen dat je die helft van het publiek ook mee kan krijgen.

Nuja, ook Arctic Monkeys doen zowat wat KoL doet: hun nummers spelen zonder veel franjes als vuurwerk, meezingpauzes en "heeejooo"- momentjes. En ook zij zeggen amper iets tussen de nummers. En daar hoor je weinig mensen over klagen. Mij ook niet, want ik vind dat dat (ook in het geval van KoL) niet nodig is...

En dat het publiek geen aandeel heeft in de kwaliteit van het optreden is flauwekul. Een nummer als Black Thumbnail is toch echt wel opzwepend maar als je dan zelfs dan als paspoppen voor het podium blijft staan (en braaf wacht om dat ene hitje mee te roepen) dan ligt het misschien wel aan jezelf.

Maar zonder veel franje spelen is iets anders dan als een zoutzak op het podium staat, waar het af en toe bij KoL wel op lijkt. Nu heb ik gehoord dat het t afgelopen jaar verbeterd is dus laten we maar van het positieve uit gaan. Trouwens de ene stoort zich wel aan een houding, de ander totaal niet, het is ook heel erg persoonlijk

Maar zonder veel franje spelen is iets anders dan als een zoutzak op het podium staat, waar het af en toe bij KoL wel op lijkt.

Ja maar dat doen de Monkeys toch ook wel soms... Pukkelpop 2009 was echt verschrikkelijke headlineshow van die gasten. Tegenwoordig is het iets beter dus ik laat me graag verrassen. Heb zeker veel zin in beide bands (en zo'n 20 andere haha) :-)

Mooie discussie over KoL. Ik ben van mening dat wanneer je op een festival staat, dat je dan weet dat je extra je best moet doen om het publiek voor je te winnen. Als je een statische band bent, dan kun je ook lauwe reacties terug verwachten. Maar KoL speelt wel dusdanig strak, dat een ''heeeeee-hooooo'' ook niet bij hun show past. Het is denk ik een wisselwerking waarbij de band zo'n 80% voor de energie moet zorgen, en het publiek die 20% moet geven om het perfect te maken.

Als ik het goed begrijp krijgen we nu 2 afterparty podia. Eentje met die containers, en die andere in de tent van The Hive. Plus nog de kraampjes die niet verdwijnen, en waar ook vaak bier en eten te halen valt. Wat denken jullie dat dit voor de sfeer zal zorgen na de laatste optredens? Zal de gemoedelijkheid van die kraampjes verdwijnen? De afterparty tent op camping B van Pinkpop was erg gezellig, maar dat komt denk ik ook omdat dat de enige mogelijkheid is voor een afterparty. Op Werchter heb je er nu 3 (stands, container-DJ en The Hive).

Wat denken jullie dat dit voor de sfeer zal zorgen na de laatste optredens? Zal de gemoedelijkheid van die kraampjes verdwijnen? De afterparty tent op camping B van Pinkpop was erg gezellig, maar dat komt denk ik ook omdat dat de enige mogelijkheid is voor een afterparty. Op Werchter heb je er nu 3 (stands, container-DJ en The Hive).

Ik denk dat het weinig invloed heeft op de sfeer bij de kraampjes. De twee afterparties(the Hive en stage 4) zijn volgens mij allebei met dj's. Mensen die niet van dj's houden(en dat zijn er volgens mij redelijk wat op RW) gaan sws naar de kraampjes of naar de camping, en mensen die liever rustig een biertje drinken of wat eten naderhand gaan sowieso wel naar die kraampjes. De Dj's bij die nieuwe stage zijn bovendien ook niet heel bijzonder, dus ik denk dat je bij allebei goed zit. Het is maar net wat je wilt.

Mooie discussie over KoL. Ik ben van mening dat wanneer je op een festival staat, dat je dan weet dat je extra je best moet doen om het publiek voor je te winnen. Als je een statische band bent, dan kun je ook lauwe reacties terug verwachten. Maar KoL speelt wel dusdanig strak, dat een ”heeeeee-hooooo” ook niet bij hun show past.

Exact. Dat zit gewoon niet in KoL's karakter om ineens extreem interactief te doen met het publiek...

<div class="d4p-bbt-quote-title">Heemstock wrote:</div>
Mooie discussie over KoL. Ik ben van mening dat wanneer je op een festival staat, dat je dan weet dat je extra je best moet doen om het publiek voor je te winnen. Als je een statische band bent, dan kun je ook lauwe reacties terug verwachten. Maar KoL speelt wel dusdanig strak, dat een ”heeeeee-hooooo” ook niet bij hun show past.

Exact. Dat zit gewoon niet in KoL’s karakter om ineens extreem interactief te doen met het publiek…

Dan moet je lekker je stadion tours doen enzo, maar geen festival.

Exact. Dat zit gewoon niet in KoL’s karakter om ineens extreem interactief te doen met het publiek…

Niet mee eens. Festivals zijn uitstekende mogelijkheden voor artiesten om zichzelf aan een (nog) breder publiek te laten zien en een prima manier om wat makkelijker geld te verdienen. En met de huidige ontwikkelingen in de (online) distributie van muziek is dat nu eenmaal belangrijk voor artiesten. Bovendien loop ik meteen weg als een band kapriolen uithaalt die hen niet staan, alleen om maar wat 'sfeer' te brengen.

Op een festival moet je jezelf dus wat mij betreft profileren zoals je bent, met je grootste hits en je beste nummers. Niet met extra gehannes op het podium wat je normaal niet zou doen. Als je als publiek dan vindt dat er niet voldoende 'sfeer' is, is het óf niet jouw muziek óf heb je zelf gewoon niks op een festival te zoeken.

Raar woord trouwens, 'sfeer'. Iedereen beleeft muziek toch op zijn eigen manier. Als het aan mij ligt, heeft het gros van de bands gewoon helemaal geen interactie met het publiek. Als je goed bent in wat je doet, laat je je muziek spreken in plaats van dat zelf te doen.

Wat denk je dat ze doen? :p
Maar hoeveel groepen zijn er niet die bijna niets tot helemaal niets van interactie met het publiek hebben? Te veel om op te noemen hé, als die niet op festivals mogen spelen...

Visdave34 haalt me hier de woorden uit de mond. :)

<div class="d4p-bbt-quote-title">Fonneke wrote:</div>

Wat denk je dat ze doen? :p<br>
Maar hoeveel groepen zijn er niet die bijna niets tot helemaal niets van interactie met het publiek hebben? Te veel om op te noemen hé, als die niet op festivals mogen spelen…

Visdave34 haalt me hier de woorden uit de mond.
icon_smile.gif

Inderdaad. Het beste optreden dat ik ooit zag op een festival is nog steeds Radiohead op Pukkelpop 06 (ik was 15, mijn eerste festival). Fantastisch was dat en niet omdat het publiek de hele tijd op en neer aan het springen was...

<div class="d4p-bbt-quote-title">King wrote:</div>

<div class=”d4p-bbt-quote-title”>Fonneke wrote:</div><br>

Wat denk je dat ze doen? :p<br><br>
Maar hoeveel groepen zijn er niet die bijna niets tot helemaal niets van interactie met het publiek hebben? Te veel om op te noemen hé, als die niet op festivals mogen spelen…

Visdave34 haalt me hier de woorden uit de mond.
icon_smile.gif

Inderdaad. Het beste optreden dat ik ooit zag op een festival is nog steeds Radiohead op Pukkelpop 06 (ik was 15, mijn eerste festival). Fantastisch was dat en niet omdat het publiek de hele tijd op en neer aan het springen was…

