Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Weet iemand wanneer Glastonbury namen bekend maakt? Daar kunnen we vast en zeker heel veel uit afleiden(misschien verassende headliners die pas data bekend maken na Glastonbury).

Interpol ben ik heel blij mee. Foster The People en The Strypes ook. Ik blijf nog hopen op Kasabian, Florence and the machine, Warpaint, Circa Waves, The Horrors, Temples, White Lies, The National(ook al is het herhaling, ze zijn gewoon zo gruwelijk goed. Eigenlijk de enige herhaling waar ik blij mee zou zijn)

Glastonbury kondigt pas eind maart hun affiche aan, dus het lijkt me sterk dat er grote namen moeten wachten tot dan met data. En The Horrors/The National konden we al afschrijven.

Zo, let je even niet op, hele zooi namen erbij en een flinke discussie hier.

Allereerst de namen: op zich prima, paar wel verwacht en een paar leuke verassingen (voor het eerst) maar niet echt mijn soort muziek. Waar @Thijs wacht op EDM namen, wacht ik op wat hardrock. Rise Against, Slash of Limp Bizkit, om maar wat te noemen? Qua subs hoop ik ook op Snow Patrol voor AM, dat zou wel fijn zijn.

Dan over de discussie over headliners en overtuigingskracht: ik ben het wel met @mynoseknows eens dat het een beetje tegenvalt als er niet nog een sterke naam op zondag bij komt. Van Werchter verwacht je toch iets bijzonders, Pearl Jam is dat wel een beetje maar de rest niet echt. Wel goed, niet heel bijzonder, zeker KoL niet. Het klopt dat wij wel hele hoge verwachtingen hadden en andere festivals het ook moeilijk hebben, maar met Muse en RHCP en Foo Fighters in de markt verwacht je toch iets beters dan KoL als afsluiter. Ik blijf nog hopen op wat moois.

Dan over de discussie over headliners en overtuigingskracht: ik ben het wel met @mynoseknows eens dat het een beetje tegenvalt als er niet nog een sterke naam op zondag bij komt. Van Werchter verwacht je toch iets bijzonders, Pearl Jam is dat wel een beetje maar de rest niet echt. Wel goed, niet heel bijzonder, zeker KoL niet. Het klopt dat wij wel hele hoge verwachtingen hadden en andere festivals het ook moeilijk hebben, maar met Muse en RHCP en Foo Fighters in de markt verwacht je toch iets beters dan KoL als afsluiter. Ik blijf nog hopen op wat moois.

Hoewel ik het grotendeels met je eens ben dat je van Rock Werchter wat speciaals verwacht, vind ik het wel raar dat je Muse en Foo Fighters noemt als in de markt liggend. RHCP zeker waar, hoewel 3 weken voor RW laatste show is, moet je met festivals als Rock Werchter en Roskilde toch zeker wel wat kunnen bereiken.

Dat je Foo Fighters noemt als in de markt liggend vind ik vreemd. Ze hebben namelijk nog geen enkele datum in Europa staan. Dan kun je moeilijk zeggen dat ze in de markt voor Rock Werchter liggen. Als ze deze zomer in Amerika zitten kunnen festivals in Europa hoog en laag springen, maar dan gaan ze echt niet komen. Als iemand een stadiontour door Azie doet, kun je ook niet zomaar zeggen, ach kom hier ook ff een optreden doen.'

Ongeveer het zelfde geldt voor Muse, zij hebben aangegeven 1 festival te doen in Europa. Dat worden er misschien iets meer, maar daaruit blijkt voor mij dat de wensen zo specifiek naar 1 festival gaan dat ieder ander festival gewoon een nee te horen krijgt. Nu gaan ze misschien iets meer dingen doen(Moskou), maar toch denk ik dat het in de markt liggen nogal ver gaat.

De kans zal bij Muse denk ik wel groter zijn geweest, maar denk dat ze voor beide redelijk kansloos waren. Foo Fighters waarschijnlijk gewoon niet in de buurt en Muse dat gewoon dat ene festival wil doen. RHCP sluit ik nog niet helemaal uit maar die kans wordt denk ik ook met de dag kleiner.

Prima. Mooi einde van de discussie. Ik ben benieuwd of, en zoja waar werchter nog mee komt voor de zondag, maar dat zullen we wel(of in het slechtste geval niet) zien. Over het dagprogramma valt inderdaad niks te klagen. Ik moet zeggen dat ik tussen de geruchten van alle andere festivals ook bijna alleen maar Skrillex als dance act voorbij zie komen. Vraag te me toch af wat er dan aan de hand is met de dance acts deze zomer. Festivals zullen de bekendmaking hiervan wel wat minder belagnrijk vinden dit jaar, of er is niks aankondigenswaardigs beschikbaar. Ik hoop en denk het eerste, zodat we toch nog wat leuks zien deze zomer qua elektronisch.

Gesaffelstein, Kavinsky, Rudimental, Bakermat, Disclosure, Julio Bashmore, I Am Legion, The Prodigy, Basement Jaxx, Paul Kalkbrenner, Icona Pop en Camo & Krooked. En dan zijn er nog een hoop namen die waarschijnlijk op Glastonbury staan dus ook geboekt hadden kunnen worden voor RW

Het klopt dat wij wel hele hoge verwachtingen hadden en andere festivals het ook moeilijk hebben, maar met Muse en RHCP en Foo Fighters in de markt verwacht je toch iets beters dan KoL als afsluiter.

Vergeet de Stones en Aerosmith niet.

<div class="d4p-bbt-quote-title">Dr. Hannibal wrote:</div>
Het klopt dat wij wel hele hoge verwachtingen hadden en andere festivals het ook moeilijk hebben, maar met Muse en RHCP en Foo Fighters in de markt verwacht je toch iets beters dan KoL als afsluiter.

Vergeet de Stones en Aerosmith niet.

Opnieuw: de Stones kan de organisatie zonder probleem boeken, maar dan voor Boutique of Classic. Ze hebben trouwens al gezegd dat ze enkel nog korte tours doen, en die in Europa zal dus waarschijnlijk niet eens tot Rock Werchter duren. Aerosmith is nooit een optie geweest, daarmee verkoop je nog minder tickets dan KoL, dat heeft Graspop al mogen ervaren.

@neontiger8 heeft gewoon gelijk, de verwachtingen voor de headliners zijn hier hoger gegaan dan ze objectief hadden mogen zijn, zeker met FF en Muse.

@Thijs inderdaad, ik had ook al niet het idee dat er een gebrek aan aanbod was. Voeg daar Calvin Harris, Netsky(al is de kans niet heel groot), DJ Fresh trouwens wellicht nog aan toe. Ben benieuwd wanneer we wat moois voorgeschoteld krijgen in die hoek.

Zoals ik eerder al zei: volgens mij hoeft een band niet eens 'in de markt' te liggen om in aanmerking te komen voor Rock Werchter. Foo Fighters blijkt achteraf misschien te positief gedacht, maar het was toch niet irreëel om Muse als kanshebber te zien? Daar was iedereen het hier over eens: Roskilde of Rock Werchter. Maargoed. Ik merk dat we hier in herhaling treden...

Van mij mogen ze volgende week wel één fatsoenlijke naam geven(subheadliner) in plaats van een groepje namen van minder formaat. Maakt het voor mij wat gemakkelijker om te kunnen plaatsen hoe de dagen er nu wellicht in grote lijn uit gaan zien...

@Thijs inderdaad, ik had ook al niet het idee dat er een gebrek aan aanbod was. Voeg daar Calvin Harris, Netsky(al is de kans niet heel groot), DJ Fresh trouwens wellicht nog aan toe. Ben benieuwd wanneer we wat moois voorgeschoteld krijgen in die hoek.

Zoals ik eerder al zei: volgens mij hoeft een band niet eens ‘in de markt’ te liggen om in aanmerking te komen voor Rock Werchter. Foo Fighters blijkt achteraf misschien te positief gedacht, maar het was toch niet irreëel om Muse als kanshebber te zien? Daar was iedereen het hier over eens: Roskilde of Rock Werchter. Maargoed. Ik merk dat we hier in herhaling treden…

Van mij mogen ze volgende week wel één fatsoenlijke naam geven(subheadliner) in plaats van een groepje namen van minder formaat. Maakt het voor mij wat gemakkelijker om te kunnen plaatsen hoe de dagen er nu wellicht in grote lijn uit gaan zien…

Muse was zeker niet irreeel, maar ik denk dat de kansen voor Rock Werchter hier wel veel groter zijn gemaakt dan ze waren, maar goed dat geld achteraf altijd wel denk ik.

Zoals ik eerder al zei: volgens mij hoeft een band niet eens ‘in de markt’ te liggen om in aanmerking te komen voor Rock Werchter. Foo Fighters blijkt achteraf misschien te positief gedacht, maar het was toch niet irreëel om Muse als kanshebber te zien? Daar was iedereen het hier over eens: Roskilde of Rock Werchter. Maargoed. Ik merk dat we hier in herhaling treden…

Van mij mogen ze volgende week wel één fatsoenlijke naam geven(subheadliner) in plaats van een groepje namen van minder formaat. Maakt het voor mij wat gemakkelijker om te kunnen plaatsen hoe de dagen er nu wellicht in grote lijn uit gaan zien…

Muse vond ik zelf eerst ook niet irreëel hoor. Ik heb ze zelf ook een tijdje als kanshebber gezien. Het probleem is alleen dat verschillende mensen hier overtuigd waren van hun komst, en soms zelfs tegenbewijs compleet gingen verdraaien om Muse toch nog als een kanshebber te blijven zien. Bvb na dat interview waarin ze over Moskou spreken heb ik mensen in allerlei bochten zien wringen om Werchter daarin te doen passen. Op die manier kan je natuurlijk enkel teleurgesteld zijn, zelfs als het RHCP waren ipv KoL.

Volmondig akkoord over die subs. Ik krijg een beetje schrik dat ze bewust wachten tot de tickets (zo goed als) uitverkocht zijn om dan met zwakke subs en dito main stage namen aan te komen.

@Kereltje inderdaad, ik heb het ook voorbij zien komen. Ik moet zeggen dat ik dat zelf niet deed, ook omdat ik niet bijzonder fan ben van Muse, maar ik denk toch dat er achteraf wellicht wat beters te regelen was dan KoL(maar dat is natuurlijk wel achteraf, makkelijk gezegd).

Wat betreft die subs: dat zat ik ook al te denken. Barnheadliners hebben we al wel een paar, maar ik vrees voor de subs en de main overdag. Vorig jaar moet ik zeggen dat er prima namen stonden overdag op de main, maar ik zie er nu nog geen voorbijkomen(bands als MGMT en interpol komen wellicht in aanmerking, maar dat zou wat mij betreft nog beter in een tent passen). Met de subheadliners lijkt het inderdaad ook krap te worden. Er waren al weinig 'gegadigden' en van de bands die eventueel in aanmerking komen hoor de laatste tijd ook vrij weinig nieuws. Snow Patrol nog niks, Florence + the Machine ook redelijk stil(al staan ze wel in Polen).

Mijn hoop is gevestigd op volgende week, als Werchter wellicht de aandacht voor zich heeft, zonder tussenkomst van andere festivals(deze week was een drukke festivalweek).

Uiteindelijk heeft Werchter het dan toch slim gespeeld, door met die sterke headliners te beginnen(zo vroeg). Daardoor loopt de ticketverkoop nu voorspoedig. Anders kan ik geen reden bedenken waardoor Werchter dit jaar enkele maanden eerder is uitverkocht dan andere jaren(voorspelling).

Uiteindelijk heeft Werchter het dan toch slim gespeeld, door met die sterke headliners te beginnen(zo vroeg). Daardoor loopt de ticketverkoop nu voorspoedig. Anders kan ik geen reden bedenken waardoor Werchter dit jaar enkele maanden eerder is uitverkocht dan andere jaren(voorspelling).

Maak er maar zekerheidje van ipv voorspelling ;) Vroegste dat de combis al weg waren was ergens tweede helft van maart, nu gaan we daar een maandje voor zitten.

Om nog iets geruchtenrelevant te vertellen: Deftones is door hun tourdata uitgesloten voor Graspop. Dus tenzij Dour ons plots verrast lijkt me dat een zekerheidje voor Werchter.

<div class="d4p-bbt-quote-title">mynoseknows wrote:</div>
Prima. Mooi einde van de discussie. Ik ben benieuwd of, en zoja waar werchter nog mee komt voor de zondag, maar dat zullen we wel(of in het slechtste geval niet) zien. Over het dagprogramma valt inderdaad niks te klagen. Ik moet zeggen dat ik tussen de geruchten van alle andere festivals ook bijna alleen maar Skrillex als dance act voorbij zie komen. Vraag te me toch af wat er dan aan de hand is met de dance acts deze zomer. Festivals zullen de bekendmaking hiervan wel wat minder belagnrijk vinden dit jaar, of er is niks aankondigenswaardigs beschikbaar. Ik hoop en denk het eerste, zodat we toch nog wat leuks zien deze zomer qua elektronisch.

Gesaffelstein, Kavinsky, Rudimental, Bakermat, Disclosure, Julio Bashmore, I Am Legion, The Prodigy, Basement Jaxx, Paul Kalkbrenner, Icona Pop en Camo & Krooked. En dan zijn er nog een hoop namen die waarschijnlijk op Glastonbury staan dus ook geboekt hadden kunnen worden voor RW

Basement Jaxx en Paul Kalkbrenner mag je schrappen hoor.
De eerste staat de week voordien op Couleur Café in brussel en de laatste staat op Dour.

Heeft Glastonbury dan echt zo'n macht om bands en andere festivals het zwijgen op te leggen? Omdat zij per se pas zo laat met namen willen komen (terwijl het toch al uitverkocht is, wat maakt het uit). Want Foo Fighters en RHCP daar wel nog tot de kanshebbers (RHCP werden wel al eens geboekt maar die kwamen niet opdagen) en dus mss (RHCP meer dan FF) ook nog voor Werchter. Maar ik snap niet waarom Werchter zo lang zou zwijgen, voor een ander (concurrend) festival.

Heeft Glastonbury dan echt zo’n macht om bands en andere festivals het zwijgen op te leggen? Omdat zij per se pas zo laat met namen willen komen (terwijl het toch al uitverkocht is, wat maakt het uit). Want Foo Fighters en RHCP daar wel nog tot de kanshebbers (RHCP werden wel al eens geboekt maar die kwamen niet opdagen) en dus mss (RHCP meer dan FF) ook nog voor Werchter. Maar ik snap niet waarom Werchter zo lang zou zwijgen, voor een ander (concurrend) festival.

RHCP is exclusief voor de UK op Isle of Wight, en FF is uit de kanshebbers verdwenen aangezien ze zo te zien geen Europese tour gaan doen dan. Volgens eFestivals is de huidige prognose Arcade Fire - Kasabian - The Eagles.

En de reden waarom Glasto zo laat komt is dat ze zoals Coachella heel hun line up in een keer bekend maken. Het is dan ook zo dat er dan hoogstens 2-3 verrassende namen op de line up staan, de rest heeft op dat moment al andere zomerdata aangekondigd.

Ik dacht een paar dagen terug gelezen te hebben dat er deze week nog festivals rond Werchter met een headliner kwamen, hoe zit het daar mee?

Ik dacht een paar dagen terug gelezen te hebben dat er deze week nog festivals rond Werchter met een headliner kwamen, hoe zit het daar mee?

Dat waren Open'er en Benicassim. Bij Open'er was er sprake van miscommunicatie: op woensdag een pakketje namen en daarbij het bericht dat er vrijdag nog een naam kwam, dus men veronderstelde dat het iets groot ging zijn en het daarom een aparte aankondiging kreeg. Bleek uiteindelijk om Foster The People te gaan...

En Benicassim beloofde deze week de eerste namen, hebben gewoon niks gedropt, zelfs geen berichtje... De woorden 'niet doorgaan' begint daar steeds vaker rond te cirkelen.

Main: Kings of Leon - Franz Ferdinand - Bastille - Babyshambles
KluB C: MGMT - Passenger - Metronomy
Barn: Stromae - Interpol - Foals - Angus & Julia Stone - Birdy

Zoiets denk ik.

@kereltje, bedankt voor de info, maar mijn vraag was eigenlijk vooral of Glastonbury echt zorgt dat andere festivals en groepen nog even zwijgen. :p

Users who are viewing this thread