Al 2 dagen terug aan het werk en stilaan begin ik een beetje te landen na een geweldig weekend!
Wat op voorhand leek alsof het wel eens een editie in mineur kon zijn met de overvloedige regen, werd naar mijn gevoel één groot feest waar enkel vrijdagmiddag wat pretbederf gaf met felle regenbuien tijdens onze fietstocht. Maar sokken een aantal keer uitwringen om de schoenen weer droog te krijgen en de voeten opnieuw warm, kleren droogden wel in de tenten en we konden er weer tegenaan.
Er is hier al veel gezegd, dus vermoed dat ik niet veel nieuws zal toevoegen, maar toch even mijn analyse van het voorbije weekend.
***** programma; op voorhand niet compleet overdonderd door de line-up, maar de timetable werd zo gunstig opgesteld dat er weinig clashes waren en het programma, op zondagmiddag na, toch weer erg goed gevuld zat. Dat de sets dan ook nog van zo’n hoog niveau waren, maakte de beleving helemaal af! Hieronder een poging tot top 10 en daar liggen een aantal bands erg dicht bij elkaar. Ook nog ontzettend genoten van heel wat andere bands, maar deze waren het meest indrukwekkend / het meest verrassend.
- Ne Obliviscaris
- Rotting Christ
- Tool
- Vola
- Ereb Altor
- Alien Weaponry
- Ihsahn
- Avantasia
- Textures
- Pain
***** mijn gezellig gezelschap! 2 jaar geleden zou ik compromissen gedaan hebben in mijn programma om niet ongeveer elke show alleen te moeten kijken. Nu heb ik, op 10 minuten Deep Purple na, bij geen enkele band alleen gestaan op het hele weekend! Het samen beleven met gelijkgezinden maakt alles nog zoveel intenser. Bedankt lieverds, jullie weten wie jullie zijn!
***** crew! Onvoorstelbaar wat voor inzet zij elk jaar weer tonen, en altijd met de glimlach. Een festival zou niet mogelijk zijn zonder al die helpende vrijwilligers. Ook dit jaar werd weer langs alle kanten bevestigd hoe fel Dessel en omstreken betrokken is bij het welzijn van Graspop en zijn bezoekers. Zoveel mensen uit de omgeving die het festival een zeer warm hart toedragen en op alle mogelijke manieren hun steentje bijdragen.
**** festivalterrein (hier nog even een verdere opsplitsing)
+ de gezellige food truck / beer corner is echt een grote aanwinst.
+ Het geluid in de 2 tenten was bij de meeste shows echt fantastisch. En wat is die metal dome een geweldige plaats om prachtige shows te creëren. Nog steeds aan het bekomen van alle moois dat ik er heb kunnen zien & horen! Dat giga scherm achteraan is zo sfeervol en geweldig dat ook een aantal bands vroeg op de dag daar optimaal gebruik van maakten.
+ Het nieuwe bekersysteem was goed geregeld, 2 muntjes bij aankomst, veel inzamelpunten, kon niet beter naar mijn gevoel.
+ aanpakken van probleempunten op het terrein, STRO WAS EEN LIFESAVER! Wat een verschil met 2016. Heel fijn hoe snel er werd gehandeld om de ergste modderzones te verhelpen. Ook de trechter naar de foodtruckzone die even complete chaos werd, kreeg de volgende dag gewoon een uitgang opzij waardoor die doorgang weer vlot werd. Vloer kapot in de Marquee, tegen de volgende ochtend niets van te merken. Dit kan niet anders dan een uitdagende editie geweest zijn voor de organisatie, maar dat was voor ons als publiek niet zo te merken. Enkel de communicatie vooraf voelt nog steeds erg tegenstrijdig, al zullen ze daar vast ook hun redenen voor hebben. Als dit soort oproepen er volgend jaar weer zouden komen om een of andere reden, gaan de mensen die nu flink geluisterd hebben dat mogelijk toch niet meer doen.
- wc rijen blijven op sommige momenten een drama. Ik zag hier reeds berekeningen, maar ik ben 10 minuten voor het einde van Rotting Christ de tent moeten uitlopen omdat ik te dringend moest plassen, dan zie je daar buiten aan de marquee meteen een gruwelijke rij, aan de mainstages ging net een band eindigen – starten dus maar naar de jupiler gelopen. 15 minuten lang in een rij staan, het gevoel hebben dat je de wc niet gaat halen en ondertussen een fantastische show missen was meteen het dieptepunt van mijn weekend.
- zoals ook reeds aangehaald, een scherm aan de jupiler zou een grote meerwaarde zijn. Aangezien er toch gefilmd werd, voelt het als een minimale kost en kan je zo ook vanaf het grasveld of de tribune meegenieten van de shows daar
**** publiek - Ligt het aan het feit dat ik vooral bij de nichebands in de tenten stond? Vermoedelijk… Maar ik vond het publiek dit jaar echt fantastisch. Enkel bij Tool heb ik even een akkefietje gezien tussen 2 mannen en bleven de eerste nummers mensen er nogal bruut tussendoor komen, maar op alle andere momenten was iedereen lief en respectvol, zowel naar elkaar als naar de bands, geen last van irritante praters, geen geduw,… Nog wel een speciale dank aan mijn 2 bodyguards op de overvolle planken buiten aan de marquee bij Pendulum! Door mijn grootte (of eerder kleinte) lijkt 'mijn plaats' een ideale doorgang en dat hebben zij vakkundig opgelost
Dit jaar zelf geen gebruik gemaakt van de camping, we hebben op 8 km bij een tante van een vriendin gelogeerd. Het was heerlijk om ’s ochtends naar de wc te kunnen zonder wachtrij! Ook de fietstocht voelde aangenaam na een lange dag rechtstaan en de fietsenstalling is erg goed georganiseerd, dus aankomst en vertrek gaan telkens vlot. Toch iets om naar volgende editie eens goed over na te denken.