Niet alle bands hebben het nodig, dat is maar KoL zeker wel. Er word niet voor niets zo veel over geklaagd.
En je hoeft geen heey hooo band te zijn snap ik best, maar als zoutzakken optreden is ook wel het andere uiterste.
Doe op z'n minst je best! ( en dat vind ik bij KoL echt NIET...) niet in muziek opzicht (radio muziek) en niet in performance opzicht... is gewoon echt een bagger band in mijn opzicht. Gewoon uitgemolken bagger, en dat weten ze zelf goed genoeg. En profiteren ze ( ik kan ze eigenlijk ook geen ongelijk geven) flink van! Gewoon makkelijk cashen en over paar jaar klapt die band, want ze kunnen elkaar eigenlijk niet uitstaan. En voor op de radio op zichzelf prima muziek .. alleen word het dan helemaal uitgeknepen en 100x gedraaid op een dag. Maar KoL ik kan er niets mee.. ik wil er niets mee .. en ik vind het zwaar slechte band. En dat is puur en alleen omdat ze er bij staat als zoutzakken.

Ik heb ze elke keer op werchter een kans gegeven, en echt een kans. Maar de opstelling is precies het zelfde, ik zou er bijna geld op durven in te zetten dat ze er weer zo bij staan dit jaar:

promoted-media_53484986a41e5.jpg

Dat houd dus in, dat ze saai suf en niet festival waardig zijn. Want als band weet je dat je op een festival nou net de mensen moet overhalen die je "nog niet leuk vinden" of "bagger" vinden. En als je je dan er zo makkelijk van af maakt.. tja sorry maar dan kan ik ook naar een bandje gaan kijken die 5euro entree kost. En het mooiste van alles is, die staan er PRECIES het zelfde bij. Maar dat komt omdat ze spanning hebben en nog geen houding hebben op een podium, en vaak net 15 zijn geweest.

Ik denk dat het bij KoL al heel veel zou schelen als ze gewoon een keer een leuk verhaaltje bij een nummer vertellen. Twee keer een leuke anekdote vertellen bij een nummer en heel simpel 'Do you still want to hear Sex On Fire?' en het publiek heeft meteen het gevoel dat ze echt bij het optreden betrokken worden. Voor de lol na de vraag over Sex on Fire eerst nog ff iets anders spelen, omdat het publiek zogenaamd niet enthousiast reageert en ze zijn klaar. Zou denk ik een hele hoop schelen, want de muziek is gewoon prima.

Er is er ook maar 1 die zo'n verhaaltje hoeft te vertellen. De rest hoeft niets aan de houding te veranderen, kijk maar naar The Killers. Mark en Dave(bassist en gitarist) zijn ook niet de meeste entertainende artiesten, maar omdat Brandon(zanger) af en toe een verhaaltje vertelt en Ronnie en hij wel wat entertainender zijn hoor je er bij hen niets over en wordt het gerespecteerd. Als doet de drummer zo'n introductie voor een liedje en is hij amper te zien, het zal toch zorgen dat het publiek zich een stuk meer bij het optreden betrokken voelt

Ik denk dat het bij KoL al heel veel zou schelen als ze gewoon een keer een leuk verhaaltje bij een nummer vertellen. Twee keer een leuke anekdote vertellen bij een nummer en heel simpel ‘Do you still want to hear Sex On Fire?’ en het publiek heeft meteen het gevoel dat ze echt bij het optreden betrokken worden. Voor de lol na de vraag over Sex on Fire eerst nog ff iets anders spelen, omdat het publiek zogenaamd niet enthousiast reageert en ze zijn klaar. Zou denk ik een hele hoop schelen, want de muziek is gewoon prima.

Er is er ook maar 1 die zo’n verhaaltje hoeft te vertellen. De rest hoeft niets aan de houding te veranderen, kijk maar naar The Killers. Mark en Dave(bassist en gitarist) zijn ook niet de meeste entertainende artiesten, maar omdat Brandon(zanger) af en toe een verhaaltje vertelt en Ronnie en hij wel wat entertainender zijn hoor je er bij hen niets over en wordt het gerespecteerd. Als doet de drummer zo’n introductie voor een liedje en is hij amper te zien, het zal toch zorgen dat het publiek zich een stuk meer bij het optreden betrokken voelt

Dat zou inderdaad al veel kunnen doen. Ze hoeven er ook echt niet als de Toppers bij komen te staan hoor. Maar een beetje interactie lijkt me niet te moeilijk.

Users who are viewing this thread