Graspop Metal Meeting 2024

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
86
96
Toch 50 bonnen over van de 200(+10) aangekochtte :p
Jah mooi dat het kan idd ik had ook wat over en de gratis skullies gingen wel als eerste op.


Dus vroeg me wel af als ik voor 7000 euro inleg aan skullies of ik dan bijna al mijn geld terug krijg omdat ik dan ongeveer genoeg heb aan alle gratis skullies(100 gratis)?
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.788
2.515
Jah mooi dat het kan idd ik had ook wat over en de gratis skullies gingen wel als eerste op.


Dus vroeg me wel af als ik voor 7000 euro inleg aan skullies of ik dan bijna al mijn geld terug krijg omdat ik dan ongeveer genoeg heb aan alle gratis skullies(100 gratis)?
Je kon maar voor een max. van 300 euro aan skullies kopen dacht ik (per bandje)
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
280
411
Jah mooi dat het kan idd ik had ook wat over en de gratis skullies gingen wel als eerste op.


Dus vroeg me wel af als ik voor 7000 euro inleg aan skullies of ik dan bijna al mijn geld terug krijg omdat ik dan ongeveer genoeg heb aan alle gratis skullies(100 gratis)?
Bij RW was de limiet op voorhand kopen 300.
bij GMM was dit niet gespecifieerd maar denk wel dat ze er rekening mee hebben gehouden ;)
 

MandyRose

Playlistbediener
17 mrt 2024
9
83
Nou, ik moest even bijkomen hoor (en werken :')) maar bij deze ook nog even mijn review

Allereerst vind ik het geweldig hoe hard graspop zich heeft ingezet om toch zo'n goede editie neer te zetten, ondanks het weer. Toen ik bij binnenkomst het pad tussen het festivalterrein en boneyard zag, had ik verwacht dat we tegen het einde van het weekend tot onze oksels zouden weg zakken in de modder. Natuurlijk was het evengoed wel modderig, maar het is uiteindelijk nooit zo erg geworden door hoe hard iedereen heeft gewerkt. Ook qua publiek vond ik het fantastisch om te zien dat niemand zich tegen liet houden door de modder en regen en gewoon een leuke tijd had!

Het enige wat ik jammer vond is dat er eigenlijk helemaal geen alternatieven werden gegeven toen bekend werd dat de parkings niet open zouden gaan. Vanuit het noorden van Nederland met het OV naar graspop gaan ging gewoon niet lukken. Dit kwam deels omdat we maandag op tijd thuis moesten zijn maar ook op de heenweg was dit gewoon geen realistische optie met alle kampeerspullen mee. Ik begrijp heel goed dat het voor de organisatie ook een drama was en ik had echt niet in hun schoenen willen staan, maar het lijkt me goed om nu alvast over alternatieven na te denken want dit gaat vast nog wel eens gebeuren.

Maar goed, laten we het verder positief houden. Dit is alles waar ik deze editie van heb mogen genieten:

Donderdag:
Solence: wat een heerlijke opener was dit. Ik heb de band ontdekt bij het inluisteren voor deze editie en werd er meteen vrolijk van. De band had er duidelijk ook zin in! Achteraf kwamen de zanger en gitarist nog even hoi zeggen en heb ik nog een leuke foto met ze kunnen maken. Super aardige gasten!
Silverstein: deze band heb ik ooit ontdekt tijdens het inluisteren voor een eerdere editie, maar toen gemist door een clash. Superleuk om hen deze keer wel te zien!
Amaranthe: dit was een hoogtepuntje voor mij. Ik ben al jaren enorm fan van Amaranthe en heb ze ook al vaker live gezien. Deze keer voelde voor mij toch net wat specialer omdat ik een aantal weken geleden een tekst van hen heb laten tattooëren. Jammer dat Amaranthe niet gesigneerd heeft, maar ik heb mijn tattoo wel aan Nils (een van de zangers) kunnen laten zien bij de signing van Dynazty, dus dat was ook erg leuk!
Bury Tomorrow: deze band kende ik nog niet heel goed en heb ik van een afstandje bekeken. Erg leuk en ga ik zeker meer naar luisteren!
Babymetal: niet mijn ding, maar had verder niets dus was een mooi momentje om even bij te komen op de tribune.
Underoath: ook deze band kende ik nog niet heel goed, maar ga er zeker meer naar luisteren!
Alice Cooper: niet mijn ding, maar was weer een mooi momentje voor de tribune.

Vrijdag:
Dynazty: wat een show! Ik ben al jaren fan van Dynazty maar helaas nooit eerder live kunnen zien. Ik was dan ook mega enthousiast toen ze werden aangekondigd voor graspop. Ze speelden geweldig en het publiek ging helemaal los in de stromende regen. Later op de dag mijn cd laten signeren en de hele band even kunnen spreken, wat een leuke mensen zijn dat!
Landsdowne: deze band heb ik ontdekt tijdens het inluisteren voor deze editie en het leek me erg leuk. De show was top maar merkte toch dat ik het enthousiaste publiek van Dynazty een beetje miste.
Hammerfall: ook deze band heb ik ontdekt tijdens het inluisteren. Erg leuk maar helaas stond ik van erg ver te kijken, had graag wat verder het publiek in gegaan.
Fear Factory: meegekeken met mijn vriend, maar niet mijn ding.
Fit for a King: weer een band die ik pas tijdens het inluisteren heb ontdekt en waar ik het ontzettend leuk heb gehad!
Electric Callboy: ik geloof dat alle 55.000 bezoekers hierbij aanwezig waren? Wat een drukte! Ontzettend leuke show en heerlijk om in zo'n publiek te staan dat helemaal losgaat!
Thursday: kende de band niet heel goed maar was benieuwd. Viel me toch een beetje tegen.
Five Finger Death Punch: nooit fan geweest, niet mijn ding, maar vond het te vroeg om na Thursday al naar mijn tent te gaan. Toch maar even kijken dus. Het viel me eigenlijk mee. Het blijft niet mijn muziek, maar het was best een leuke show om naar te kijken.

Zaterdag:
Fleddy Melculy: tja, wat kan ik zeggen, dit was gewoon een feestje!
Red: wilde ik zien, helaas gemist, geen idee waar het mis ging😅
Mammoth WVH: hier op het forum is dit geen populaire band, maar ik vind ze fantastisch. Heb ze nu een aantal keer live gezien en zoals altijd speelden ze goed en heb ik er enorm van genoten!
Steel Panther: het is dat ik mijn goede plekje voor Ice Nine Kills niet wilde opgeven...
Ice Nine Kills: dit was toch weer geweldig! Deze band heb ik vorig jaar op graspop ontdekt. Ze stonden toen op de jupiler en gaven al een geweldige show. Ik was ontzettend benieuwd hoe het zou zijn op de main en ik ben alles behalve teleurgesteld! De show die de band geeft met alle acteurs is geweldig om te zien, maar daarnaast spelen ze ook nog eens ontzettend goed! Hoogtepuntje!
While She Sleeps: helaas eerste deel gemist door zere voeten, maar wat ik wel heb gezien was super!
Architects: deze band heb ik al een aantal keer gezien op festivals. In de tussentijd eigenlijk helemaal niet meer naar geluisterd (vergeten?), maar altijd als ik ze live zie zijn ze top!
Wolfmother: helaas waren mijn platvoetjes het ondanks mijn steunzolen aan het begeven, dus ben ik maar op de tribune van de jupiler gaan zitten. Vanaf daar verrassend goed zicht op het podium in de metal dome, alleen jammer dat er schreeuwende voetbalfans tussen stonden...
Kamelot: ik had al een mooi plekje op de tribune, dus daar ben ik maar even lekker blijven zitten. Hele goede show en leuk om te zien hoe het publiek er helemaal in mee ging!

Zondag:
Future Palace: deze band heb ik ontdekt tijdens het inluisteren voor deze editie en ik vond ze meteen geweldig. Ik had er ontzettend veel zin in om deze band live te zien en ze hebben me zeker niet teleurgesteld! De metal dome stond op dit vroege tijdstip al goed vol en wat had iedereen er al zin in! Dat was toch een flinke wall of death zo op de vroege ochtend.
The Last Internationale: op de tribune gaan zitten om even een hapje en drankje te doen. Had dat liever met andere achtergrondmuziek gedaan.
Atreyu: weer een hoogtepuntje! Dit is een band waar ik al een tijdje fan van ben en die ik al een aantal keer live heb gezien (o.a. in Utrecht). Zoals altijd weer fantastisch! Ook nog even wat geheime handsignalen uitgewisseld met Brandon, de zanger (uuuuuuuuuuu).
Extreme: leuk om die bekende nummers eens live te horen :)
Black Stone Cherry: weer een band waar ik al lange tijd fan van ben. Zoals altijd supergoed!

Hierna werd het een tijdje erg gezellig op de camping.

Machine Head: ik luister eigenlijk helemaal niet naar deze band, maar moest toch even bij de afsluiter zijn. Ze hebben me positief verrast! Erg leuke show en misschien ga ik nog wel even wat muziek van ze opzoeken.

Geen idee wie er zin in heeft gehad om dit hele verhaal te lezen, maar was in ieder geval leuk om te schrijven😂
 

MandyRose

Playlistbediener
17 mrt 2024
9
83
Serieus offtopic maar...

... weet men op den duur zelf nog waarvoor dit staat?
Ik dacht dat LGBTQ+, dankzij die '+' al de rest omvatte. Maar da's dus niet (meer) het geval? Of liet Jeroen per ongeluk iets op z'n toetsenbord vallen?

Ik wil hier oprecht niemand mee kwetsen of voor de borst stoten. Dit is oprecht iets dat ik als blanke, hetero man niet begrijp.
Men wil niet in een hokje geplaatst worden (wat ik volkomen begrijp), maar met moet dan blijkbaar wel hun letter vertegenwoordigd zien in de naam van hun gemeenschap waar ze zich het dichtst bij betrokken voelen?
Ben zelf bi en dus onderdeel hiervan. Ik zeg altijd 'regenboog gemeenschap'. Makkelijk, overzichtelijk, inclusief en het klinkt ook nog eens gezellig. Voel je vrij om die over te nemen :)
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
86
96
Ben zelf bi en dus onderdeel hiervan. Ik zeg altijd 'regenboog gemeenschap'. Makkelijk, overzichtelijk, inclusief en het klinkt ook nog eens gezellig. Voel je vrij om die over te nemen :)
Regenboog gemeenschap is mooi en minder ingewikkeld. Alleen vreemd dat we met gemeenschap er nog niet waren omdat het alles omvattend is.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.565
3.272

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
170
Die had ik ook gelezen, maar dan is nog niet te verklaren waarom bijvoorbeeld een Bicky Royal Burger normaal €5,90 doet en daar op het festival 4 Skullies, oftewel €14. Verhoogde prijzen oké, maar dit blijft geldklopperij.
Denk dat het deels te maken heeft met dat de opbouw afbouw en materialen in 4 dagen eigenlijk terugverdiend moeten worden in plaats van een normale bicky zaak die dit over jaren kan uitspreiden, maar het grootste punt blijft toch dat er geen andere opties zijn en ze er inderdaad lekker op kunnen cashen.
 

wess

Randprogramma
30 jun 2021
148
141
Met wat vertraging, want ik wilde eerst persoonlijke toestemming van iedereen die op deze foto staat. Dat is reeds het geval. :)

Foto genomen na Karnivool, één van de vele optredens die we in deze of in iets kleinere samenstelling hebben gezien op Graspop. Helaas waren @Loek123 en @Querulante Partij hier net niet bij, want van hun gezelschap heb ik ook veel kunnen genieten. Dus die foto bewaren we voor een volgende keer. En onderstaand geldt ook absoluut voor hen. :)

Nogmaals bedankt @RubenJS, @duck, @nikita, @Joslittel, @Keyos, @MetalLimbo, @MarcoReusel, @Dr. Hannibal (en uiteraard ook de vrienden en familieleden die een aantal van jullie mee heeft gebracht en die moeiteloos integreerden in ons dolle forumclubje) voor twee onvergetelijke dagen!


Bekijk bijlage 9535
Wie is wie??
 

gmm033

Randprogramma
20 nov 2018
100
188
Mijn planning voor het weekend. Kan onder invloed (vooral van vrienden, maar ik sluit bier ook niet uit) op punten af gaan wijken van er daadwerkelijk gebeuren gaat.

Donderdag
Bleed from Within
Shadow of Intent/Alien Weaponry
Asinhell
Textures
Heart (excl laatste deel)
NeO
Megadeth (laatste deel)
Alice Cooper (excl laatste deel)
Max&Igor
Tool

Vrijdag
Svartshot
Khemmis
Borknagar

The Acacia Strain
High on Fire/Fear Factory
Vltimas
Kadavar (laatste deel)
Nile
Fu Manchu
Judas Priest

Zaterdag
Pest Control
Fleddy
Suffocation (laatste deel)
Flotsam and Jetsam (laatste deel)
Clash van het weekend 1: Pestilence vs VOLA (wordt waarschijnlijk @Koekdoos -methode al vind ik het bij deze best een lastige om te bepalen wie er eerder weer terugkomt)
Frog Leap
Batushka (fake of niet, lekker blijft het)
Glenn Huges (eerste deel)
Rotting Christ
Kampfar (excl laatste deel)
Brutus
I Am Morbid
Abbath

Zondag
John Coffey
Zulu
Skynd (sorry Sanguisugabogg)
Make them Suffer
Ihsahn
Malevolence
Ereb Altor
Body Count (laatste deel)
The Black Dahlia Murder
Deep Purple (eerste deel)
Clash van het weekend 2: Dark Funeral vs Slaughter to Prevail
stukje Scorpions
Emperor
Ik ben mijn eigen planning maar eens langsgelopen en zoals ik al vermoedde kwam er op sommige dagen maar weinig van terecht. Grootste spelbreker in de planning: het weer. We stonden in Kasterlee op de camping (half uurtje fietsen) en dat bleek toch af en toe een drempeltje wanneer het regende.

Donderdag was het voor mij Dying Wish (7/10, niet op mijn lijst, wel aanstekelijk ondanks de blaf van de zangeres), Bleed from Within (8/10, love the accent), Alien Weaponry (8/10), Stake (9/10), Textures (9/10), stukje Babymetal (7/10), NeO (9,5/10), tijdje liggen pitten in de Dome, flard Alice Cooper, tijdje liggen pitten bij Polyphia (3/10), stuk Max&Igor (8/10) en stuk Tool (7,5/10). Hoogtepunten: Stake, Textures en NeO. Tool vond ik live leuker dan op plaat, maar ik ben toch om een uur of half een afgetaaid (had ook iets met die slaap te maken).

Vrijdag begonnen met Borknagar (8,5/10). Daarvoor was het niet droog genoeg om te fietsen. :) Geluid in eerste instantie heel kut, maar dat werd verholpen en daarna erg lekker. Niet zo mooi als de vorige keren, maar nog steeds een dikke 8. Daarna Acacia Strain ("TheoJanssen-core", 7/10). Prima te doen. Wel niet genoeg om Fear Factory niet nog eens te checken (8,5/10, jeugdsentiment). Vervolgens Vltimas (8,5/10), Kadavar (8,5/10, laatste deel), Nile (7/10, doordenderen heeft een nieuwe dimensie), Fu Manchu (8/10) en Judas Priest (9/10). Ik vond Priest met stip het beste van de dag en dat had ik van tevoren niet gedacht.

Zaterdag begonnen met Flotsam and Jetsam (heel fijn, 8/10), daarna Clash van het weekend 1: Pestilence vs VOLA. Opgelost door toch maar naar beide te gaan. Geen spijt van, dikke 9/10 beide. Batushka, fake of niet, was lekker: een 8/10). Vervolgens een veel te kort stuk Glenn Hughes (8/10) en daarna Rotting Christ (9/10) en vervolgens Kampfar (8,5/10). Deel van Brutus (8/10) maar daar stond ik op een ontzettend rukke plek, waardoor ik er nauwelijks in kon komen. Had ik meer van verwacht. Vervolgens in de Marquee afgesloten met I Am Morbid (8/10) en Abbath (9,5/10). Hele fijne ouderwetse Graspopdag voor mij, omdat ik nauwelijks de Marquee uit ben geweest.

Zondag begonnen met Skynd (8,5/10, ga ik vaker checken) en die na een half uur met pijn in het hart achtergelaten om naar Sanguisugabogg (8,5/10) te gaan. Daarna Crystal Lake (verrassend lekker: 8/10), Ihsahn (9/10), Ereb Altor (6,5/10, waarschijnlijk te vroeg weggegaan) en Body Count vanaf het begin (7/10, voor het eerst voorbij geluidstoren bij de mains, veelzeggend). Toen terug naar de Marquee voor The Black Dahlia Murder (9/10, ondanks kutte geluid in het begin. Klein stuk van Deep Purple meegenomen (en na elk nummer bang dat Ian Gillan erin zou blijven hangen). Daarna had ik Clash van het weekend 2: Dark Funeral (9,5/10) vs Slaughter to Prevail. Omdat het zo lekker ruim stond in de Marquee er niet meer aan gedacht om naar de laatstgenoemde te gaan. Daarna een stukje Scorpions (7/10) en de voor mij ideale afsluiter Emperor (9,5/10)

Tops:
- de vrijwilligers
- weinig gedoe meegemaakt
- de droge camping in Kasterlee, met heerlijk ontbijt
- fietstochtjes
- half stokbrood gezond bij de foodtrucks

Flops:
- chickenwings op op zondag
- de modder, waardoor chillen op de grond lastig was (maar top hoe ermee omgegaan werd
- de dame in de Dome die begon te gillen toen ik in de drukte mijn oordopjes uit m'n kontzak pakte en haar toe aanraakte tijdens Brutus
- de regen op vrijdag
- Nederland-Frankrijk
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
280
411
Gewoon smiddags een durum van 15 euro en savonds ne volledige pizza voor 15 euro. Daar nog ergens ne stack tussen van 7 euro en je bent al gesteld. Je moet wel een beetje uitkijken wat je eet maar dan vallen de prijzen op zich wel mee imo.
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
280
411
Zaterdag

Fleddy Melcully
(8) - De hoeveelheid volk dat al aanwezig was echt niet normaal. As usual maakten ze er een feeste van, ook al was het nog maar 13u. Dat was voor mij wel wat een nadeel want de goesting om lekker hard te gaan was er nog niet. Uiteraard wel van genoten en paar songs meegebruld.
Flotsam & Jetsam (7.5) - Al het volk van bij FM is blijkbaar een andere richting opgegaan want het veld staat redelijk leeg. Naar verloop van tijd komt er volk bij en merk je toch ook dat er op het podium meer moeite word gedaan. Vorige keer in de marquee was de ervaring toch een pak beter!
Pestillence (8.5) - Eigenlijk was het plan om mammoth te gaan kijken, maar m'n maatje en ik hadden beide zin in wat harder. De naam Pestillence leek ons daar beter geschikt voor. Het optreden was echt een schot in de roos. Dit was echt de booster die we nodig hadden om echt op gang getrokken te worden deze derde dag. Onverwacht hard genoten.
Steel Panther (7.5) - Wou echt graag Frog Leap zien maar door de cancel enkel nog maar SP beschikbaar. Ook nooit slecht (mede door de aanwezigheid van tetjes). De show was alles behalve vernieuwend maar dat boeide eigenlijk niet. Beetje mindless fun.
Ice Nine Kills (8) - We zijn een weg naar voor aan het zoeken wanneer een vrouw letterlijk aanhaakt. We nemen ze helemaal mee naar voren, waar al snel een feestje uitbreekt. Toch een maatje bijgemaakt!
Mr Bungle (8) - Chaos incorporated. Geen enkel nummer sluit echt op elkaar aan maar dat hoeft niet, gewoon een mengelmoes van zalige nummers. Lekker veel energie op het podium en in het publiek.
While She Sleeps - Nog enkele nummers meegehad maar ook gaan eten. Op tijd naar Brutus gegaan. Ik zie ze toch later op't jaar in een zaalshow.
Brutus (8.5) - Ik was gelukkig al vroeg daar want ik stond mooi vooraan om het volop te kunnen beleven. Toch wel een speciale show. Veel sfeer en appreciatie van de band voor de overvolle tent!
Limp Bizkit - Dutje gedaan want ik wou echt het einde van de dag halen.
A7X (7.5) - Leuke visuals, paar hits die me echt wel konden bekoren maar toch wat te veel saaie nummers naar m'n zin.
BTMH (9.5) - WAT WAS DAT, ik stond iets voor de PA om de mierennest helemaal voorraan te ontkomen. Zalige plek om echt ten volle te kunnen genieten. Ik heb nooit echt interesse gehad in deze band maar was toch echt volledig omvergeblazen. De show, de muziek, de interactie met publiek, echt top. Voor mij wel echt een nieuwe standaard gezet voor de headliners komende jaren. Khad echt een gevoel van "damn, wat was me dat o_O". Echt blij dat ik deze heb meegenomen. Sowieso de uitschieter voor mij dit weekend.

Top3:
1. Bring me the horizon
2. Brutus
3. Pestillence
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Zaterdag:

Flotsam & Jetsam (-)
: Wel van een afstandje gehoord dat die zanger een hele goede Bruce Dickinson imitatie kan doen. Maar intussen ook veel te druk met het begroeten van en bijpraten met @Joslittel en @Piebe71, die ik min of meer gelijktijdig tegen het lijf liep, dat ik verder geen idee heb of dit goed was of niet.

Vola (9,5/10): En dus tel ik dit als eerste show van mijn Graspop '24. En wat voor één! Op voorhand was dit al één van mijn mustsees en een band die ik in aanloop naar Graspop heel veel gedraaid heb en ze maakten het volledig waar. Het werd een hele fijne progshow in een volle Metal Dome, met op de eerste tien rijen alleen maar headbangende mensen. Gelijk weer de bevestiging waarom prog zo goed werkt in een tent op Graspop. Zijn stiekem toch veel liefhebbers van dit genre, die dan ook volledig in zo'n set opgaan. Vola bleek achteraf al direct één van mijn hoogtepunten van deze editie. Enige minpuntje is dat ze in hun korte set helaas geen ruimte hadden voor een aantal van mijn favorieten. Maar goed, dan moet ik maar een keer naar een losse show van ze. Ook geen straf.

Pain (9/10): Vanwege de cancel van Frog Leap en vooral ook de grote hoeveelheid Festileakers die bleven hangen in de Dome, maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om uitgebreid na te praten over Vola. En ook direct een mooie plek te reserveren voor Pain. Lastige clash met INK. Vooraf bedacht om te starten met Pain en als me dat genoeg bevalt daar te blijven. En anders weten dat INK een heel fijn alternatief is. Ik ben gebleven, want wat is dit vet! Nu is Peter Tägtgren sowieso een baas, maar zijn industrial sound met Pain werkte voor mij nog een stuk beter dan ik verwacht had. Vette visuals ook op het digitale scherm achterop het podium! Maar bovenal een superstrakke set en een hele fijne energie in weeral een volle Metal Dome.

Rotting Christ (10/10): Of het na twee van zulke toffe sets nóg beter kan? Blijkbaar, want Rotting Christ was voor mij perfectie. Elk jaar weer heeft Graspop een aantal van die sets waar werkelijk alles aan klopt. Dit was er zo eentje. Het geluid was vanaf de eerste noot echt spot on. De setlist was erg fijn, met materiaal van diverse albums, maar toch ook wel een focus op het Κata Τon Daimona Εaytoy album. Rotting Christ is een band die je ritmisch meevoert in een soort trance en je dan kietelt met hele subtiele, fijne melodieën. De Marquee onderging het volledig en dus vond ik het niet raar dat @Querulante Partij het achteraf omschreef als het binnentreden van een ritueel, toen hij tijdens het laatste kwartier van de set de Marquee in kwam gewandeld. Voor mij is het pure perfectie als de band en publiek één zijn. Dat was hier het geval. Er was duidelijk zichtbare en voelbare bewondering voor elkaar. Spoiler: dit was voor mij hét optreden van Graspop '24. En het mooie is: in oktober ga ik ze weer zien, in Maastricht op Samhain. Heerlijk vooruitzicht!

Uriah Heep (8/10): Ik vind het altijd lastig om na een overdonderend optreden de knop weer om te zetten en het volgende optreden volledig te laten binnenkomen. Was nu ook het geval en het was ook in stijlen nogal een omschakeling. Desondanks wel genoten van de set van Uriah Heep. Voor mij toch één van de beste legendarische rockbands. Vooral ook respect dat ze nog steeds uitstekende albums maken. En waar sommige 'oldtimers' (zeg ik liefdevol) tegenwoordig wat moeite hebben om de noten te halen, was deze zanger van begin tot eind spot on. Dus al met al een geslaagd debuut voor Uriah Heep op Graspop. En zolang zij nog muziek blijven maken, wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.

Brutus (9/10): Iets eerder weg bij Uriah Heep, want we kregen al berichten dat het vermoeden vooraf dat de Dome te klein zou zijn voor Brutus uit zou komen. Dus snel de tent in en het was inderdaad echt al megadruk. Normaal kom je 5 minuten voor aanvang nog wel een flink stuk naar voren via de zijkant, maar dat lukte nu niet eens erg goed. We hebben uiteindelijk wel een mooie plek kunnen bemachtigen, zonder asociaal de andere bezoekers omver te duwen, dus dat was fijn. En net op tijd, want vrienden die een paar minuten later de tent in wilde komen, kwamen er niet meer doorheen. Populair bandje dus, dat Brutus. En terecht, want zij zijn live zo goed! Het was alweer de vijfde keer dat ik dit drietal aan het werk zag en ze stellen me nooit teleur. Ik vond het niet het meest memorabele optreden wat ik ooit van ze zag, maar het was wel absoluut een bovengemiddeld goed optreden. De Dome was uitzinnig, de band dankbaar en @Dr. Hannibal stond naast me helemaal te genieten van zijn eerste live kennismaking met deze band. Dus ja, zeer de moeite! Ik ga met liefde de komende jaren nog veel vaker naar een show van hen. Benieuwd hoe groot ze uiteindelijk worden, want ze zitten flink in de lift.

Blind Guardian (7/10): Blind Guardian speelt altijd strak. Hansi zingt altijd spatzuiver en is één van de beste metalzangers aller tijden. De setlist bestaat uit nummers die ik allemaal ken en de meeste kan ik nog meezingen ook. Maar.. Net als op Alcatraz vorig jaar ontbreekt er voor mij iets. De magie van weleer is er op één of andere manier een beetje af. Het komt op mij een beetje automatische piloot-achtig over. Het zijn dezelfde trucjes als 15 jaar geleden. Visueel gebeurt er niets noemenswaardigs op het podium. Misschien ben ik nu wel te negatief, want het was verder wel gewoon prima. En ik zag mensen om me heen ook genieten, dus wellicht ligt het aan mij en mijn veranderde smaak. Ooit zou deze band voor een hoogtepunt in mijn weekend zorgen. Nu vond ik het niet meer dan vermakelijk om mee te pakken.

Kamelot (4/10): Geen Wolfmother of A7X na Blind Guardian, maar lekker eten en een goed gesprek op een bankje bij de foodtrucks. Ook heel fijn en opladen voor de show waar ik vooraf misschien wel het meest naar uitkeek. Mijn eerste live kennismaking met Kamelot. Alle seinen stonden op groen: twee dagen ervoor werd duidelijk dat de fenomenale Melissa Bonny ook bij de paar festivalshows aanwezig zou zijn. Op Rock Imperium kwamen vrijwel al mijn favorieten voorbij, waaronder zelfs het geweldige Center of the Universe, die al een paar jaar niet live was gespeeld. Dus met een kinderlijk enthousiasme in mijn lijf een hele mooie plek bij de Jupiler Stage opgezocht... Om daar enkel de eerste 20 minuten en de laatste vijf minuten van de set te worden vermaakt. Tuurlijk, op Rock Imperium kregen ze anderhalf uur en op Graspop een uur. Dus je weet van tevoren dat de set niet hetzelfde gaat zijn. Maar ik vond het zo teleurstellend welke keuzes ze hebben gemaakt. Geen Opus of the Night, geen Sacrimony, geen Center of the Universe. Wat dan wel? Een drumsolo, een keyboard solo, een gitaar solo. En heel, heel veel 'hey hey hey'. En nog meer 'hey hey hey, I can't here youuuu, hey hey hey'. Het is zo bizar zonde, want de band speelde op zich echt strak en ze hadden een toffe productie bij zich. Maar de setlist en het véél te vaak smeken om publieksinteractie heeft de hele set voor me verpest en ervoor gezorgd dat het één van de meest teleurstellende optredens was die ik ooit heb gezien. Extra pijnlijk dat ik van hen die tegelijkertijd bij Abbath stonden achteraf hoorde dat dat een geweldige set was. Maar goed, Kamelot nu gezien... Af kunnen strepen. Eens maar nooit meer.

Bring Me The Horizon (9/10): Van grootste teleurstelling direct door naar grootste verrassing. Want zo zou ik de headlineset van BMTH absoluut willen omschrijven. De enige reden dat het voor mij niet perfect was, is puur omdat het echt niet mijn muziek is. Maar des te knapper dat ze me zo hebben kunnen boeien met hun werkelijk prachtige, complete show. De band was in topvorm, het geluid was zelfs achterop het veld super, Oli was abnormaal goed in alle onderdelen van zijn zang en de visuals waren ook geweldig. Niet voor niets dat ik gedurende de set amper iemand vroegtijdig heb zien vertrekken. Na eerder al Sabaton en Ghost en sinds vorig jaar Parkway Drive en Gojira is dit weer een jonge band die heeft bewezen dat Graspop zich geen zorgen hoeft te maken om de nieuwe generatie headliners.

Zondag:

Future Palace (7/10)
: Verrassend volle Dome voor deze post hardcore band op dit vroege tijdstip! Had er zelf ook wel zin in, want op album vond ik het fijn klinken. En ik ben ook wel fan van dit specifieke genre: post hardcore met een zangeres. Maar helaas kon het me live wat minder boeien. Het geluid stond niet helemaal fijn afgesteld. En ik vind het ook altijd wel een domper als de liveband onderbezet is, zoals in dit geval het slechts een gitarist, drummer en zangeres was. Dus dan komt er wel heel veel van een tape. Snap niet waarom ze niet een bassist inhuren. En een toetsenist vind ik bij dit soort bands, die veel gebruik maken van synths, ook wel een must eigenlijk. Maar goed, wel een fijn sfeertje en op zich een oké set om de dag mee te starten.

Zulu (2/10): Wat was dit? 'Liedjes' van 40 seconden, die klonken alsof ze geschreven zijn door 13-jarigen die in een schuurtje aan het experimenteren zijn met hun pas gekregen distortion pedaal. En tussendoor minutenlang nietszeggend geouwehoer. Maar goed, ik weet nu wel dat de band het tijdstip waarop ze speelden te vroeg vond. En dat ze uit Los Angeles, California komen. Want beide statements hebben ze ongeveer een keer of 18 herhaald. Een 2/10 voor de moeite die ze hebben genomen om op te komen dagen, helemaal vanuit Los Angeles, California. Maar verder me vooral afgevraagd hoe dit in vredesnaam op Graspop terecht is gekomen. Goed management, denk ik.

The Last Internationale (6,5/10): Dus snel door naar de Mainstage voor hopelijk een fijn stukje bluesrock in het zonnetje. Ik was nog niet zo dicht bij de mainstages geweest en ik vond het er echt extreem rustig. Heb niet meer later op de dag kunnen toetsen of dat overal zo was, maar ik vond het contrast met steeds een opvallend volle Metal Dome wel bijzonder. Anyways, The Last Internationale dus. Muzikaal klonk het allemaal best wel goed. Die zangeres is ook niet slecht. Maar ik begon me gedurende de set meer en meer te ergeren aan haar theatrale gedrag. En toen ze op een gegeven moment zelfs hysterisch en met overslaande stem een soort motivational speech probeerde te geven (gillen), was ik er wel helemaal klaar mee. Gelukkig appte precies op dat moment Jos dat we snel naar de Marquee moesten komen, omdat daar iets vets aan het gebeuren was.

Sanguisugabogg (9/10): En dus inderdaad de Marquee in voor een band die ik op voorhand zeker niet had aangekruist. Ik ben normaal niet zo weg van dit soort death metal, met gore invloeden enzo. Maar jeetje, dit was tof! Hele vette energie in de Marquee en uit de boxen kwam een opvallend helder geluid, die ik niet verwacht had. Voor mij nog steeds geen memorabele composities, maar ik kon er prima op headbangen. En gedurende de set ben ik vooral gaan bekijken wat het in het publiek allemaal losmaakte. Grootste circle pit en later ook de grootste wall of death die ik in die twee dagen heb gezien. Ging echt bijna van tentflap tot tentflap. Vette shit! Na deze aangename verrassing mezelf voorgenomen om dit soort death metal wat vaker de kans te gaan geven.

Better Lovers (-): Had ik graag een beoordeling gegeven, maar vanaf de tribune kon ik door het gemis aan schermen en het in het zicht staan van de geluidstoren niets zien van het optreden. Het enige wat ik er derhalve over kan zeggen is dat Greg Puciato weer beweest een fenomenale vocalist te zijn.

Dream State (8,5/10): Tijdens en na het optreden van Dream State van een aantal mensen gehoord dat zij de gunfactor hebben. En ik ben het daarmee eens. Was dit de meest strakke set van het weekend? Nee. Was dit de beste zangeres van het weekend? Nee. Was dit muzikaal gezien de meest interessante act van het weekend? Nee. Maar het oprechte enthousiasme waarmee het allemaal gebracht werd, zorgde ervoor dat uiteindelijk de hele Metal Dome mee was. Super energieke frontvrouw, die gedurende set met allerlei mensen uit het publiek even persoonlijk contact maakte, in de vorm van een knikje, een glimlach of een horns up. Ik kan dat enorm waarderen. Daarnaast heeft ze mensen laten zingen in de microfoon, is ze gaan crowdsurfen en heeft ze op het podium een halve marathon gerend. De lijn tussen oprecht en theatraal is bij dit soort acties vrij dun, maar bij haar voelde ik absoluut dat het 't eerste was.

Ihsahn (9,5/10): Al met al was het dus een vrij rustige opstart voor mij op zondag. Best wel wat vermaak en soms zelfs een verrassing, maar als het puur om muzikaal maximaal getriggerd worden gaat, was Ihsahn op voorhand en dus ook in de praktijk om 16:15 eigenlijk pas de eerste. En hoe fijn is het als je hooggespannen verwachtingen ruimschoots worden ingelost? Vorige keer op Graspop kwam ik er niet helemaal lekker in door de technische problemen en het feit dat ik amper muziek van hem kende. Maar nu werd dat ruimschoots goedgemaakt door subliem geluid en doordat ik het laatste album heel veel heb gedraaid. De vijf nummers die hij speelde van dat album, gingen er dan ook in als zoete koek. Maar ook een ouder nummer als 'Lend me The Eyes of Millennia' was live een soort hoogmis en sloeg bij me in als een bom. Machtige ervaring!

Ereb Altor (9,5/10): Besloten om na Ihsahn in/rond de Marquee te blijven hangen om nog even na te genieten en rustig na te kunnen praten. En tegelijkertijd mezelf te verzekeren van een mooie plek bij de volgende mustsee. Vooraf was er wat verwarring over wat voor set ze zouden spelen. Origineel aangekondigd als een 'Bathory-set', later werd dat weer ontkracht en uiteindelijk volgens de band zelf een combinatie van eigen werk en nummers van Bathory. Vooraf de verwachting dat hun eigen nummers me weg zouden blazen en de Bathory nummers me weg zouden jagen (haha, gechargeerd gezegd, ik vond de woordspeling te mooi om niet te maken). Die verwachting kwam ten dele uit: inderdaad weggeblazen door het eerste half uur, wat bestond uit nummers van Ereb Altor zelf. Maar vervolgens óók weggeblazen door een half uur Bathory werk, met een Ereb Altor sausje er overheen. Toch wel een unieke kans om eens een aantal nummers live te horen van een black-metal legende, die inmiddels al 20 jaar geleden is overleden. Was heel tof! Vooral de stukjes waar de heren van Ereb Altor driestemmig zongen zorgden voor kippenvel.

Crownshift (8/10): Dus zeker geen spijt van mijn keuze bij deze op voorhand lastige clash. Want ik hoorde van de mensen die volledig voor Crownshift zijn gegaan dat het met name in het begin wat tegenviel. Vooral door de matige sfeer in de bijna lege Metal Dome. Desondanks heb ik wel genoten van het ruime kwartier dat ik nog meegekregen heb van deze set. De gelijkenissen met Children of Bodom zijn onmiskenbaar. Vond ik op hun album ook al en werd live nog maar eens bevestigd. Maar ik vind het geen ordinaire rip-off. Ze brengen genoeg variatie en andere ideeën om het wel als een losse, eigen band te laten klinken. Dit was pas hun vierde optreden ooit en met dat in het achterhoofd ben ik wel tevreden. Benieuwd of deze band een blijvertje gaat zijn. Ik hoop het wel!

Corey Taylor (7/10): Meestal heb ik niet zoveel met bandleden die tussen tours van hun band door een solotour komen doen. Want het voelt dan inderdaad vaak een beetje als een tussendoortje en dus een slap aftreksel van de band. Bij Corey Taylor is dat eigenlijk ook het geval, als ik puur kijk naar zijn solowerk. Die laatste plaat vind ik bijvoorbeeld erg weinig aan. Maar ja, het is wel Corey f'kin Taylor. En die man heeft een aura waar je u tegen zegt. Dus toch maar op de tribune plaatsgenomen om een stukje van zijn set te bekijken. Het was vermakelijk. De Stone Sour nummers waren leuk om weer eens te horen. En na Before I Forget toch met een tevreden gevoel richting de Metal Dome gewandeld.

Karnivool (9,5/10): Want in die Dome staat Karnivool op het programma. En dat is voor mij de laatste mustsee van het weekend. Wel bijzonder: 8 jaar lang hadden deze Australische proggers niet opgetreden in de Benelux. Tot vorig jaar, in de 013. En nu dus op Graspop. In de 013 was ik er ook bij en ik vond het toen al erg goed. Dus veel zin in om deze show ook in de euforie van Graspop mee te gaan maken. En ik denk dat niemand die erbij was het met me oneens zal zijn als ik zeg dat ze de verwachtingen meer dan hebben ingelost. Heerlijke progmetal show, met weeral perfect geluid, een fantastische sfeer en een setlist die met het nummer beter en beter werd. Ik zelf en iedereen om mij heen ging steeds harder en harder headbangen en juichen. En afsluiter New Day was gewoonweg episch. Karnivool kwam, zag en overwon. Heerlijk!

Dark Funeral (9/10): En vervolgens was het alweer tijd voor daadwerkelijk het allerlaatste optreden wat ik op Graspop '24 zou gaan zien. Vooraf enorm getwijfeld of ik naar Slaughter to Prevail zou gaan, waarvan de muziek niet helemaal mijn ding is, maar vanwege Alex Terrible, voor wie ik zeer veel respect heb. Of naar Dark Funeral, waar ik weinig naar geluisterd heb, maar waarnaar de meeste van mijn vrienden naartoe gingen. Gekozen voor het laatste en geen spijt van! Want dit was een meer dan waardige afsluiter voor me. Fijn portie onvervalste black metal. De typische riffs, de corpsepaint, alles wat je kunt verwachten. Maar in mijn geval meer dan dat, want door de sublieme geluidsafstelling kon ik meer melodie onderscheiden dan ik vooraf dacht. Zeker de afsluiter 'Where Shadows Forever Reign' vond ik echt prachtig!

En dat was Graspop voor dit jaar. Na Dark Funeral snel naar huis, want ik moest maandag weer werken. Maar in de auto terug, ondanks de twijfels vooraf, zeer voldaan dat ik uiteindelijk toch twee dagen ben gegaan. En volgend jaar doen we gewoon weer het hele weekend.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken