Corona Virus en concerten/festivals

Fireball

Dagopener
17 jan 2017
509
63
Nieuwste topics
строительство промышленных зданий door invilltip

Russische spam :?:
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.463
Ik snap het wel, maar ben er niet echt voorstander van. Hoe lang blijft zo'n testuitslag goed?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.785
12.469
Ik snap het wel, maar ben er niet echt voorstander van. Hoe lang blijft zo’n testuitslag goed?

Volgens mij drie dagen. Dat betekent met jouw concertagenda dat je om de drie dagen een teststraat mag bezoeken.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.077
429
wenteldave wrote:
Ik snap het wel, maar ben er niet echt voorstander van. Hoe lang blijft zo’n testuitslag goed?

Volgens mij drie dagen. Dat betekent met jouw concertagenda dat je om de drie dagen een teststraat mag bezoeken.

In het geval dat zoiets komt zal er toch nog altijd een limiet moeten zijn op het aantal events? Als ik naar België kijk lijkt het mij moeilijk om testcapaciteit te hebben om een paar keer per week sportpaleis, vorst, lotto arena, Ancienne Belgique,... vol te laten lopen. Tel daar dan alle kleine zalen, clubs, theaterzalen, alle voetbalstadia en mensen die op een vliegtuig kruipen bij en je hebt denk ik toch een heeeeeel grote testcapaciteit nodig om dit te kunnen trekken als je ook nog mensen met risicocontacten en symptomen wilt testen.

Lijkt mij alleen mogelijk als er bv wordt gezegd: 1 keer per week vol sportpaleis, 1 keer per week vorst, ... Maar goed dan kan er toch ten minste al iets + ook om niet ontdekte clusters te vinden wel interessant.
Ook voor de zomer. Ik ben wel hoopvol over dat een aantal festivals zullen kunnen werken zonder social distancing. Maar denk toch dat het overgrote deel van de events zal werken zoals deze zomer maar dan mss met een grotere capaciteit. Met enkele uitzonderingen waarbij massaal getest wordt (Rock Werchter, Graspop, Pukkelpop, Couleur Café,...).
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Joslittel wrote:

wenteldave wrote:
Ik snap het wel, maar ben er niet echt voorstander van. Hoe lang blijft zo’n testuitslag goed?


Volgens mij drie dagen. Dat betekent met jouw concertagenda dat je om de drie dagen een teststraat mag bezoeken.

Valt me nog mee…

Die drie dagen zijn er wel om praktische redenen opgeplakt. Een coronatest is altijd een momentopname.

Gedurende de incubatietijd van gemiddeld vijf dagen vermenigvuldigt het virus zich exponentieel in het lichaam. De hoogste hoeveelheid wordt gevonden op het moment net voor eerste (milde) klachten ontwikkelen, en de eerste dagen erna. Dan is iemand ook het meest besmettelijk naar anderen toe. Bij een driedaagse testgeldigheid is dat dus een risico, liefst heb je die testen op de dag zelf. Wat gedurende een test (zonder klachten) negatief is, kan door die exponentiele toename in het slechtste geval namelijk uren later wel positief zijn.

Vraag me af wie zulke testen gaat betalen als organisatoren ze willen verplichten. Kostprijs van sneltesten is ongeveer 15 euro, bij PCR-testen is dat ongeveer 40 euro. Bij commerciële aanbieders gaan die bedragen al snel 2 tot 3 keer over de kop.

Lijkt me daarnaast dat verplichting inbreuk is op het grondwettelijk recht op privacy, zowel bij verplichte testafname als delen van die uitslag. Organisatoren kunnen die verplichting niet opleggen voor evenementen waar nu al tickets voor zijn verkocht, lijkt me.

Zie het eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Hoe graag ik ook weer naar evenementen wil.
 

fudanshi

Playlistbediener
28 nov 2020
13
0
wenteldave wrote:

Joslittel wrote:

wenteldave wrote:
Ik snap het wel, maar ben er niet echt voorstander van. Hoe lang blijft zo’n testuitslag goed?


