Over het algemeen doen bands dit voor hun betere albums. Denk niet dat Metallica een Load jubileumtour gaat doen, bijvoorbeeld. Slipknot, Papa Roach, Disturbed, BFMV doen dit nu voor hun eerste album wat ook meteen de doorbraak was. Juist leuk om een keer een album tour te doen ipv altijd een best of. Heb Slipknot nu 4 keer gezien dus wil wel wat anders zien en horen, kan heel goed uitwerken. Ook Disturbed zie ik liever The Sickness doen dan die sentimentele draken van de afgelopen jaren (Sound of Silence, A Reason to Fight, Hold on to Memories, dat werk).
Therapy? heeft dat afgelopen jaar ook gedaan met Troublegum, aangevuld met hits van andere albums (uit de 90's). Dat werkte perfect, was één van hun beste optredens die ik van ze heb gezien, en dat zijn er best wat (25+). Dus het kan ook voor nieuwe energie zorgen, door terug te grijpen naar een ander tijdperk. Nostalgie verkoopt! De reden dat BFMV niet uitverkocht is, ligt niet aan The Poison, dat ligt aan de zaalcapaciteit in verhouding tot de grootte / populariteit van de band.
Kan me voorstellen dat bands ook nog wat hits meenemen omdat een album vaak niet genoeg is om een set te vullen. Op een festival is dat dan weer afhankelijk van het slot, als je maar 50 min hebt zal je precies een album kunnen spelen. Wel benieuwd hoe Slipknot dat gaat doen hoor. Gaan ze de tijd tussen nummers vol lullen, spelen ze nog een handvol andere nummers (hits), of spelen ze een kortere set en krijgen we een soort triple HL constructie met elk 75 min o.i.d.?