Pinkpop 2025

Uhm ... ben je al eens op Pukkelpop geweest? Je weet wel, dat festival waar op dag 4 zo'n 40.000 jongeren afgelopen zomer om 12u klaar stonden voor Pommelien Thijs.
Die zou Pinkpop dan juist later zetten waarschijnlijk.

Maar het is ook prima. Denk dat we van Pinkpop ook niet moeten gaan verwachten dat ze baanbrekende dingen in het randprogramma gaan doen en dat niet veel spannender wordt dan een silent disco of een dj in een tent op de camping. Tegelijkertijd verkopen bijna alle vergelijkbare festivals die wel een wat ruimer aanbod creëren een stuk beter. Op den duur gaat de oude garde te oud zijn en dan is de vraag hoe toekomstbestendig het festival is.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik vind 12u ook wel lekker. Voor de drukte m'n bonnen halen 😄
ja, lekker rustig alvast naar binnen, alvast rustig een rondje over het terrein, alvast muntjes pakken, misschien een broodje pakken, langs een bar alvast rustig drinken halen, even bij de merch kijken en klaar gaan staan bij de eerste act die je gaat zien

ik maak daar echt een moment van ;)

ja, lekker rustig alvast naar binnen, alvast rustig een rondje over het terrein, alvast muntjes pakken, misschien een broodje pakken, langs een bar alvast rustig drinken halen, even bij de merch kijken en klaar gaan staan bij de eerste act die je gaat zien

ik maak daar echt een moment van ;)
Ja, ik ontken dat ook niet hoor, geloof dat best. Die enkele keer dat ik er zo vroeg was, heeft het ook wel wat.
Maar als ik het probeer te kijken vanuit het perspectief van het festival denk ik dan tussen 01:00 en 02:00 uur meer te verdienen valt dan tussen 12:00 en 13:00 uur.

Die zou Pinkpop dan juist later zetten waarschijnlijk.

Maar het is ook prima. Denk dat we van Pinkpop ook niet moeten gaan verwachten dat ze baanbrekende dingen in het randprogramma gaan doen en dat niet veel spannender wordt dan een silent disco of een dj in een tent op de camping. Tegelijkertijd verkopen bijna alle vergelijkbare festivals die wel een wat ruimer aanbod creëren een stuk beter. Op den duur gaat de oude garde te oud zijn en dan is de vraag hoe toekomstbestendig het festival is.
Waar is dit op gebaseerd?
Wie zegt dat de kaartverkoop dit jaar zo slecht is?
Welke vergelijkbare festivals verkopen stuken beter?
Op den duur gaat de oude garde te oud zijn? ontstaat er dan niet een nieuwe oude garde?

Waar is dit op gebaseerd?
Welke vergelijkbare festivals verkopen stuken beter?
Op den duur gaat de oude garde te oud zijn? ontstaat er dan niet een nieuwe oude garde?
Vrijwel alle andere majors in NL en België verkopen meer?

Mijn eigen ervaring is ook dat de jongere aanwas op Pinkpop toch wel een stuk lager is dan op DTRH en Lowlands. Ergo, gemiddelde leeftijd wordt hoger, oudere gare wordt te oud en de potentiele vervangers zijn elders. Maar goed, misschien is het DTRH en Lowlands publiek van nu over 10 jaar wel toe aan bedtijden van half 1.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik heb de batterij ook vaak wel leeg als ik om 12:00 al klaar sta. Nu vind ik het op bijvoorbeeld Pukkelpop wel een mega meerwaarde dat je Moderat, Jamie XX of bijvoorbeeld een boygenius in het donkere kan zien performen, op een later tijdstip. Dat geeft die shows een enorme boost en dat zal ook niemand ontkennen. Bij Pinkpop moet je het doen met Lost Frequencies, Purple Disco of Tinlicker als enige dancenaam (Faithless even daargelaten).

Ja, ik ontken dat ook niet hoor, geloof dat best. Die enkele keer dat ik er zo vroeg was, heeft het ook wel wat.
Maar als ik het probeer te kijken vanuit het perspectief van het festival denk ik dan tussen 01:00 en 02:00 uur meer te verdienen valt dan tussen 12:00 en 13:00 uur.
de meeste toestroom is normaal na 17:00 heb ik het idee.
vaak zie je toch dat er een hele stroom mensen is dat eigenlijk alleen komt voor 'het concert' van de headliner en wat daar voor zit maar mee pikken.
dat is een ander deel van het gevarieerde publiek van Pinkpop.

geen idee waarom specifiek om dat tijdstip meer te verdienen is, ik denk (uitgaande van de drukte bij de eettentjes) dat tussen 16:00 en 18:00 het meest aan de barren verdient wordt op Pinkpop. Gezien de rustigere barren na 23:00 zie ik niet wat er anders is aan 01:00 a 02:00

de meeste toestroom is normaal na 17:00 heb ik het idee.
vaak zie je toch dat er een hele stroom mensen is dat eigenlijk alleen komt voor 'het concert' van de headliner en wat daar voor zit maar mee pikken.
dat is een ander deel van het gevarieerde publiek van Pinkpop.

geen idee waarom specifiek om dat tijdstip meer te verdienen is, ik denk (uitgaande van de drukte bij de eettentjes) dat tussen 16:00 en 18:00 het meest aan de barren verdient wordt op Pinkpop. Gezien de rustigere barren na 23:00 zie ik niet wat er anders is aan 01:00 a 02:00
Nou, ik bedoelde vooral dat in het eerste uur nog bijna niemand op het terrein is. Terwijl ik op festivals waar het na 01:00 uur nog doorgaat toch wel behoorlijke drukte zie.

ik ben er niet zeker van...

maar denk (en ben bang voor de organisatie) dat we een rustige editie tegemoet gaan, al weet je het bij Pinkpop nooit.
zijn wel eens dagen die pas tegen festival aan nog kaarten blijven verkopen, zoals de Sheeran dag afgelopen jaar.

op ticketmaster is nog alles beschikbaar, wellicht dat dat bij compleet maken programma wat teweeg brengt of late beslissers nog in mei alsnog beslissen, dat zie je bij Pinkpop nog al eens. Pinkpop heeft niet zo'n FOMO verkoop blijkt wel...

Nou, ik bedoelde vooral dat in het eerste uur nog bijna niemand op het terrein is. Terwijl ik op festivals waar het na 01:00 uur nog doorgaat toch wel behoorlijke drukte zie.
maar kan je daar ook net zo goed de eerste uren een rustig terrein vinden? ik denk dat dat relatief aan het tijdschema van het festival is. Of je nu van 12:00 tot 24;00 open bent of van 14:00 tot 02:00?

• Leuk
Waarderingen: brutus257
maar kan je daar ook net zo goed de eerste uren een rustig terrein vinden? ik denk dat dat relatief aan het tijdschema van het festival is. Of je nu van 12:00 tot 24;00 open bent of van 14:00 tot 02:00?
True, maar volgens mij is DTRH bijvoorbeeld ook vanaf 12:00 uur "open". En gaat dan verder tot 05:00 uur (al wordt dat laatste uur alleen kauwgom gegeten en water gedronken ;)).

ik ben er niet zeker van...

maar denk (en ben bang voor de organisatie) dat we een rustige editie tegemoet gaan, al weet je het bij Pinkpop nooit.
zijn wel eens dagen die pas tegen festival aan nog kaarten blijven verkopen, zoals de Sheeran dag afgelopen jaar.

op ticketmaster is nog alles beschikbaar, wellicht dat dat bij compleet maken programma wat teweeg brengt of late beslissers nog in mei alsnog beslissen, dat zie je bij Pinkpop nog al eens. Pinkpop heeft niet zo'n FOMO verkoop blijkt wel...
Precies. De druk is er niet. Mensen wachten rustig af, scoren voor €50 minder een kaartje op ticketswap en intussen versterken de meningen rondom een "matige line-up" elkaar ook nog eens. Buurtbewoners gaan evengoed naar Rock Valley (een maand later op Megaland), want daar spelen ook gewoon goede bands liedjes die ze kennen, dat dat coverbands zijn, trekt geen bolle jos zich iets van aan. Dan is er nog altijd ParkCity Live, die met Suzan en Freek, Roxy Dekker, Goldband en ander Neerlands prullaria ook genoeg mensen trekken uit de regio. Nu ben ik van mening dat als je twijfelt tussen PCL en Pinkpop je een enkeltje Urk moet boeken, maar het gebeurt blijkbaar dus wel.

Kortom: er is geen druk, zelfs een dag met lieverdje Muse verkoopt niet vlot. Geen ticketwarning, geen hype, geen niks. Communicatie is ook dit jaar weer niet opperbest.

Enkeltje Urk gaat wel ver hé ;)? En van de andere kant, als de muziek je niet heel veel boeit en je gewoon een weekendje met maten wil pilsen, kan dat bij PCL natuurlijk wel voor wat minder.

Pinkpop is volgens mij gewoon te afhankelijk van de line-up, en als je dan één van de (voor mij persoonlijk) mindere line-ups hebt van de Majors in de Benelux ga je niet uitverkopen. Daarnaast, waarbij mensen voor andere festivals blind een kaartje kopen, omdat het toch wel altijd een topweekend is qua sfeer, rand- en nachtprogramma, is dat bij Pinkpop minder het geval denk ik. Er valt ook niet zoveel te beleven als je de artiesten niks vind.

Ondanks deze negatieve feedback heb ik wel een zondagkaartje in de pocket haha, mede door de 00/10s nostalgie bands zoals Biffy Clyro, Muse & Kaiser Chiefs.

Heeft iemand zich al gewaagd aan een opzet van de timetable voor de zondag en op welke posities we nog artiesten missen?

• Leuk
Enkeltje Urk gaat wel ver hé ;)? En van de andere kant, als de muziek je niet heel veel boeit en je gewoon een weekendje met maten wil pilsen, kan dat bij PCL natuurlijk wel voor wat minder.
Ja, 100%. Maar waarom zou je dan ooit naar Pinkpop gaan? Da's 3x zo duur en je veert waarschijnlijk alleen op als Acda en de Munnik speelt. Je kan die festivals toch niet vergelijken.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Oasiss
Vrijwel alle andere majors in NL en België verkopen meer?

Mijn eigen ervaring is ook dat de jongere aanwas op Pinkpop toch wel een stuk lager is dan op DTRH en Lowlands. Ergo, gemiddelde leeftijd wordt hoger, oudere gare wordt te oud en de potentiele vervangers zijn elders. Maar goed, misschien is het DTRH en Lowlands publiek van nu over 10 jaar wel toe aan bedtijden van half 1.
Maar vergelijkbare festivals zeg je?
Lowlands is niet vergelijkbaar, nooit geweest.
Ik denk dat in Nederland niet veel vergelijkbaar is qua grote, qua opzet kom je dan bij bospop uit (nog kaarten beschikbaar)

Werchter is echter wel vergelijkbaar maar ook daar is het verschil toch minimaal?
Weekend tickets nog beschikbaar, vrijdag nog, zaterdag nog, enkel dus zondag lopen ze op voor (donderdag er buiten gehouden, omdat pinkpop die ook niet heeft wel een top booking Limkin park).
Graspop enkel de donderdag uitverkocht, rock am ring nog niet uitverkocht!
De jongere aanwas is naar alle waarschijnlijkheid veel lager als bij lowlands, maar de aanwas blijft wel komen dit is zelfs op Bospop het geval!

Volgens mij maakt iedereen het hier veel te groot en zijn de verschillen minimaal..

De enigste angst die ik heb is dat de privileges het festival kapot kunnen maken!
Jullie hebben wel schaduwplekken want jullie hebben een speciaalbandje..
Jullie hoeven niet in de rij want hebben een speciaalbandje..
Jullie hebben een groter plekje op de camping want jullie hebben een speciaalbanje.

Laten we wel wezen de line-up is gewoon niet ijzersterk en dat vertaal zich in een mindere ticketverkoop.In mijn vriendenkring dit jaar veel afhakers reden de line-up.Gaan naar andere festivals of losse concerten.Sommigen vinden PP te duur voor het gebodene.

Maar vergelijkbare festivals zeg je?
Lowlands is niet vergelijkbaar, nooit geweest.
Ik snap nooit zo goed waarop dit niet vergeleken mag worden met elkaar. Uiteindelijk zijn het de twee grootste Nederlandse weekendfestivals (Op zwarte cross na?). Ken ik best wel wat mensen die naar beide festivals zijn geweest en/of gaan.
De doelgroep is misschien wel een beetje uit elkaar aan het groeien hoor, maar dat komt denk ik vooral omdat een Lowlands meer aanspreekt voor de jongere generatie en Pinkpop daar toch op achterloopt. Daarnaast merk ik ook dat de muzieksnobs uit mijn vriendengroep sinds een aantal jaar niet meer te vinden zijn op een Pinkpop, maar zich van Pinkpop hebben verplaatst richting een BKS, LL of DTRH.

De enigste angst die ik heb is dat de privileges het festival kapot kunnen maken!
Jullie hebben wel schaduwplekken want jullie hebben een speciaalbandje..
Jullie hoeven niet in de rij want hebben een speciaalbandje..
Jullie hebben een groter plekje op de camping want jullie hebben een speciaalbanje.
Hier moeten ze inderdaad echt zo snel mogelijk vanaf. Hoop vooral dat dit soort dingen ook niet doorgezet gaan worden op andere Nederlandse festivals. Nu zijn groepscampingplekken en glamping al redelijk normaal geworden, maar die overige zaken zoals VIP area's, toegang tot het voorvak, toegang tot relaxt plekjes, echt zo ongelooflijk kansloos.

Rock werchter heeft dus alleen de zaterdag en weekend tickets over dat is wel degelijk een groot verschil maar het valt me eigenlijk wel op dat er zo'n verschil is terwijl ik nou ook weer niet vind der er zo'n extreem verschil in kwaliteit is ja pinkpop heeft iets meer pop en rock werchter iets meer rock in de grote namen maar dat is dus alleen persoonlijke voorkeur. Denk dat vooral het verschil in hype is. Bij pinkpop weet iedereen dat ze toch wel makkelijk aan kaarten komen en de mensen die ze kwijt zijn geraakt door de jaren heen zijn nu gewoon vast naar een ander festival en omdat weer terug te draaien kost gewoon tijd

• Leuk

Users who are viewing this thread