Corona Virus en concerten/festivals

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.726
1.894
In België zal de vaccinatie ten vroegste maart beginnen en dat is optimistisch gezien. Dan zijn het eerst de kwetsbare groepen, zorgpersoneel,.. En het zou idd er 2 shot vaccinatie worden normaal gezien. Dus de zomer wordt erg krap..

Je kan er eigenlijk nog weinig van zeggen. Als we geluk hebben gaat alles weer open tegen de zomer en zijn ook festivals en concerten weer mogelijk. Ik denk dat ze rond maart wel een beslissing daarin gaan nemen. Tegen die tijd hebben ze veel beter zicht over de uitrol van vaccins. Ook zullen festivals zo min mogelijk kosten willen maken als het toch niet door kan gaan. Maar gezien de laatste berichten die ik hier lees ben ik stiekem toch wel hoopvol dat er rond juni weer festivals zijn. Ze gaan daar wel een manier voor vinden.....
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Ook ik ben voorzichtig optimistisch, 2 jaar op rij festivals cancelen zal voor menig organisatie de doodsteek zijn... dat is voor velen financieel niet op te brengen... hopelijk heeft PJ gelijk en vind men een positieve oplossing in t voorjaar.. Dan is het aan ons om er een mooi feestje van te maken!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.040
6.080
ik heb het idee dat de berichtgeving rond vaccins nog behoorlijk voorzichtig gebracht word.
Kan mij ook moeilijk voorstellen dat het maar 100.000 vaccinaties per maand gaan zijn.

Ik denk toch dat de grote productie van de vaccins al gestart is, met miljoenen dosis aan voorraad.
Daarbij, als ik kijk naar een griepprik, waarbij zo'n 6 miljoen mensen in 2 maanden gevaccineerd kunnen worden (en dat op 1 dag per week).

Dan heb ik sterke twijfel bij maar 100.000 vaccinaties per maand.
Maar, wellicht bekijk ik dat veel te optimistisch.
Al lijkt het dat de "berichten in de media" over de vaccins ineens deze week opduiken, als je er in duikt, die cijfers over wanneer welke vaccins en hoeveel er beschikbaar zijn zijn er al maanden. Stonden toe ook al op https://www.knvm.org/vaccinologie/covid-19 bijvoorbeeld.
Dan leg ik nog zelf misschien ook te letterlijk de nadruk bij de tekst "Overzicht van de vaccinproducenten waarbij de Europese Commissie vaccins aangeschaft heeft en de hoeveelheid doses die Nederland zal ontvangen" onder de tabel : "Covid-19 vaccins voor Nederland"

daarbij, hoe gering is gering?
Op het moment dat de vaccins op de markt komen zullen er waarschijnlijk slechts geringe hoeveelheden beschikbaar zijn. Pas in de loop van 2021 zal, naar verwachting, een ruim voldoende voorraad vaccins voor de lidstaten van de EU beschikbaar komen. Indien Nederland te veel vaccins ontvangt voor de interne markt kan het ervoor kiezen vaccins te verkopen aan andere EU-lidstaten, of te doneren aan kwetsbare landen.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.959
1.738
Even wat anders, ik wil niet pochen met de kwaliteit van mijn geopend topics. Maar ik ga er stiekem wel een klein beetje vanuit dat ik dit jaar meedoe voor het Topic van het jaar?

Doe maar vrijkaartjes voor Lowlands en BKS 2022, bedankt alvast!

Met een topic dat al 81 pagina's lang gaat over de ellende van een volledig weggevaagd festivalseizoen? Ze zouden jou 5 jaar lang overal de toegang moeten ontzeggen :p
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
daarbij, hoe gering is gering?

Die Pfizer/BionTech verwacht op moment van verwachte toelating, eind 2020, circa 100 miljoen doses (voor 50 miljoen mensen) te hebben. Dat is toch wel gering als je beseft dat er in de Europese Unie bijna 450 miljoen mensen wonen en waarschijnlijk Amerika (met 330 miljoen inwoners) en misschien het VK (65 miljoen inwoners) eerst geleverd gaan krijgen. Beetje onduidelijk wie waar in de rij staat wat de verdeling betreft. Las gister ergens dat Spanje verwacht in mei deze vaccinatie afgerond te hebben.

De verwachting is dat het vaccin van Oxford/AstraZeneca ook deze maand nog cijfers wat betreft effectiviteit bekend kan maken. Qua hoeveelheid antilichamen en T-Celrespons is die in eerdere studiefases vergelijkbaar met Pfizer/BionTech, dus goede hoop dat die afweerrespons zich vertaalt naar een vergelijkbare grote effectiviteit. Dit vaccin zou dan ook snel toegelaten kunnen worden, deze producent heeft op dat moment een veelvoud van die 100 miljoen doses beschikbaar.

Heb trouwens in dit topic een post in het spamfilter zitten, na een edit gister. Kun je die eruit halen?
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5195920/kabinet-start-proef-om-horeca-weer-pespectief-te-geven?amp&__twitter_impression=true

Ook wordt gewerkt aan experimenten met evenementen. De sector heeft een plan uitgewerkt voor een proef met twee voetbalwedstrijden, een indoorevenement, een zakelijk congres, een theatervoorstelling en twee outdoor festivals.
(...)
De outdoor festivals moeten bij voorkeur plaatshebben in Walibi Flevo.
Voor de wetenschap wil ik me wel aanmelden als vrijwilliger. :p
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Indiaantje89 wrote:
Even wat anders, ik wil niet pochen met de kwaliteit van mijn geopend topics. Maar ik ga er stiekem wel een klein beetje vanuit dat ik dit jaar meedoe voor het Topic van het jaar?

Doe maar vrijkaartjes voor Lowlands en BKS 2022, bedankt alvast!

Met een topic dat al 81 pagina’s lang gaat over de ellende van een volledig weggevaagd festivalseizoen? Ze zouden jou 5 jaar lang overal de toegang moeten ontzeggen ?
Mods! Grijp eens even in bij deze schavuit. Dit kan natuurlijk niet. :oops:
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
https://www.billboard.com/amp/articles/business/touring/9481166/ticketmaster-vaccine-check-concerts-plan

Ticketmaster has been working on a framework for post-pandemic fan safety that uses smart phones to verify fans' vaccination status or whether they've tested negative for the coronavirus within a 24 to 72 hour window.

Many details of the plan, which is still in development phase, will rely on three separate components -- the Ticketmaster digital ticket app, third party health information companies like CLEAR Health Pass or IBM's Digital Health Pass and testing and vaccine distribution providers like Labcorp and the CVS Minute Clinic.


 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Zoals ik de werking van dit allemaal begrijp is het enige wat er met Ticketmaster wordt gedeeld de melding dat je voldoet aan de voorwaarde voor toegang, ofwel omdat je een vaccinatie hebt, ofwel omdat je een negatieve recente test hebt. Ticketmaster weet dan alleen dat je toegang mag krijgen, niet om welke reden.

Ik zou het vergelijken met het aanvragen van een VOG. Je potentiele werkgever geeft de informatie waarover onderzoek wordt gedaan, jij geeft MinJus toestemming om dat te toetsen aan je eventuele strafblad. MinJus geeft aan jou een binair antwoord (VOG toegewezen of VOG afgewezen) en jij kan dan besluiten die informatie wel of niet te delen met je potentiële werkgever.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ticketmaster is dan niet mijn werkgever en heeft al helemaal geen reet te zeggen of ik mij laat testen of niet. Ik wil heel graag naar een concert, maar dit gaat gewoon te ver en moeten we absoluut niet willen. Maar goed, er zal vast een GGD medewerker die ik voor een paar euro in het zwart mijn app even bijwerkt. En dan maar hopen dat die gegevens niet onveilig ergens naartoe lekken daar bij Ticketmaster. Wel kut als ik 3 concerten in een week tijd heb dan.

Veel te veel valkuilen en tevens een enorme breuk op je privacy. Ik als werkgever mag niet eens vragen naar deze info naar mijn werknemers, dus waarom zou Ticketmaster dat wel mogen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.209
Ticketmaster is dan niet mijn werkgever en heeft al helemaal geen reet te zeggen of ik mij laat testen of niet. Ik wil heel graag naar een concert, maar dit gaat gewoon te ver en moeten we absoluut niet willen. Maar goed, er zal vast een GGD medewerker die ik voor een paar euro in het zwart mijn app even bijwerkt. En dan maar hopen dat die gegevens niet onveilig ergens naartoe lekken daar bij Ticketmaster. Wel kut als ik 3 concerten in een week tijd heb dan.

Veel te veel valkuilen en tevens een enorme breuk op je privacy. Ik als werkgever mag niet eens vragen naar deze info naar mijn werknemers, dus waarom zou Ticketmaster dat wel mogen.
Shit... Ben het wel met je eens, ja. Ik zal het vaccin vast wel nemen, maar dat mag niet uitmaken of ik een concertzaal in mag of niet. Zelfde geldt natuurlijk voor een test.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Wat me opvalt is dat het nu al meerdere malen is gegaan over testen voordat je naar een concert (of festival) kan gaan, maar dit is de eerste keer dat mensen op deze manier beginnen over privacy. Zoals Wenteldave stelt, dat een negatieve test geen voorwaarde mag zijn om naar te binnen te mogen, is een reactie die ik niet eerder heb gezien in dit forum (denk ik). Is er nu iets specifiek anders dat ik over het hoofd zie, of zijn het gewoon andere personen die dit zeggen?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.209
Wat me opvalt is dat het nu al meerdere malen is gegaan over testen voordat je naar een concert (of festival) kan gaan, maar dit is de eerste keer dat mensen op deze manier beginnen over privacy. Zoals Wenteldave stelt, dat een negatieve test geen voorwaarde mag zijn om naar te binnen te mogen, is een reactie die ik niet eerder heb gezien in dit forum (denk ik). Is er nu iets specifiek anders dat ik over het hoofd zie, of zijn het gewoon andere personen die dit zeggen?
Ik maak me eerlijk gezegd nog geen eens zo zorgen over privacy, alleen eerder over discriminatie, al klinkt dat een beetje lullig. Zoals De Jonge (onze minister van Volksgezondheid (voor de Belgen onder ons)) stelde dat het mogelijk is dat mensen die zijn gevaccineerd bijvoorbeeld eventueel niet meer die 1,5 meter hoeven aan te houden en dat er wellicht nog meer voordelen aanzitten. Kan aan mij liggen, maar is dat niet in strijd met artikel één van onze grondwet? Je behandelt mensen toch anders op basis van een of ander kenmerk. Zelfde geldt voor die regeling van Ticketmaster die hierboven is gemeld.

En ja, het is de eerste keer dat ik hierbij kom, alleen is er eigenlijk niks veranderd. Dacht er opeens aan.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
third party health information companies like CLEAR Health Pass or IBM’s Digital Health Pass and testing and vaccine distribution providers like Labcorp and the CVS Minute Clinic.

Ticketmaster wil gebruik maken van derde partijen die toegang hebben tot je medische gegevens. Lijkt me hier terecht tegen allerlei wetgeving ingaan en bovendien zeer onwenselijk. Verplicht temperaturen (of testen) bij ingang is al dubieus vanuit oogpunt van privacy en onaantastbaarheid van het lichaam.

In Nederland zal distributie en registratie van vaccinatie via huisarts, GGD en/of overheid gaan. Lijkt me uitgesloten dat die met zulke derde partijen in zee gaan.

Zoals De Jonge (onze minister van Volksgezondheid (voor de Belgen onder ons)) stelde dat het mogelijk is dat mensen die zijn gevaccineerd bijvoorbeeld eventueel niet meer die 1,5 meter hoeven aan te houden en dat er wellicht nog meer voordelen aanzitten.

Dit ging volgens mij vooral over 'voordeeltjes' als reizen, niet over de 1,5 meter. Is hij trouwens ook op terug gekomen, maar zie straks inderdaad sommige landen een vaccinatieplicht opleggen om binnen te mogen komen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.591
11.209
Ik kon een lach toch niet onderdrukken.
https://nos.nl/artikel/2356330-rivm-heel-nederland-vaccineren-gaat-zeker-een-jaar-duren.html
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.040
6.080

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.403
627
wenteldave wrote:
Ik kon een lach toch niet onderdrukken.
https://nos.nl/artikel/2356330-rivm-heel-nederland-vaccineren-gaat-zeker-een-jaar-duren.html

beetje raar artikel, lijkt me gericht op enkel de prognose van de af te leveren dosis van Pfizer?
Wederom, ik blijf er bij, de berichtgeving in de media over vaccins vind ik bijzonder terughoudend en heel erg voorzichtig gebracht? Pessimistisch als het ware…

Lijkt me toch ook logisch? Het RIVM geeft aan dat andere farmabedrijven nog niet voldoende testresultaten meegedeeld hebben om uitspraken te doen over de uitrol. En het artikel maakt er terecht een punt van dat het niet enkel over een effectief vaccin gaat, maar vervolgens ook over de praktische kant (bewaring, vervoer, verspreiding). Ik zie liever realistische feiten dan een voorbarig "hoera"-sfeertje.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Ik zie liever realistische feiten dan een voorbarig “hoera”-sfeertje.

Eens. De crux zit hem in 'heel Nederland', denk dat het inderdaad zo lang duurt voordat vaccins voor gezonde groepen en met name jongeren <18 jaar beschikbaar komen.

Lijkt me goed realistisch te blijven, vaccins zijn er niet meteen voor iedereen. Maar je kunt hopelijk veel maatregelen afschalen als hoogrisicogroepen gevaccineerd zijn. De impact van het virus op de samenleving en zorg is dan veel minder. Uiteindelijk zullen we toch moeten leven met het virus, ook met vaccins zal het virus de wereld niet uit gaan.




 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.021
8.664
Uiteindelijk zullen we toch moeten leven met het virus, ook met vaccins zal het virus de wereld niet uit gaan.

Wat uiteindelijk ook geen probleem hoeft te zijn. Ik denk dat niemand ervan uit gaat dat dit virus ooit volledig weg zal zijn.

Dan wordt Covid 'gewoon' een seizoensziekte zoals we er zoveel hebben toch? Eentje waartegen te vaccineren is, en die tegen dan ook te behandelen is.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken