Corona Virus en concerten/festivals

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
NL zou hier maar 3,1 mlj dosis van krijgen, dat is niet veel, maar alle beetjes helpen

3,1 miljoen doseringen met een optie op nog eens 3,1 miljoen. Met zulke resultaten zal die optie zeker gelicht worden.

Vraag is inderdaad wanneer die hier geleverd worden. Maar het is zo dat hoe meer verschillende vaccins trials doorstaan en wereldwijd op de markt komen, hoe eerder iedereen in Nederland de mogelijkheid krijgt een prik te halen. In dat opzicht is het zeer goed nieuws, zelfs als in eerste instantie de aantallen voor Nederland enigszins beperkt lijken.

 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
DennisvdBr wrote:
NL zou hier maar 3,1 mlj dosis van krijgen, dat is niet veel, maar alle beetjes helpen

3,1 miljoen doseringen met een optie op nog eens 3,1 miljoen. Met zulke resultaten zal die optie zeker gelicht worden.

Vraag is inderdaad wanneer die hier geleverd worden. Maar het is zo dat hoe meer verschillende vaccins trials doorstaan en wereldwijd op de markt komen, hoe eerder iedereen in Nederland de mogelijkheid krijgt een prik te halen. In dat opzicht is het zeer goed nieuws, zelfs als in eerste instantie de aantallen voor Nederland enigszins beperkt lijken.
We gaat men als eerst vaccineren denk je? Mensen in de zorg, de ouderen? Klinkt opzich wel logisch. Anderzijds denk ik dat met oog op het bestrijding van het virus misschien wel verstandig is om eerst de gezonde en jongere mensen te vaccineren. Dat lijken me de mensen die het virus het meeste verspreiden.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
gesp wrote:

DennisvdBr wrote:
NL zou hier maar 3,1 mlj dosis van krijgen, dat is niet veel, maar alle beetjes helpen


3,1 miljoen doseringen met een optie op nog eens 3,1 miljoen. Met zulke resultaten zal die optie zeker gelicht worden.

Vraag is inderdaad wanneer die hier geleverd worden. Maar het is zo dat hoe meer verschillende vaccins trials doorstaan en wereldwijd op de markt komen, hoe eerder iedereen in Nederland de mogelijkheid krijgt een prik te halen. In dat opzicht is het zeer goed nieuws, zelfs als in eerste instantie de aantallen voor Nederland enigszins beperkt lijken.

We gaat men als eerst vaccineren denk je? Mensen in de zorg, de ouderen? Klinkt opzich wel logisch. Anderzijds denk ik dat met oog op het bestrijding van het virus misschien wel verstandig is om eerst de gezonde en jongere mensen te vaccineren. Dat lijken me de mensen die het virus het meeste verspreiden.

En in die tussentijd komen we mooi van een hoop geld kostende zwakke ouderen af ???? :oops: Lijkt mij geen strak plan...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
We gaat men als eerst vaccineren denk je? Mensen in de zorg, de ouderen? Klinkt opzich wel logisch. Anderzijds denk ik dat met oog op het bestrijding van het virus misschien wel verstandig is om eerst de gezonde en jongere mensen te vaccineren. Dat lijken me de mensen die het virus het meeste verspreiden.

Dat je na vaccinatie geen klachten krijgt wil niet per se zeggen dat je het virus niet kunt krijgen en kunt verspreiden (!!). Dat is ook niet waar vaccins voor worden gemaakt, dat is primair om ziekte te voorkomen. Daar wordt naar gekeken in deze trials. Het stoppen of minderen van virusverspreiding is bonus.

Dat stoppen of minderen is absoluut aannemelijk, maar met zulke trials niet vast te stellen. Wel met andere proeven, maar die resultaten zijn (nog) niet openbaar. Bij dierproeven met apen blijft bij een type vaccin het virus aanwezig in de bovenste luchtwegen (neus/keel). Maar die resultaten zijn niet 1 op 1 te vertalen naar mensen.

Met het gegeven dat vaccins vooral ziekte moeten voorkomen zullen risicogroepen en zorgmedewerkers eerst in aanmerking komen. Het VK heeft als een van de eerste landen al zo'n volgorde gemaakt, denk dat die in Nederland hetzelfde zal zijn. Bij 6 en 7 zullen dan (waarschijnlijk) leraren, politie en brandweer zitten. Idealiter zou je vanuit het oogpunt van virusverspreiding inderdaad mensen die veel contacten hebben (beroepshalve of sociaal) ook willen vaccineren.

1. older adults’ resident in a care home and care home workers
2. all those 80 years of age and over and health and social care workers
3. all those 75 years of age and over
4. all those 70 years of age and over
5. all those 65 years of age and over
6. high-risk adults under 65 years of age
7. moderate-risk adults under 65 years of age
8. all those 60 years of age and over
9. all those 55 years of age and over
10. all those 50 years of age and over
11. rest of the population (priority to be determined)




 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Indiaantje89 wrote:

gesp wrote:

DennisvdBr wrote:
NL zou hier maar 3,1 mlj dosis van krijgen, dat is niet veel, maar alle beetjes helpen


3,1 miljoen doseringen met een optie op nog eens 3,1 miljoen. Met zulke resultaten zal die optie zeker gelicht worden.

Vraag is inderdaad wanneer die hier geleverd worden. Maar het is zo dat hoe meer verschillende vaccins trials doorstaan en wereldwijd op de markt komen, hoe eerder iedereen in Nederland de mogelijkheid krijgt een prik te halen. In dat opzicht is het zeer goed nieuws, zelfs als in eerste instantie de aantallen voor Nederland enigszins beperkt lijken.


We gaat men als eerst vaccineren denk je? Mensen in de zorg, de ouderen? Klinkt opzich wel logisch. Anderzijds denk ik dat met oog op het bestrijding van het virus misschien wel verstandig is om eerst de gezonde en jongere mensen te vaccineren. Dat lijken me de mensen die het virus het meeste verspreiden.

En in die tussentijd komen we mooi van een hoop geld kostende zwakke ouderen af ???? ? Lijkt mij geen strak plan…
Dat zeg ik helemaal niet.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Correct me if i'm wrong. Maar het vaccine gaat toch vooral je imuumsysteem aan het werk zztten. Mensen die een risico geval zijn hebben in principe al een zwak immuunsysteem. Dus gaat dat vaccine bij die mensen werken? Dat is ook nog maar de vraag. We weten inderdaad niet of je nog besmettelijk bent ook al heb je een vaccine.

Maar als die 2 factoren al een vraag zijn, dan zou ik zeggen probeer eerst de jongeren mensen die levendig, actief, en dus verspreiding gevoelig zijn (ook betreft beweging) zijn. Zijn ze inderdaad minder besmettelijk als weerstand hebben opgebouwd dan heb je al een winst te pakken. En gezien de aantal inwoners in NL, hier kunnen we bijvoorbeeld 1.2.3.4 al redelijk in 1x pakken. Dus waarom niet 1.2.3.4.11.5.6.7 om maar wat te noemen. Ik denk dat de succespercentage dat het verbetering brengt onder de jongeren een stuk groter is dan bij de ouderen.

Wat betreft die apen, daarom gaan goede neussprays/druppels ook veel betere optie zijn in den duur. Ook daar zijn ze mee bezig. Vooral in Azië zetten ze daar iets harder op in dan met vaccines wat ik begrijp.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Correct me if i’m wrong. Maar het vaccine gaat toch vooral je imuumsysteem aan het werk zitten. Mensen die risico zijn hebben in principe al een zwak immuunsysteem. Dus gaat dat vaccine bij die mensen werken? Dat is ook nog maar de vraag. We weten inderdaad niet of je nog besmettelijk bent ook al heb je een vaccine.

Klopt. Die prioritering is wel op voorwaarde dat er een redelijke afweerrespons bij ouderen wordt opgebouwd. Dat lijkt wel te gebeuren, maar die data is (nog) niet openbaar. Kan inderdaad zijn dat onderwijs en essentiële beroepen voorrang krijgen bij een type vaccin als die bij ouderen minder goed werkt óf als een vaccin juist voorkomt dat iemand besmettelijkheid is. Zo'n advies is in voorbereiding en is afhankelijk van eigenschappen van vaccins. Denk wel dat die lijst van het VK een indicatie is.

Groepen 1,2,3,4 zijn samen al bijna 4 miljoen mensen, die kun je niet in 1 keer pakken als vaccins in batches beschikbaar komen.

Wat betreft die apen, daarom gaan goede neussprays/druppels ook veel betere optie zijn in den duur. Ook daar zijn ze mee bezig. Vooral in Azië zetten ze daar iets harder op in dan met vaccines wat ik begrijp.

