Graspop Metal Meeting 2024

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
219
365
Nog even een minpuntje:
De terugweg was wel kantje boord. Er reden veel te weinig pendelbussen. We hebben 2 uur in de volle zon staan wachten. De hoeveelheid ambulances die af en aan kwamen rijden was zorgwekkend😱😱 ook binnen mijn groep waren er 2 mensen bijzonder oververhit en uitgedroogd. Gelukkig had ik wat extra water bij me, en konden we wat eten ruilen voor water met de mensen achter ons, en aan het einde werden er nog flesjes water uitgedeeld, maar ik was echt bang dat mn vrienden de bus ook niet gingen redden voordat we een ambulance moesten fixen voor ze. Godzijdank stond er op mol station ook nog een waterdrinkpunt.
Nu onderweg naar huis en nog even nagenieten. Mn verslag volgt later
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.079
8.201
Het was inderdaad weer een schitterende editie maar er is toch 1 punt van kritiek waar echt toch iets aan gedaan moet worden en dat zijn wachtrijen aan de toiletten. Als je na een paar Mexicano's moet sch*ten als een reiger dan wil je niet half uur staan wachten.

Dan sta je bij het verkeerde toilet
 
  • Thinking
Waarderingen: nikita

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.439
Ondertussen ook terug thuis, had het helaas na de buien van gisteren helemaal gehad..
De modder op het terrein kon ik nog plaatsen maar aangezien mijn tentje op Inferno al vanaf dag 1 eigenlijk nat was, zodra ik druk zette op het grondzeil kwam het water naar boven, had ik ook niet echt een plekje om naar terug te keren.
Ter info, dit was het uitzicht van mijn tentje na de buien gisteren en dit was ook niet beter als ik 's nachts terug kwam, integendeel:

Bekijk bijlage 9474
Zodra ik iets of wat bewoog liep het water en de modder gewoon binnen.
de mensen van Inferno zelf zeiden bij het uitchecken zelf van "Ik begrijp het, chapeau dat je het nog zo lang volgehouden hebt".. Zegt genoeg denk ik.
@Rockbeer Ik stond de rij achter jou, tentje 263 dus vergelijkbare situatie denk ik. De buitenkanten van de rijen waren perfect droog, het midden was helaas dit.
De mensen van Inferno zelf zeiden bij het uitchecken zelfs dat ze het snappen dat ik het niet maar zag zitten om in die tent te slapen lol. En chapeau dat ik het zo lang heb volgehouden.

Verder inderdaad geen enkel slecht optreden gezien deze editie.
Helaas te kort, keek hard uit naar vandaag aangezien het mijn topdag was (metalcore) maar het zei zo. Heb vrede met mijn beslissing, mijn mentale energie was op dus blij dat ik terug thuis ben. Vanavond nog naar BMTH kijken via de stream met een lekkere Duvel om de pijn wat te verzachten.

Volgend jaar beter! :)
Nog veel plezier en goede optredens gewenst aan iedereen nog aanwezig, het lijkt echt een topeditie!

Edit: leek me dat dit jaar op Inferno de tentjes werden uitgedeeld als in het moment dat je geboekt had. Vorig jaar was dit gewoon naar gelang je toe kwam. Vond dat tbh wel een beter systeem. Ik ben letterlijk ook op tijd gegaan om niet te ver te zitten van sanitair etc maar maakte echt niet uit, was puur random. Mensen die vrijdag toekwamen kregen een droge tent terwijl ik vanaf woensdag al in het moeras zat.
Sorry, misschien makkelijk gezegd, maar ik had dat absoluut niet geaccepteerd.
Je hebt tenslotte betaald voor een goede, droge slaapplek.
Natuurlijk is er sprake van overmacht, maar als er vervolgens mensen die later arriveren wél een goede plek krijgen, dan is dat in mijn ogen onacceptabel.
Ik had sowieso gevraagd om een oplossing, of dat nu een andere tent/hut op Inferno, een tentje op de Boneyard, een bungalow in een vakantiepark, een noodopvang in een sporthal, of wat dan ook was geweest.
Hoe dan ook had ik mijn feestje niet laten verpesten!
 

stijn1617899910

Playlistbediener
8 apr 2020
27
11
Vrijdag geweest, ondanks het slechte weer toch hard genoten car and Bike was zeer goed geregeld, mijn hoofdpunten waren Dickinson, fear factory, Biohazard, electric callboy, stukje priest gezien, avantasia, pod. Ffdp na een 5 tal nummers ben ik vertrokken maar klonk zeer goed. Voor de rest nog wat stukjes marquee meegepikt. Nadeel vond ik de eetprijzen schandalig duur geworden,
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
911
1.000
Vrijdag geweest, ondanks het slechte weer toch hard genoten car and Bike was zeer goed geregeld, mijn hoofdpunten waren Dickinson, fear factory, Biohazard, electric callboy, stukje priest gezien, avantasia, pod. Ffdp na een 5 tal nummers ben ik vertrokken maar klonk zeer goed. Voor de rest nog wat stukjes marquee meegepikt. Nadeel vond ik de eetprijzen schandalig duur geworden,
De prijzen waren toch grotendeels gelijk aan vorig jaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.597
7.597
Toch niet! Ik stond op een gegeven moment bij de Jupiler stage en ben vervolgens naar de toiletten bij de ingang gelopen en tenslotte naar de overkant bij de Jim Beam bar. Telkens stonden er flinke rijen. En zeker niet eenmalig.
Klopt. Sinds vorig jaar zijn er opeens regelmatig hele lange rijen bij de toiletten. Geen idee waar het aan ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en charlottekos

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
911
1.000
Toch niet! Ik stond op een gegeven moment bij de Jupiler stage en ben vervolgens naar de toiletten bij de ingang gelopen en tenslotte naar de overkant bij de Jim Beam bar. Telkens stonden er flinke rijen. En zeker niet eenmalig.
Jupiler stage toiletten is logisch dat het er druk is. Zowel jupiler stage, metal dome, classic rock cafe als hun bier bard gaan daar naar toilet.
 

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.063
1.148
Die rijen aan de toiletten waren echt niet normaal. Enfin, als festivalorganisatie zou je dat niet normaal mogen vinden.

De Standaard zette de hoeveelheid toiletten ook als enige werkpunt in een voor de rest heel positief overzichtsverslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
282
587
Sorry, misschien makkelijk gezegd, maar ik had dat absoluut niet geaccepteerd.
Je hebt tenslotte betaald voor een goede, droge slaapplek.
Natuurlijk is er sprake van overmacht, maar als er vervolgens mensen die later arriveren wél een goede plek krijgen, dan is dat in mijn ogen onacceptabel.
Ik had sowieso gevraagd om een oplossing, of dat nu een andere tent/hut op Inferno, een tentje op de Boneyard, een bungalow in een vakantiepark, een noodopvang in een sporthal, of wat dan ook was geweest.
Hoe dan ook had ik mijn feestje niet laten verpesten!
Inderdaad, je betaalt er goed geld voor dus je mag er ook wat voor verwachten. Organisatie kan niets aan wateroverlast doen maar kan wel een oplossing / alternatief bieden. Misschien was dat er ook geweest, maar kan niet uit het verhaal opmaken of je ook beklag bij de organisatie hebt gedaan. Kan me niet voorstellen dat er geen alternatief aangeboden zou worden.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.597
7.597
Inderdaad, je betaalt er goed geld voor dus je mag er ook wat voor verwachten. Organisatie kan niets aan wateroverlast doen maar kan wel een oplossing / alternatief bieden. Misschien was dat er ook geweest, maar kan niet uit het verhaal opmaken of je ook beklag bij de organisatie hebt gedaan. Kan me niet voorstellen dat er geen alternatief aangeboden zou worden.
Ik las van het weekend ergens dat er noodopvang was geregeld voor de gedupeerde Inferno bezoekers. Maar waar en hoe dat weet ik ook niet precies.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.079
8.201
Vreemd dan, er waren natuurlijk gewoon rijen voor toiletten, maar bij ons was dat telkens binnen 5 minuten aan de beurt (en dan heb ik het niet over de urinoirs)
 

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.788
2.513
Ik las van het weekend ergens dat er noodopvang was geregeld voor de gedupeerde Inferno bezoekers. Maar waar en hoe dat weet ik ook niet precies.
Inderdaad. Er waren geloof ik iets van 900 bedden beschikbaar gesteld.
Volgens Peter Van Geel ging het over overdekte plaatsen op het festivalterrein zelf (geen idee waar dan precies...), tot de nabijgelegen sporthal en zo.

Slechts een handvol bedden werden daadwerkelijk gebruikt. Dus de rest vond het (blijkbaar) dan toch niet zo'n probleem om op de camping te blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.597
7.597
Vreemd dan, er waren natuurlijk gewoon rijen voor toiletten, maar bij ons was dat telkens binnen 5 minuten aan de beurt (en dan heb ik het niet over de urinoirs)
Vrijdag was het door het slechte weer significant rustiger op het terrein dan donderdag en zaterdag, denk ik.

Slechts een handvol bedden werden daadwerkelijk gebruikt. Dus de rest vond het (blijkbaar) dan toch niet zo'n probleem om op de camping te blijven.
Wat ik hier en daar een beetje hoor en lees is dat veel mensen alvorens het bekend werd van die noodopvang of zelf al een alternatief hebben gezocht, of gewoon zijn vetrokken. Bovendien was het in de wat luxerere tenten nog wel goed te doen, vanwege een houten vlonder binnen in de tent.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.800
5.439
Ja redelijk wat. Tribune zat ook helemaal vol, wat ik zag. Maar het was geen dringen in het veld, gewoon gezellig vol.
Ligt wellicht ook aan het publiek, wat gemiddeld wat ouder zal zijn geweest.
Die hoeven vaak niet frontrow bij een optreden te staan, maar staan liever iets verder in de buurt van een bar, een schaduwplek, of gaan zelfs liever zitten op de tribune ofzo.

Ik stond heel fijn vooraan, met inderdaad nog relatief veel persoonlijke ruimte, en een lekker zonnetje op m'n bakkes! 😎

Muzikaal verslag volgt later, maar ik denk dat iedereen wel kan raden wat ik ervan vond.. 😉
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
324
668
Wat was er trouwens gisteren met de vuurwerk'show' en aan/afkondiging? Was echt een anticlimax van heb ik jou daar na zo'n heel weekend. Ook dat de muziek ineens helemaal verdwenen was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Valthys

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.272
1.345
Ik ben weer thuis! Wat een legendarisch weekend was dit! Desondanks de valse start met de weersomstandigheden was het toch een heerlijk weekend dat ik nooit meer zal vergeten.

Gisteren na Better Lovers een stukje van Make Them Suffer bekeken. Was best amusant, maar nu niet dat ik er heel hard in opging. Nadien wat gaan eten naar de markt enzo en een klein beetje (2 minuten) te laat terug voor Crownshift door een lekke band toen ik rap naar broodjeszaak fietste in Retie (had gelukkig een pomp mee). Juist binengekomen toen If You Dare juist was gestart, juist een van m'n favoriete nummers van het debuutalbum, maar niks aan te doen. Het was extreem kalm in de dome in tegenstelling tot de dag ervoor bij Pain. Al een geluk natuurlijk. Ik kon zo naar voren lopen. De band speelde strak, en was goed op elkaar in gespeeld, maar er was wat weinig publieksinteractie en ik heb geen enkele pit of crowdsurfer gezien. Een beetje zonde dat zo'n heerlijke band zo weinig aandacht en respons krijgt. Ik zag hoop en al drie mensen enthousiast worden, maar dat bleef dan ook op een beetje headbangen. Ik heb wel even kort kennis gemaakt met Ruben en Loek, en Robin (die ik al voor dit forum kende van toen ik nog vrijwilligerswerk deed bij Graspop) ben ik ook tegen gekomen. Zo weinig volk stond er dus.

Daarna eten, toilet, nog wat bekenden tegen gekomen waardoor ik wat laat arriveerde bij Corey Taylor. Uiteindelijk mij bij de south stage gezet en daar nog een groot stuk bekeken met volle aandacht (het begin ook hoor, maar niet met volle aandacht omdat ik nog met drank bezig was en dergelijke zodus). Ik heb het hier dus enkele over de stukken die ik zag met volle aandacht. Persoonlijk vond ik het teveel gezever tussendoor. Spongebob? Really? Een traag melig nummer op Graspop? Moet dat echt? Maar Through Glass en Duality en Before I Forget waren wel heerlijk. Helaas maar een nummer van zijn soloplaat, dat ik dan nog niet eens met de volle aandacht bekeek en beluisterde. Er had eigenlijk voor mij meer vaart in de set mogen zitten


Deep Purple de eerste drie nummers gekeken, want moest naar toilet en wou ook fit zijn tegen Machine Head. Deep Purple dus. Tja ... niet wat het ooit geweest is denk ik. De zanger lijkt wel elk moment te kunnen instorten van reuma, heeft moeite met zijn stem. Muzikanten wel allemaal top maar ook allemaal zo statisch. Ik vond de heren ook niet echt enthousiast overkomen. Het laatste deel van de set nog bekeken van achteren, maar ook te statisch en niet enthousiast genoeg voor mij. Ik vond dat dit ook een weerslag had op een of andere manier naar hoe energiek de muziek klonk. Begin en einde gedaan daarna van Scorpions, hier vond ik de muziek wel levendiger, vooral dankzij het slagwerk van Mikkey Dee, in een vorig leven nog drummer in de band wijlen Lemmy. Mikkey is gewoon een plezier om te zien hoe hard die nog ramt op zijn drumstel en lijkt ook met zijn body zeer veel te bewegen. De rest van de band vond ik echter ook nogal levenloos, maar op een bepaalde manier klonk daardoor de muziek niet zo levenloos als bij Deep Purple. Zeker als ik oude videoclips zie van Deep Purple heb ik het idee dat de muziek toen veel meer schwung had. Maar soit, Scorpions dus. Eigenlijk best een leuk optreden voor wat ik zag, althans leuker dan Deep Purple.

En dan. Wie dacht dat het hiermee afgelopen, was er aan voor de moeie. De hardrock oevaders konden dan wel gaan slapen, maar jonge knaap Robb Flynn (nuja jong ... in vergelijking met pakweg Ian Paice of Klaus dan toch) had daar duidelijk een ander gedacht over. Vorig jaar de south stage reeds gesloopt, en dat deden ze dit jaar opnieuw. Ja ik stond aan de south stage dus ja ik kan het weten. Ja ze speelden op de north stage en die was ook gesloopt, even hard minstens als de south stage vorig jaar. Bij de south stage dit jaar stond er nog wel iets recht, althans meer dan vorig jaar. Maar toch ook gesloopt. Soit, de band was in topvorm. De productie was enorm, met veel pyr, co2 kanonen en vuur, vuur, vuur en nog eens vuur. En ook nog vuur. Soit, heel veel vuur dus. De band opende met Imperium, intussen toch echt wel een Machine Head klassieker of zeg maar gerust een klassieker onder metal klassiekers. Vuisten gingen onmiddelijk in de lucht en het was al zeer snel duidelijk dat Robb er weeral eens enorm veel zin in had. Het was echter nog even wachten tot het derde nummer, Choke On The Ashes Of Your hate, toen de boel echt ontplofte. Een circle pit aan de kant waar Machine Head speelde? Onvoldoende voor Robb, ook onze kant moest en zou een circle pit krijgen. Robb zijn wens werd waarheid, en de grootste circle pit voor de south stage van het weekend ontstond. Ik zat er live in en het was misschien wel de beste circle pit van het weekend. Ook aan de south stage werd gecrowdsurft. In sneltempo volgede de ene Machine Head klassieker na de andere en afgesloten werd er met Halo, voorzien van passend vuurwerk. Toen de show gedaan was volgde nog een bedankje van de organisatie voor een topweekend en kregen we nog een groots vuurwerk aan de mainstages. En zo zat een heerlijke metal weekend er weeral op
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken