Vinyl verzamelaars

Toch grappig dat zo'n herinnering even lekkere dingen boven doet komen
De beste herinnering aan Those Once Loyal van Bolt Thrower is vooral de show die ze een jaar later (met veel nummers van dat album) gaven op het Rock Hard Festival in Gelsenkirchen. Zeer gave en slopende headliner. Iedereen die stond maakte onderdeel uit van één grote moshpit. Uiteindelijk daar een flink blauw oog opgelopen. Dag erna met blauw ei op m'n gezicht op Pinkpop rondgelopen, waar de mensen me allemaal uit de weg gingen.

Vanmiddag de heruitgaves van 2 van de beste albums ooit ontvangen (op vinyl uiteraard): The God Machine - Scenes from the Second Storey en The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos en wenteldave
De releases voor Record Store Day 2025 zijn bekend:

Klopt, enkele opvallende releases wmb:

Lianne La Havas - Is your love big enough. Al jaren in de platenkast. Zag laatst dat hier meer dan 200,- voor wordt gevraagd op Discogs, dus ik denk dat mensen hier blij van worden
Chvrches - Every open Eye (10y)
Charli xcx - nr1 Angel. Volgens mij de eerste officiele release
Kiwanuka - Floating Parade 10inch (benieuwd wat daar dan op staat)

en natuurlijk Ademnood - van Linda roos en jessica...(serieus? ik bedoel..)

• Leuk
Waarderingen: MarcoReusel
Klopt, enkele opvallende releases wmb:

Lianne La Havas - Is your love big enough. Al jaren in de platenkast. Zag laatst dat hier meer dan 200,- voor wordt gevraagd op Discogs, dus ik denk dat mensen hier blij van worden
Chvrches - Every open Eye (10y)
Charli xcx - nr1 Angel. Volgens mij de eerste officiele release
Kiwanuka - Floating Parade 10inch (benieuwd wat daar dan op staat)

en natuurlijk Ademnood - van Linda roos en jessica...(serieus? ik bedoel..)

Ik vond dan weer vooral opvallen:

Fleddy Melculy - Wat de Fok? (EP). Al is dat niet heel interessant aangezien het eerste studioalbum al die nummers ook heeft en meer
K3 single van 10.000 luchtballonnen
Harry Potter OST van de eerste drie films

• Leuk
Pakketje van Napalm Records binnen, onder andere Temperance - Of Jupiter and Moons voor het eerst uitgebracht op vinyl, een heruitgave van The Pretty Reckless - Going To Hell en de 15th anniversary edition van Steel Panther - Feel the Steel. Net als de andere LPs allemaal mooie toevoegingen aan de collectie en meteen de LP-muur (wissellijsten) aangepast naar het thema Outer Space met oa bovengenoemde Temperance, maar ook Boston en Europe aan de muur!

Ik gooi het hier maar eventjes in, maar wat voor setup hebben jullie?

Heb zojuist mijn budget vloerspeakers (Yamaha NS-555) van de hand gedaan, en Dali Opticon 2 MK2 gekocht. Vanmorgen een sessie gehad bij de hifi-shop en klonk echt geweldig. Benieuwd hoe ik het ga ervaren met mijn Marantz NR1506

Heb zojuist mijn budget vloerspeakers (Yamaha NS-555) van de hand gedaan, en Dali Opticon 2 MK2 gekocht. Vanmorgen een sessie gehad bij de hifi-shop en klonk echt geweldig. Benieuwd hoe ik het ga ervaren met mijn Marantz NR1506
Mijn installatie is niet bijster hifi. Wordt via Bluetooth door de kamer gestuurd naar een Denon Home Cinema systeem van voor 2010 😅

Een Argon versterker (volgens mij beetje t huismerk/eigen merk vd winkel) met twee kleine Dali speakers. De versterker heeft de mogelijkheid om een platenspeler erop aan te sluiten, maar voor de platenspeler moet ik nog eens ruimte maken voordat ik em aanschaf…

In mijn bureauruimte het volgende:
Marantz 2285B versterker
Marantz 6300 platenspeler
JBL 4311 speakers (Studio versie van de L100)

Woonkamer:
Marantz 1250 versterker
B&W CM9 en B&W CM5 S2 speakers.
Pro-ject RPM 1.3 platenspeler

De setup in de bureau vind ik beter dan die in de woonkamer. De B&W speakers klinken wel goed, maar ik vind dat die JBL's het voor mij beter doen.

Versterker: TEAC AG-H600NT
Platenspeler: Pro-ject Essential III
Speakers: Klipsch F2

Ervaren jullie ook dat nieuwe releases steeds vaker op 140g gedrukt worden? Ik vind dat een slechte ontwikkeling, 180g voelt veel steviger aan. Ik kan me voorstellen dat 140g goedkoper is om te persen dan 180g (want minder grondstoffen) maar voor mijn gevoel lever je ook wel echt een stukje kwaliteit in. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de kostenbesparing niet wordt doorberekend aan de klant haha.

Ervaren jullie ook dat nieuwe releases steeds vaker op 140g gedrukt worden? Ik vind dat een slechte ontwikkeling, 180g voelt veel steviger aan. Ik kan me voorstellen dat 140g goedkoper is om te persen dan 180g (want minder grondstoffen) maar voor mijn gevoel lever je ook wel echt een stukje kwaliteit in. Om nog maar te zwijgen over het feit dat de kostenbesparing niet wordt doorberekend aan de klant haha.

Hoeveel gram waren de oude platen? Al jaren dat alle reissues en nieuwe platen 180g zijn, maar volgens mij recentelijk wel inderdaad een keer een plaat gezien waar 140g bij stond. Maar is dat nog steeds wel zwaarder dan een plaat uit de jaren 80?

Geen idee hoe stevig een 140g is, maar 180g was vaak ook wel erg dik dan weer. Qua kwaliteit geen idee of het verschil maakt.

Ik merk vooral een verschil in prijs tegenwoordig. Dat alles duurder wordt, kan ik nog wel begrijpen, maar waarom zit er zo'n groot verschil tussen bands. Epica nieuwe album 40 euro, terwijl er ook genoeg nieuwe albums zijn die nog wel onder de 30 euro te krijgen zijn...

• Leuk
140gr is altijd de standaard geweest.
De prijzen zijn er inderdaad over aant gaan. Tegenwoordig betaal je soms al 30 a 40 euro voor een singe LP.

Ah oke, ik denk niet dat ik echt voorkeur heb voor een van twee... Al vind ik een 180g wel beter vasthouden, minder breekbaar en hopelijk op lange termijn ook minder snel kromtrekkend.

Ik heb gelukkig nog wel bij Napalm Records regelmatig goedkopere platen van het label zelf. Het nieuwe Powerwolf album van afgelopen zomer was bijvoorbeeld 25 euro. Het nieuwe Jinjer album van vorige week 23 euro. Maakt het extra jammer dat dan Epica ineens boven de 40 euro duikt...

• Leuk
Geweldig! Da's alvast één Pelagic Records band die ik nog nooit heb gezien en heel hoog op m'n wensenlijst staat.

Door bovenstaande bericht gecombineerd met m'n eigen laatste bericht hier geïnspireerd om eens te kijken of net als Napalm Records ook Pelagic Records een goede webshop heeft. En dat hebben ze.

Ik zie veel platen voor 20 a 25 euro voorbij komen en een enorme hoop aan speciale kleuren in plaats van de gewone zwarte platen (ben ik zelf wel fan van). Kan er zelf niet heel veel mee qua bands, maar misschien hebben anderen er wat aan om eens die webshop te bekijken (zag er onder andere Hippotraktor, Psychonaut, Pothamus en The Ocean voorbij komen). @MarcoReusel meer iets voor jou dan voor mij denk ik zo.

Een stuk of wat pagina's verder zie ik zelfs platen voorbij komen voor +-15 euro.

• Leuk
  • Confetti
Waarderingen: MarcoReusel en Jamel
Door bovenstaande bericht gecombineerd met m'n eigen laatste bericht hier geïnspireerd om eens te kijken of net als Napalm Records ook Pelagic Records een goede webshop heeft. En dat hebben ze.

Ik zie veel platen voor 20 a 25 euro voorbij komen en een enorme hoop aan speciale kleuren in plaats van de gewone zwarte platen (ben ik zelf wel fan van). Kan er zelf niet heel veel mee qua bands, maar misschien hebben anderen er wat aan om eens die webshop te bekijken (zag er onder andere Hippotraktor, Psychonaut, Pothamus en The Ocean voorbij komen). @MarcoReusel meer iets voor jou dan voor mij denk ik zo.

Een stuk of wat pagina's verder zie ik zelfs platen voorbij komen voor +-15 euro.
Pelagic Records staat bekend om hun liefde voor vinyl, dus het klopt zeker dat je bij hen je hart op kunt halen als je fan bent van post-metal en aanverwante genres. Je kunt bij hen ook een abonnement nemen om zodoende alle nieuwe releases en wat bonusartikelen te ontvangen.

Ze werken ook nauw samen met Dunk! Records, die zich dan weer wat meer focussen op postrock. Ze promoten elkaars artiesten, brengen soms gezamenlijk dingen uit en staan op elkaars festivals met een grote collectie vinyl. https://dunkrecords.com/

• Leuk
  • Confetti
Waarderingen: MarcoReusel en Koekdoos

Users who are viewing this thread