Lowlands 2025

Nou, lekker al je publiek over 1 kam scheren. We hebben zelf als groep de plek spik en span achtergelaten, zelfs nog lipjes van blikjes uit het gras staan pulken en al ons afval over de verschillende zakken verdeeld. Gaan we dus ook niet meer doen
Wat een kinderachtige reactie. Wij hebben het ook netjes achtergelaten. Ik voel me gewoon niet aangesproken in dit bericht.

Advocaat van de duivel hier. Ik ben ook een "oude man" van 35 en ook vrij veel festival ervaring. En ja er staan nog steeds bepaalde bands maar die hebben voor mij ook niet meer helaas de impact die bands hadden in de 00's/90's. Maar ik probeer mee zeker wel te focussen opnieuw namen. Ik ga Chappele Roan dan ook echt wel uitproberen om die reden (nog nooit gezien, en soms hoor ik er zelfs iets Kate Busherigs in). Maar als ik eerlijk ben kan ik nu wel een beetje op voorhand zeggen dat dit type acts bij mij niet de indruk maken zoals Arcade Fire, Editors, Muse, Kings Of Leon, Coldplay, Snow Patrol, QOTSA, The National, Radiohead, Franz Ferdinand, Bloc Party etc. dat hadden op mij, dat was echt "mijn ding". En met alle respect is dat wel een heel andere stijl en categorie dan wat nu in is (Job Jobse vs. Ki/Ki, Frenna, A$AP Rocky om wat te noemen). Een QOTSA is ook een klein beetje een oude lullen band geworden natuurlijk. Geen idee of vroeger alles beter was, maar voor mij persoonlijk voelt dat soms ook wel een beetje zo.

Maar goed ik snap ook wel wat je bedoeld, ik heb ook vrienden die niet mee gaan omdat het affiche kut is, terwijl ze letterlijk 0 seconde een poging gedaan hebben om zich te verdiepen, en oprecht afvragen of Papa Roach toch niet de headliner is en dat soort dingen. Dat is inderdaad ook frustrerend.
Ik sluit me hier wel bij aan, ben denk ik een oude man van 27.

Nou, lekker al je publiek over 1 kam scheren. We hebben zelf als groep de plek spik en span achtergelaten, zelfs nog lipjes van blikjes uit het gras staan pulken en al ons afval over de verschillende zakken verdeeld. Gaan we dus ook niet meer doen
Hij heeft het dan vast niet over jou, maar EvE heeft volgens mij gewoon een heel goed punt, voor een festival waar toch best veel "milieubewuste" mensen op afkomen was het een aardig grote teringzooi op de camping op maandag. Ik was daar zelf toch ook een beetje verbaasd over om eerlijk te zijn..

• Leuk
Waarderingen: Glow en mgbss
Helemaal eens hoor, 2 jaar terug dacht ik ook even pff is Lowlands nog wel voor mij. Maar vorig jaar was echt een top editie, en nu ben ik ook redelijk tevreden. Ze boeken nu wel wat ze moeten boeken op dat gebied, en dat doen ze goed.

Vind wel dat er altijd gekeken moet worden naar prijs/kwaliteitsverhouding (iets waar ik op dit moment dus kritisch op ben op BKS).

En dat is wel de vuilkuil waar Lowlands met een minder jaar echt wel weer snel tegen aan gaat lopen gok ik. En dat zou voor de gehele industrie een keer goed zijn dat men zegt "nu is het wel genoeg geweest". Maar goed dat zijn ook discussies die ze vast intern daar ook houden. Op dat gebied is Lowlands denk ik wel de meest stabiele festival van ons land.
Ik heb eigenlijk altijd een toptijd op Lowlands. Ongeacht het programma; er zijn toch altijd wel minimaal 25 acts die je graag wilt zien? De ene keer meer kersen op de taart dan de andere keer, maar hoe kun je je in vredesnaam niet vermaken op een zo divers festival. En ik heb ook altijd een goede sfeerervaring.

Al las ik hier dat het in 2023 minder gezellig was, wat ik niet kan beoordelen aangezien ik toen naast tickets greep. Misschien omdat ik er niet was een minder goed jaar? Hopelijk voor iedereen hier slaag ik er dit jaar weer in om kaarten te bemachtigen ;-)

Er is altijd wat te ontdekken, ook al heb ik heel veel acts inmiddels al vaker dan één keer gezien.