Die neussprays en -druppels zijn voor de verdere toekomst, verwacht daar geen grote doorbraak in 2021. Zo'n tijdelijke, beschermende coating is innovatief en hoopvol, tof dat daar ook op wordt ingezet. Maar onderzoek en goedkeuring duurt nu eenmaal erg lang. Ook vaccins zou je kunnen inhaleren voor een meer lokale, betere, werking in de luchtwegen. Wordt momenteel veel onderzoek naar gedaan voor griepvaccins. Zou op termijn ook met coronavaccins kunnen.



 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Die neussprays zijn er principe toch al ? Maar die zitten nog in de testfase wat ik begrijp van uit de Aziatische media. Gezien de infectie ook voornamelijk daar plaats vinden hebben ze onderzoekers daar meer vertrouwen in de neusspray dan in het vaccine.

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Die neussprays zijn er principe toch al ? Maar die zitten nog in de testfase wat ik begrijp van uit de Aziatische media. Gezien de infectie ook voornamelijk daar plaats vinden hebben ze onderzoekers daar meer vertrouwen in de neusspray dan in het vaccine.

Heb je toevallig een link? Een neusspray met een speciale coating waar ik laatst over las zat nog in de laboratoriumfase. Zulke bevindingen zijn dan direct groot nieuws, net als bijvoorbeeld gevonden antilichamen eerder dit jaar. Maar de realiteit is dat het normaal jaren duurt voordat zulke therapieën vanuit prekliniek naar kliniek gaan. Als ze ondertussen alle mogelijke hobbels al overwinnen. Zo'n coating heeft veel potentie, maar is niet voor 2021 verwacht ik.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.047
Ik ga kijken of ik het terug kan vinden. Was een hele reportage op Metro TV (daar volg ik ook altijd Indonesisch voetbal op). En zag ook dat Casper van Eijck (Ok geen viroloog maar toch) naar dat onderzoek refereerde.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Ik ga kijken of ik het terug kan vinden. Was een hele reportage op Metro TV (daar volg ik ook altijd Indonesisch voetbal op). En zag ook dat Casper van Eijck (Ok geen viroloog maar toch) naar dat onderzoek refereerde.

Heb ondertussen ook even gezocht, maar denk dat het deze volgende studie is. Met medewerking van Erasmus MC, waar Casper van Eijck aan verbonden is en waar veel onderzoek naar dit coronavirus (en virussen in het algemeen) wordt gedaan: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5195351/neusspray-voorkomt-corona-besmetting-bij-fretten

Deze is waar ik naar refereerde als zijnde in laboratoriumfase: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1109111410/neusspray-tegen-corona

Denk dat die eerste nog zeker een jaar op zich laten wachten voordat onderzoeken naar effectiviteit en veiligheid afgerond zijn en productie op grote schaal mogelijk is. De tweede nog langer. Medisch onderzoek, testfases en massaproductie duren nu eenmaal erg lang. Ben erg enthousiast over het idee en de technologie: zie zo'n concept met beschermende coating veilig en goed werken, ook bij andere infecties in de luchtwegen. Voorkomen is immers beter dan genezen.



 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.257
2.199
De 3voor12 podcast De Machine geeft goed beeld van wat er voorzichtig gebeurt om meer ruimte te vinden voor concerten of evenementen.
https://3voor12.vpro.nl/update~70adcdcb-4a22-4d02-9ed7-c5e08e7e78be~de-machine--72--alles-over-field-labs-en-vaccinatiebewijzen~.html

Vraag me wel af hoe lang organisatoren kunnen wachten met het besluit om wel/niet door te gaan van hun festivals.

Het kan best zijn dat in juni de situatie zo is dat Pinkpop, BKS, DTRH e.a. met combinaties van testen, andere inrichting van het terrein, minder kwetsbaren door vaccinaties etc etc eigenlijk wel door zouden kunnen gaan, maar het besluit daarover moet natuurlijk veel eerder genomen worden.
Komen die field labs en andere experimenten dus nog wel op tijd?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
UK, Duitsland en VS willen tweede helft december (2020) al starten met vaccinatieprogramma's.
https://nos.nl/liveblog/2357716-duitsland-verwacht-dit-jaar-eerste-vaccinaties-britten-niet-meer-in-quarantaine#UPDATE-container-49188197
Spanje in januari (2021) en wil zelfs de eerste 3 maandan al grootste deel bevolking gevaccineerd hebben. "Een "zeer substantieel deel" van de 47 miljoen Spanjaarden kan volgens de premier in het eerste kwartaal van 2021 worden ingeënt, schrijft de Spaanse krant El País."
https://www.nu.nl/facebooklinks/6092149/spanje-begint-in-januari-met-grootschalig-vaccinatieprogramma.html
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
eerst een halve dosis en daarna een volledige dosis Oxford vaccin voor 90procent effectief...
https://www.nu.nl/coronavirus/6092182/vaccin-van-astrazeneca-lijkt-gemiddeld-70-procent-van-de-mensen-te-beschermen.html
Het coronavaccin dat AstraZeneca en de University of Oxford ontwikkelen, lijkt in gemiddeld 70 procent van de gevallen te beschermen tegen COVID-19, meldt de farmaceut maandag.

Opvallend aan de onderzoeksresultaten is dat de effectiviteit van het vaccin toenam als testpersonen eerst een halve dosis en daarna een volledige dosis kregen. Bij deze groep leek het vaccin voor maar liefst 90 procent effectief.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Het coronavaccin dat AstraZeneca en de University of Oxford ontwikkelen, lijkt in gemiddeld 70 procent van de gevallen te beschermen tegen COVID-19, meldt de farmaceut maandag.

Opvallend aan de onderzoeksresultaten is dat de effectiviteit van het vaccin toenam als testpersonen eerst een halve dosis en daarna een volledige dosis kregen. Bij deze groep leek het vaccin voor maar liefst 90 procent effectief.

Weer goed nieuws dat een vaccin effectief blijkt en covidziekte voorkomt. Vooral omdat Oxford/AstraZeneca de grootste productiecapaciteit heeft.

Volledige persbericht voor de liefhebber: https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/azd1222hlr.html

Denk dat het goed is niet blind te staren op exacte percentages, met 131 coronagevallen in de hele trial is die aan verandering onderhevig. Je zou op basis van werkingsmechanisme en eerdere proeven een gelijke immuunrespons verwachten van de twee doseringregimes 0.5 + 1 en 1 + 1. Het tweede vaccin, de booster, is het belangrijkst om een krachtige, langdurige afweerrespons op te bouwen. In die zin is het goed nieuws dat de 0,5 + 1 goed lijkt te werken, dat betekent dat er meer mensen met dezelfde hoeveelheid vaccin ingeënt kunnen worden.

Ben nieuwsgierig wanneer we inzicht krijgen hoeveel dagen na eerste toediening bij mensen het coronavirus is gedetecteerd. En in welke landen die doseringregimes zijn uitgetest. In landen met een hoge virusdruk, vooral Brazilië de afgelopen maanden, is het zeker mogelijk dat deelnemers aan de trial besmet zijn geraakt voordat een volledige immuunrespons is opgebouwd. Een lager percentage effectiviteit wil dan niet per se zeggen dat dit vaccin minder goed werkt dan de eerder besproken mRNA-vaccins van Pfizer en Moderna, wel dat het gedurende trials minder effectief ziekte voorkomt. Maar dat kan dus komen door de omstandigheden van de trial, helemaal met zulke lage aantallen.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
967
291
Amai BMTH is hoopvol. Hebben net een eigen tour aangekondigd voor mei/juni in Rusland. Hoe meer vaccins er zijn hoe meer realistisch dit wordt natuurlijk!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.543
Amai BMTH is hoopvol. Hebben net een eigen tour aangekondigd voor mei/juni in Rusland. Hoe meer vaccins er zijn hoe meer realistisch dit wordt natuurlijk!

Rusland heeft natuurlijk ook al maanden een optimaal werkend vaccin :wink:
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
582
299
Wat is jullie gevoel momenteel? Ik ben een beetje bang dat men 'het zekere voor het onzekere' neemt, en allerlei creatieve oplossingen uit de sector gaat negeren.
Maar misschien ben ik gewoon somber gestemt vandaag ;)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
RIVM :
Bij ruim 90% van de mensen bij wie #antistoffen tegen het #coronavirus (SARS-CoV-2) in het bloed zitten, zijn ruim 6 maanden later nog steeds antistoffen in het bloed aanwezig. Dit blijkt uit nieuwe resultaten van onze PIENTER Corona Studie. https://bit.ly/37q6uBd
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken