Lowlands 2025

Waar ik trouwens wel echt een beetje moedeloos van wordt zijn de oude (voornamelijk) mannen die op sociale media reageren onder LL over hoe erg het festival achteruit gaat qua line-up en ze in de jaren 90 veel betere line-ups hadden.

Zijn dat nou mensen die op een gegeven moment gestopt zijn met nieuwe muziek luisteren en nieuwe muziek ontdekken en daarnaast denken dat de muziek uit hun tijd onevenaarbaar is?

Gitaaracts zijn misschien iets minder mainstream dan vroeger, staan minder hoog op de poster en komen ook minder voorbij op de radio, maar er wordt nog zo ongelooflijk veel goede nieuwe muziek geproduceerd imo. En als je je daar in blijft verdiepen dan kom je er ook al snel achter dat LL (en ook DTRH) dit soort bands ook op de line-up heeft staan.
Advocaat van de duivel hier. Ik ben ook een "oude man" van 35 en ook vrij veel festival ervaring. En ja er staan nog steeds bepaalde bands maar die hebben voor mij ook niet meer helaas de impact die bands hadden in de 00's/90's. Maar ik probeer mee zeker wel te focussen opnieuw namen. Ik ga Chappele Roan dan ook echt wel uitproberen om die reden (nog nooit gezien, en soms hoor ik er zelfs iets Kate Busherigs in). Maar als ik eerlijk ben kan ik nu wel een beetje op voorhand zeggen dat dit type acts bij mij niet de indruk maken zoals Arcade Fire, Editors, Muse, Kings Of Leon, Coldplay, Snow Patrol, QOTSA, The National, Radiohead, Franz Ferdinand, Bloc Party etc. dat hadden op mij, dat was echt "mijn ding". En met alle respect is dat wel een heel andere stijl en categorie dan wat nu in is (Job Jobse vs. Ki/Ki, Frenna, A$AP Rocky om wat te noemen). Een QOTSA is ook een klein beetje een oude lullen band geworden natuurlijk. Geen idee of vroeger alles beter was, maar voor mij persoonlijk voelt dat soms ook wel een beetje zo.

Maar goed ik snap ook wel wat je bedoeld, ik heb ook vrienden die niet mee gaan omdat het affiche kut is, terwijl ze letterlijk 0 seconde een poging gedaan hebben om zich te verdiepen, en oprecht afvragen of Papa Roach toch niet de headliner is en dat soort dingen. Dat is inderdaad ook frustrerend.

Chappell Roan is wel een opvallend verschil met het carrièreverloop van bijvoorbeeld Dua Lipa, die 2x geen headliner was op Lowlands. Ze profiteert misschien een beetje van de omstandigheden..... Maar de respons op haar shows in de VS toch behoorlijk indrukwekkend

Mooi man, beetje YMCA'en met z'n allen. Denk wel dat deze show een enorm feestje gaat worden, al is het niet helemaal mijn muziek. Wel leuk om bij te zijn!

Dit hebben wij hier op dit forum toch ook? Grote groepen zullen een gevarieerde of goede line-up afschieten puur omdat er niet genoeg van 'hun favoriete gitaren' aanwezig zullen zijn. Er is twee jaar geleden een artikel op deze website gezet over 'Lowlands, denk aan je balans' omdat er iets minder gitaaracts stonden dan de jaren daarvoor en de smaak van de dominantere genres ander was dan wat een selecte groep hier zou willen zien. Terwijl, als we eerlijk zijn, dit jaar net zo gevarieerd is dan de afgelopen twee jaar of zelfs iets minder na de eerste worp. Maar omdat het nu om willekeurige gitaaracts gaat die dominant zijn is nu 'de balans hersteld.'

Verder volledig met je eens hoor, ik vind de line-ups van Lowlands van de afgelopen jaren echt prima. Het hoeft niet je ding te zijn, maar prima zijn ze zeker.
Dat werkt natuurlijk ook precies de andere kant op. Het is niet altijd de schuld van de gitaarcrew, al komen die wel wat vaker naar voren inderdaad.

Maar goed ik snap ook wel wat je bedoeld, ik heb ook vrienden die niet mee gaan omdat het affiche kut is, terwijl ze letterlijk 0 seconde een poging gedaan hebben om zich te verdiepen, en oprecht afvragen of Papa Roach toch niet de headliner is en dat soort dingen. Dat is inderdaad ook frustrerend.
Ik denk dat dat ook typisch iets van deze tijd is. Krijg steeds vaker het gevoel dat we wat luier met elkaar zijn geworden, zeker op dit gebied.

