Alcatraz Open Air 2025

Dat had ik even volledig gemist. Serieus een last-minute aan het overwegen.
Blijft me verbazen dat deze band zo'n kleine zaaltjes speelt. Misschien zoals @Jamel zegt, te veel passages om uniek te zijn, maar deze mannen blazen je toch iedere keer omver.
Was @Loek123 die dat zei, maar ik ben het wel helemaal met je eens. Echt een geweldige band, populair op festivals maar om één of andere reden vaak optredend in mini zaaltjes.

Eigenlijk best tevreden met de nieuwe drop. Toch wel écht een stevige donderdag nu, ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken op de timetable.

Vrijdag "Cabal" erbij, mooie deathcore band in de Helldorado. Staan ook ideaal in het programma met Cabal - Thrown - Crystal Lake. Past dus zeker binnen het plaatje!

Drowning Pool had ik ook nog wel leuk gevonden, maar volgens mij gaan ze clashen met Ne Obliviscaris, helaas.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Won, er staan 22(!) thrash metalbands (of gerelateerde genres) geprogrammeerd over het hele weekend. Die door jou vervloekte zaterdag heeft er inderdaad de minste, maar daar staan er alleszins toch ook nog vijf. Hiermee is dit genre by far het meest geprogrammeerde genre van alle subgenres dit jaar. Twee ervan zijn headliner, de donderdag is één tent volledig gereserveerd voor bands uit dat genre. De thrash bands staan verspreid over de hele dag, op verschillende podia. Als er nou één genre is wat niet wordt 'weggestoken' dan is het thrash metal wel. Graspop is een groter festival, met een stuk meer bands. Weet je hoeveel thrash metalbands daar dit jaar staan? Drie.
Wilde toch even een duit in het zakje doen🤗 Er staan sowieso 5 thrash-bands op Graspop. Ff offtopic🤣

Er spelen op donderdag 13 bands. Om het volk zo degelijk mogelijk te verspreiden, vermoed ik dat de bands op de Swamp/Helldorado op hetzelfde moment zullen spelen.
Kom je dus uit op een verdeling van 6 & 7 bands per stage. Vorig jaar speelden er 5 bands op de pre party in de Swamp, waarvan de eerste om 19u00 begon. Lijkt me dus nog wel haalbaar, maar dan zullen ze wat eerder moeten starten. Eerste band al om 17u00 in de Swamp (of Helldorado) en dan om 18u00 beide podia openen met de eerste bands. Zo kan je eigenlijk nog altijd het tijdsschema van vorig jaar behouden, met als uitzondering dat de weide al om 17u00 opent i.p.v. 17u30.

Er spelen op donderdag 13 bands. Om het volk zo degelijk mogelijk te verspreiden, vermoed ik dat de bands op de Swamp/Helldorado op hetzelfde moment zullen spelen.
Kom je dus uit op een verdeling van 6 & 7 bands per stage. Vorig jaar speelden er 5 bands op de pre party in de Swamp, waarvan de eerste om 19u00 begon. Lijkt me dus nog wel haalbaar, maar dan zullen ze wat eerder moeten starten. Eerste band al om 17u00 in de Swamp (of Helldorado) en dan om 18u00 beide podia openen met de eerste bands. Zo kan je eigenlijk nog altijd het tijdsschema van vorig jaar behouden, met als uitzondering dat de weide al om 17u00 opent i.p.v. 17u30.
Maakt de 6 om 7 verdeling het niet juist logischer dat ze om en om gaan spelen? Openen en afsluiten in de Swamp met totaal 7 shows daar, tussendoor 6 shows in de Helldorado? Wellicht met een beetje overlap tussen begin en eind zodat je niet in een keer een hele mensenmassa op de been brengt wat van het ene podium naar het andere podium wil, maar dat een beetje spreidt op die manier. Telkens 2 tegelijk en dan weer een tijdje helemaal niks voelt ook niet echt logisch aan.

Ik zou het juist beter vinden als 5 of 10 minuten tussen elke show zou zitten, ook in de rest van het tijdschema. Nu is het soms kiezen tussen het eind van de ene show of het begin van de andere show

Ik zou het juist beter vinden als 5 of 10 minuten tussen elke show zou zitten, ook in de rest van het tijdschema. Nu is het soms kiezen tussen het eind van de ene show of het begin van de andere show
Ja maar dan krijg je dus de situatie dat iedereen in de 5 minuten van de Swamp naar de Helldorado gaat lopen, of omgekeerd. Dat lijkt me precies de massale verplaatsing van mensen die je vanuit organisatorisch/veiligheid oogpunt wil voorkomen.

Ik vind het overigens nog wel onduidelijk hoe het nu zit met de verdeling van bands over de podia op die donderdagavond. Het verhaal was een podium coverbands en een podium thrash bands, dacht ik. Nu zijn er ook wat andere genres bij gekomen, okay, maar ik tel maar 4 echte coverbands: Frog Leap, Belgian Quo Band, Ramones Alive, en Motörheads. Zo te zien heeft Liliac een oorsprong in covers maar hebben ze inmiddels ook eigen werk, die zouden daar ook bij kunnen. Maar dan zit je op 5 om 8. Dus hoe ze die podiumverdeling nu precies voor zich zien is mij nog een beetje een raadsel.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en won666
volgens mij is het
swamp: frog leap - belgian quo band - liliac - sister may - room 013 - motorheads - ramones alive
helldorado: overkill - evil invaders - exhorder - warbringer - ancient rites - violent sin

room 13 is trouwens een belgische band waar Ira Black ook bij speelt. de bassist zou je ook kunnen herkennen van ostrogoth of tijdens het alcatraz weekend als "de koning"

Laatst bewerkt:
volgens mij is het
swamp: frog leap - belgian quo band - liliac - sister may - room 013 - motorheads - ramones alive
helldorado: overkill - evil invaders - exhorder - warbringer - ancient rites - violent sin

room 13 is trouwens een belgische band waar Ira Black ook bij speelt. de bassist zou je ook kunnen herkennen van ostrogoth of tijdens het alcatraz weekend als "de koning"
Ira Black heeft ook 5 jaar in I Am Morbid gespeeld. Dat is trouwens GEEN coverband van Morbid Angel.

Ik heb begrepen dat er ook nog twee bands vanuit de Alcatraz Metal Bash moeten gaan komen. Die finale is op 2 mei. En het lijkt me niet onlogisch dat die dan ook op de donderdag terecht gaan komen. Dan zouden ze het in theorie mooi verdeeld kunnen hebben, met vijf bands in elk van de drie tenten:

Swamp: Frog Leap, Belgian Quo, Liliac, Ramones Alive, Motorheads.
Helldorado: Overkill, Evil Invaders, Warbringer, Exhorder, Violent Sin
Morgue: Ancient Rites, Sister May, Room 13, +2 vanuit de Bash.

Heb er al een aantal optredens gezien en sfeerloos zou ik het nu niet noemen. Geluid en sfeer was zeker goed.
Wat lampies zouden ook goed doen. Lijkt hier en daar nog niet goed afgewerkt. Maar is natuurlijk een kleine organisatie met niet eens zoveel subsidies denk ik. Hebben heel veel zelf moeten fixen.

Users who are viewing this thread