Rock Werchter 2014 - Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bas
  • Startdatum Startdatum
Toevoeging: Begrijp met niet verkeerd, als ze met een toffe band als afsluiter komen op de zondag applaudiseer ik, maar mijn hoop neemt ook steeds verder af. Daarnaast heb ik vermeld dat ik het alleen over de headliners heb nu. De vergelijking met Pinkpop maak ik omdat die blijkbaar wel de overtuigingskracht hebben om een band als de stones binnen te halen. Daar komt dan wellicht nog een combinatie van AM-Editors op een andere dag bij.

Werchter heeft in 2007 als een van de eerste festivals Pearl Jam binnengehaald na hun festivaltrauma. Ondertussen zitten ze aan de 4de keer, Pinkpop aan 0. In 2011 hebben ze ook QOTSA binnen gehaald als plan B, terwijl die band een maand eerder nog in een interview zei geen festivals te willen doen dat jaar. Twijfel je nog aan de overtuigingskracht?

Als ze al met fucking KoL afkomen kan je gewoon 100% zeker zijn dat er echt geen betere oplossing was.

Foster The People heel fijn!
Angus & Julia Stone wordt genieten!!!
Interpol heb ik maar eens geluisterd en zijn goedgekeurd (:
George Ezra, fijne talentvolle gast
Trixie Whitley heeft de eerste luisterbeurt ook positief doorstaan.
The Strypes is volgens mij een feestje

Kortom, tevreden deze keer.
Maar GODVERDOMME ik begin bijna boos te worden, NOG STEEDS GEEN electronische namen. Ik zou het jammer vinden als ze die deze editie gewoon achterwege laten, want er tourt heel wat moois op dat gebied... ):b

En in die discussie over het jubileum: Op geen enkel moment zit Werchter te promoten dat het een speciale editie wordt, iets wat bvb Benicassim wel aan het doen is bij hun jubileumjaar. 10 jaar geleden heeft Werchter ook geen aparte of exclusieve affiche gebracht hoor, ze doen gewoon hun best zoals elk jaar.

Maar waarom wordt Rolling Stones al afgeschreven? Ik vind het juist vreemd dat ze zo lang wachten met duidelijkheid over of Kings of Leon nou afsluit. En opvallend dat ze samen met Pinkpop nog een headline positie over hebben.

Ik weet dat het slimmer is als ze RS op Classic of Boutique zetten maar misschien komt dit niet uit voor RS of wil de organisatie ze perse op het festival hebben. Bij de organisatie zijn ze toch ook niet gek in hun hoofd geworden dat ze KoL laten afsluiten.

Maar waarom wordt Rolling Stones al afgeschreven? Ik vind het juist vreemd dat ze zo lang wachten met duidelijkheid over of Kings of Leon nou afsluit. En opvallend dat ze samen met Pinkpop nog een headline positie over hebben.

Ik weet dat het slimmer is als ze RS op Classic of Boutique zetten maar misschien komt dit niet uit voor RS of wil de organisatie ze perse op het festival hebben. Bij de organisatie zijn ze toch ook niet gek in hun hoofd geworden dat ze KoL laten afsluiten.

Stones schrijf ik af omdat KoL dan of heel vroeg moet beginnen omdat Stones gewoon een dik twee uur durende set hebben, of Stones maar anderhalf uur spelen zoals Editors. Dat laatste zie ik al helemaal niet gebeuren en ik denk dat KoL niet met zo vroeg spelen akkoord gaat.

Zoals al eerder gezegd: die dag verkoopt op termijn wel uit, daar heb je geen act van 2+ miljoen voor nodig. En Classic/Boutique hebben verschuifbare data, die worden pas vastgelegd als ze een headliner vast hebben, dus het kan logistiek al geen probleem vormen.

@Kereltje dat van PJ zou goed kunnen, als ik het zo teruglees heb je daarover wel gelijk, maar dat was 2007. dat is 7 jaar geleden, het kan goed zijn dat er intern(bij de organisatie) een hoop veranderd is. Verder het verhaal van Qotsa: dat was inderdaad een plan B, toen hadden ze de overtuigingskracht, maar toen moest het ook wel, anders hadden ze niks. Ik hou het nu even bij pinkpop, pin me daar niet op vast, maar ze hebben nu dus blijkbaar de Rolling Stones, en een paar jaar geleden ook al Bruce Springsteen. Ze zullen wel een paar knappe blonde dames in de organisatie hebben daar ofzo, maar verder zie ik het verschil niet. Maargoed, jouw mening verschilt duidelijk van de mijne. Ik hoop gewoon dat er nog iets fatsoenlijks komt om de zondag af te sluiten, en dan hoop ik maar dat het volgend jaar wat beter verdeeld word...

@Thijs jammer inderdaad. Ze zullen het wel eerst op de voordehandliggerende genres gooien. Ik zie ook nog weinig hiphop voorbijkomen. Van mij mogen ze de volgende week wel een groepje namen met alleen maar electronisch en hiphop werk ;). Leuke afwisseling.

@Kereltje dat van PJ zou goed kunnen, als ik het zo teruglees heb je daarover wel gelijk, maar dat was 2007. dat is 7 jaar geleden, het kan goed zijn dat er intern(bij de organisatie) een hoop veranderd is. Verder het verhaal van Qotsa: dat was inderdaad een plan B, toen hadden ze de overtuigingskracht, maar toen moest het ook wel, anders hadden ze niks. Ik hou het nu even bij pinkpop, pin me daar niet op vast, maar ze hebben nu dus blijkbaar de Rolling Stones, en een paar jaar geleden ook al Bruce Springsteen. Ze zullen wel een paar knappe blonde dames in de organisatie hebben daar ofzo, maar verder zie ik het verschil niet. Maargoed, jouw mening verschilt duidelijk van de mijne. Ik hoop gewoon dat er nog iets fatsoenlijks komt om de zondag af te sluiten, en dan hoop ik maar dat het volgend jaar wat beter verdeeld word…

Werchter had Springsteen ook vorig jaar, dat was gewoon op Classic.
Dat is nu eenmaal het nadeel van 3 verschillende festivals te hebben. Dan staan zo'n "oude" legendarische bands gewoon op die festivals. Wat niet wegneemt dat ik het jammer vindt.

Goede namen! Interpol wil wel graag zien live. dus ben blij! en vooral omdat ze op de zondag komen. The Strypes gezien als voorprogramma van Arctic Monkeys, is een leuk bandje, zeker kijkje waard. ik ga denk ik wel weer even kijken, zo'n jonge band groeit meestal veel in het begin. :)

@Kereltje dat van PJ zou goed kunnen, als ik het zo teruglees heb je daarover wel gelijk, maar dat was 2007. dat is 7 jaar geleden, het kan goed zijn dat er intern(bij de organisatie) een hoop veranderd is. Verder het verhaal van Qotsa: dat was inderdaad een plan B, toen hadden ze de overtuigingskracht, maar toen moest het ook wel, anders hadden ze niks. Ik hou het nu even bij pinkpop, pin me daar niet op vast, maar ze hebben nu dus blijkbaar de Rolling Stones, en een paar jaar geleden ook al Bruce Springsteen. Ze zullen wel een paar knappe blonde dames in de organisatie hebben daar ofzo, maar verder zie ik het verschil niet. Maargoed, jouw mening verschilt duidelijk van de mijne. Ik hoop gewoon dat er nog iets fatsoenlijks komt om de zondag af te sluiten, en dan hoop ik maar dat het volgend jaar wat beter verdeeld word…

Mijn probleem is eigenlijk vooral dat je de organisatie dit alles verwijt, en te weinig naar de context kijkt. Even een overzichtje van de rechtstreekse concurrenten van Werchter, die dus in dezelfde periode zitten:

- Roskilde: op AM na nog geen headlinerwaardige namen
- TitP: AM enige bevestigde naam
- Benicassim: nog geen namen bekend, naar het schijnt moeite om headliners te vinden
- Optimus Alive: Franz Ferdinand als headliner bij gebrek aan beter
- Hurricane/Southside: Macklemore voorlopig als headliner, omdat ze naast Arcade Fire en Volbeat 'niets anders vastkrijgen'
- Open'er: gewoon dezelfde grote namen als Werchter + Phoenix als headliner, wat hier niet zou kunnen
- Eurockeennes: Black Keys en Stromae headlinen
- Main Square Festival: Black Keys, David Guetta en Stromae headlinen

En je gaat me niet zeggen dat die festivals geen moment geprobeerd hebben om Foo Fighters, RHCP, Linkin Park, etc vast te krijgen?

Ik zie The Stones alleen op Boutique/Classic staan om eerlijk te zijn.
Ik denk dat ze KOL en een andere band van hetzelfde formaat gaan co headlinen en dat dan of KOL of die andere band (geen idee welke dat moet zijn precies maar goed in elk geval 1)...

Interpol en Foster the people ok, maar de rest staat mij niet aan(naar mijn smaak), ik mis echt nog veel namen: The Prodigy, Linkin park, Deadmau5, Rise Against, Limp Bizkit,... die groepjes van 6 altijd, ik vind het maar niets alhoewel de line-up in het algemeen wel sterk is en ik men combi al heb mis ik toch nog iets.

De festivals zijn stuk voor stuk kleiner dan Werchter. De grootsten uit het rijtje(1 of 2 volgens mij) hebben 120.000 bezoekers max. tegenover 180.000. Werchter word mondiaal gezien als een van dé rockfestivals ter wereld. Dat kan ik niet echt zeggen over het meerendeel van de festivals die je daar noemt. Bovendien zou ik op precies dezelfde manier kunnen zeggen dat Glastonbury wél de headliners binnenhaalt. Dat is ook appels met peren vergelijken. Het zal misschien niet compleet de schuld zijn van de organisatie, maar zet de afsluiters van afgelopen jaren maar eens op een rijtje, en bekijk daar tegenover wat er nu staat(KoL, en iets wat groter is dan dat is niet logisch). Met uitzondering van Black Eyed Peas en dEUS(en dat zijn dan nationale helden) was élk jaar beter(met toppers als R.E.M., David Bowie etc. al is Bowie natuurlijk wel weer bijna 10 jaar geleden).

Fuck, erg jammer van Massive Attack.
Heb nog eens een blik geworpen op de line-up en zie dat er (naar mijn mening) relatief weinig harde namen tussen staan. Kans dat Deftones komt klinkt goed, en dacht zelf misschien aan Tool?
laatste show in NL was 7 jaar geleden en op Europa na hebben ze verder de afgelopen anderhalf jaar in ieder continent een aantal shows gedaan. Ik hoop er op..

@Gloeilamp dat klopt, maar Pp classic heeft in het verleden ook bands als Iggy & the Stooges en Manfred Mann's Earth band gehad. Dat is natuurlijk een trapje lager(zeker Manfred Mann's Earth band), maar het is maar waar je voor kiest. Óf je kiest voor de dagjesmensen(Werchter), óf je beloont de trouwe festivalbezoeker/weekendganger met een toffe headliner. Het is redelijk kort door de bocht, maar daar komt het toch wel een beetje op neer...

De festivals zijn stuk voor stuk kleiner dan Werchter. De grootsten uit het rijtje(1 of 2 volgens mij) hebben 120.000 bezoekers max. tegenover 180.000. Werchter word mondiaal gezien als een van dé rockfestivals ter wereld. Dat kan ik niet echt zeggen over het meerendeel van de festivals die je daar noemt. Bovendien zou ik op precies dezelfde manier kunnen zeggen dat Glastonbury wél de headliners binnenhaalt. Dat is ook appels met peren vergelijken. Het zal misschien niet compleet de schuld zijn van de organisatie, maar zet de afsluiters van afgelopen jaren maar eens op een rijtje, en bekijk daar tegenover wat er nu staat(KoL, en iets wat groter is dan dat is niet logisch). Met uitzondering van Black Eyed Peas en dEUS(en dat zijn dan nationale helden) was élk jaar beter(met toppers als R.E.M., David Bowie etc. al is Bowie natuurlijk wel weer bijna 10 jaar geleden).

Wat hebben de bezoekersaantallen hiermee te maken? Kijk naar hun affiches van de voorbije jaren en vergelijk die met die van Werchter. De festivals die ik noem boeken headliners van hetzelfde kaliber als Werchter. Dan is dit geen appelen met peren vergelijken, maar aantonen dat andere festivals met overtuigingskracht ook pover zitten in hun headliners.

Users who are viewing this thread