Ik kan hier ook wel even mijn gedachten vastleggen, voor het vanavond doorgaat met de volgende reeks van 3 concerten. Afgelopen vrijdag en zaterdag ook twee stuks:
Vrijdag was ik naar ACU in Utrecht voor een afwisselend avondje onafhankelijke herrie. Allereerst
aquelarre* die naar eigen zeggen screamo-gaze maken. Ik zou het thuis nooit op zetten maar live knalde het er best lekker in, goede energie om de zaal warm te krijgen. En de zanger had het NS logo op zijn onderarm getatoeëerd staan, wat een legend. Bij
Lijkschouwer namen we een black/doom afslag die erg lekker werkt live. Toen ik ze een paar weken terug zag overtroffen ze het hoofdprogramma, en daar leken ze weer naar op weg. Hun sound is heerlijk in balans tussen snellere en tragere stukken, en ze weten hun dynamiek extra kracht bij te zetten in live setting. Maar toen
Modder het podium op kwam was het al snel duidelijk dat zij zich niet zo makkelijk lieten overtreffen. Wat een heerlijke pletwals van een post/sludge sound hebben die zeg, wederom ook live een stuk krachtiger en overtuigender dan op plaat. En daar vond ik ze al best heel lekker eigenlijk. In de kern lijkt het gewoon een stoner band, maar met synth loops en mokerzware riffs deed het mij meer aan bands als Russian Circles of Oranssi Pazuzu denken in hoe het live overkwam. Heel vet!
Zaterdag ging de reis naar Vlaardingen met
@Jamel en
@Keyos, om in de Kroepoekfabriek
Aum Zorion live aan het werk te zien. Deze instrumentale post metal formatie uit Amsterdam heeft vorig jaar een heerlijk debuut album uitgebracht, wat ze integraal zouden gaan spelen begeleid door videoprojecties en een lichtshow. Dat leek mij niet te missen! Het was ook zeker heel vet om dat album integraal te horen, het werd goed gespeeld. Alleen waren de videoprojecties helaas niet mee gekomen deze show, dus het was niet de totaal ervaring waar ik op gehoopt had. Nog steeds toch wel erg goede muziek en lekker gespeeld, het voelde qua niveau alsof het verder ging waar het gisteren gebleven was, dus we zaten er gelijk lekker in. Maar
Hippotraktor bewees wel gelijk daarna waarom zij de grootste band van dit weekendprogramma waren, met de meeste internationale allure. Die brengen zowel qua muzikale kwaliteit als qua professionele en energieke live uitvoering nog net een stapje meer dan al deze andere bands. Zowel oudere als nieuwe songs werden fantastisch gespeeld, geen hele uitzonderlijke nummers op de setlist maar gewoon de ene na de andere rake klap. Genieten, dit niveau in zo'n klein zaaltje.