Corona Virus en concerten/festivals

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
En helemaal prima natuurlijk, maar ik denk niet dat organisaties graag mensen gaan toelaten met de kans op een eventuele coronauitbraak op hun festival/concertzaal/etc. Die beperkte capaciteit kan dan wel, maar hoe ga je dat beslissen? Zijn al zat festivals die al uitverkocht waren of daar tegenaan zaten, ga je dan loten of hoe zie je dat voor je?

Ik stel het me zo voor dat een corona uitbraak over een half jaar niet meer de vreselijke gebeurtenis is die het nu zou zijn, maar dat het is gedegradeerd naar iets wat ik voor het gemak (dus niet om het te bagatelliseren) even omschrijf als een stevige griepgolf. De mogelijkheid is er inderdaad dat door het afschalen van maatregelen in combinatie met vreugdevolle festivalgangers, dat er meer besmettingen plaatsvinden. Het zal dan gaan om enkele duizenden mensen ofzo? Het relatief kleine gedeelte daarvan die daags na het festival enige vorm van klachten opmerkt, moet dit zelf in de kiem smoren. Naar de huisarts (of wie weet tegen die tijd de apotheker) en medicatie halen. Ik laat de zeer zeldzame gevallen van mensen met 'blijvende schade' hier veel te gemakkelijk buiten beschouwing, dat weet ik. Maar wanneer we daar naar kijken vind ik ook dat je zo objectief en eerlijk moet zijn om te erkennen dat dit nagenoeg altijd bij slachtoffers met onderliggende kwalen of gezondheidsproblemen het geval is. De mensen uit die categorie zouden voor het grootste deel volgens het plan al maanden ervoor ingeënt moeten zijn. Daarnaast zou je als je met gezondheidsproblemen kampt, in 2021 misschien uit eigen overweging nog even kalmer aan moeten doen en massa evenementen als festivals misschien nog even iets langer moeten mijden.

Over de capaciteitvraag: Dat is natuurlijk aan de festivals zelf hoe ze daarmee om moeten gaan. Degenen die al uitverkocht zijn hebben andere opties dan degenen die nog hun kaartverkoop op hold kunnen zetten. Maar misschien hebben sommigen mogelijkheden tot uitbreiding van het terrein of toiletgroepen. Wat ik zelf in eerste instantie dacht, was een begrenzing van toeschouwers die een tent in kunnen. Op Pinkpop zijn 65.000 man, maar daarvan kan nog geen 20% de tent in. Dan is ie vol. Misschien moet je die een stuk aanscherpen? Nogmaals, dit is echt aan de experts en de festivalorganisatoren, ALS ze al iets aan hun capaciteit willen/kunnen/moeten doen...
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Ik stel het me zo voor dat een corona uitbraak over een half jaar niet meer de vreselijke gebeurtenis is die het nu zou zijn, maar dat het is gedegradeerd naar iets wat ik voor het gemak (dus niet om het te bagatelliseren) even omschrijf als een stevige griepgolf. De mogelijkheid is er inderdaad dat door het afschalen van maatregelen in combinatie met vreugdevolle festivalgangers, dat er meer besmettingen plaatsvinden.

Het virus verandert niet, dat blijft er een die je liever niet oploopt en niemand gunt. Dat blijft komend zomer hetzelfde. Medicatie helpt maar beperkt bij ziekte en er is geen zicht op een een wondermiddel. Met andere woorden: het degradeert niet tot een stevige griepgolf.

Ik laat de zeer zeldzame gevallen van mensen met ‘blijvende schade’ hier veel te gemakkelijk buiten beschouwing, dat weet ik. Maar wanneer we daar naar kijken vind ik ook dat je zo objectief en eerlijk moet zijn om te erkennen dat dit nagenoeg altijd bij slachtoffers met onderliggende kwalen of gezondheidsproblemen het geval is.

Deze gevallen zijn niet zeer zeldzaam. Blijvende schade is zeer aannemelijk als je kijkt naar wat dit virus in het lichaam doet, en niet beperkt tot degenen met onderliggende kwalen en gezondheidsproblemen. Een soort littekenweefsel op hart en long komt voor, naast andere complicaties. Dat leidt op de korte termijn inderdaad eerder bij problemen bij mensen met onderliggende kwaal en gezondheidsproblemen, maar een corona-infectie zal op lange termijn een deel van de gezonde persoon langdurig en chronisch ziek maken. Dat is niet zeer zeldzaam, komt ook bij jongere mensen voor, en is bij uitstek iets wat vaccinatie kan voorkomen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.463
Maar wanneer we daar naar kijken vind ik ook dat je zo objectief en eerlijk moet zijn om te erkennen dat dit nagenoeg altijd bij slachtoffers met onderliggende kwalen of gezondheidsproblemen het geval is. De mensen uit die categorie zouden voor het grootste deel volgens het plan al maanden ervoor ingeënt moeten zijn. Daarnaast zou je als je met gezondheidsproblemen kampt, in 2021 misschien uit eigen overweging nog even kalmer aan moeten doen en massa evenementen als festivals misschien nog even iets langer moeten mijden.

Over de capaciteitvraag: Dat is natuurlijk aan de festivals zelf hoe ze daarmee om moeten gaan. Degenen die al uitverkocht zijn hebben andere opties dan degenen die nog hun kaartverkoop op hold kunnen zetten. Maar misschien hebben sommigen mogelijkheden tot uitbreiding van het terrein of toiletgroepen. Wat ik zelf in eerste instantie dacht, was een begrenzing van toeschouwers die een tent in kunnen. Op Pinkpop zijn 65.000 man, maar daarvan kan nog geen 20% de tent in. Dan is ie vol. Misschien moet je die een stuk aanscherpen? Nogmaals, dit is echt aan de experts en de festivalorganisatoren, ALS ze al iets aan hun capaciteit willen/kunnen/moeten doen…
Ik snap waarom je dat zegt, maar ben het er niet mee eens. Zo'n vaccin zou je moeten beschermen, dus ik zie niet waarom je dan rustiger aan moet doen door geen evenementen te bezoeken. Als je namelijk iets op zou lopen, zou het dus ook goed kunnen dat dat vaccin weinig tot geen effect heeft gehad op die persoon. Dat zou toch niet al te best zijn. Maar ja, wel dus: ingeënt? Gaan. Niet ingeënt? Niet gaan. Zo simpel zou het wel moeten zijn.

Zo'n begrenzing lijkt mij persoonlijk logisch, maar wederom geen voorstander. Zeker op een festival als Pinkpop (ik neem even gemakshalve jouw voorbeeld over), gaat dat lastig, omdat er dan maar één podium is waar die overige 80% heen kan (of natuurlijk eten, maar dan heb je dus alsnog 50%/60% dat bij dat andere podium staat). Lijkt me dat het daar ook al gauw te vol kan worden. Normaal is het altijd wel mooi verspreid, maar nu zou het dus zijn dat een klein groepje in de tent staat en een grote groep bij het andere podium, wat niet bepaald praktisch is.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.107
581
https://www.ad.nl/show/evenementenbranche-de-festival-zomer-van-2021-kun-je-waarschijnlijk-afschrijven~a7722180/

Nou, weinig hoopvolle meningen.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
1.107
581
Hierbij de tekst, voor het geval het niet leesbaar is omdat het een premium artikel is.

Evenementenbranche: De festival­zomer van 2021 kun je waarschijnlijk afschrijven

Onder het motto The Show Must Go On vraagt de evenementenbranche maandag aandacht voor haar penibele situatie. De directeuren van Ziggo Dome, Afas Live en Westergas geven een schot voor de boeg.

Stefan Raatgever 05-12-20, 09:40
3
Danny Damman gaat voor door de lege Ziggo Dome. De route naar zijn kantoor voert langs de lege zaal, desolate bars en halfduistere eettentjes. ,,Hier horen mensen te lopen. Hier hoort gezelligheid,” verzucht hij.

Met zijn collega-directeuren Birgitte de Winter (concertzaal Afas Live) en Duncan Stutterheim (Westergas en A’DAM Toren) bespreekt hij de penibele situatie van hun bedrijven en de noodzaak tot actie. Maandag zal de evenementenbranche op hoog volume aandacht vragen voor de financiële nood als gevolg van inmiddels negen maanden coronastilstand.

Ruggengraat
Aan de koffie schuwen de drie grote woorden niet. ,,Het is niet eens meer vijf voor twaalf. Het is eigenlijk al over twaalven,” zegt Damman. Stutterheim, oprichter van dancegigant ID&T, legt de nadruk op toeleveranciers van licht, geluid en beveiliging. ,,De ruggengraat van onze industrie. Als er niet wordt ingegrepen, is al voor de zomer de helft van die zaken failliet.”

De leveranciers behoren met de grote concertzalen tot een vijftigtal bedrijven dat tot nog toe buiten alle extra steun voor de cultuursector vielen. Dat steekt het drietal, toch al gefrustreerd door de vertraging van de begin november aangekondigde mogelijkheid om testevenementen te houden. ,,Laat ons bewijzen dat het veilig kan,” stellen ze. ,,Nu gebeurt er helemaal niets. En elke dag vertraging doet extra pijn.”

Damman somt de gesprekken op over verruiming van het aantal van 30 bezoekers die hij in zijn zaal met 17.000 plekken mag ontvangen. ,,Alle denkbare topambtenaren van de gemeente, de wethouder, burgemeester Halsema. Zelfs minister Grapperhaus is hier geweest. Iedereen is van goede wil, maar het resultaat is nul.”

Waarvoor pleiten jullie?
Damman: ,,In aanmerking komen voor extra overheidssteun. Geld gaat steeds naar de gesubsidieerde cultuur die eerder is geholpen. Wat doen wij fout? Van de Nederlandse concertbezoekers komt 25 procent naar onze zalen. Waarom wordt dat over het hoofd gezien?

,,In de Ziggo Dome zijn onze inkomsten inmiddels 98 procent minder. Dat is keihard. En ik merk dat niet gesnapt wordt hoe onze business werkt. Begrijp me niet verkeerd, de horeca heeft het vreselijk zwaar, maar die kan als het weer mag, de volgende dag open.”

De Winter: ,,Wij kunnen de Rolling Stones niet bellen met de vraag: ‘Hebben jullie morgen wat te doen?’ We werken vaak ruim een jaar vooruit. Daarom strekken onze problemen zich nu al uit tot het najaar van 2021. Het voorjaar hebben we voor internationale artiesten al moeten afschrijven. Als het zo doorgaat blijven we nog veel langer zonder inkomsten.”

Als de crisis morgen is opgelost, wanneer kunnen we dan bands van het formaat Rolling Stones in Nederland verwachten?

Damman: ,,Ik vrees pas de eerste helft van 2022.“ De Winter: ,,We zijn afhankelijk van landen om ons heen. Zo’n grote band moet een hele tournee draaien. Als Duitsland of Engeland nog dicht zijn, gaat het niet door.”

Stutterheim: ,,Niemand durft het nog te zeggen, maar je moet realistisch zijn: de festival­zomer van volgend jaar kun je waarschijnlijk afschrijven. De voorbereidingen kunnen pas beginnen wanneer het zeker is dat de festivals door kunnen gaan. Vanaf dat moment is er zeker een half jaar nodig.”

Damman: ,,We proberen creatief te zijn, nemen initiatief. Hadden dit najaar toch een programmering staan, zonder dat die geld opleverde. Die is geheel geschrapt. Dan zie je de willekeur van de steun. Minister Van Engelshoven doet in de Tweede Kamer uitspraken over Frascati Producties. Ze gaat harken om het te redden. Fijn, maar met alle respect: ik had nog nooit van die club gehoord. Over ons wordt tijdens zo’n debat niet gesproken.”

Hoe komt dat? Hebben jullie je imago tegen?

Damman: ,,We zijn niet top of mind bij de mensen die subsidie geven, omdat we het ons hele bestaan al zonder doen. Bij cultuur wordt aan een theater gedacht, maar niet aan een groot podium bij ons of op Lowlands.”

De Winter: ,,Er wordt gedaan alsof het een extraatje is. Wij bieden mensen een geluksmoment naast alle ellende, een levensbehoefte.”

Richten jullie je boosheid niet op de verkeerde partij? Het virus is toch onvoorspelbaar?

Damman: ,,Dat snappen we, maar er is toch genoeg tijd om een goed financieel raamwerk te bedenken? Nu zijn het steeds gedeeltes.”

De Winter: ,,We vallen overal buiten.”

Damman: ,,Er ontstaat paniek. Ik spreek mensen die niet meer weten hoe het verder moet.”

Stutterheim: ,,We hebben allemaal al de helft van onze mensen moeten laten gaan. Vreselijk, snijden in het kloppende hart van je bedrijf.”

Wat doet het persoonlijk met jullie?

De Winter: ,,Mensen moeten vertellen dat hun baan ophoudt, is zwaar. Zeker omdat het steeds om werknemers gaat die hun stinkende best hebben gedaan. Je hoopt dat ze allemaal goed terechtkomen, maar dat zal niet voor iedereen lukken. Dat doet me veel.”

Damman: ,,Je voelt je machteloos. Vroeger begon ik elke week juichend: wéér een concert bevestigd. Nu moet ik elke maandag vertellen dat er weer twee zijn verplaatst of geannuleerd. Steeds weer een nieuwe teleurstelling.”

Hoe houden jullie de moed erin?

De Winter: ,,Je probeert uit elk positief detail hoop te putten. En ondertussen maken we ons zelf nuttig. We hebben veel schilderwerk gedaan in het gebouw. Ja, dan pak ik gewoon zelf een kwast.”

Stutterheim: ,,Ik heb ingevoerd dat we één keer per week over ideeën en nieuwe plannen praten. Dan noemen we het woord corona niet. Dan merk je dat het meteen weer begint te stromen.”

Damman: ,,We moeten ons merk levend houden. Ik heb het tv-programma Ik geloof in mij gebeld. Die volkszangers geven hier nu twee concerten. Allebei uitverkocht. Natuurlijk, dat zijn maar 60 kaartjes. Maar het werk bezorgt iedereen een glimlach. Dat is belangrijk.”
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
rickhuissen wrote:
Ik stel het me zo voor dat een corona uitbraak over een half jaar niet meer de vreselijke gebeurtenis is die het nu zou zijn, maar dat het is gedegradeerd naar iets wat ik voor het gemak (dus niet om het te bagatelliseren) even omschrijf als een stevige griepgolf. De mogelijkheid is er inderdaad dat door het afschalen van maatregelen in combinatie met vreugdevolle festivalgangers, dat er meer besmettingen plaatsvinden.

Het virus verandert niet, dat blijft er een die je liever niet oploopt en niemand gunt. Dat blijft komend zomer hetzelfde. Medicatie helpt maar beperkt bij ziekte en er is geen zicht op een een wondermiddel. Met andere woorden: het degradeert niet tot een stevige griepgolf.


rickhuissen wrote:
Ik laat de zeer zeldzame gevallen van mensen met ‘blijvende schade’ hier veel te gemakkelijk buiten beschouwing, dat weet ik. Maar wanneer we daar naar kijken vind ik ook dat je zo objectief en eerlijk moet zijn om te erkennen dat dit nagenoeg altijd bij slachtoffers met onderliggende kwalen of gezondheidsproblemen het geval is.

Deze gevallen zijn niet zeer zeldzaam. Blijvende schade is zeer aannemelijk als je kijkt naar wat dit virus in het lichaam doet, en niet beperkt tot degenen met onderliggende kwalen en gezondheidsproblemen. Een soort littekenweefsel op hart en long komt voor, naast andere complicaties. Dat leidt op de korte termijn inderdaad eerder bij problemen bij mensen met onderliggende kwaal en gezondheidsproblemen, maar een corona-infectie zal op lange termijn een deel van de gezonde persoon langdurig en chronisch ziek maken. Dat is niet zeer zeldzaam, komt ook bij jongere mensen voor, en is bij uitstek iets wat vaccinatie kan voorkomen.

Dus voor we weer gewoon als vanouds zonder 1,5m of andere beperkingen/gedragsrestricties gezellig met 60.000 mensen op lowlands staan, moeten ook de jongeren gewoon gevaccineerd zijn? Dus toch meer 2022 daarvoor, en komende zomer nog wat aanpassingen her en der en sneltesten om iig iets mogelijk te maken, voor in 2022 weer gewoon alles kan/mag als vanouds?

Daar ging ik zelf ook al vanuit hoor (kan niet wachten op 2022!) maar zo ja, waar halen Van Dissel en Gommers hun (stellige) overtuiging dan vandaan dat we komende zomer al geen maatregelen meer hebben en we weer "absoluut als vanouds naar lowlands kunnen"? Die weten toch hetzelfde?
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Zo'n 85 procent van de mensen die wel eens een festival bezoekt, is bereid een negatieve test bij de ingang te laten zien. Diezelfde groep zegt zich op z'n gemak te voelen bij buitenfestivals. Dit maakte festivalorganisator Apenkooi Events maandag bekend, dat onder meer festivals als DGTL, STRAF_WERK en Pleinvrees organiseert.

Ruim 10.000 mensen werd naar hun mening gevraagd over het festivalseizoen. Van de respondenten is 80 procent van plan om volgend jaar een evenement te bezoeken, 85 procent is bereid een sneltest af te nemen en 92 procent vindt het prima om die resultaten te delen met de overheid.

https://www.welingelichtekringen.nl/anp/85-procent-van-festivalbezoekers-is-voor-sneltests
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.472
6.718

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.463
Oké, ze snappen niet dat die testevenementen niet op korte termijn kunnen starten, maar er waren toch al toezeggingen gedaan om te kunnen starten? Geloof dat de Ziggo Dome en nog een zaal aangewezen waren als testlocaties. Enige maar was dat de cijfers lager zouden worden. Daar hebben ze neem ik aan ook voor getekend. Ik zie het probleem wat dat betreft niet zo. Kijk, ik snap het wel, maar het is een beetje apart, aangezien ze er zelf mee in zee zijn gegaan.
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Oké, ze snappen niet dat die testevenementen niet op korte termijn kunnen starten, maar er waren toch al toezeggingen gedaan om te kunnen starten? Geloof dat de Ziggo Dome en nog een zaal aangewezen waren als testlocaties. Enige maar was dat de cijfers lager zouden worden. Daar hebben ze neem ik aan ook voor getekend. Ik zie het probleem wat dat betreft niet zo. Kijk, ik snap het wel, maar het is een beetje apart, aangezien ze er zelf mee in zee zijn gegaan.
Nou ja, het is niet alsof ze keuze hadden.

Ik zie dat het akkoord, met die voorwaarde dus, kwam op 13 nov, dat was net voordat het aantal positieve tests zich stabiliseerde, na 2 weken daling. Als het zo doorgegaan was hadden ze eind november kunnen beginnen.

Op 13 november was het (op 3voor12):
'Natuurlijk hadden wij het liefst morgen gestart met deze pilot events, maar we zien ook wat er aan de hand is', zegt Marcel Elbertse van de Stuurgroep Fieldlab. 'Wij hebben echter plannen waarbij we louter werken met negatief geteste personen, waarvan we ook vragen of zij na het event tenminste twee weken geen contact te hebben met kwetsbare groepen. Gelukkig heeft het kabinet waardering voor die opzet en aanpak en hebben ze aangegeven dat er groen licht komt, zodra de situatie verbeterd is.'

Een week later, toen de stabilisatie duidelijk was in een nieuwsbrief:
Marcel Elbertse, voorzitter van de Stuurgroep van Fieldlab Evenementen, vindt het een teleurstellende voorwaarde: “Wij hadden het liefst morgen gestart. Met onze aanpak van de pilots zorgen we voor veilige events. Sterker nog, het OMT geeft aan dat deze pilot events veiliger zijn dan bijvoorbeeld een bezoek aan de IKEA of een supermarkt. Kortom, wij willen aan de slag.”

En vandaag, nu het aantal besmettingen weer omhoog gaat (uit de Telegraaf):
Fieldlab heeft vanuit de overheid toestemming om testevenementen te organiseren wanneer het stadium ’waakzaam’ is bereikt. Maar daar kan de branche niet op wachten. „We hebben een lange aanlooptijd. Het is niet zo dat je, zoals bij de horeca, vandaag kan zeggen dat ze morgen weer open kunnen. Daar wordt de biertap aangesloten en zijn ze bij wijze van spreken klaar. Voor het songfestival moeten we in februari al weten of het kan doorgaan met publiek, omdat daar de gehele productie op moet worden aangepast. Het scheelt voor licht, geluid en camera heel veel of er wel of geen publiek bij aanwezig is. Dat moet je maanden van tevoren al plannen”, vertelt Elbertse aan het ANP.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Eindelijk duidelijkheid over onze plek in de wachtrij wat te leveren hoeveelheden vaccins betreft. Zie onderstaande link. Valt me eigenlijk best mee, had pas later in 2021 de grootste aantallen verwacht.

Oxford/AstraZeneca en Janssen/Johnson&Johnson hebben net nieuwe trials gestart met nieuwe doseringregimes. Dat kan nog voor extra vertraging zorgen, terwijl die twee qua aantallen en verwachte levertijd erg belangrijk zijn.

Als alle bestelde coronavaccins worden goedgekeurd, zijn er in de eerste helft van volgend jaar voldoende vaccins om 12 miljoen Nederlanders in te enten.

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/2359961-genoeg-vaccins-besteld-om-voor-1-juli-meeste-nederlanders-te-vaccineren
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Lees ik net mijn krantje; Men verwacht pas tegen de herfst 2021 klaar te zijn met alle vaccinaties, mits het hele traject geen vertraging oploopt... dat is geen goed bericht... zitten veel festivals tussen.... :-?
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.261
1.323
"“Vaccineer alleen de risicopatiënten, zodat we tegen het late voorjaar van 2021 terug naar ons normaal leven kunnen en bijvoorbeeld zomerfestivals perfect kunnen plaatsvinden.” Dat zegt professor Jeroen van der Hilst, internist-infectioloog van Jessa in Hasselt. "Eens de risicogroepen ingeënt zijn, zal het aantal Covid-opnames in de ziekenhuizen sterk dalen en is het gevaar van volle intensieve zorgafdelingen geweken. Is het dan nog zinvol om andere mensen ook nog te vaccineren?"

Volledige artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201210_09249592
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
12 miljoen is in dit stadium volgens mij meer dan voldoende. Ik geloof dat je dan procentueel gezien meer vaccins ter beschikking hebt, dan dat er Nederlands zijn die zich op dit moment willen laten vaccineren...
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
12 miljoen is in dit stadium volgens mij meer dan voldoende. Ik geloof dat je dan procentueel gezien meer vaccins ter beschikking hebt, dan dat er Nederlands zijn die zich op dit moment willen laten vaccineren…

!2 Miljoen zal bij lange na niet genoeg zijn vrees ik.. er van uit gaande dat je 2 injecties nodig hebt p.p. eerst een halve dosis en dan 4 weken later een hele dosis.. dan kom je dus aan 6 miljoen.... als we dan de weigeraars er af tellen halen we misschien de 7 miljoen.... hoe zit het met de kids onder de 14 jaar ? krijgen die ook het vaccin of komen die later pas aan de beurt als ze 14 zijn ?
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
!2 Miljoen zal bij lange na niet genoeg zijn vrees ik.. er van uit gaande dat je 2 injecties nodig hebt p.p. eerst een halve dosis en dan 4 weken later een hele dosis.. dan kom je dus aan 6 miljoen…. als we dan de weigeraars er af tellen halen we misschien de 7 miljoen…. hoe zit het met de kids onder de 14 jaar ? krijgen die ook het vaccin of komen die later pas aan de beurt als ze 14 zijn ?
Het artikel spreekt niet over het aantal doses, maar over het aantal mensen dat ingeënt kan worden. Van Pfizer/BioNTech krijgt Nederland bijvoorbeeld deze maand 500.000 doses en in Q1 1.700.000 doses. In het overzicht staat dat er in Q1 1.1 miljoen mensen met dat vaccin kunnen worden ingeënt.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Die 12 miljoen uit het artikel zijn personen, dat is nu net het goede nieuws. Al zijn de inschattingen van fabrikanten van aantallen en tijdsbestek tot nu toe steeds te optimistisch gebleken. Een paar moeten nog effectief blijken en allen goedgekeurd worden. Maar met die aantallen vaccins, gecombineerd met een deel immuniteit via infectie, veel testen en seizoensinvloeden zal vanaf april ongeveer de virusdruk erg laag moeten kunnen blijven. Ook als nog niet iedereen het aanbod van een vaccin heeft gehad.

Vaccins zullen vooralsnog niet beschikbaar komen voor de jongeren onder 18 jaar. Die groep wordt in eerste instantie nooit in geneesmiddelonderzoek meegenomen, heeft enerzijds te maken met lichamelijke ontwikkeling en groeiprocessen die mogelijk verstoord kunnen raken en anderzijds te maken met ethiek en regelgeving omtrent die studies.

Pas als een middel goedgekeurd is bij volwassen worden soms trials goedgekeurd voor jongeren. En anders wordt het gebruik off-label gedaan, in overleg met arts en ouders.

Zelfde geldt voor zwangere vrouwen en mensen met sommige (zware) aandoeningen. Het vaccin zal voor die groepen niet goedgekeurd worden omdat er nu nog te weinig data is voor die groepen. Wel kunnen personen uit die groepen in overleg met arts kiezen voor off-label gebruik. Maar dat zal in het eerste halfjaar van 2021 slechts zeer beperkt gebeuren denk ik.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.973
2.038
Vanuit het AD vandaag gepubliceerd:

Er komt mogelijk een digitaal testbewijs om evenementen veilig plaats te kunnen laten vinden. De afgelopen week is er een praktijktoets uitgevoerd om geverifieerde uitslagen van coronatesten uit te kunnen geven. Deze digitale testuitslagen zouden in de toekomst kunnen worden ingezet bij de controle van evenementen, waardoor onder meer de 1,5 metermaatregel kan worden losgelaten omdat alle bezoekers vlak voor een evenement negatief getest zijn.

De toets is uitgevoerd door Stichting uNLock en Fieldlab Evenementen, initiatieven die vanuit de evenementensector zijn opgezet naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus en de gevolgen voor de evenementenbranche. In samenwerking met kennisinstellingen doet Fieldlab Evenementen onderzoek naar oplossingen om evenementen weer veilig plaats te laten vinden, mede ondersteund door de overheid.
Met de digitale testbewijzen kan de uitslag van een coronatest worden gekoppeld aan de identiteit van een persoon - de gegevens worden in een ‘persoonlijke datakluis’ op de telefoon van de betreffende persoon bewaard. Bij de toegangscontrole kan de persoon de testresultaten laten zien en de organisatie kan deze op echtheid toetsen. Zo kan fraude met testuitslagen worden voorkomen.

De regering heeft toestemming gegeven voor het organiseren van een paar pilotevenementen in januari, die ondanks de strengere maatregelen die deze week zijn ingevoerd toch mogen doorgaan. Bij een theatervoorstelling, congres en twee voetbalwedstrijden gaat Fieldlab Evenementen onderzoeken of het systeem in de praktijk werkt.
 

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Vanuit het AD vandaag gepubliceerd:

Er komt mogelijk een digitaal testbewijs om evenementen veilig plaats te kunnen laten vinden. De afgelopen week is er een praktijktoets uitgevoerd om geverifieerde uitslagen van coronatesten uit te kunnen geven. Deze digitale testuitslagen zouden in de toekomst kunnen worden ingezet bij de controle van evenementen, waardoor onder meer de 1,5 metermaatregel kan worden losgelaten omdat alle bezoekers vlak voor een evenement negatief getest zijn.

De toets is uitgevoerd door Stichting uNLock en Fieldlab Evenementen, initiatieven die vanuit de evenementensector zijn opgezet naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus en de gevolgen voor de evenementenbranche. In samenwerking met kennisinstellingen doet Fieldlab Evenementen onderzoek naar oplossingen om evenementen weer veilig plaats te laten vinden, mede ondersteund door de overheid.
Met de digitale testbewijzen kan de uitslag van een coronatest worden gekoppeld aan de identiteit van een persoon – de gegevens worden in een ‘persoonlijke datakluis’ op de telefoon van de betreffende persoon bewaard. Bij de toegangscontrole kan de persoon de testresultaten laten zien en de organisatie kan deze op echtheid toetsen. Zo kan fraude met testuitslagen worden voorkomen.

De regering heeft toestemming gegeven voor het organiseren van een paar pilotevenementen in januari, die ondanks de strengere maatregelen die deze week zijn ingevoerd toch mogen doorgaan. Bij een theatervoorstelling, congres en twee voetbalwedstrijden gaat Fieldlab Evenementen onderzoeken of het systeem in de praktijk werkt.

Een hoopvol bericht !!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken