Festileaks Festival Draft XXI: De presentaties!

Speciaal voor jullie het interview uitgeschreven

Op zaterdag 21 augustus 2027 vindt in het Middenvijverpark in Antwerpen Hear The Future plaats, een benefiet waarop aandacht wordt gevraagd voor een steeds groter worden probleem in onze maatschappij: tinnitus en doofheid. Op de affiche staat als hoofdact niemand minder dan de Australische hardrock band Ac/Dc maar onder andere topacts als Red Hot Chili Peppers en Franz Ferdinand zullen die dag komen spelen. Wij hadden een exclusief interview met organisator Jaimy Hillaert

- Dag Jaimy, hoe gaat het met jou?
- Prima, dank je wel, en met u?

- Ook prima, dank je wel. Jaimy, wij zijn hier samen vandaag naar aanleiding van Hear The Future. Van waar dit idee?
- Tinnitus is een steeds groter worden probleem in onze maatschappij en met hear the future willen we hiervoor aandacht vragen. We hebben een absoluut topprogramma samen gesteld en ons festival zal het eerste festival ooit wereldwijd zijn waar rekening wordt gehouden met de bezoekers hun gehoor. Veel festivals zeggen wel dat ze er rekening mee houden, maar wij gaan een stapje verder. Hear The Future zal het eerste festival ooit zijn waar mensen via een speciale hoofdtelefoon hun eigen geluidstechnicus worden

- Dat klinkt goed , maar heb je dan geen schrik dat er hoofdtelefoons kapot zullen gaan op zo een drukke bedoening?
- Neen hoor. Hoe dan ook moeten bezoekers 200 euro waarborg betalen. En de hoofdtelefoons zijn speciaal van stevig materiaal gemaakt en kunnen tegen regen. Bovendien kan je ze extra hard aanspannen als je bv gaat crowdsurfen- Laten we het eens over de affiche hebben. Want die is toch wel speciaal hé.

- Hoe komen jullie er op Ac/Dc te boeken?
- Brian Johnson, de zanger van Ac/Dc, dreigde vroeger tinnitus te krijgen als hij niet stopte met optreden. Hij zat daar toen mee, maar dank zij geavanceerde gehoorbescherming kon hij toch terug optreden. De papa van een goede kameraad van me kent Brian Johnson persoonlijk, en toen we vroegen of hij met Ac/Dc wou komen spelen, was hij direct enthousiast. Toen was het enkel nog een kwestie van alles officieel via het boekingskantoor te doen en 2 weken later waren alle contracten reeds getekend

- Je staat bekend als een echt metal liefhebber, maar van metal merk ik weinig op je affiche. Is dit een bewuste keuze?
- Ergens wel. We hebben een echte metal act (Nervosa) en verder is het allemaal pop rock en hard rock. Maar wel allemaal bands die ik zelf graag hoor en een ticket voor zou kopen. Ik kan u met 100 percent garanderen dat deze affiche 100 percent Jaimy Hillaert approved is!

- Yung Blud blijft hoe dan ook een rare keuze. Hoe kom je daar bij?
- Het te pop voor de metal liefhebbers en te metal voor de pop liefhebbers. Maar voor mij werkt het op een of andere rare reden. Ik vind het best tof, en de zanger is ook een symptahieke pee. Hij is zelf meegekomen met zijn manager toen het contract getekend moest worden, en ik heb al direct een heel lang gesprek met hem gehad, het duurde wel uren. Ik heb hem elk Belgisch biertje laten proeven (gaat over in een bulderlach)

- En wat was zijn favoriete biertje dan?
- Tegen dat hij daarover kon beslissen, heb ik hem naar zijn hotel kamer moeten dragen. Hij herinnerde zich de volgende ochtend niks meer (nog hardere bulderlach)

- Franz Ferdinand is ook niet de hardste band
- Moet dat dan? De band speelt heerlijke melodieën en gaat er gegarandeerd een feestje van maken. Ik zag ze reeds verschillende keren en denk er altijd de distortion wel wat bij als ze een bepaalde riff spelen en zo klinkt het in mijn hoofd eigenlijk nog beter dan het eigenlijk zal zijn misschien. Maar hoe dan ook gaat de band potten en pannen breken

- Waarom de keuze voor zo'n extreme act als Nervosa? Nuja, extreem vergeleken met de rest van de affiche.- Ik had nog vrouwen nodig op de affiche. Want enkel Yung Blud heeft een vrouw in de line up en dat vond ik niet gevarieerd genoeg. Ik wou eerst eigenlijk het nog extreme Crypta boeken, maar die heb ik ook al op Hillfest, de week erna in Engeland, geboekt. Nervosa komt misschien ook net nog wat beter in het daglicht tot haar recht vind ik. Maar goed, ik had nog vrouwen nodig en dan wou ik eigenlijk ineens een soort van "intermenio intramedixio" ofzoiets, een heel zwaar tegenovergestelde ofzoiets zeg maar. In de plaats van dat de mannen zouden zorgen voor de BALLS (zegt hij terwijl hij zijn biceps opspant) , mochten de vrouwen daar eens voor zorgen. Bovendien komt de band uit Brazilië en daarmee kon ik nog wat extra diveristeit toevoegen aan de affiche.

- Sommige bands spelen wel heel kort
- Ja dat vind ik ook. Ik ben normaal gezien ook niet van de korte slotjes. Maar laten we eerlijk zijn, het is en blijft natuurlijk een benefiet. Maar precies om deze reden denk ik niet dat ik ooit nog een benefiet zal organiseren want eigenlijk voel ik mij niet zo goed bij het feit dat ik die bands zo weinig speeltijd geef. Ze verdienen mijn volste respect. Elke band krijgt dan ook een extra fles Jack Daniels. Dat heb ik eigenlijk nu juist besloten, tijdens dit interview.

- Dus een tweede editie van Hear The Future zit er niet in?
- Op dit moment zijn daar geen concrete plannen voor en voel ik eigenlijk eerlijk gezegd ook die nood niet

- Er zijn hardnekkige geruchten dat Lars Ulrich alles aan een ging komen praten
- En die kan ik bevestigen. Maar toen kreeg zijn band Metallica een fantastisch aanbod om te gaan spelen op het Paddy Powerfestival. Dat is natuurlijk een fantastische kans, en die moest hij nemen heb ik hem gezegd. Het festival zet zich in de stichting No Guts No Glory voor mensen met een laatste wens om bv een laatste keer een festival mee te maken. Het is jammer dat we allebei plaats vinden op dezelfde moment, ik had anders zeker ook graag naar het festival gegaan en veel van onze bezoekers ook denk ik. Maar het zij zo. In ieder geval zal ik nu zelf alles aan elkaar praten

- Er gaan ook geruchten dat u veel gebruik maakt AI. Klopt dat?
- Die gaan inderdaad de ronde

- Ik bedoelde eigenlijk of het klopt dat u veel gebruik maakt van AI
- Wel euh ... laat ik het zo zeggen. AI is de toekomst. De toekomst die wij als organisatie willen horen zodus. Pun intended (bulderlach). Euh nee serieus euh ... ja ik heb gebruik gemaakt van AI. Voor de posters heb ik inderdaad gebruik gemaakt van AI, maar dat was uit tijdswinst. Het is niet dat we te gierig zijn om een designer te betalen. Een volwaardige affiche is dan ook nog in de maak.

- Jaimy Hillaert, ik bedank u voor dit interview. En tot op Hear The Future!
- U ook bedankt!

Users who are viewing this thread