Voor mij was Graspop '24 een editie van primeurs. Het was voor het eerst dat ik niet een heel weekend ben gegaan. En ook voor het eerst dat ik in een huisje in plaats van op Boneyard heb overnacht. Beiden zijn me prima bevallen!
Een festival is natuurlijk meerdere dagen muziek op meerdere podia. Maar voor een fijne ervaring komt er zoveel meer bij kijken. Voor hen die het leuk vinden, heb ik hieronder mijn bevindingen van een aantal van dat soort zaken geschreven op basis van twee dagen Graspop.
Mijn Graspop 2024 avontuur begon dit jaar dus op zaterdag. Na een korte nacht en een lange reis (ja, andersom was idealer geweest
) liep ik rond 13:30 de heilige weide op. Na alle verhalen over de modder en de plassen op de vrijdag, was ik op het ergste voorbereid. Maar het viel me direct al heel goed mee. De organisatie heeft 's nachts een hele lading
stro over het terrein laten verspreiden. Echt top! Daardoor was het bijna overal heel goed begaanbaar.
Had niet direct een must see op dat tijdstip, dus eerst een rondje over het terrein gedaan. Eigenlijk gelijk rechtsaf richting Metal Plaza gewandeld, omdat daar de meeste veranderingen waren aangebracht. Eerst viel het me al op dat het podium van de
Jupiler Stage iets is gedraaid, er daardoor daar nog meer ruimte is ontstaan en je nu vanaf onder de bomenrij met de fijne schaduwplekken nog beter zicht hebt. Heel erg fijn! Grote verbetering voor de beleving. Enige minpunt vond ik dat ze wederom geen schermen hadden bij de Jupiler Stage. En door plaatsing van de geluidstoren, heb je op grote delen vanaf de tribune geen enkel zicht op het podium. Dit is wel jammer en volgens mij ook prima op te lossen. Ruimte genoeg namelijk naast die stage. En er werd ook gewoon gefilmd voor de livestream en voor het scherm bij de foodtrucks (waarover in de volgende alinea meer), dus het is echt enkel een kwestie van twee schermen ophangen en een kabeltje trekken. Volgend jaar dan maar! Verder niets dan lof voor dit gedeelte van het terrein. Geen trechtervorming meer, zoals twee jaar terug. En veel aandacht voor comfort en beleving.
De grootste aanpassingen waren echter bij de
foodtruckzone. Waar dit voorheen enkel een plek was om wat lekkerder eten te halen, hebben ze er nu een heel loungegedeelte van gemaakt. Inclusief heel veel zitgelegenheid, schaduw en een serieuze upgrade van de speciaalbierenbar.
TOP!!! Mijn grootste kritiekpunt van vorig jaar is daarmee van tafel. Eten op Graspop is weer een feestje en daarmee belangrijk onderdeel van mijn festivalbeleving. En als klap op de vuurpijl hing er ook nog een scherm waarmee je het optreden op de Jupiler Stage kon volgen en bij een aantal wedstrijden voetbal op kon kijken. Hoop echt dat de opzet zo een blijvertje is. Met de Marquee, Metal Dome, Jupiler Stage, CRC en dus de vernieuwde foodtrucks is Metal Plaza eigenlijk een festival binnen het festival. En al zouden ze me verbieden om de oversteek naar de Mainstages te maken, zou het niets eens ten koste gaan van mijn festivalbeleving. Het gros van de acts die ik wil zien, staat toch in de tenten.
Over de drukte bij de
toiletten is in dit topic al het één en ander gezegd. Ik snap dus niet zo goed hoe het kan dat daar sinds vorig jaar opeens regelmatig rijen ontstaan. Ik vond de toiletten wel schoner dan vorig jaar, toen ik regelmatig het resultaat van een ontplofte endeldarm aantrof in een hokje. Nu helemaal niet. Maar misschien had ik mazzel. En ik weet ook niet hoe het op de camping was. Hoop dat er uit de evaluatie van de organisatie een oorzaak en vervolgens een mogelijke oplossing komt voor de lange rijen. Want het is echt niet zo fijn om zo lang op het toilet te moeten wachten. Wel weer een dikke pluim naar alle vrijwilligers die dus voor schone toiletten en voldoende wc papier moesten zorgen. Wat een helden!
Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De
vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.
Dan het
geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.
Dit jaar dus voor het eerst in een huisje en op fietsafstand van Graspop, dus ook voor het eerst bij het
bikepark geweest. Wow, dat is best groot! Groter dan ik me had ingebeeld. Maar wel super goed bereikbaar en op een paar minuutjes lopen van de ingang. Ze hebben het op de website over een bewaakte fietsenstalling. En ik vroeg me dus al af hoe ze dat dan doen met dat bewaken. Maar daar hebben ze dus een heel slim systeem voor. Je komt het park met je fiets alleen op door een fuik met medewerkers. Van hen krijg je een label met een nummer voor aan je fiets. En dan geven ze je een bonnetje met hetzelfde nummer. Die moet je dan aan het einde van de dag laten zien (of een foto ervan als je het bonnetje kwijt bent) en dat het dus correspondeert met het nummer op het label aan je fiets. Echt goed! Een volleerd dief zal er vast wel weer iets op kunnen verzinnen. Maar op deze manier is er zeker geen ruimte voor één of andere bende die achter elkaar fietsen gaat staan inladen in een vrachtwagen ofzo. En je krijgt elke dag een ecocoin waarmee je dingen als gadgets en fastlane tickets etc kunt winnen. Ook leuk! Enthousiast over, want een stukkie fietsen na een lange festivaldag is erg fijn.
Nog een shoutout naar de gigantische
ventilator in de Metal Dome, die zeker op zondag voor de nodige verkoeling zorgde. En een megadikke pluim voor het
retoursysteem met de herbruikbare bekers en de return coins. Werkelijk op elke hoek van het terrein waren er punten waar je je beker om kun ruilen voor een munt. En sowieso heel tof dat je er bij binnenkomst al twee kreeg. Het terrein was ook echt super schoon en voor drinken heb ik amper in de rij hoeven staan. Voor een organisatie lijkt het me een lastige switch, maar Graspop heeft het helemaal genaild.
En weliswaar als laatste van dit rijtje, maar zeker niet het minst belangrijke: de
bezoekers! En wat dat betreft was het voor mij weer een Graspop als vanouds, na een iets mindere editie van vorig jaar. Ik heb zelf nergens ook maar enige vorm van negativiteit, agressie, grensoverschrijdend of ander vervelend gedrag gezien of ervaren. Daarmee zeg ik niet dat het er niet was, maar ik heb het zelf dus (gelukkig) echt niet gezien. In tegendeel: veel respect voor elkaar. Nauwelijks mensen die zich bij een show op onvriendelijke wijze naar voren probeerde te wurmen. Totaal geen gevallen van Dutch Disease meegemaakt. En ook het aantal mensen dat overmatig concerten filmde, viel me heel goed mee. Het zorgde er al met al voor dat ik bij de shows waar ik dat wilde echt heerlijk met mijn ogen dicht weg kon dromen. Dit is overigens niet in de laatste plaats ook omdat ik me bij de meeste optredens omringt wist door superfijne Festileakers.
Kortom, van heel veel dingen op en rondom Graspop valt iets te vinden. Maar de hoofdmoot is natuurlijk de muziek. Daar zal ik van de week iets over proberen te schrijven. Spoiler/teaser: het was goed!!