Voor mijn groep ben ik wel blij dat de indierock prominent terug is op het affiche. Ik was er wel een tijdje bang voor dat die tijd voorbij was. Zelf hou ik er ook van, maar ik ga het liefst naar hiphop en electronische optredens (ook omdat ik die buiten de festivals niet heel vaak zie).

• Leuk
Waarderingen: StevieU2
Hij heeft het dan vast niet over jou, maar EvE heeft volgens mij gewoon een heel goed punt, voor een festival waar toch best veel "milieubewuste" mensen op afkomen was het een aardig grote teringzooi op de camping op maandag. Ik was daar zelf toch ook een beetje verbaasd over om eerlijk te zijn..
Ja hier merk je echt wel een verschil in publiek tov DTRH. Heb mij ook verbaasd over de troep die sommige achterlieten op Lowlands terwijl de prullenbak 10 meter verderop was.

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Al las ik hier dat het in 2023 minder gezellig was, wat ik niet kan beoordelen aangezien ik toen naast tickets greep. Misschien omdat ik er niet was een minder goed jaar? Hopelijk voor iedereen hier slaag ik er dit jaar weer in om kaarten te bemachtigen ;-)
Het was in 2023 echt minder gezellig. Heb zelf redelijk goede editie gehad, maar als 2024 net zoals 2023 was geweest, dan was onze groep dit jaar echt flink uitgedunt.

Waar ik trouwens wel echt een beetje moedeloos van wordt zijn de oude (voornamelijk) mannen die op sociale media reageren onder LL over hoe erg het festival achteruit gaat qua line-up en ze in de jaren 90 veel betere line-ups hadden.

Zijn dat nou mensen die op een gegeven moment gestopt zijn met nieuwe muziek luisteren en nieuwe muziek ontdekken en daarnaast denken dat de muziek uit hun tijd onevenaarbaar is?

Gitaaracts zijn misschien iets minder mainstream dan vroeger, staan minder hoog op de poster en komen ook minder voorbij op de radio, maar er wordt nog zo ongelooflijk veel goede nieuwe muziek geproduceerd imo. En als je je daar in blijft verdiepen dan kom je er ook al snel achter dat LL (en ook DTRH) dit soort bands ook op de line-up heeft staan.
Ik leef qua muziek heel erg in mijn bubbel. Qua radio airtime, ligt het denk ik maar net aan naar welk station je luistert.

Ja sfeer was toch anders in 2023 vergeleken met vorig jaar, geen flauw idee hoe dat kwam. Maar in 2023 ook voor het eerst in mijn leven een ruzie gezien op Lowlands, drugsgebruik was dat jaar ook opvallender. Dus ik hoop dat jij zaterdag een kaartje weet te bemachtigen haha

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Ja sfeer was toch anders in 2023 vergeleken met vorig jaar, geen flauw idee hoe dat kwam. Maar in 2023 ook voor het eerst in mijn leven een ruzie gezien op Lowlands, drugsgebruik was dat jaar ook opvallender. Dus ik hoop dat jij zaterdag een kaartje weet te bemachtigen haha
Ruzie heb ik zelfs nog nooit gezien op Lowlands. Houden zo.

Op Pinkpop en Werchter in het verleden wel regelmatig.

Inderdaad 2023 was de sfeer niet fijn. Enorm veel openlijk drugsgebruik maar ook ieder gesprek wat men leek aan te knopen bleek daar over te gaan. Niet om die discussie hier opnieuw aan te gaan. Maar ook ik ervaarde 2023 als een beetje vervelend. 2024 heeft dat echter helemaal goed gemaakt, en ook eerlijk gezegd geen idee waardoor dit kwam. Maar ik was niet de enige zo te zien, toch bijzonder dan.,

En dat is juist iets wat op LL ik enorm top vind. En het "leuk maken" op een festival kan inderdaad niemand beter dan Lowlands. Daarom vind ik het ook jammer dat een BKS ook die tour op gaat, kwa line-up vind ik ze minder uniek geworden. En ze proberen daar steeds meer Lowlands te zijn, terwijl Lowlands dat vele melen beter kan. Dat is wat ik ook bedoel te zeggen, de opzet van Lowlands is gewoon zeer stabiel. En dan kan er altijd een minder jaar zijn kwa line-up of sfeer. Alleen ik merk dat nu de prijs binnen mijn groep begint tegen te staan. En de mensen die het zien als "een leuk weekendje weg" en niet meer dan dat, dan is het inderdaad prijzig aan het worden.

• Leuk
Waarderingen: superginger en Davidd
Nee, ze zal uiteraard haar fans hebben. Fontaines DC was meer een voorbeeld. Een act die zich omhoog krabbelt van kleine zalen naar 2x Afas uitverkopen. Stromae en Billie Eilish stonden er ook maar hadden die plek wat meer veroverd voor mijn gevoel. Dua Lipa zou ik om die reden ook beter kunnen plaatsen als populaire pop slotact. Chappell Roan lijkt mij dan iets te pril ofzo. Huh, een hoofdact?
Ah op die manier. Dan snap ik je punt wel. Ik denk dat het probleem met zulk soort popacts vandaag de dag is dat als ze een beetje ontploffen ze binnen no-time alleen nog maar stadiontours doen. Vrees ook wel een beetje voor Charli XCX in die zin. Ik denk dat dit jaar het laatste jaar was dat je haar als festival binnen kon halen (Glastonbury daargelaten).

Goed om te weten dat je dus niet met veel apparaten in de wachtrij kan staan als je ook niet meer accounts hebt… Vandaag dus even wat extra accounts aanmaken! 😅

• Leuk
Waarderingen: Don_076
Ik leef qua muziek heel erg in mijn bubbel. Qua radio airtime, ligt het denk ik maar net aan naar welk station je luistert.
Ja dat klopt, ik haal veel van mijn nieuwe muziek inspiratie uit het album topic op Festileaks en door Pinguin radio te luisteren. Tot een paar maanden geleden fanatiek luisteraar van KINK, maar mis daar toch een beetje de focus op nieuwe muziek en andere genres.

• Leuk
Waarderingen: gy0n en BeWario
Ja dat klopt, ik haal veel van mijn nieuwe muziek inspiratie uit het album topic op Festileaks en door Pinguin radio te luisteren. Tot een paar maanden geleden fanatiek luisteraar van KINK, maar mis daar toch een beetje de focus op nieuwe muziek en andere genres.
Heel herkenbaar, kink is uiteindelijk gewoon 80% steeds dezelfde alto 90's nostalgie hits.

Herkenbaar idd van KINK. Zelf gebruik ik de Spotify Release Radar voor nieuwe muziek. Mocht iemand nog andere tips hebben, dan hoor ik het graag.

Natuurlijk is het hier veel te vroeg voor, maar toch een overzichtje gemaakt. Zal dit nog wel aanvullen als ik meer tegenkom!

Vrijdag 15 augustus
QOTSA
(want vrijdag Cabaret Vert en zondag Pukkelpop(?))

Zaterdag 16 augustus
Chappell Roan
(want vrijdag Pukkelpop)
Vampire Weekend (zelfbevestiging via website)
Royel Otis (zelfbevestiging via website)

Zondag 17 augustus
ASAP Rocky
(want vrijdag Blockfest en zaterdag Pukkelpop)
Black Country, New Road (zelfbevestiging)
Chase & Status (vrijdag Pukkelpop en zaterdag All Points East)

Overige namen
Khruangbin
zaterdag óf zondag (vrijdag in Gunnersbury Park, UK)
Fontaines D.C zaterdag óf zondag (vrijdag in Wythenshawe Park, UK)
Eivør zaterdag óf zondag (vrijdag op Motocultor Festival)
Suki Waterhouse zaterdag óf zondag (vrijdag op Caberet Vert)

(voor de liefhebbers: MJ Lenderman staat op Vodafone Paredes de Coura, enkele dagen voor Lowlands, dus dat vergroot de kans iets voor de volgende drop?)
Raye erbij op de zaterdag! Daarmee lijkt Vampire Weekend als bravo-head wel logisch. Raye als sub voor Chappel Roan.

Ik denk dat het weer tijd wordt om het dagindeling topic te gaan openen
Ben zelf vooral benieuwd waar en hoe laat Fontaines D.C. gaat staan, Bravo headliner of Alpha sub?

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar

Users who are viewing this thread