Pinkpop 2025

ik ben er niet zeker van...

maar denk (en ben bang voor de organisatie) dat we een rustige editie tegemoet gaan, al weet je het bij Pinkpop nooit.
zijn wel eens dagen die pas tegen festival aan nog kaarten blijven verkopen, zoals de Sheeran dag afgelopen jaar.

op ticketmaster is nog alles beschikbaar, wellicht dat dat bij compleet maken programma wat teweeg brengt of late beslissers nog in mei alsnog beslissen, dat zie je bij Pinkpop nog al eens. Pinkpop heeft niet zo'n FOMO verkoop blijkt wel...
Ben daar zelf opzich niet zo bang voor, ik heb jaren altijd mijn vakantiegeld afgewacht om vervolgens tickets te kopen.. wij gaan altijd met z'n 2en (vrouw en ik) + onze Pinkpop vriendengroep..
Maar blijf erbij en met name in deze tijd is zo'n dikke 600 euro toch een hoop geld, en dat zo vlak voor de kerstdagen.
En aangezien het ouder publiek is mensen met een gezin is de kaartverkoop niet zo explosief als een lowlands!

Tickets komt wel goed daar zit ik niet overin, zondag gaat sowieso uitverkopen en ook de zaterdag en weekend tickets gaan uitverkopen (denk ik)
Dit is nergens op gebaseerd, puur op het gevoel (hou ik van jou)

Ben daar zelf opzich niet zo bang voor, ik heb jaren altijd mijn vakantiegeld afgewacht om vervolgens tickets te kopen.. wij gaan altijd met z'n 2en (vrouw en ik) + onze Pinkpop vriendengroep..
Maar blijf erbij en met name in deze tijd is zo'n dikke 600 euro toch een hoop geld, en dat zo vlak voor de kerstdagen.
En aangezien het ouder publiek is mensen met een gezin is de kaartverkoop niet zo explosief als een lowlands!

Tickets komt wel goed daar zit ik niet overin, zondag gaat sowieso uitverkopen en ook de zaterdag en weekend tickets gaan uitverkopen (denk ik)
Dit is nergens op gebaseerd, puur op het gevoel (hou ik van jou)
Rare take. Pinkpop gokt op de oudere bezoeker met een dikke portemmonee. Zie ook VIP Pakketten en interviews met die karperman over "Bourgondisch festival beleven" (wat trouwens alleen al bullshit is omdat je op het hele terrein geen glas rode wijn kan vinden). Met die insteek zou Pinkpop eerder uit moeten verkopen dan Lowlands of Pukkelpop, die veel meer focussen op studenten zonder gespekte spaarkas.

Ik snap nooit zo goed waarop dit niet vergeleken mag worden met elkaar. Uiteindelijk zijn het de twee grootste Nederlandse weekendfestivals (Op zwarte cross na?). Ken ik best wel wat mensen die naar beide festivals zijn geweest en/of gaan.
De doelgroep is misschien wel een beetje uit elkaar aan het groeien hoor, maar dat komt denk ik vooral omdat een Lowlands meer aanspreekt voor de jongere generatie en Pinkpop daar toch op achterloopt. Daarnaast merk ik ook dat de muzieksnobs uit mijn vriendengroep sinds een aantal jaar niet meer te vinden zijn op een Pinkpop, maar zich van Pinkpop hebben verplaatst richting een BKS, LL of DTRH.

Hier moeten ze inderdaad echt zo snel mogelijk vanaf. Hoop vooral dat dit soort dingen ook niet doorgezet gaan worden op andere Nederlandse festivals. Nu zijn groepscampingplekken en glamping al redelijk normaal geworden, maar die overige zaken zoals VIP area's, toegang tot het voorvak, toegang tot relaxt plekjes, echt zo ongelooflijk kansloos.
Zoals je al benoemd het publiek is anders! Daardoor zul je mij niet zo snel meer op lowlands zien, lowlands is "beleven" sicke afterpartees, pilletje hier en daar, bij wie beland ik vanavond in de tent. Dit zul je op pinkpop niet zo snel zien (althans een stuk minder).
En wat is nou leuker voor de gemiddelde 18 jarige?
En dan heb ik het nog niet over de optredens, In een overvolle alpha kan je nog zo vals spelen en er een zootje van maken het publiek blijft losgaan of is het het beste op optreden van de afgelopen 20 jaar!
Bij Pinkpop moet je wel wat doen om je publiek een beetje mee te krijgen!
Daarin tegen begrijp ik de keuze van de muzieksnops heel goed om naar Bks en Dtrh te gaan.
Al vind ik dit jaar buiten de headliners om, dat er ook best een redelijk tot goed kwalitatief programma in landgraaf is te bewonderen!

Er zit gewoon geen hype op Pinkpop. In tegenstelling tot een Lowlands, het is uiteraard niet te vergelijken, maar de hype die op lowlands zit is enorm. Ze zorgen ervoor om een gevoel te creeëren om erbij te horen. Dat is tegenwoordig onder de jeugd blijkbaar erg belangrijk. Vooral in de stad en de artiesten die daar komen zit je voor de jeugd natuurlijk goed. Er valt natuurlijk ook veel over Pinkpop te zeggen, maar ze hebben wel een 'oud' imago. Ze hebben zich op dit moment in zo'n gat gewerkt waar ze het ouder volk niet tevreden stellen en het jonger volk niet aantrekken.

Wat mij zo'n goed gevoel geeft bij Pinkpop is toch wel de gezelligheid, en ja ik vindt de muziek wel goed geprogammeerd dit jaar. Maar we zijn elk jaar met een grote groep waarbij de leeftijden erg verschillen (Ik ben een van de jongste met 22 en de oudste zit tegen de 50 aan), wij zijn een keer een weekend meegegaan en was daarbij meteen overgehaald om met deze groep elk jaar te gaan. Nu komen er elk jaar weer nieuwe mensen bij deze groep die mee willen en dat maakt het voor mij zo gezellig.

Wellicht een idee om daar op in te springen, bijvoorbeeld wanneer er een kaart gekocht wordt dat er korting op een kaart zit voor mensen onder de 25?. Die dan wel met degene met een gewone kaart naar binnen moeten. Zo geef je jeugd een kans om een keer met hun 'ouwe' mee te gaan naar een festival.

Want wat mij opvalt is dat er bij veel mensen zijn handtekening, een van de eerste festivals altijd Pinkpop is. Het is dus een goed eerste festival om kennis te maken. Met daarbij een redelijk programma heb je zo een aantal groepen te pakken die zullen blijven gaan.

Zoals je al benoemd het publiek is anders! Daardoor zul je mij niet zo snel meer op lowlands zien, lowlands is "beleven" sicke afterpartees, pilletje hier en daar, bij wie beland ik vanavond in de tent. Dit zul je op pinkpop niet zo snel zien (althans een stuk minder).
Ben het echt met alle punten oneens.. Tuurlijk lopen er mensen op LL die ergens anders voor komen dan muziek, maar qua matige sfeer en gedrag en vooral asociaal gedrag, is Pinkpop voor mij koploper t.o.v. Lowlands of andere festivals waar ik geweest ben. Misschien niet door drugs (hoewel ik dat in 2023 wel regelmatig gezien heb op Pinkpop), maar dan vooral door dronken oude mannen.

Ook heb ik meerdere artiesten op zowel PP als op LL gezien. En was bij de laatste bijna altijd de sfeer beter dan op Pinkpop. Beste voorbeeld voor mij The war on drugs in de Alpha t.o.v. mainstage PP. Stond tussen muisstil publiek op LL, terwijl op Pinkpop de plaatselijke braderie wederom geopend was.
Bij Pinkpop moet je inderdaad beter je best doen om het publiek mee te krijgen, omdat de meeste met andere zaken bezig zijn of wachten op dat ene hitje.

Daarnaast kan je op Lowlands veel meer bands in 1 weekend zien dan op Pinkpop, mede doordat er meer podia zijn en het eerder open gaat en tot later doorgaat. Dus ook voor muziekliefhebbers zoals ik, is een Lowlands veel aantrekkelijker dan PP geworden. Ja je moet soms op LL de "feestjes" ontwijken, dat klopt, maar daarvoor kan je dan mooi voor in de plaats naar Spiritbox, IDLES, the national etc.

Enkeltje Urk gaat wel ver hé ;)? En van de andere kant, als de muziek je niet heel veel boeit en je gewoon een weekendje met maten wil pilsen, kan dat bij PCL natuurlijk wel voor wat minder.

De gemiddelde programmering van het gratis Zomerparkfeest in Venlo is nog veel sterker dan PCL. Ik snap echt niet waarom mensen ieder jaar massaal op die tickets duiken.

Wellicht een idee om daar op in te springen, bijvoorbeeld wanneer er een kaart gekocht wordt dat er korting op een kaart zit voor mensen onder de 25?. Die dan wel met degene met een gewone kaart naar binnen moeten. Zo geef je jeugd een kans om een keer met hun 'ouwe' mee te gaan naar een festival.
Inderdaad een top idee, zeker met de kosten die tegenwoordig gepaard gaan met het bezoeken van een festival, is het voor jongeren niet altijd meer te betalen. Volgens mij doet BKS ook al zoiets met speciale jongeren tickets?

Toch zie je ook best veel echt jonge kinderen en tieners (12 - 16) op Pinkpop tov andere festival. Daarnaast zie je dan ook juist weer redelijk veel oudere mensen op PP, maar vooral de leeftijden daartussen (20 - 30) zie ik voor mijn gevoel meer op een LL of DTRH, dus daar valt nog winst te halen misschien.

Want wat mij opvalt is dat er bij veel mensen zijn handtekening, een van de eerste festivals altijd Pinkpop is. Het is dus een goed eerste festival om kennis te maken. Met daarbij een redelijk programma heb je zo een aantal groepen te pakken die zullen blijven gaan.
Voor mij was PP ook de eerste kennismaking met een weekendfestival. Het is ook een heel toegankelijk festival op jonge leeftijd vind ik. Hier moeten ze dus zeker op blijven inzetten. Ben toen ook 6 jaar t/m 2019 achter elkaar zonder twijfelen altijd naar Pinkpop gegaan.

in ander nieuws...

het wordt imo langzaamaan tijd om te puzzelen met het tijdschema, kan niet wachten!

Hoop stiekem volgende week laatste namen en tijdschema...

• Leuk
Waarderingen: musicislife
Ben het echt met alle punten oneens.. Tuurlijk lopen er mensen op LL die ergens anders voor komen dan muziek, maar qua matige sfeer en gedrag en vooral asociaal gedrag, is Pinkpop voor mij koploper t.o.v. Lowlands of andere festivals waar ik geweest ben. Misschien niet door drugs (hoewel ik dat in 2023 wel regelmatig gezien heb op Pinkpop), maar dan vooral door dronken oude mannen.

Ook heb ik meerdere artiesten op zowel PP als op LL gezien. En was bij de laatste bijna altijd de sfeer beter dan op Pinkpop. Beste voorbeeld voor mij The war on drugs in de Alpha t.o.v. mainstage PP. Stond tussen muisstil publiek op LL, terwijl op Pinkpop de plaatselijke braderie wederom geopend was.
Bij Pinkpop moet je inderdaad beter je best doen om het publiek mee te krijgen, omdat de meeste met andere zaken bezig zijn of wachten op dat ene hitje.

Daarnaast kan je op Lowlands veel meer bands in 1 weekend zien dan op Pinkpop, mede doordat er meer podia zijn en het eerder open gaat en tot later doorgaat. Dus ook voor muziekliefhebbers zoals ik, is een Lowlands veel aantrekkelijker dan PP geworden. Ja je moet soms op LL de "feestjes" ontwijken, dat klopt, maar daarvoor kan je dan mooi voor in de plaats naar Spiritbox, IDLES, the national etc.
Dan verschillen wij daar duidelijk van mening! Ik hoef niet meer met de vrouw naar lowlands, prachtig mooi festival.. goede muziek! Maar het publiek nee daar bedank ik voor, we zijn de 30 dan ook ruim gepasseerd, wij komen voor de muziek niet meer niet minder!
Anabolen slikkende pupers die je vrouw proberen te versieren (geen zin meer in).
Doe mij dan maar Pieter en Gerda van Pinkpop die braaf op hun kleedje zitten en een slokje teveel op hebben!

Users who are viewing this thread