Advocaat van de duivel hier. Ik ben ook een "oude man" van 35 en ook vrij veel festival ervaring. En ja er staan nog steeds bepaalde bands maar die hebben voor mij ook niet meer helaas de impact die bands hadden in de 00's/90's. Maar ik probeer mee zeker wel te focussen opnieuw namen. Ik ga Chappele Roan dan ook echt wel uitproberen om die reden (nog nooit gezien, en soms hoor ik er zelfs iets Kate Busherigs in). Maar als ik eerlijk ben kan ik nu wel een beetje op voorhand zeggen dat dit type acts bij mij niet de indruk maken zoals Arcade Fire, Editors, Muse, Kings Of Leon, Coldplay, Snow Patrol, QOTSA, The National, Radiohead, Franz Ferdinand, Bloc Party etc. dat hadden op mij, dat was echt "mijn ding". En met alle respect is dat wel een heel andere stijl en categorie dan wat nu in is (Job Jobse vs. Ki/Ki, Frenna, A$AP Rocky om wat te noemen). Een QOTSA is ook een klein beetje een oude lullen band geworden natuurlijk. Geen idee of vroeger alles beter was, maar voor mij persoonlijk voelt dat soms ook wel een beetje zo.

Precies dit. Jij een oude man met 35? Haha, wat ben ik dan met mijn 55? Age is just a number. Ik ben echt een ontzettende muziekliefhebber en altijd op zoek naar nieuwe artiesten en bands met goede muziek. Door met name Fontaines DC, Goldkimono, Jalen Ngonda, Khruangbin & Jobse B2B Ki/Ki zit ik al weer te tetsen op m'n stoel. En dan moet er nog zoveel meer gedropt worden. Zaterdag met minimaal 5 apparaten de digitale wachtrijen in. Vroeg onze 16-jarige (hiphop/rap liefhebber) of ie A$AP Rocky luistert, met de opmerking dat ie naar LL komt. Hij hapt vooralsnog niet, maar ja, is natuurlijk totaal niet cool om met je pa naar LL te gaan.

• Leuk
Waarderingen: sjoeske
Totaal niet interessant in mijn oren. Ik gun het dan een Fontaines DC meer die duidelijk stappen maakt de laatste tijd. Deze dame lijkt wat uit het niets op een headline spot te komen. Ongeacht smaak, vind ik dat wat vreemd.
Ze heeft deze week wel een Grammy gewonnen, dus helemaal uit het niets komt het ook weer niet. Ik denk dat je de act van Chappell Roan ook een beetje in de context moet plaatsen. Ze heeft best wel een gimmick om zichzelf heen gecreëerd die het volgens mij heel erg goed doet bij jonge twintigers (wat toch deels de doelgroep is van LL). Ik heb een paar fragmenten van die shows gekeken en het is echt heel erg over the top poppy. Daar ben ik zelf ook geen enorme fan van, maar ik heb er wel respect voor en snap ook wel dat het aanslaat bij anderen. En naast een rock en een hiphop headliner is dit dan toch gewoon prima (zeker bij afwezigheid van Charli)? Fontaines DC het meer 'gunnen' lijkt me nou bij uitstek iets wat ingegeven is door smaak.

Ben zelf ook 33 jaar dus val misschien ook onder die categorie haha. En bands als Radiohead, the National, Muse etc. staan altijd hoog op mijn wishlist, alleen zijn dat soort namen volgens mij niet altijd meer haalbaar en ook op een gegeven moment over datum.

Maar hetgeen wat mij inderdaad het meeste stoort is het feit dat, omdat ze de namen niet kennen het dus maar allemaal kut muziek is en de line-up kut is. Terwijl als je je erin verdiept er echt heel veel kwaliteit te vinden is in de namen. Sterker nog, ik vind het aantal goede gitaar / alternatieve namen weer in een stijgende lijn zitten vanaf 2023.

Dit hebben wij hier op dit forum toch ook? Grote groepen zullen een gevarieerde of goede line-up afschieten puur omdat er niet genoeg van 'hun favoriete gitaren' aanwezig zullen zijn. Er is twee jaar geleden een artikel op deze website gezet over 'Lowlands, denk aan je balans' omdat er iets minder gitaaracts stonden dan de jaren daarvoor en de smaak van de dominantere genres ander was dan wat een selecte groep hier zou willen zien. Terwijl, als we eerlijk zijn, dit jaar net zo gevarieerd is dan de afgelopen twee jaar of zelfs iets minder na de eerste worp. Maar omdat het nu om willekeurige gitaaracts gaat die dominant zijn is nu 'de balans hersteld.'

