Maurice van de M wrote:
Dus, zonder me verder in deze zinloze discussie te mengen, wat is de definitie van muziekliefhebber of wanneer behoor ik tot muziekliefhebberskringen? Als ik bijvoorbeeld naar (komtie) Volbeat luister ben ik geen muziekliefhebber maar als ik naar Brockhampton bijvoorbeeld luister mag ik mij wel zo noemen? Als ik naar Pinkpop ga ipv naar Werchter of BKS bevind ik mij niet tot de liefhebberskringen? Oeverloos gezwam noemen wij dat hier maar ik wens alle “muziekliefhebbers” veel plezier op welk festival dan ook
Natuurlijk is daar geen harde definitie voor. Wat mij betreft heeft het te maken met de manier waarop je muziek consumeert: als puur vermaak of meer als kunstvorm. Beetje hetzelfde verschil als blij worden van een massa geproduceerd Ikea schilderijtje of een museum jaarkaart hebben. Maar dan op auditief in plaats van visueel gebied. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Nouja, je hebt zeker gelijk hoor: dit soort argumenten begeven zich altijd op glad ijs! Voor mij is dit het onderscheid, omdat je dan nog iets zinnigs zegt over hoe mensen met muziek omgaan. Met deze definitie snap je dat een “muziekliefhebber” meer naar “moeilijkere” muziek trekt, terwijl een “casual luisteraar” meer makkelijk te consumeren muziek waardeert. Wat niet betekent dat de passie voor muziek bij diegene afwezig is! Die uit zich slechts anders.
Maar nogmaals: glad ijs. Want hoe ga je van iemand anders bepalen waar diegene onder valt? Ik wordt zelf vaak enthousiast van moeilijkere muziek, maar zoek soms ook gewoon plat vermaak! Niemand is 100% het een of het ander, maar voor mij persoonlijk is dit een nuttig onderscheid. Ik merk het verschil zelf vaak bij anderen in hoe ze over muziek praten, en die term helpt dus echt een wezenlijk verschil in uit benadering te drukken.
Niet bedoelt om iemand te beledigen, gewoon een persoonlijk antwoord op een goede vraag!
Edit: needless to say dat daar dan automatisch een onderscheid uit komt rollen in de artiesten die beluisterd worden. Niet dat de een naar “betere” artiesten luistert dan de ander, maar misschien wel naar meer vernieuwende of abstractere. En nogmaals, iedereen heeft beide in zich denk ik, en valt ergens op die schaal. Er is geen hard ja/nee onderscheid van liefhebber of niet.