Bon, de GMM van de toekomst:
- 1 main stage, bij de tussenpauzes draait DJ Carl of Natachalet ofzoiets. 51,4% van de volk aan de main staat toch continu op dezelfde plek en gaat vooral naar GMM om veel pintjes te drinken en een zwarte shirt te dragen. We zullen van die main stage wel iets maken met toeters en bellen à la Disney of Tomorrowland, blijkbaar willen sommige mensen dat.
- We maken een dubbele Jupiler Stage, want het aantal metalcore bands in deze wereld blijft exponentieel stijgen.
En nu serieus: Judas Priest geeft een dubbel gevoel. Een Painkillersetlist is awesome en ik heb ze vorig jaar gemist, dus als ik dit jaar een combi zou gekocht hebben, zou ik sowieso daar gestaan hebben.
Maar ja, een derde keer Priest op vier jaar, het toont de beperkte mogelijkheden die GMM al 20 jaar heeft. Het is alleszins geen probleem van de laatste jaren, want de laatste jaren is er zelfs enigzins wat vernieuwing door opportuniteiten die je anders nooit kan boeken en nieuwe bands die headliner worden.
Tool en NIN benoem ik als opportuniteiten want dit zijn geen bands die nu geboekt worden omdat GMM een andere strategie hanteert, maar waar de samenval van omstandigheden er voor zorgt dat GMM ze kan boeken. Maar de laatste jaren krijgen we ook nieuwe headliner, zoals Machine Head en Gojira.
Koppel deze editie los van de andere edities, en zo slecht is die niet qua headliners, integendeel. Absolute toppers in het genre, zoals Slipknot, Maiden en Priest staan er naast nieuwe headliners als Powerwolf en Falling in Reverse. Dit geheel wordt dan gekruid met Lindemann en NIN. Onder de headliners staan old skool namen als Savatage, King Diamond en Dream Theater samen met jonge wolven als Spiritbox en Lorna Shore, 2 van de meest snelgroeiende bands in de metalwereld. Het enige wat op de line up mist is Sleep Token, maar die beunhazen willen blijkbaar enkel op een Duits racecircuit een concert geven. Moeten zij weten.
Met de bands die touren in 2025 doet GMM het gewoon prima vind ik. Mocht ik niet financieel lijden onder de noodzakelijkheden van het leven (verbouwen, bijstuderen, tickets voor NIN kopen), dan stond ik er 4 dagen. Ik denk dat we over 10 jaar Slipknot, Maiden en Priest heel hard gaan missen.
8 vernieuwende headliners op 1 jaar doet geen enkel festival, zelfs Pukkelpop niet. Je hebt de vaste waarden nodig. Alles op zijn tijd.