@blacklies polaire boi kijk jou ff gaan
Ja hé, nu wil ik eigen wel mijn zuurpruimenbanner terug. Of wat het ook was.
Overigens heb ik eens nagedacht na het lezen van reacties van Dennis en andere Pinkpopfans hier, die zich hier het mikpunt van kritiek voelen. Ik denk dat er inderdaad een punt valt te maken om meer constructief te zijn af en toe, niet alleen wat er mis is met Pinkpop maar ook met wat er beter kan. Ik bedoel, we hebben allemaal de widm-finale gezien zaterdag en weten weer hoe hardnekkig zo'n tunnelvisie kan zijn hé (ik zat op Sarah).
Verbeteringen: Pinkpop gooit dit jaar een dag eerder de camping open, en laat hun headliners sinds kort tot later door spelen. Dat zijn alvast bewegingen richting zaken die op andere festivals inmiddels normaal zijn. En ook zonder die veranderingen: Pinkpop begint op vrijdag pas vrij laat, waardoor de camping in principe niet per se al open moet de dag vooraf. En als voornamelijk festival voor dagbezoekers, is het ook wel weer vriendelijk om de headliner niet al te laat te laten eindigen. Ik weet nog dat ik eens een losse dag naar Werchter ben geweest en pas in de ochtend rond 6 a 7 uur thuis was. Poeh.
Zelfs wat betreft line-up kan ik me ergens wel vinden in wat Dennis hier onlangs zei: Nederlandse artiesten mogen best een plaats krijgen op Pinkpop. Namen als Nielson en De Staat, die allebei recentelijk een nieuw album hebben uitgebracht, kun je best wel promoten als Nederlands festival. Best Kept Secret doet dat ook, niet met Nielson natuurlijk, maar daar staan toch regelmatig Nederlandse bandjes. Bijvoorbeeld The Homesick en Canshaker Pi schieten me nu even snel te binnen. Over het algemeen zijn niet veel bezoekers hiermee bezig om, ik denk, twee redenen: (1) festivals zijn onderdeel van de culturele sector, wat over het algemeen een 'links' onderwerp is en dus samenhangt met een sterker gevoel van een globale identiteit relatief ten koste van een nationale identiteit, (2) omdat Nederlandse muziek alleen in ons eigen kleine landje populair is, heb je in een jaar tijd genoeg kansen om het voor een paar tientjes live te zien, wellicht zelfs in je eigen woonplaats, of zelfs gratis op een feestdagfestival. Toch denk ik dat er wat te zeggen valt voor het promoten van Nederlandse muziek, of het nu grote of kleine namen zijn, op Eurosonic, BKS, of Pinkpop. Het probleem hier is denk ik meer dat je, als Pinkpop, geen Kensington als subheadliner kunt programmeren, maar dat het wel ergens op het hoofdpodium moet staan vanwege de toch wel grote mate van populariteit van zo'n band.
Dat brengt ons tot het tweede, ik denk grote, probleem van Pinkpop. Ik kijk even naar de line-up van vorig jaar hiervoor, en zie dat er nog steeds op de tweede stage op vrijdag maar drie namen worden geprogrammeerd. En op de derde stage in feite ook, want die eerste band is altijd de winnaar van een schoolcompetitie of iets dergelijks. Er blijft dan toch wel érg weinig over. Ik kan me herinneren dat ik in mijn eerste jaar BKS maar één dag ben geweest, ook op de vrijdag was dat. Die dag sjeesde ik van podium naar podium en heb ik 10 optredens gezien, met tussendoor ook nog eens een (half) uurtje eetpauze. Zelfs als je jezelf kan klonen heb je op de Pinkpop vrijdag (óók een eerste festivaldag, dus eerlijke vergelijking) moeite om 10 optredens te zien. Maar dat heeft er ook mee te maken dat de afstanden op zo'n groot festival veel groter zijn in transitietijd van de ene naar de andere plek, en ja, daar kan Pinkpop niet heel veel aan doen vrees ik.
Tot slot, en dat is vermoedelijk het grootste probleem: de programmering. Laten we eerlijk wezen, welke doelgroep spreek je precies aan, buiten Dennis dan, met achtereenvolgens op dezelfde stage Parov Stelar, A Perfect Circle en Noel Gallagher. Het komt voor mij echter over alsof Parov Stelar eigenlijk op Pukkelpop of Lowlands had moeten staan, A Perfect Circle op Graspop of Fortarock en Noel Gallagher op Rock Werchter of Best Kept Secret. En zo kun je doorgaan met herverdelen als je daarnaast Marmozets, Foo Fighters, en Miss Montreal ziet staan (Marmozets op Werchter was toen ook een rare zet, en dat heeft allemaal te maken met package deals en andere ingewikkelde zaken, dat snap ik wel, maar toch, kom op). Oprecht denk ik dat het slim is voor Pinkpop om in zee te gaan met SkyRadio of een andere radiozender. Dingen die nu (of altijd) veel gedraaid worden haal je naar het festival toe en dan kun je ook wel Foo Fighters en Miss Montreal op één festival krijgen, zelfs Noel Gallagher als je hem overtuigt om een Oasis-coverset te spelen, maar dan moet je onlogische dingen eruit filteren. Dan kun je het zelfs nog indelen op dag of podium: op internationale pop (Bruno Mars, Justin Bieber, Jessie J uit het verleden), Nederlandse pop (Miss Montreal, Blof, Lil Kleine uit het verleden), nederhop (heet dat zo?), en zo verder. Dan is het weliswaar nog steeds een festival waar dit hele forum hier nog niet blij van wordt, maar zit er wel een duidelijkere lijn in en kun je weer mensen aan je gaan binden als 'vaste bezoekers'.
Last but not least: veel plezier voor degenen die woensdag naar de perspresentatie gaan! Ik ben zelf de hele dag weg, dus zal het 's avonds eens gaan bekijken dan. En trek je niet te veel aan van wat ik en andere 'haters' hier zeggen