Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.363
1.815
Inderdaad... Ik was een weekendje weg en wist serieus niet meer waar ik moest beginnen met lezen. Het schoot weer alle kanten op.

Maar tussen alle schermutselingen door een aantal hele fraaie en rake analyses wat mij betreft, zoals die van Black Lies, Processierups en Selurxela hierboven. Goed leesvoer, hulde daarvoor.

Die analyses duiden ook wel een beetje mijn gevoel ten aanzien van Pinkpop. Ik ben opgeroeid onder de rook van het Mauritspark, mijn eerste festivalervaring was Pinkpop en ik heb me er jaren goed vermaakt. Het festival zal daarom altijd een bijzonder plekje blijven houden bij mij, ook al zijn ze mij qua programma volledig kwijtgeraakt de laatste jaren. Geen ramp, er zijn zat alternatieven voor in de plaats gekomen die wel bij mijn wensen passen.

Maar ik hoop op een fijn programma woensdag, waarbij hopelijk veel pinkpopfans hier op het podium aan hun trekken komen.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.597
660
Vanaf morgen ben ik niet meer op het forum...ik probeer dan eigenlijk alle geruchten etc te vermijden tot de PinkPopPresentatie. Ik zie alle festileakers tegemoet op de perspresentatie. Mocht je een gezette oude man met een baardje zien met een grijze lange jas schreeuw maar festileaks. Dan krijg je thumbs up.
 

bootje76

Randprogramma
17 feb 2019
187
154
Trouwens niet erg netjes van me om me zomaar overal tussen te wurmen in dit forum, ben nog nieuw en heb me niet eens voorgesteld. Ondanks dat ik nog maar net actief ben op dit forum ben ik wel een ervaren concertbezoeker, het begon in 1998 op ' Malieveld tot aan mijn knieën in de bagger bij The Stones, wat heerlijk afzien was dat zeg. Ondertussen enkele honderden concerten verder van 80.000 man tot aan 12 bezoekers (idd, meer muzikanten dan bezoekers, maar erg gezellig). Festivals heb ik nog niet echt veel bezocht, een CAS en enkele edities Breda Live en 538 Koningsdag uitgezonderd. Vorig jaar was mijn vuurdoop met mijn eerste Zwarte Cross en Pinkpop en ik hoop dat er nog veel zullen volgen. Wat betreft het voorspellen van Pinkpop en het discussiëren daarover heb ik nog wel een vraag voor de ervaren forumleden. In hoeverre zijn andere grote optredens door acts in Nederland leidend voor het wel of niet op Pinkpop spelen? Als ik naar de 2018 editie kijk dan zie ik daar The Script, Pearl Jam, Editors, Oscar and the Wolf en Snow Patrol tussen staan, over Blof zullen we het dan maar niet hebben, die spelen elk jaar overal. Met dit in het achterhoofd is Maroon5 toch ook mogelijk voor de komende editie...
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
903
316
Heerlijk dit Pinkpop Forum. Net een soapserie.

Vooral de mensen die vinden dat iedereen zijn eigen smaak in muziek mag hebben, maar toch gaan uitleggen waarom dat niet de goede smaak is en dat zij wel naar de juiste muziek luisteren. En mensen die zeggen niet te willen discussiëren, maar dan wel een opstel van 500 woorden schrijven.

Ga zo door allemaal, ik geniet ervan!
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.385
562
@blacklies polaire boi kijk jou ff gaan
1f609.svg

Ja hé, nu wil ik eigen wel mijn zuurpruimenbanner terug. Of wat het ook was.

Overigens heb ik eens nagedacht na het lezen van reacties van Dennis en andere Pinkpopfans hier, die zich hier het mikpunt van kritiek voelen. Ik denk dat er inderdaad een punt valt te maken om meer constructief te zijn af en toe, niet alleen wat er mis is met Pinkpop maar ook met wat er beter kan. Ik bedoel, we hebben allemaal de widm-finale gezien zaterdag en weten weer hoe hardnekkig zo'n tunnelvisie kan zijn hé (ik zat op Sarah).

Verbeteringen: Pinkpop gooit dit jaar een dag eerder de camping open, en laat hun headliners sinds kort tot later door spelen. Dat zijn alvast bewegingen richting zaken die op andere festivals inmiddels normaal zijn. En ook zonder die veranderingen: Pinkpop begint op vrijdag pas vrij laat, waardoor de camping in principe niet per se al open moet de dag vooraf. En als voornamelijk festival voor dagbezoekers, is het ook wel weer vriendelijk om de headliner niet al te laat te laten eindigen. Ik weet nog dat ik eens een losse dag naar Werchter ben geweest en pas in de ochtend rond 6 a 7 uur thuis was. Poeh.

Zelfs wat betreft line-up kan ik me ergens wel vinden in wat Dennis hier onlangs zei: Nederlandse artiesten mogen best een plaats krijgen op Pinkpop. Namen als Nielson en De Staat, die allebei recentelijk een nieuw album hebben uitgebracht, kun je best wel promoten als Nederlands festival. Best Kept Secret doet dat ook, niet met Nielson natuurlijk, maar daar staan toch regelmatig Nederlandse bandjes. Bijvoorbeeld The Homesick en Canshaker Pi schieten me nu even snel te binnen. Over het algemeen zijn niet veel bezoekers hiermee bezig om, ik denk, twee redenen: (1) festivals zijn onderdeel van de culturele sector, wat over het algemeen een 'links' onderwerp is en dus samenhangt met een sterker gevoel van een globale identiteit relatief ten koste van een nationale identiteit, (2) omdat Nederlandse muziek alleen in ons eigen kleine landje populair is, heb je in een jaar tijd genoeg kansen om het voor een paar tientjes live te zien, wellicht zelfs in je eigen woonplaats, of zelfs gratis op een feestdagfestival. Toch denk ik dat er wat te zeggen valt voor het promoten van Nederlandse muziek, of het nu grote of kleine namen zijn, op Eurosonic, BKS, of Pinkpop. Het probleem hier is denk ik meer dat je, als Pinkpop, geen Kensington als subheadliner kunt programmeren, maar dat het wel ergens op het hoofdpodium moet staan vanwege de toch wel grote mate van populariteit van zo'n band.

Dat brengt ons tot het tweede, ik denk grote, probleem van Pinkpop. Ik kijk even naar de line-up van vorig jaar hiervoor, en zie dat er nog steeds op de tweede stage op vrijdag maar drie namen worden geprogrammeerd. En op de derde stage in feite ook, want die eerste band is altijd de winnaar van een schoolcompetitie of iets dergelijks. Er blijft dan toch wel érg weinig over. Ik kan me herinneren dat ik in mijn eerste jaar BKS maar één dag ben geweest, ook op de vrijdag was dat. Die dag sjeesde ik van podium naar podium en heb ik 10 optredens gezien, met tussendoor ook nog eens een (half) uurtje eetpauze. Zelfs als je jezelf kan klonen heb je op de Pinkpop vrijdag (óók een eerste festivaldag, dus eerlijke vergelijking) moeite om 10 optredens te zien. Maar dat heeft er ook mee te maken dat de afstanden op zo'n groot festival veel groter zijn in transitietijd van de ene naar de andere plek, en ja, daar kan Pinkpop niet heel veel aan doen vrees ik.

Tot slot, en dat is vermoedelijk het grootste probleem: de programmering. Laten we eerlijk wezen, welke doelgroep spreek je precies aan, buiten Dennis dan, met achtereenvolgens op dezelfde stage Parov Stelar, A Perfect Circle en Noel Gallagher. Het komt voor mij echter over alsof Parov Stelar eigenlijk op Pukkelpop of Lowlands had moeten staan, A Perfect Circle op Graspop of Fortarock en Noel Gallagher op Rock Werchter of Best Kept Secret. En zo kun je doorgaan met herverdelen als je daarnaast Marmozets, Foo Fighters, en Miss Montreal ziet staan (Marmozets op Werchter was toen ook een rare zet, en dat heeft allemaal te maken met package deals en andere ingewikkelde zaken, dat snap ik wel, maar toch, kom op). Oprecht denk ik dat het slim is voor Pinkpop om in zee te gaan met SkyRadio of een andere radiozender. Dingen die nu (of altijd) veel gedraaid worden haal je naar het festival toe en dan kun je ook wel Foo Fighters en Miss Montreal op één festival krijgen, zelfs Noel Gallagher als je hem overtuigt om een Oasis-coverset te spelen, maar dan moet je onlogische dingen eruit filteren. Dan kun je het zelfs nog indelen op dag of podium: op internationale pop (Bruno Mars, Justin Bieber, Jessie J uit het verleden), Nederlandse pop (Miss Montreal, Blof, Lil Kleine uit het verleden), nederhop (heet dat zo?), en zo verder. Dan is het weliswaar nog steeds een festival waar dit hele forum hier nog niet blij van wordt, maar zit er wel een duidelijkere lijn in en kun je weer mensen aan je gaan binden als 'vaste bezoekers'.

Last but not least: veel plezier voor degenen die woensdag naar de perspresentatie gaan! Ik ben zelf de hele dag weg, dus zal het 's avonds eens gaan bekijken dan. En trek je niet te veel aan van wat ik en andere 'haters' hier zeggen ;)
 

hersenscheetje

Randprogramma
10 okt 2018
193
67
Aardige lijst/poster van Dennis en Kesselman. Zou zomaar iets van 50% of meer goed kunnen zijn.

In een jaar waar de grote namen wat minder beschikbaar lijken, zullen optredens wat minder exclusief zijn. Dat opent wat deuren naar speculatie volgens mij.
Schrijf Lenny Kravitz ook maar op met pen, ik verheug mij er op ?
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Aardige lijst/poster van Dennis en Kesselman. Zou zomaar iets van 50% of meer goed kunnen zijn.

In een jaar waar de grote namen wat minder beschikbaar lijken, zullen optredens wat minder exclusief zijn. Dat opent wat deuren naar speculatie volgens mij.
Schrijf Lenny Kravitz ook maar op met pen, ik verheug mij er op
1f389.svg

Die staat datzelfde weekend al op een festival een Emmen. Zeg nooit nooit, maar twee optredens in één weekend op festivals in één land die dezelfde doelgroep hebben lijkt mij niet waarschijnlijk.
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.233
745
Black lies heeft een zeer duidelijk punt.
Er is weinig lijn in de line up van pinkpop te vinden.
Maar aan de andete kant is geen lijn,ook een richting!

Ik heb vrij woensdag.
Ik zit voor de lifestream.
Of iemand uit maastricht moet n ticket en vervoer kunnen regelen! ;)
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.104
325
hersenscheetje wrote:
Aardige lijst/poster van Dennis en Kesselman. Zou zomaar iets van 50% of meer goed kunnen zijn.

In een jaar waar de grote namen wat minder beschikbaar lijken, zullen optredens wat minder exclusief zijn. Dat opent wat deuren naar speculatie volgens mij.
Schrijf Lenny Kravitz ook maar op met pen, ik verheug mij er op
1f389.svg


Die staat datzelfde weekend al op een festival een Emmen. Zeg nooit nooit, maar twee optredens in één weekend op festivals in één land die dezelfde doelgroep hebben lijkt mij niet waarschijnlijk.

Emmen en Landgraaf zijn niet bepaald om de hoek van elkaar, zou ze om die reden niet direct uitsluiten. Bijna 300 kilometer verschil. Rock Am Ring bijvoorbeeld ligt in hetzelfde weekend op nog geen 150 kilometer van Landgraaf en delen wel vaak enkele namen. Zou het wel opvallend vinden als Keane en Lenny Kravitz er staan, maar één van de twee zou toch mogelijk zijn. Beide zouden eigenlijk meer dan prima op het jubileum van Pinkpop passen.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Black lies heeft een zeer duidelijk punt.
Er is weinig lijn in de line up van pinkpop te vinden.
Maar aan de andete kant is geen lijn,ook een richting!

Ik heb vrij woensdag.
Ik zit voor de lifestream.
Of iemand uit maastricht moet n ticket en vervoer kunnen regelen!
1f609.svg
Jep, dat blijf ik vreemd vinden. Ik had echt het idee dat ze in 2014 het licht hadden gezien.

Die eerste dag was de "oude lullen" dag met The Rolling Stones, John Mayer (niet dat dit een oude lul is, maar spreekt wel ouderen aan), Joe Bonamassa, The Scene, Ed Kowalczyk die dag. Dag later hadden ze een 3FM dag met Arctic Monkeys, Editors, Ed Sheeran, The Kooks en Chef'Special.

Die zondag was echt de Metal dag met Rob Zombie, Mastodon, Avenged Sevenfold en Metallica op de main, en ook nog 3FM dag op de 3FM stage met Jake Bugg, Stromae en Arcade Fire toen.

Dan is het toch weer jammer om 2 jaar er na te zien dat Doe Maar voor Rammstein staat. of Five Finger Death Punch op de Justin Bieber dag.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.331
1.347
Pinkpop is toch gewoon een festival wat totaal geen lijn heeft en nooit heeft gehad? Ze zijn gewoon afhankelijk van de namen die er touren, en pakken wat ze pakken kunnen. Het ene jaar top, het andere jaar ruk. E "het 50 jaar bestaan"is gewoon een foute marketing waar ze zichzelf nu mee op de kop kunnen slaan.

Helaas is Pinkpop enigzins wél afhankelijk van de line-up. Bijvoorbeeld een Zwarte Cross niet.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Geen lijn is ook een lijn! Volgens mij wordt dat hier verwoord als 'breed programmeren'.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Geen lijn is ook een lijn! Volgens mij wordt dat hier verwoord als ‘breed programmeren’.
Omdat Pinkpop weinig stages heeft komt het ook anders over. Als op Lowlands Doe Maar voor Rammstein zou staan dan vinden we dat allemaal een stuk minder vreemd.

 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Oasiss wrote:
Geen lijn is ook een lijn! Volgens mij wordt dat hier verwoord als ‘breed programmeren’.

Omdat Pinkpop weinig stages heeft komt het ook anders over. Als op Lowlands Doe Maar voor Rammstein zou staan dan vinden we dat allemaal een stuk minder vreemd.

Kan een verklaring zijn, maar er staan op Pinkpop ook relatief gezien weinig acts. In 2014 was er wel degelijk sprake van een lijn in het programma, helaas is het daarna bergafwaarts gegaan. De uiteenzettingen van meerdere bezoekers hier waren wat mij betreft zeer treffend.

Doe Maar voor Rammstein lijkt me overigens in welke setting dan ook volledig misplaatst, maar dat is natuurlijk - naast het hier genoemde voorbeeld van FFDP/Bieber - een extreme.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Indiaantje89 wrote:

Oasiss wrote:
Geen lijn is ook een lijn! Volgens mij wordt dat hier verwoord als ‘breed programmeren’.


Omdat Pinkpop weinig stages heeft komt het ook anders over. Als op Lowlands Doe Maar voor Rammstein zou staan dan vinden we dat allemaal een stuk minder vreemd.

Kan een verklaring zijn, maar er staan op Pinkpop ook relatief gezien weinig acts. In 2014 was er wel degelijk sprake van een lijn in het programma, helaas is het daarna bergafwaarts gegaan. De uiteenzettingen van meerdere bezoekers hier waren wat mij betreft zeer treffend.

Doe Maar voor Rammstein lijkt me overigens in welke setting dan ook volledig misplaatst, maar dat is natuurlijk – naast het hier genoemde voorbeeld van FFDP/Bieber – een extreme.
Klopt, maar gezien het weinig aantal acts zie je het meer als in 1 lijn. Als je bij Lowlands een act in de Alpha hebt gezien, dan heb je daarna de optie 4/5 andere acts nog te zien voor de volgende Alpha act. Daardoor voelen alle Alpha acts veel meer als blokjes aan, ipv een hele Alpha line-up als een "geheel" te zien.

We gaan het zien, ben erg benieuwd wel waar ze woensdag mee komen.
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
Ben erg nieuwsgierig naar de presentatie a.s. woensdag!
Kan helaas niet aanwezig zijn en zoals het er nu voor staat kan ik de livestream ook niet volgen.
Dus voor mij blijft het een verrassing tot het begin van de avond.

Ik hoop zelf op een paar namen die ik op mijn "verlang"lijst heb staan;
Anouk
Charley Lownoise / Mental Theo
Die Antwoord
Duran Duran
Example
Good Charlotte
Hollywood Undead
Jet Rebell
Korn
Limp Bizkit
Major Lazer
Royal Republic
Tame Impala
Twenty One Pilots
Sommige heb ik al live in concert gezien en sommige nog niet. Dus dan maar op een festival :D
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken