Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Net terug van de albumreleaseshow van HEISA in Trix met in het voorprogramma Crowd of Chairs. Crowd of Chairs beviel mij prima. Lekker ruig, lekkere nummers en vooral een zeer fanatieke drummer/zanger. Was prima voor HEISA. En dan HEISA. Wat is dat een geweldige band aan het worden zeg! Ik zag ze nu voor de 4e keer en ze worden steeds beter. Veel nummers van TROIS, met als starter het lekkere 'Nandor' en uiteraard ook de toppers van joni als 'Let Go' en 'Keep It'.

• Leuk
Waarderingen: Sjakie de Wit
Gisteren naar Dean Wareham geweest in dB's. Die Galaxies 500 nummers hebben me toch een traantje weg laten pinken, wat mooi. Verder leuk om het nieuwe dB's gezien te hebben! Blijft een van mijn favoriete zalen.

• Leuk
Waarderingen: Lion
Inderdaad een geweldige show van Father John Misty. Sterke zang, humor en een fijne sfeer. Hoogtepunten waren voor mij de nieuwe nummers, vooral She Cleans Up, Summer’s Gone en Mental Health kwamen live extra goed over. Sterk begin, mooi opgebouwde set, energiek en meeslepend van begin tot eind. Ik had eerder niet zoveel met FJM, maar sinds vorig jaar ben ik ingestapt. Dit concert staat nu bovenaan mijn jaarlijstje.

Gisteren naar Dean Wareham geweest in dB's. Die Galaxies 500 nummers hebben me toch een traantje weg laten pinken, wat mooi. Verder leuk om het nieuwe dB's gezien te hebben! Blijft een van mijn favoriete zalen.
Hier had ik ook wel bij willen zijn, maar viel helaas samen met dat andere concert in Utrecht.

Ik was ook bij FJM. Z'n teksten komen goed over met z'n mimiek en lichaamstaal. Mr. Tillman was goedgehumeurd. Er werd nog een happy birthday uitgevoerd door de band voor een bandlid en het publiek beantwoorde het met een lang zal ze leven. Het was een lange set; geweldig voor de fans (zoals ik), maar misschien wat taai als je er wat minder diep in zit. Een lekkere volle sound met het grote aantal artiesten met verschillende instrumenten. Al met al een geslaagd concert met een focus op het laatste album en de hits!

• Leuk
Waarderingen: AngieH en Lion
Ik vond FJM ook fantastisch in Brussel woensdag! Het was de derde keer en de beste keer dat ik hem zag. Het enige wat ik jammer vond, was dat er geen echt spontane momenten inzaten (ik zal zijn belachelijke Coldplaycover ter ere van Halloween in de Roma jaren geleden nooit vergeten).

• Leuk
Waarderingen: mattman
Ik vond FJM ook fantastisch in Brussel woensdag! Het was de derde keer en de beste keer dat ik hem zag. Het enige wat ik jammer vond, was dat er geen echt spontane momenten inzaten (ik zal zijn belachelijke Coldplaycover ter ere van Halloween in de Roma jaren geleden nooit vergeten).
In Utrecht speelde ze happy birthday in A minor voor de bassist(?), inclusief iemand in mijn buurt die een klein stukje Not Like Us meeschreeuwde

• Leuk
Waarderingen: Sandow
Het zou ook wel vreemd geweest zijn (maar wel heel spontaan!) om het in Brussel te spelen de dag voorafgaand aan zijn verjaardag ;-)

Ook ik ben na wat twijfel (afgelopen week ziek geweest en nog niet volledig uitgeziekt) toch naar Father John Misty gegaan en net als iedereen hier vond ik het ook erg goed. Het laatste album is juist mijn favoriet, met titeltrack Mahashmashana als episch hoogtepunt. Ik vond dat nummer dan ook live waanzinnig, net als het verstilde Summer's Gone met muisstil publiek dat aan zijn lippen hing.

Omdat ik nog niet helemaal fit was, ging er vlak voor aanvang van Father heen (woon op een paar minuten fietsen) en koos ik ervoor helemaal achteraan op het balkon te staan. Qua zich was dat eigenlijk best fijn; zo lang ben ik niet, dus in de zaal wil dat nog wel eens minder zijn. Het publiek op het balkon gedroeg zich ook keurig, maar ik miste er soms wel de euforie die in de zaal waarschijnlijk meer aanwezig was.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Ik was gisteren ook bij Father John Misty in Tivoli. Inmiddels was dit al weer de 5e keer dat ik hem live aan het werk zag, maar de laatste keer was alweer in 2018 op BKS. In de tussentijd vond ik niet alle platen super boeiend. Het was zeker weer een heel erg sterk optreden, maar dit was niet de beste van al die keren. Niet dat er iets mis was aan deze show want de band achter FJM was weer zoals vanouds top, geluid was top en ook FJM was weer zoals ik hem kende. Toch had ik het gevoel dat sommige nummers net in een iets te rustig tempo werden gebracht of dat er soms net iets meer pit in had gemogen. Neem nou 'Nothing Good Ever Happens at the Goddamn Thirsty Crow', daar ken ik echt vlammendere versies van. Ook jammer dat er geen enkel nummer van album Pure Comedy werd gespeeld, is misschien wel mijn favoriete FJM plaat. Hoe dan ook, genoeg gemopperd. Of nou ja, mopperen is overdreven als je zo'n sterk optreden krijgt. Van de nieuwe plaat vond ik vooral She Cleans Up en Screamland erg sterk, ondanks dat Screamland zelf nou niet mijn favoriete nummer van het album is. Mahashmashana was zoals door velen al gezegd ook natuurlijk een hoogtepunt.

• Leuk
Waarderingen: koekebakker
Antony Szmierek in de abclub geweest afgelopen donderdag. Zaaltje was nie uitverkocht, spijtig. Hij zette een goede set neer, het volk was mee. Iedereen goedgezind en aan het meedansen. Muziek heeft wat weg van ‘the streets’ maar heeft voldoende eigenheid om op zichzelf te staan. Antony zelf erg dankbaar en vriendelijke goedlachse kerel.
Was een fijn avondje! Ga hem zeker eens checken als je de kans hebt.
Denk in potlood opschrijven voor Pukkelpop?!
Staat al op Lowlands dusss

• Leuk
Waarderingen: koekebakker
Gisteren een heel fijn feest gehad bij Transmission in Arnhem. Mijn dochter had een goede dag, dus we konden gelukkig meegaan. Parkeren ging vrij soepel, en het was geen 2 minuten lopen voordat we binnen waren, top dus.

Daarna een kaart opgehaald en even opgewaardeerd (dit is wel een beetje achterhaald) en snel zagen we dat het eten/drinken wel een beetje karig was kwa aanbod. Door gegaan het stadion in, en het was echt donker binnen en goed gekoeld binnen. Klein kritiekpuntje was dat de trappen waar we af moesten slecht zichtbaar waren. Nu ben ik nachtblind dus dat maakt het extra lastig. Maar had mijn zaklamp van de telefoon nodig omdat ik anders bang was om een verkeerde trede te pakken. Eenmaal beneden was het gelijk al te zien dat de aankleding van het podium top was, en dat ze genoeg lampen opgehangen hadden.

Halverweg in de set van Hel:sløwed gevallen, in de alias (van Misja Helsloot) nog niet eerder live gezien. Heerlijke opener en speelde erg sterk. Fijne opener met sterke eigen tracks ook. Deze werd opgevolg door Craig Connelly. Een heelrijke uplifting set en de zaal begon steeds beter te vullen. Kwam nog een bekende tegen uit de scene en die gaf ons VIP-bandjes om op het VIP-deck te staan. Even daar rondgekeken daar en meerdere bekende en dat was gezellig, veel bekende daar tegengekomen. Maar toen het deck aardig vol zat zijn we toch in de zaal gaan staan.

De volgende op het podium was de Tsjechische Driftmoon. Een DJ van de nieuwere generatie (een beetje na mijn tijd om zo maar te zeggen). Draaide een paar oude trance klassiekers wat natuurlijk goed aansloeg zoals Rank 1 - Such Is Live, en uhh... hoe heet die ene plaat ook alweer. Oja Darude - Sandstrom.

Toen was het tijd voor de legendarisch Ferry Corsten die onder de naam Gouryella kwam draaien. Ferry vaak genoeg live gezien, maar nooit onder deze alias. Heerlijke visuals en er werd echt een mooi verhaal neergezet. Al die Gouryella classics sloegen goed aan, al zaten er ook stukje in die een beetje minder waren. Ik denk dat een 40 á 45 minuten beter had geweest misschien. Maar het was echt veel genieten.

Toen was het de beurt aan het Duitse duo Cosmic Gate. Vroeg enorme fan van dit duo, maar ik vond deze set een beetje in the middle helaas. Ze hebben niet meer die dreunende harde sound van vroeger meer. Alleen het einde was weer genieten toen ze Exploration Of Space speelde.

Volgende artiest was Markus Schulz. Die set zat ook vol met klassiekers zoals een heerlijke Marco V stimulated. Het was best een commercieel setje, maar was wel een beetje nodig na Cosmic Gate om eerlijk te zeggen. Heerlijke licht show en er werd redelijk gebeukt voor trance begrippen en dat was gewoon even lekker.

De volgende aan de beurt was het Britse Daxson. Weer een DJ uit de nieuwere generatie. Eerste kwartier was supersterk, in het midden kakte het een klein beetje in (en vond ik er soms onnodig veel lasers werden aangezet op de platen die er bij hoorde).

Volgende op het affiche was trance gigant Paul van Dyk. Heerlijk genoten van die uplifting sound. Een uur lang uit mijn dak gegaan. Van trance classics naar nieuwe tracks en soms halve techno platen die werden opgezet. Gewoon een uur lang genoten.

De afsluiten van de dag was Digital Culture (of te wel RAM & Richard Durand). Gelijk openen met een van mijn favorieten trance platen Svenson & Gielen - Twisted dan komt er al een glimlach op mijn gezicht. Alleen maar hits en klassiekers, zoals ook nog een heerlijke Sound Of Goodbye. En het publiek bleef genieten tot de laatste noot was gespeeld.

Kortom heerlijk feestje, zeker voor herhaling vatbaar. Alleen lange wachttijden bij de drinkstands (of je moest helemaal naar boven lopen, want er waren er maar 2 kleine in de zaal. Dat had beter verbeld kunnen worden. Boven was het rustiger om drinken te halen, mja die trappen. Buiten was de rookruimtes (kameraad van mij rookt, dus soms even mee gegaan) hadden ook iets meer bankjes mogen te staan en iets meer aanbod aan eten. DJ's waren top, geweldige visuals en lichtshow, goede temperatuur en geluid was redelijk goed voor een stadion. Mooie dag.

P.O.D - 013 Next 13/04

Eindelijk eens in Tilburg geraakt voor een concert. Parkeersituatie was schrijnend, doordat Behemoth tegelijkertijd in de zaal ernaast speelde - behoorlijk ironisch dus gezien de act waarvoor wij naar Noord-Brabant waren afgezakt.
Eerst en vooral fijn zaaltje, al stond die echt tot de laatste vierkante centimer vol. Het was ook echt verschrikkelijk warm dus zelfs geen moeite gedaan om bij de pit vooraan te geraken.

Voorprogramma was het Oekraïense Space of Variations. Sympathieke metalcore band, maar tussen de hardere en melodieuzere stukken in hun nummers zat er altijd een te groot verschil. Maar goed, als opwarmer deed het wat moest, met de nodige anti-oorlogsretoriek. Hoge gunfactor met andere woorden.

Maar uiteraard was iedereen - gemiddelde leeftijd ergens rond de 35 - vooral uit jeugdsentiment gekomen voor de Nu-Metalhelden uit onze, of toch tenminste mijn jeugd. Door de drukte en hitte toch maar achteraan de zaal een plek gezocht, strategisch dicht bij de bar. Show werd afgetrapt met golden oldie Boom! wat meteen de toon zette. Het leek allemaal heel spontaan, toch een tikje geroutineerd, maar vooral energiek en oprecht een leuke show. De hits staan nog steeds als een huis, het nieuwere werk was wat wisselvalliger - ik moest zelfs meermaals aan FFDP denken. Leuke trip down memory lane, en ik zal ze ook volgende keer weer met plezier gaan zien. Als we dan nog alive zijn tenminste. 😉

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Tijd om even aandacht te geven aan een tour die een beetje stilletjes langs de Benelux is getrokken. Afgelopen zaterdag was ik aanwezig bij de tour van Godsmack met P.O.D. en Drowning Pool in de Turbinnehalle in Oberhausen. Korte samenvatting: geen seconde spijt gehad van de keuze om die kant op te gaan.

Ten eerste de Turbinnehalle. Wat een fijne locatie! Ik zou hier echt graag nog eens terugkeren. Gevestigd in een oud fabrieksgebouw tref je een lekkere spartaanse concertzaal aan. Sowieso kreeg ik veel flashbacks naar de twee bezoeken aan Rock am Ring. Niet al te veel aankleding en sneusterijen, maar wel goede muziek, veel zwarte kleding en sfeer. Dat was hier niet anders. Gezellige mensen, ouderwets bonnetjes systeem, alleen groot bier en zelfs een soort kantinesnackbar in de zaal. Geluid was uitstekend en het publiek gezellig en gingen lekker los. Aanrader. De grote zaal was uitverkocht maar nergens voelde het echt als te druk aan (grappige van die zaal is dat er na het hoofdgedeelte nog een soort tweede zaal is. Je ziet het podium wel maar er hangt ook een groot scherm en extra boxen. Alsof je buiten de festivaltent staat mee te kijken).

Dan de bands. Drowning Pool mocht mee als opwarmer van een half uur en dat deden ze uitstekend. De zanger is nog goed bij stem en had een fijne interactie met de zaal. En Bodies als afsluiter is geniaal, blijft een kraker. Verwacht dat dit op de festivals nog net een tandje harder gaat. En met P.O.D. stond er voor mij eigenlijk een dubbele headliner want keek hier erg naar uit na de sterke set op Graspop. En dit niveau raakte ze weer aan. Gelijk stevig uit de startblokken met Boom en het publiek was direct mee. De hoge energie bleef de hele set bewaard. En wat vooral knap is dat ze er 4 nieuwe nummers in stopte en dit geen inkakmomenten waren. Voor mij zelfs hoogtepunten van de set. En meezingen met klassiekers als Youth of a Nation en Alive blijft heerlijk, zeker als de hele zaal meedoet. Deze band heeft nu toch wel definitief een plekje veroverd als één van mijn favo 90’s bands.

En dan kregen we Godsmack nog als uitmijter. Ik wachtte al heel lang om ze eindelijk eens in een zaalshow te kunnen zien na festivalsshows op RaR en Graspop. Dus een fijne langere set met goede lichtsshow en groot scherm met beelden (veelal videoclips of live beelden van de show). Ook hier vanaf de start een goede sfeer, Sully was erg goed bij stem en de set vloog voorbij.

Deze avond heeft al mijn verwachtingen ingelost, hele fijne set aan bands achter elkaar in een sfeervolle zaal.

Tijd om even aandacht te geven aan een tour die een beetje stilletjes langs de Benelux is getrokken. Afgelopen zaterdag was ik aanwezig bij de tour van Godsmack met P.O.D. en Drowning Pool in de Turbinnehalle in Oberhausen. Korte samenvatting: geen seconde spijt gehad van de keuze om die kant op te gaan.

Ten eerste de Turbinnehalle. Wat een fijne locatie! Ik zou hier echt graag nog eens terugkeren. Gevestigd in een oud fabrieksgebouw tref je een lekkere spartaanse concertzaal aan. Sowieso kreeg ik veel flashbacks naar de twee bezoeken aan Rock am Ring. Niet al te veel aankleding en sneusterijen, maar wel goede muziek, veel zwarte kleding en sfeer. Dat was hier niet anders. Gezellige mensen, ouderwets bonnetjes systeem, alleen groot bier en zelfs een soort kantinesnackbar in de zaal. Geluid was uitstekend en het publiek gezellig en gingen lekker los. Aanrader. De grote zaal was uitverkocht maar nergens voelde het echt als te druk aan (grappige van die zaal is dat er na het hoofdgedeelte nog een soort tweede zaal is. Je ziet het podium wel maar er hangt ook een groot scherm en extra boxen. Alsof je buiten de festivaltent staat mee te kijken).

Dan de bands. Drowning Pool mocht mee als opwarmer van een half uur en dat deden ze uitstekend. De zanger is nog goed bij stem en had een fijne interactie met de zaal. En Bodies als afsluiter is geniaal, blijft een kraker. Verwacht dat dit op de festivals nog net een tandje harder gaat. En met P.O.D. stond er voor mij eigenlijk een dubbele headliner want keek hier erg naar uit na de sterke set op Graspop. En dit niveau raakte ze weer aan. Gelijk stevig uit de startblokken met Boom en het publiek was direct mee. De hoge energie bleef de hele set bewaard. En wat vooral knap is dat ze er 4 nieuwe nummers in stopte en dit geen inkakmomenten waren. Voor mij zelfs hoogtepunten van de set. En meezingen met klassiekers als Youth of a Nation en Alive blijft heerlijk, zeker als de hele zaal meedoet. Deze band heeft nu toch wel definitief een plekje veroverd als één van mijn favo 90’s bands.

En dan kregen we Godsmack nog als uitmijter. Ik wachtte al heel lang om ze eindelijk eens in een zaalshow te kunnen zien na festivalsshows op RaR en Graspop. Dus een fijne langere set met goede lichtsshow en groot scherm met beelden (veelal videoclips of live beelden van de show). Ook hier vanaf de start een goede sfeer, Sully was erg goed bij stem en de set vloog voorbij.

Deze avond heeft al mijn verwachtingen ingelost, hele fijne set aan bands achter elkaar in een sfeervolle zaal.
Stilletjes als in weinig aandacht, neem ik aan dan? Ze hebben natuurlijk België wel gewoon aangedaan.

Ik zit even naar de setlist te kijken, maar Godsmack speelt echt al jarenlang bijna dezelfde show hè? Heb ze in 2019 twee keer gezien, maar als je 013 toen vergelijkt met Turbinenhalle nu is er heel weinig verschil, hooguit wat qua volgorde. Wel goed om te lezen dat het nog steeds de moeite waard is!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik kan hier ook wel even mijn gedachten vastleggen, voor het vanavond doorgaat met de volgende reeks van 3 concerten. Afgelopen vrijdag en zaterdag ook twee stuks:

Vrijdag was ik naar ACU in Utrecht voor een afwisselend avondje onafhankelijke herrie. Allereerst aquelarre* die naar eigen zeggen screamo-gaze maken. Ik zou het thuis nooit op zetten maar live knalde het er best lekker in, goede energie om de zaal warm te krijgen. En de zanger had het NS logo op zijn onderarm getatoeëerd staan, wat een legend. Bij Lijkschouwer namen we een black/doom afslag die erg lekker werkt live. Toen ik ze een paar weken terug zag overtroffen ze het hoofdprogramma, en daar leken ze weer naar op weg. Hun sound is heerlijk in balans tussen snellere en tragere stukken, en ze weten hun dynamiek extra kracht bij te zetten in live setting. Maar toen Modder het podium op kwam was het al snel duidelijk dat zij zich niet zo makkelijk lieten overtreffen. Wat een heerlijke pletwals van een post/sludge sound hebben die zeg, wederom ook live een stuk krachtiger en overtuigender dan op plaat. En daar vond ik ze al best heel lekker eigenlijk. In de kern lijkt het gewoon een stoner band, maar met synth loops en mokerzware riffs deed het mij meer aan bands als Russian Circles of Oranssi Pazuzu denken in hoe het live overkwam. Heel vet!

Zaterdag ging de reis naar Vlaardingen met @Jamel en @Keyos, om in de Kroepoekfabriek Aum Zorion live aan het werk te zien. Deze instrumentale post metal formatie uit Amsterdam heeft vorig jaar een heerlijk debuut album uitgebracht, wat ze integraal zouden gaan spelen begeleid door videoprojecties en een lichtshow. Dat leek mij niet te missen! Het was ook zeker heel vet om dat album integraal te horen, het werd goed gespeeld. Alleen waren de videoprojecties helaas niet mee gekomen deze show, dus het was niet de totaal ervaring waar ik op gehoopt had. Nog steeds toch wel erg goede muziek en lekker gespeeld, het voelde qua niveau alsof het verder ging waar het gisteren gebleven was, dus we zaten er gelijk lekker in. Maar Hippotraktor bewees wel gelijk daarna waarom zij de grootste band van dit weekendprogramma waren, met de meeste internationale allure. Die brengen zowel qua muzikale kwaliteit als qua professionele en energieke live uitvoering nog net een stapje meer dan al deze andere bands. Zowel oudere als nieuwe songs werden fantastisch gespeeld, geen hele uitzonderlijke nummers op de setlist maar gewoon de ene na de andere rake klap. Genieten, dit niveau in zo'n klein zaaltje.

Users who are viewing this thread