Graspop Metal Meeting 2025

Volgens mij is dit geen festival, maar een soort afscheidsconcert van Sabbath, met allemaal gastartiesten. Die gaan dan denk ik ook Black Sabbath nummers spelen. Zeg maar zoals bij ons die Golden Earring concerten volgend jaar in Ahoy, maar dan met allemaal vette legendarische metalbands en Halestorm, in plaats van Maan, Flemming en Son Mieux.
i see what you did there bill hader GIF

Laatst bewerkt:
Het is een kwestie van smaak, persoonlijk zijn er genoeg bands die een debut album hebben met voornamelijk goeie nummers terwijl een "hits" setlist vol met commerciële meuk zit, of in ieder geval muziek die afwijkt van de roots van een band, in dat geval is een integrale album set een verademing voor de old skool fans.

Het debut album is sowieso vaak het beste album omdat een band hier jarenlang naartoe werkt terwijl de opvolgers vaak in korte tijd geschreven worden (gaat natuurlijk niet altijd op).

Persoonlijk vind ik dat dit bij BfmV wel een beetje het geval is, na the Poison hebben ze nooit meer zulke goeie nummers gemaakt naar mijn mening. Om deze reden ga ik dinsdag naar Afas live, als het een normale tour was geweest had ik hem overgeslagen, zo heb ik me in 2018 bij BfmV dood verveeld omdat de set gewoon zo tegen viel, 2022 was al weer veel beter trouwens.

Ze spelen nu ook veel grotere zalen vergeleken met een normale tour, dus dat het niet uitverkoopt, is niet verassend.

Persoonlijk zou ik goed geld over hebben voor bijvoorbeeld een Deep Blue set van Parkway Drive of een All our Gods have abandoned us of Lost Forever// Lost Together tour van Architects en zo kan ik nog wel meer bedenken.
Zou blind kaarten kopen voor een AOGHAU of LF//LT tour! Eerste keer dat ik ze zag was op Graspop in 2017, wat nog in de AOGHAU tour was (klein jaar na overlijden van Tom Searle). Werd omver geblazen, wat een een rauwe energie was dat! Sindsdien hebben ze er een fan bijgekregen. Is een erg beladen album, de zwanenzang van Tom die toen al wist dat hij niet meer beter zou worden. Gone With The Wind kan ik niet zonder kippenvel luisteren!

Voorbeelden genoeg denk ik van albums die een tour waard zouden zijn en waarvoor je meteen een kaartje zou kopen. Wat te denken van een The End of Heartache of As Daylight Dies tour van Killswitch Engage, hoe vet zou dat zijn! Moeten ze wel Howard Jones meenemen. Of Horizons van PwD, Sempiternal van BMTH, enz. Denk dat meer mensen juist geneigd zijn een kaartje te kopen voor een albumtour waar ze dat normaal niet zouden doen.

• Leuk
Waarderingen: Nightrage
Over het algemeen doen bands dit voor hun betere albums. Denk niet dat Metallica een Load jubileumtour gaat doen, bijvoorbeeld. Slipknot, Papa Roach, Disturbed, BFMV doen dit nu voor hun eerste album wat ook meteen de doorbraak was. Juist leuk om een keer een album tour te doen ipv altijd een best of. Heb Slipknot nu 4 keer gezien dus wil wel wat anders zien en horen, kan heel goed uitwerken. Ook Disturbed zie ik liever The Sickness doen dan die sentimentele draken van de afgelopen jaren (Sound of Silence, A Reason to Fight, Hold on to Memories, dat werk).

Therapy? heeft dat afgelopen jaar ook gedaan met Troublegum, aangevuld met hits van andere albums (uit de 90's). Dat werkte perfect, was één van hun beste optredens die ik van ze heb gezien, en dat zijn er best wat (25+). Dus het kan ook voor nieuwe energie zorgen, door terug te grijpen naar een ander tijdperk. Nostalgie verkoopt! De reden dat BFMV niet uitverkocht is, ligt niet aan The Poison, dat ligt aan de zaalcapaciteit in verhouding tot de grootte / populariteit van de band.

Kan me voorstellen dat bands ook nog wat hits meenemen omdat een album vaak niet genoeg is om een set te vullen. Op een festival is dat dan weer afhankelijk van het slot, als je maar 50 min hebt zal je precies een album kunnen spelen. Wel benieuwd hoe Slipknot dat gaat doen hoor. Gaan ze de tijd tussen nummers vol lullen, spelen ze nog een handvol andere nummers (hits), of spelen ze een kortere set en krijgen we een soort triple HL constructie met elk 75 min o.i.d.?
Dat het nog niet uitverkocht is ligt voor mijn gevoel meer aan de ticketprijzen. Daarnaast heb ik bijv. zelf geen ticket gekocht, omdat ik zowel Orbit Culture als BFMV op Graspop verwacht.

Vwb disturbed: helemaal eens, laat die sentimentele kneut maar weg.

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias en mvl1980
Vind het bij Slipknot wel jammer, want die setlist die ze nu hebben is imo niet zo.
Is het zeker dat het een quasi integraal concert is met (enkel) nummers uit het eerste s/t album?

Dat deden ze natuurlijk al in 2024, en de 25e verjaardag van dit album was in 2024.

Edit: ok, lijkt me inderdaad wel grote kans. Toch wat weinig Europese concerten gedaan in 2024.

Wel wat jeugdsentiment. Ik heb volgens mij sinds 2003 o.i.d. nooit nog naar Slipknot geluisterd. Ik merk nu dat ik Iowa beter vind dan S/T, maar beide zijn wel erg tof. De rest van de catalogus checken is dan blijkbaar niet meer nodig met het oog op GMM 2025... :)

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Geen Flogging Molly, Dave King heeft zeer felle gezondheidsproblemen. Hele tour gecanceld voor 2025 :( Pray for Dave
Dat is schrikken zeg! Hopelijk komt Dave er snel weer bovenop.

Gezondheid boven alles natuurlijk, dus dit is maar relatief: maar het is ook voor ons en het festival erg zonde. Die afsluitende set op de Jupiler Stage beloofde een geweldig feest te worden.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Piebe71

Users who are viewing this thread