Sam Fender

Sam Fender treedt uit schaduw van Springsteen​

De dertigjarige Engelse rockmuzikant Sam Fender is de gitaarsensatie van zijn generatie. Hij wordt het Britse antwoord op Bruce Springsteen genoemd. Afgelopen vrijdag verscheen zijn derde album People watching. Zijn vorige album, Seventeen going under uit 2021, werd beschouwd als een meesterwerk in zijn genre. Daarmee hield hij de eer van de Britse rockmuziek hoog. Er wordt daarom veel verwacht van zijn nieuwe songs. In maart treedt de songwriter twee keer op in Nederland.

„Het is natuurlijk een mooi compliment om met Springsteen vergeleken te worden.”

Hij spreekt met ons vanuit de studio van Paul Weller in Londen. De afgelopen weken toerde Fender al door het Verenigd Koninkrijk om daar zijn nieuwe muziek te laten horen. Een pond van elk verkocht kaartje ging naar een goed doel. Gaat hij dat ook doen met de kaartverkoop van de tour op het vasteland van Europa? „Dat weet ik nog niet”, zegt Fender. „Daar hebben mijn manager en ik wel over gesproken. We willen met mijn optredens wel geld ophalen voor enkele goede doelen in het noordoosten van Engeland, de streek waar ik vandaan kom en nog steeds woon."

De armoede die hij tijdens zijn jeugd al om hem heen zag, gaat de songwriter aan het hart. „Ik woon in North Shields, een kilometer of vijftien van de stad Newcastle vandaan. Ooit was hier een bloeiende industrie van scheepsbouw en mijnbouw. Dat bestaat bijna niet meer. De mijnen werden gesloten en scheepsbouwers gingen failliet, zonder dat er andere werkgelegenheid voor in de plek kwam. Het creëerde een hele generatie van werklozen. Toen ik werd geboren was ongeveer tachtig procent van de bevolking werkloos. Dat doet wat met een gemeenschap.”

Wat heeft Fender in zijn omgeving zien gebeuren? „Mensen vluchtten onder andere in verslavingen. Voor vrienden en familie van mij is armoede nog steeds de realiteit. Soms is het zelfs zo dat kinderen, van wie beide ouders werken, in armoede opgroeien. Eigenlijk is dat een schande. Het wrange is, dat in sommige delen van het noordoosten van Engeland welgestelden komen wonen. Er verschijnen hippe eettentjes en tapasbars. Dat zorgt voor nog meer druk voor de mensen aan de onderkant van de samenleving.”

Die schrijnende situatie is voor Fender ook een inspiratie. Met het maken van muziek heeft Fender zich ontworsteld van een plek in armoede. „Ik wil wat terugdoen”, zegt hij. People watching is mede daardoor een confronterend portret geworden van het postindustriële Groot-Brittannië. „Alle nummers op mijn nieuwe album gaan over de gewone mensen uit mijn geboortestad, mensen die ik kende, mensen van wie ik hield en de worstelingen waarmee ze hebben te dealen. Daarom heb ik het album ook deze titel gegeven.”

Het album heeft ook een persoonlijke touch voor de Engelse muzikant. De song Remember my name is opgedragen aan zijn overleden grootouders. „Ik heb het geschreven vanuit perspectief van mijn opa die voor mijn oma zorgde toen ze aan dementie leed.”

En die vergelijking met Springsteen? „Het is natuurlijk een mooi compliment om met Springsteen vergeleken te worden”, zegt de Engelsman, die zijn eerste gitaar op achtjarige leeftijd kreeg. „Ik ben een grote fan van hem. Maar het is een luie vergelijking en het voelt ook ongemakkelijk, want Springsteen is een legende en is al decennia bezig. Ik kom nog maar net kijken. Je hebt nogal wat te bewijzen als iedereen dat steeds zegt. Dus wat mij betreft ben ik liever gewoon Sam, dan voelt de druk niet zo hoog. En die eerste gitaar? Ik werd verliefd op die gitaar en viel er zelfs mee in slaap, terwijl ik mijn schooluniform nog aan had.”

Het nonstop toeren heeft Fender afgezworen sinds de Engelsman in 2022 stemproblemen en een burn out kreeg. Sindsdien treedt hij minder aaneengesloten op. „Niemand is een Superman, ik ook niet. Je komt met stemproblemen weg als je begin twintig bent, maar dat komt omdat je dan snel herstelt, maar ik ben inmiddels dertig en ik moet gewoon beter op mezelf letten.”

„Niemand is een Superman, ik ook niet.”

En terwijl zijn derde langspeler op 21 februari uitkwam, is Fender alweer bezig met het schrijven van nieuw materiaal. „Het uitbrengen van een nieuw album inspireert om weer nieuw werk te gaan schrijven”, zegt Fender. „Ik wil zo snel mogelijk weer de studio in.”

Sam Fender treedt op 5 maart op in Tilburg, op 18 maart in Amsterdam en in juli op het festival Down the rabbit hole.

Users who are viewing this thread