Volgens mij drie dagen. Dat betekent met jouw concertagenda dat je om de drie dagen een teststraat mag bezoeken.


Valt me nog mee…

Die drie dagen zijn er wel om praktische redenen opgeplakt. Een coronatest is altijd een momentopname.

Gedurende de incubatietijd van gemiddeld vijf dagen vermenigvuldigt het virus zich exponentieel in het lichaam. De hoogste hoeveelheid wordt gevonden op het moment net voor eerste (milde) klachten ontwikkelen, en de eerste dagen erna. Dan is iemand ook het meest besmettelijk naar anderen toe. Bij een driedaagse testgeldigheid is dat dus een risico, liefst heb je die testen op de dag zelf. Wat gedurende een test (zonder klachten) negatief is, kan door die exponentiele toename in het slechtste geval namelijk uren later wel positief zijn.

Vraag me af wie zulke testen gaat betalen als organisatoren ze willen verplichten. Kostprijs van sneltesten is ongeveer 15 euro, bij PCR-testen is dat ongeveer 40 euro. Bij commerciële aanbieders gaan die bedragen al snel 2 tot 3 keer over de kop.

Lijkt me daarnaast dat verplichting inbreuk is op het grondwettelijk recht op privacy, zowel bij verplichte testafname als delen van die uitslag. Organisatoren kunnen die verplichting niet opleggen voor evenementen waar nu al tickets voor zijn verkocht, lijkt me.

Zie het eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Hoe graag ik ook weer naar evenementen wil.

Een organistor mag het gewoon als eis stellen. Ze mogen straks waarschijnlijk ook eisen dat je gevaccineerd bent, zeiden meerdere experts al in kranten. Het zijn privé evenementen. Als je al een ticket hebt lijkt "geld terug" me een legaal alternatief. Denk dat de meeste half depressieve eenzame event/socially-starved jongeren wel voor de sneltest gaan. Ook als ze 15 euro moeten betalen.

Voor wat betreft die 15-20 euro: de bezoeker dus. Dat, of je mag niet komen, en krijgt je geld terug van je ticket. Zodat je thuis met je geld kan zien hoe al je vrienden wel weer plezier hebben. Ik denk dus dat de meesten dat zeer dankbaar zonder klagen ophoesten om weer normaal als vanouds naar een event te kunnen gaan en even daarbij verlost te zijn van de hele 1,5m-bullshit, en dat een juridische vraag niet eens bij ze opkomt. Verder heeft het allemaal de warme steun van de volledige overheid, kabinet, en van de tweede kamer. Wiebes noemde letterlijk de ziggo dome en amsterdam dance event als events waar dit gebruikt zo kunnen worden in een persco.

Als de resultaten ook maar enigzins positief zijn gaat het gewoon gebeuren zo - en de industrie, tweede kamer, kabinet/regering, én het electoraat/bevolking gaan zich echt dan niet nog laten tegenhouden door een of ander gezever in een krant van een expert over een of drie dagen, of zo iets. Er zaten experts in de experimenten, het OMT heeft ongetwijfeld dan ook een positief advies afgegeven, dus dan is het Goed.

Onderschat niet het momentum dat ontstaan is in de samenleving, in de industrie, maar ook zéér zeker binnen het kabinet en de tweede kamer zelf. We zijn er massaal klaar mee. De vaccins werken veel beter dan verwacht. Gommers zegt op die publieke omroep in functie als voorzitter van de IC en omt lid woordelijk dat hij "zeker weet" dat we in Augustus weer als vanouds op lowlands staan door de vaccins. Dat "perspectief" gaan we ons echt niet meer door de neus laten boren, en ZEKER niet met een tweede kamer die EN ook al MAANDEN op die field labs blijft hameren van links tot rechts EN vlak voor de verkiezingen staat.

2022 zal door brede vaccinatie alles wel weer bij het oude zijn qua geen maatregelen etc, maar komend jaar zal men zeker in de tweede helft die tests gebruiken om weer gewoon dingen te kunnen doen als het songfestival (zie je de gemeente Rotterdam zonder protest dat nog een keer cancellen bv met hoeveel dat kost? Hhahahhaa!), ziggo dome, etc, zonder 1,5m nonsens. We vinden het namelijk kut, het kost bergen geld, en we hebben besloten met z'n allen dat het tegen de zomer klaar moet zijn. Links- of rechtsom. De bal is begonnen met rollen en dat momentum ga je echt niet meer stoppen.

Vergeet daarbij ook één ding niet: dat steunpakket is nu weer gigantisch verzwaard omdat ipv aanpassen "er nu licht is aan het einde van de tunnel en bedrijven het dus nog een aantal maanden moeten uithouden". Dat waren de letterlijke woorden van Wiebes. Dat betekent dus dat het kabinet er zoveel vertrouwen in heeft dat evenementen, dance event, etc weer op volle capaciteit kunnnen komende zomer , dat ze specifiek daarom nu hele sectoren tientallen procenten meer steun geven (bijna 100%) ten koste van onvoorstelbaar meer staatschuld. Dat gaan ze écht niet straks allemaal door het toilet gespoeld willen hebben.

En internationaal: waarom denk je bv. dat Duitsland (indamland bij uitstek of niet) nu garant staat voor festivals etc komende zomer? Niet omdat ze denken dat die niet door kunnen gaan. Ze zullen echt redelijk verwachten van wel, geen overheid hangt zichzelf vrijwillig aan de fnianciële galg. Realiseer je daarbij: wie bepaalt ook alweer uiteindelijk of ze door mogen gaan? Oh ja, dat is waar ook! Diezelfde overheid! D:"

Lang verhaal kort: het medische einde mag dan tot eind komend jaar duren naar schatting omdat dan pas iedereen gevaccineerd is, het sociale einde komt op ons af met het momentum van een stoomwals, en dat gaan de paar virusnerdjes die nu bekende Nederlanders zijn geworden echt niet meer stoppen. Het overgrote merendeel zit zelf in die stoomwals (Gommers, Bonten, het OMT als geheel, ga zo maar door) , en de paar zeurpieten die liever overal strikt 1,5m houden tot iedereen gevaccineerd is en pas in 2022 weer evenementen enzo willen doen, wel die zijn ineens niet bekend meer. Zeur maar lekker op de uni ergens op je kamer, prof, schrijf er een paper over. Vrijheid van meningsuiting! Valt het je niet op, dat er inmiddels ongeveer geen kritische noot over events zonder 1,5m straks door testen etc meer te horen is? Dat is niet omdat die paar zeurpieten ineens van mening zijn veranderd, dat is omdat niemand, van AD tot NOS, ze nog uitnodigt voor een gesprek. "We have made up our minds", en we zijn klaar met gezeur en negatief denken. We zijn nu allemaal positief over de toekomst na deze lockdown (die men brengt en voor mij zelf ook voelt als een korte hobbel in de tunnel waar het licht al in te zien is), en we willen geen deprimerende negatieve geluiden meer van mensen die nog overal problemen zien. We willen vooruit.

Welkom bij de mensheid!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.463
Jaja...

Ondertussen:
Roadburn trekt er min of meer de stekker uit voor Roadburn 2021. Zeggen dat ze niet weten wat er gaat gebeuren en dat er een coronaproof variant komt, waar je ook bent, in april 2021. Tegelijkertijd maken ze de opties voor een refund en ticket behouden bekend en de data voor 2022. Da's, geloof ik, de tweede na Eurosonic/Noorderslag. Who's next?
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Bij De Machine kwam langs dat volgens Ruben Brouwer (MOJO) de grote artiesten in februari gaan beslissen of ze wel of niet festivals gaan doen dit jaar.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.203
503
Een organistor mag het gewoon als eis stellen. Ze mogen straks waarschijnlijk ook eisen dat je gevaccineerd bent, zeiden meerdere experts al in kranten. Het zijn privé evenementen. Als je al een ticket hebt lijkt “geld terug” me een legaal alternatief.

Er is recent in de Tweede Kamer een motie aangenomen (99/150) dat er geen directe of indirecte vaccinatieplicht mag komen. Evenementen mogen dan wel een negatieve test eisen, dat klopt. Maar ik vraag me af of organisatoren dat dus mogen voor (verplaatste) evenementen waar al kaarten van verkocht zijn. Het is niet zomaar toegestaan de voorwaarden aan te passen na aankoop van een ticket. Maar het kan zijn dat geld terug inderdaad een legaal alternatief is. Zou dat wel willen weten.

Verder denk ik dat er komende zomer (na een zware winter) buiten heel veel mogelijk zal zijn, ook zonder vaccinatieplicht of overleggen van recente testresultaten. Alle maatregelen zijn tot nu toe genomen om de zorgcapaciteit niet te overschrijden. Als de vaccins beschikbaar komen in de aangekondigde hoeveelheden, zal in het eerste halfjaar de gehele risicogroep een aanbod op vaccin hebben gehad. Als het virus daarna nog overspringt, wat het in de zomer van zichzelf al minder doet*, leidt dat niet tot grote problemen door immuniteit.

*zoek eens op google afbeeldingen: coronavirus seasonality. Het lijkt er gezien de recente toename (of vermindering van afname) overal in Europa steeds meer op dat dit virus de vier andere coronavirussen volgt. Die indicaties waren er al maar worden nu steeds duidelijker.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.785
12.469
Verder denk ik dat er komende zomer (na een zware winter) buiten heel veel mogelijk zal zijn, ook zonder vaccinatieplicht of overleggen van recente testresultaten. Alle maatregelen zijn tot nu toe genomen om de zorgcapaciteit niet te overschrijden. Als de vaccins beschikbaar komen in de aangekondigde hoeveelheden, zal in het eerste halfjaar de gehele risicogroep een aanbod op vaccin hebben gehad. Als het virus daarna nog overspringt, wat het in de zomer van zichzelf al minder doet*, leidt dat niet tot grote problemen door immuniteit.

Dit is dus ook mijn hoop. Alle maatregelen doen we met name om de zwakkeren te beschermen en de zorg te ontzien. Is het nog reëel om, op het moment dat daar het merendeel is gevaccineerd, van de rest van de samenleving te verwachten dat ze hun leven op pauze blijven zetten? Het draagvlak in de samenleving lijkt nu al brozer te worden, laat staan als er nog een zomer komt met maatregelen. Mocht dit wel zo zijn dan zal goed uitgelegd moeten worden waarom dit nodig is, anders vermoed ik dat naleving lastig zal gaan worden.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.110
1.994
Een organistor mag het gewoon als eis stellen. Ze mogen...
t/m ...
We willen vooruit.

Welkom bij de mensheid!

Ik heb het citaat even ingekort, want het is me nogal een bult tekst.

Ik ben het dus grotendeels eens met wat je schrijft. in die zin dat dit mijn gevoel redelijk goed weergeeft voor hoe 2021 er uit gaat zien. Ik vind je bewoording hier en daar wat te scherp, maar ik denk dat dit komt omdat je/de frustratie eraf spat. Dat mag, want het zijn barre tijden. De huidige, vrij zware lockdown maakt dat de huidige weken er wat somber uit zien. Maar het is een methode om de huidige stand van zaken in de zorg weer op een rij te krijgen, en overbelasting te voorkomen. In tegenstelling tot afgelopen lente, moet het nu met een paardenmiddel, omdat het tegensputterende gedeelte van de bevolking ook iets hardnekkiger tegenwerkt. Maar goed, de maatregelen zijn dus voor het huidige moment, en staan los van het lange termijnplan van 2021. Ik zie dat dus net zo optimistisch in als jij. En ik duim dat we gelijk krijgen!
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.973
2.038
Bij De Machine kwam langs dat volgens Ruben Brouwer (MOJO) de grote artiesten in februari gaan beslissen of ze wel of niet festivals gaan doen dit jaar.

Pearl Jam zou de tour al verzet hebben volgens de laatste geruchten. Minder groot maar toch ook niet onbekend, Roger Hodgson, heeft zijn 2021 tour in zijn geheel gecanceld. Ook Nick Cave tourt niet.
Het zal erom spannen. Ik was er eerst nog redelijk gerust op maar ik vermoed dat een groot gedeelte van internationale artiesten/bands het risico niet gaat nemen. Er is te veel onzekerheid en die zal in februari nog niet minder zijn.
 

eh

Randprogramma
27 nov 2013
139
0
Pearl Jam heeft zijn Europese tour helemaal nog niet verzet.

De US tour zijn wel geruchten over .....

Als de kwetsbaren medio april zijn gevaccineerd zie ik mogelijkheden, tot die tijd is er grote onzekerheid.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.808
9.759
zworp4 wrote:
Bij De Machine kwam langs dat volgens Ruben Brouwer (MOJO) de grote artiesten in februari gaan beslissen of ze wel of niet festivals gaan doen dit jaar.

Pearl Jam zou de tour al verzet hebben volgens de laatste geruchten. Minder groot maar toch ook niet onbekend, Roger Hodgson, heeft zijn 2021 tour in zijn geheel gecanceld. Ook Nick Cave tourt niet.
Het zal erom spannen. Ik was er eerst nog redelijk gerust op maar ik vermoed dat een groot gedeelte van internationale artiesten/bands het risico niet gaat nemen. Er is te veel onzekerheid en die zal in februari nog niet minder zijn.

Er is een gigantisch verschil tussen eigen shows en festivalshows. Die laatste kan je in principe heel last minute afblazen als dat moet, toch?
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.973
2.038
PJ wrote:

zworp4 wrote:
Bij De Machine kwam langs dat volgens Ruben Brouwer (MOJO) de grote artiesten in februari gaan beslissen of ze wel of niet festivals gaan doen dit jaar.


Pearl Jam zou de tour al verzet hebben volgens de laatste geruchten. Minder groot maar toch ook niet onbekend, Roger Hodgson, heeft zijn 2021 tour in zijn geheel gecanceld. Ook Nick Cave tourt niet.
Het zal erom spannen. Ik was er eerst nog redelijk gerust op maar ik vermoed dat een groot gedeelte van internationale artiesten/bands het risico niet gaat nemen. Er is te veel onzekerheid en die zal in februari nog niet minder zijn.

Er is een gigantisch verschil tussen eigen shows en festivalshows. Die laatste kan je in principe heel last minute afblazen als dat moet, toch?

Ik denk het niet, kan me niet voorstellen dat headliners last minute hun festival tour afzeggen. Zie dan nog maar eens wat anders te boeken als festival zijnde. Daarover zullen van te voren wel afspraken gemaakt zijn....
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.077
429

Slam Dunk France zou eind mei 2020 hun eerste editie hebben (zusterfestival van Slam Dunk in UK), hebben eergisteren gecommuniceerd dat ook in 2021 geen editie komt maar het 2022 zal worden. namen afgelopen jaren in UK (Architects, Sum 41, Enter Shikari, Billy Talent, BFMV, Jimmy Eat World,...)

Elke week dat je vroeger dan de zomer valt is natuurlijk gewoon de kans nog kleiner dat het kan doorgaan. Een festival in april of mei lijkt mij dan ook best moeilijk. Hopelijk is juli haalbaarder en zeker de festivals aan het eind van de zomer zouden toch haalbaar moeten zijn (wishful thinking)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken