Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Nog 2 dagen tot de perspresentatie...
De verlossing van het speculeren en het puzzelen.
Zaterdag ochtend dan eindelijk de voorverkoop!

Nog 89 dagen tot Pinkpop.
Kleine 3 maanden...
Het komt nu langzaam dichterbij.

Ik heb er in ieder geval zin in!
 
Komende dagen wel tournee info voor potentiële headliners in de gaten houden.
Er kan voor woensdag zowaar een hint komen.

Kan 2 kanten op, of uit het artiesten bestand van Rob Trommelen of uit het artiesten bestand van Leon Ramakers.
Een act die al tourdata heeft staan, of andere kant act die nog met data moet komen?

Daar staan toch een paar connecties tussen...
 
Waarom staat in het festileaks artikel Persconferentie ipv Perspresentatie?
Volgens mij is het al eerder in dit topic ook aangegeven...
Kan eigenlijk niet hè ?
 
Jullie hebben je goed vermaakt hier afgelopen weekend!

Ik ben erg benieuwd wat aanstaande woensdag gaat brengen. Naar de voorspellingen kijkend wordt het waarschijnlijk een betere dagopvulling dan vorig jaar met bands als Slash, Halestorm, Vaccines, Biffy, Struts. Maar ik ben erg benieuwd. Ik zal voor de perspresentatie klaarzitten in de pauze, dit wil ik meemaken.
 
Dus, zonder me verder in deze zinloze discussie te mengen, wat is de definitie van muziekliefhebber of wanneer behoor ik tot muziekliefhebberskringen? Als ik bijvoorbeeld naar (komtie) Volbeat luister ben ik geen muziekliefhebber maar als ik naar Brockhampton bijvoorbeeld luister mag ik mij wel zo noemen? Als ik naar Pinkpop ga ipv naar Werchter of BKS bevind ik mij niet tot de liefhebberskringen? Oeverloos gezwam noemen wij dat hier maar ik wens alle “muziekliefhebbers” veel plezier op welk festival dan ook

Natuurlijk is daar geen harde definitie voor. Wat mij betreft heeft het te maken met de manier waarop je muziek consumeert: als puur vermaak of meer als kunstvorm. Beetje hetzelfde verschil als blij worden van een massa geproduceerd Ikea schilderijtje of een museum jaarkaart hebben. Maar dan op auditief in plaats van visueel gebied. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nouja, je hebt zeker gelijk hoor: dit soort argumenten begeven zich altijd op glad ijs! Voor mij is dit het onderscheid, omdat je dan nog iets zinnigs zegt over hoe mensen met muziek omgaan. Met deze definitie snap je dat een “muziekliefhebber” meer naar “moeilijkere” muziek trekt, terwijl een “casual luisteraar” meer makkelijk te consumeren muziek waardeert. Wat niet betekent dat de passie voor muziek bij diegene afwezig is! Die uit zich slechts anders.

Maar nogmaals: glad ijs. Want hoe ga je van iemand anders bepalen waar diegene onder valt? Ik wordt zelf vaak enthousiast van moeilijkere muziek, maar zoek soms ook gewoon plat vermaak! Niemand is 100% het een of het ander, maar voor mij persoonlijk is dit een nuttig onderscheid. Ik merk het verschil zelf vaak bij anderen in hoe ze over muziek praten, en die term helpt dus echt een wezenlijk verschil in uit benadering te drukken.

Niet bedoelt om iemand te beledigen, gewoon een persoonlijk antwoord op een goede vraag!

Edit: needless to say dat daar dan automatisch een onderscheid uit komt rollen in de artiesten die beluisterd worden. Niet dat de een naar “betere” artiesten luistert dan de ander, maar misschien wel naar meer vernieuwende of abstractere. En nogmaals, iedereen heeft beide in zich denk ik, en valt ergens op die schaal. Er is geen hard ja/nee onderscheid van liefhebber of niet.
 
Komende dagen wel tournee info voor potentiële headliners in de gaten houden.
Er kan voor woensdag zowaar een hint komen.

Kan 2 kanten op, of uit het artiesten bestand van Rob Trommelen of uit het artiesten bestand van Leon Ramakers.
Een act die al tourdata heeft staan, of andere kant act die nog met data moet komen?

Daar staan toch een paar connecties tussen…

Hoop je/weet je/denk je dat? ?
 
Komende dagen wel tournee info voor potentiële headliners in de gaten houden.
Er kan voor woensdag zowaar een hint komen.

Kan 2 kanten op, of uit het artiesten bestand van Rob Trommelen of uit het artiesten bestand van Leon Ramakers.
Een act die al tourdata heeft staan, of andere kant act die nog met data moet komen?

Daar staan toch een paar connecties tussen…
Gisteren nog even de docu van Mr. Pinkpop opgezet waar alle personen in voorbij kwamen. Toen begon het toch wel weer te kriebelen toen ik al die beelden zag.
 
Maurice van de M wrote:
Dus, zonder me verder in deze zinloze discussie te mengen, wat is de definitie van muziekliefhebber of wanneer behoor ik tot muziekliefhebberskringen? Als ik bijvoorbeeld naar (komtie) Volbeat luister ben ik geen muziekliefhebber maar als ik naar Brockhampton bijvoorbeeld luister mag ik mij wel zo noemen? Als ik naar Pinkpop ga ipv naar Werchter of BKS bevind ik mij niet tot de liefhebberskringen? Oeverloos gezwam noemen wij dat hier maar ik wens alle “muziekliefhebbers” veel plezier op welk festival dan ook

Natuurlijk is daar geen harde definitie voor. Wat mij betreft heeft het te maken met de manier waarop je muziek consumeert: als puur vermaak of meer als kunstvorm. Beetje hetzelfde verschil als blij worden van een massa geproduceerd Ikea schilderijtje of een museum jaarkaart hebben. Maar dan op auditief in plaats van visueel gebied. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nouja, je hebt zeker gelijk hoor: dit soort argumenten begeven zich altijd op glad ijs! Voor mij is dit het onderscheid, omdat je dan nog iets zinnigs zegt over hoe mensen met muziek omgaan. Met deze definitie snap je dat een “muziekliefhebber” meer naar “moeilijkere” muziek trekt, terwijl een “casual luisteraar” meer makkelijk te consumeren muziek waardeert. Wat niet betekent dat de passie voor muziek bij diegene afwezig is! Die uit zich slechts anders.

Maar nogmaals: glad ijs. Want hoe ga je van iemand anders bepalen waar diegene onder valt? Ik wordt zelf vaak enthousiast van moeilijkere muziek, maar zoek soms ook gewoon plat vermaak! Niemand is 100% het een of het ander, maar voor mij persoonlijk is dit een nuttig onderscheid. Ik merk het verschil zelf vaak bij anderen in hoe ze over muziek praten, en die term helpt dus echt een wezenlijk verschil in uit benadering te drukken.

Niet bedoelt om iemand te beledigen, gewoon een persoonlijk antwoord op een goede vraag!

Edit: needless to say dat daar dan automatisch een onderscheid uit komt rollen in de artiesten die beluisterd worden. Niet dat de een naar “betere” artiesten luistert dan de ander, maar misschien wel naar meer vernieuwende of abstractere. En nogmaals, iedereen heeft beide in zich denk ik, en valt ergens op die schaal. Er is geen hard ja/nee onderscheid van liefhebber of niet.

Ik snap volkomen wat je bedoelt en jij hebt voor jezelf tenminste nog een onderbouwing voor die definitie. Dat is wat anders dan lukraak iets roepen.
Ja ik vind van mijzelf dat ik een muziekliefhebber ben en ja ik hou van de wat rock -achtige muziek. Ik kan intens genieten op een concert en dat “intens” bestaat er bij mij uit door naar de muziek te luisteren en te genieten aan de zijkant van de zaal ipv middenin. Ja ik vind de docu van Foo Fighters ( Sonic Highways) geniaal waar naar voren komt wat de definitie is van muziek maken.
Ja ik vind DJ’s helemaal ruk en niks met het maken van muziek van doen hebben want voor mij is muziek maken een artiest of band welke dat ook mogen zijn , iemand die maandenlang bloed, zweet en tranen en alles wat daar bij hoort heeft gegeven in een studio en dit deelt met de wereld. Maar hey, iemand anders vind exact het tegenovergestelde van mij en dat is zijn goed recht. Hij vindt ook dat hij van muziek houd en dus die liefhebber is of zich in liefhebberskringen begeeft en dat mag.

 
Het Pinkpop-topic is nu al het aantal pagina's van vorig jaar aan het passeren, en we hebben nog niet eens een lineup. Ik kijk uit naar woensdag.
 
Het Pinkpop-topic is nu al het aantal pagina’s van vorig jaar aan het passeren, en we hebben nog niet eens een lineup. Ik kijk uit naar woensdag.

Niet zo raar. Dit topic loopt al vanaf april vorig jaar; Jan Smeets was al ruim daarvoor namen aan het noemen. Het ging toen bijv nog over the Police. Er wordt al lang over de 50e editie gesproken... woensdag zal blijken of dat terecht was. En dan beginnen de speculaties voor editie 51.
 
Waarom staat in het festileaks artikel Persconferentie ipv Perspresentatie?
Volgens mij is het al eerder in dit topic ook aangegeven…
Kan eigenlijk niet hè
1f609.svg
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Pinkpop noemt het evenement een perspresentatie.

Waarom dan toch ook persconferentie? Dat is een technisch verhaal. Mensen die minder bekend zijn met de perspresentatie dan wij googelen op zowel ‘perspresentatie’ als ‘persconferentie’. Door overal ook een keer ‘persconferentie’ te gebruiken, is het artikel beter vindbaar in de zoekmachines.
 
Dennis1808 wrote:
Het Pinkpop-topic is nu al het aantal pagina’s van vorig jaar aan het passeren, en we hebben nog niet eens een lineup. Ik kijk uit naar woensdag.

Niet zo raar. Dit topic loopt al vanaf april vorig jaar; Jan Smeets was al ruim daarvoor namen aan het noemen. Het ging toen bijv nog over the Police. Er wordt al lang over de 50e editie gesproken… woensdag zal blijken of dat terecht was. En dan beginnen de speculaties voor editie 51.
Sterker nog.. een paar jaar geleden werd al over de 50ste editie gesproken. Toen werd zelfs Dire Straits nog genoemd door Smeets.
 
John Mayer kan ook een streepdoor? Ook naar ZiggoDome (oktober pas). Vond ik echt tegenvallen in 2014, terwijl ik op album best wel fan van de man ben.
 
Sterker nog, toen vonden heel veel mensen op Twitter en andere social media dat Dotan de headlinerpositie aan het verdienen was.

[video]https://youtu.be/YNGLvTNoTi4[/video]
 
Maar hey, iemand anders vind exact het tegenovergestelde van mij en dat is zijn goed recht. Hij vindt ook dat hij van muziek houd en dus die liefhebber is of zich in liefhebberskringen begeeft en dat mag.

Mijn punt is ook niet dat “liefhebbers” meer van muziek houden. De betekenis die je uit jouw eigen muziek beleving haalt is volledig subjectief en niet te meten. Het enige verschil zit hem wat mij betreft in hoe je met muziek omgaat en deels wat voor muziek je luistert, NIET hoeveel plezier je eraan beleeft.

En voor de duidelijkheid: ik val zelf ook niet volledig onder de definitie die ik geef, ik zou mezelf op die manier geen 100% “liefhebber” noemen. Iedereen heeft die 2 kanten wel in zich, welke kant jou meer ligt is persoonlijk.
 
Naar aanleiding van die festivalposter moet ik toch het volgende even kwijt: Ed Sheeran, gaat niet gebeuren. Ik zou blij verrast zijn als dit wel zo blijkt te zijn. Die "grotere naam dan Fleetwood Mac" zoals Jan Smeets het omschreef op maandag zie ik er niet tussen staan, al blijft dit natuurlijk een smaakkwestie. Het zou mij niet verbazen als er op die Sheeran of "grotere naam" spot een Brits konijntje uit de hoge hoed komt in de vorm van Robbie Williams, Madonna (weet ik, is Amerikaanse maar heeft een woning in Londen) Elton John of Queen.
Voor komende woensdag is Douwe Bob misschien ook wel een goede mogelijkheid, heb hem afgelopen Zaterdag in Paradiso zien spelen. Hij is live echt een topartiest en mainstage waardig!
 
John Mayer kan ook een streepdoor? Ook naar ZiggoDome (oktober pas). Vond ik echt tegenvallen in 2014, terwijl ik op album best wel fan van de man ben.

Ik had precies het omgekeerd, geen fan van `m, wel van Joe Bonamassa, die viel me tegen en John viel mij heel erg mee
 
Indiaantje89 wrote:
John Mayer kan ook een streepdoor? Ook naar ZiggoDome (oktober pas). Vond ik echt tegenvallen in 2014, terwijl ik op album best wel fan van de man ben.

Ik had precies het omgekeerd, geen fan van `m, wel van Joe Bonamassa, die viel me tegen en John viel mij heel erg mee
Joe vond ik tof, maar kwam niet goed tot zijn recht. John Mayer vond ik behoorlijk saai toen dat jaar.

Maar ik stond ook vrij ver vooraan tussen The Rolling Stones fans die voor niets anders kwamen.
 
Ik denk dat de verschuiving in de line up deels ook het gevolg is van veranderingen in het festivallandschap, waaraan Mojo zelf ook een belangrijke bijdrage levert. De komst van middelgrote, meer gespecialiseerde festivals die meer een ‘total package’ bieden (mooie locatie, scherpe keuzes in programmering, eten en/of randprogramma; festivals dus als DTRH, BKS, Woo-Hah, ITGWO) naast festivals met een klassiek veld met groot podium, betekenen dat er vele meer keuze is gekomen. Niet alleen voor publiek, maar ook voor de bands zelf. Headlinen van een middelgroot festival, met publiek dat echt voor jouw muziek komt, is voor bands een stuk aantrekkelijker, dan als sub op een groot veld waar meer dan de helft van het publiek niets om je muziek geeft (ik denk dat de gemeende reactie van Dennis in enkele posts op de headliners van BKS, DTRH en LL dat ook wel duidelijk maakt…. Je gunt een Bon Iver of Tame Impala een slot met een publiek dat wel voor deze acts komt i.p.v. een plek als sub of als afsluiter op het tweede podium).

Het boeiende is dat een deel van die middelgrote festivals door Mojo zelf geboekt worden en dat Mojo deze ontwikkeling dus zelf ook stimuleert. Zeker als Pinkpop toch wel uitverkoopt met 3 grote headliners zal het voor Mojo zaak worden om de interessante middelgrote acts op DTRH of LL te plaatsen en internationale hiphopacts op een Woo-Hah. En dan kan Mojo nog veel acts kwijt op North sea jazz (die afgelopen jaren best veel dubbelt met LL en DTRH) en Bospop. En inmiddels blijkt dat ook de concurrentie artiesten weg kan trekken bij Pinkpop (Radiohead naar BKS, maar dit jaar ook Lenny Kravitz en Keane n.b. in het Pinkpopweekend in Emmen). Dat betekent dus ook dat Mojo andere keuzes moet maken voor acts op Pinkpop, en dat Pinkpop daarbij niet perse als het ‘paradepaardje’ van Mojo wordt gezien.

Bij RaR en RiP is de keuze gemaakt om meer op de metalkant te focussen, maar met een Graspop en Fortarock in de buurt is dat voor Pinkpop geen logische keuze. De keuze van Pinkpop is inderdaad een Qmusic-achtige mix van een grote headliner, hopelijk een grote (niet al te gevaarlijke sub), veel Nederlands spul, een paar middelgrote Mojo-acts die ergens op een festival moeten staan, wat namen uit de ‘Mojo-bingo’ die dat jaar aan de beurt zijn voor Pinkpop, wat onduidelijke dubbelingen met afgelopen jaren, en wat Megatop50-spul.

Ik zie een programmering zoals 2014 dus ook niet snel terugkomen. Het speelveld is teveel veranderd, en zolang Pinkpop dadelijk met een Mumford & Sons weet uit te verkopen zal er voor Mojo geen reden zijn om hier anders mee om te gaan.

Beter dan dit kan de ontwikkeling van Pinkpop m.i. niet beschreven worden. PP heeft zich intussen inderdaad gepositioneerd als een festival voor Q Music luisteraars. Ik begrijp dat veel liefhebbers die destijds alleen PP als alternatief festival hadden daar niet enthousiast over zijn. Zelf ben ik sinds 2007 ook nog maar twee keer geweest omdat het mijn ding niet meer is. Maar het is PP's en Mojo's goed recht op deze wijze te programmeren. Een festival is geen publiek goed en als zij zo hun kaarten kunnen verkopen mag dat.

Het festivallandschap is compleet veranderd de afgelopen 10 jaar dus er is nu ruim voldoende keuze als je iets anders wil zien dan alleen de mainstream headliners. Ook LL is veel commerciëler gaan programmeren en daar zijn de meer specialistische festivals weer op ingesprongen. En ook die festivals gaan zich weer ontwikkelen waardoor er weer mensen teleurgesteld raken (zoals ik dit jaar enigszins in BKS). Het is alleen niet zo zinvol daar nog jaren boos over te zijn. Zoals het ook licht absurd is om blind alles wat PP en Mojo doen te blijven verdedigen.

Los daarvan, wat een briljant forum. Zit het nu al een dik uur te lezen. Als Jiskefet ooit terugkomt kunnen ze een hele serie doen door een best of hieruit te selecteren. Alsof Kamagurka in zijn hoofd een festival met zichzelf bespreekt. Heerlijk.
 

Users who are viewing this thread