Verder volledig met je eens hoor, ik vind de line-ups van Lowlands van de afgelopen jaren echt prima. Het hoeft niet je ding te zijn, maar prima zijn ze zeker.
Moet zeggen dat ik het dat jaar ook eens was hoor met het artikel. Vond 2023 niet het best jaar. Alleen vorig jaar en nu ook met deze drop namen kan je als gitaarliefhebber volgens mij weer echt een mooi spoorboekje maken, met gevestigde namen, maar ook kwalitatief sterke nieuwe en relevante namen. Het is alleen wel een kwestie van tijd stoppen in zelf nieuwe muziek ontdekken, aangezien de meeste van dit soort acts niet meer op de radio gedraaid worden.

jonge twintigers (wat toch deels de doelgroep is van LL)
Ligt er ook aan waar je de meeste tijd spendeert gedurende het weekend. Bij het speciaal bier hoekje, cabaret en de wat alternatievere acts is de gemiddelde leeftijd wel wat hoger heb ik het idee.

Heb ook het gevoel dat de gemiddelde leeftijd iets aan het stijgen is, opzich niet heel gek met deze prijzen. Voelde mij iig niet oud met mijn 33 vorig jaar.

Die gozer met die lolly in z'n mond en telefoon in z'n hand, op de foto van BBY kwam me bekend voor. Is dat dezelfde gast die op een gegeven moment in de video van Fred Again, Boiler Room, achter Fred uit z'n plaat staat te gaan? Net nog even gecheckt en het is 'm toch echt. Heb die video echt veels te vaak gekeken..

Wauw! Voor mij persoonlijk een heel sterke worp met veel namen waar ik naar uitkijk!

Zitten 3 acts bij waar ik al heel erg op hoopte (Chappell Roan, Lola Young, Suki Waterhouse), veel namen die ik nooit eerder heb gezien (Mk.gee, Papa Roach, BCNR, Cat Burns, Molchat Doma, Royel Otis) + namen die ik vaker heb gezien, maar (heel) graag nog eens zie (QOTSA, C&S, Fontaines D.C., Jamie xx, Khruangbin, Vampire Weekend, The Chats, Deadletter, The Murder Capital, Tramhaus, Luvcat)
Als ik dit rijtje zo zie, borrelt er veel nieuwsgierigheid op. Want veel ken ik niet en dat is toch eigenlijk vaak het leukste op LL!

• Leuk
Waarderingen: Don_076
Die gozer met die lolly in z'n mond en telefoon in z'n hand, op de foto van BBY kwam me bekend voor. Is dat dezelfde gast die op een gegeven moment in de video van Fred Again, Boiler Room, achter Fred uit z'n plaat staat te gaan? Net nog even gecheckt en het is 'm toch echt. Heb die video echt veels te vaak gekeken..
Welke minuut? (voordat ik die hele video weer door moet spitten haha)

Ben zelf ook 33 jaar dus val misschien ook onder die categorie haha. En bands als Radiohead, the National, Muse etc. staan altijd hoog op mijn wishlist, alleen zijn dat soort namen volgens mij niet altijd meer haalbaar en ook op een gegeven moment over datum.

Maar hetgeen wat mij inderdaad het meeste stoort is het feit dat, omdat ze de namen niet kennen het dus maar allemaal kut muziek is en de line-up kut is. Terwijl als je je erin verdiept er echt heel veel kwaliteit te vinden is in de namen. Sterker nog, ik vind het aantal goede gitaar / alternatieve namen weer in een stijgende lijn zitten vanaf 2023.

Moet zeggen dat ik het dat jaar ook eens was hoor met het artikel. Vond 2023 niet het best jaar. Alleen vorig jaar en nu ook met deze drop namen kan je als gitaarliefhebber volgens mij weer echt een mooi spoorboekje maken, met gevestigde namen, maar ook kwalitatief sterke nieuwe en relevante namen. Het is alleen wel een kwestie van tijd stoppen in zelf nieuwe muziek ontdekken, aangezien de meeste van dit soort acts niet meer op de radio gedraaid worden.
Helemaal eens hoor, 2 jaar terug dacht ik ook even pff is Lowlands nog wel voor mij. Maar vorig jaar was echt een top editie, en nu ben ik ook redelijk tevreden. Ze boeken nu wel wat ze moeten boeken op dat gebied, en dat doen ze goed.

Vind wel dat er altijd gekeken moet worden naar prijs/kwaliteitsverhouding (iets waar ik op dit moment dus kritisch op ben op BKS).

En dat is wel de vuilkuil waar Lowlands met een minder jaar echt wel weer snel tegen aan gaat lopen gok ik. En dat zou voor de gehele industrie een keer goed zijn dat men zegt "nu is het wel genoeg geweest". Maar goed dat zijn ook discussies die ze vast intern daar ook houden. Op dat gebied is Lowlands denk ik wel de meest stabiele festival van ons land.

Is het trouwens de eerste keer dat de absolute headliners van Pukkelpop één-op-één met Lowlandsworden gedeeld?

Laatst bewerkt:
Ze heeft deze week wel een Grammy gewonnen, dus helemaal uit het niets komt het ook weer niet. Ik denk dat je de act van Chappell Roan ook een beetje in de context moet plaatsen. Ze heeft best wel een gimmick om zichzelf heen gecreëerd die het volgens mij heel erg goed doet bij jonge twintigers (wat toch deels de doelgroep is van LL). Ik heb een paar fragmenten van die shows gekeken en het is echt heel erg over the top poppy. Daar ben ik zelf ook geen enorme fan van, maar ik heb er wel respect voor en snap ook wel dat het aanslaat bij anderen. En naast een rock en een hiphop headliner is dit dan toch gewoon prima (zeker bij afwezigheid van Charli)? Fontaines DC het meer 'gunnen' lijkt me nou bij uitstek iets wat ingegeven is door smaak.
Nee, ze zal uiteraard haar fans hebben. Fontaines DC was meer een voorbeeld. Een act die zich omhoog krabbelt van kleine zalen naar 2x Afas uitverkopen. Stromae en Billie Eilish stonden er ook maar hadden die plek wat meer veroverd voor mijn gevoel. Dua Lipa zou ik om die reden ook beter kunnen plaatsen als populaire pop slotact. Chappell Roan lijkt mij dan iets te pril ofzo. Huh, een hoofdact?

Helemaal eens hoor, 2 jaar terug dacht ik ook even pff is Lowlands nog wel voor mij. Maar vorig jaar was echt een top editie, en nu ben ik ook redelijk tevreden. Ze boeken nu wel wat ze moeten boeken op dat gebied, en dat doen ze goed.

Vind wel dat er altijd gekeken moet worden naar prijs/kwaliteitsverhouding (iets waar ik op dit moment dus kritisch op ben op BKS).

En dat is wel de vuilkuil waar Lowlands met een minder jaar echt wel weer snel tegen aan gaat lopen gok ik. En dat zou voor de gehele industrie een keer goed zijn dat men zegt "nu is het wel genoeg geweest". Maar goed dat zijn ook discussies die ze vast intern daar ook houden. Op dat gebied is Lowlands denk ik wel de meest stabiele festival van ons land.
Had inderdaad hetzelfde gevoel in 2023, ook veel meer op de camping gehangen en meer beetje rondgestruind over het festival terrein dat jaar. Terwijl ik vorig jaar af en toe moest rennen van optreden naar optreden en mijn dagen van 11:00 tot 00:00 meestal wel gevuld waren met leuke acts.

Blijf het ook wel knap vinden hoe stabiel Lowlands de laatste jaren is qua uitverkopen. Moet ook wel zeggen dat bijna iedereen die wij voor het eerst meenemen naar Lowlands enthousiast is en het jaar erna weer graag naar Lowlands wilt, dat is niet voor elk festival het geval.

Dit werkt waarschijnlijk niet meer, zonder ook 5 verschillende accounts te hebben. Ticketmaster heeft een nieuwe manier van een wachtrij waar je met een ingelogd account in moet gaan staan.
Is dat dan sinds dit jaar? Want het werkte vorig jaar nog wel op die manier

Nou, teringzooi viel ook wel mee volgens mij. Vroeger werd alles in de fik gezet willen we dit weer haha
Nou, lekker al je publiek over 1 kam scheren. We hebben zelf als groep de plek spik en span achtergelaten, zelfs nog lipjes van blikjes uit het gras staan pulken en al ons afval over de verschillende zakken verdeeld. Gaan we dus ook niet meer doen

Users who are viewing this thread