Graspop Metal Meeting 2024

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Voor mij was Graspop '24 een editie van primeurs. Het was voor het eerst dat ik niet een heel weekend ben gegaan. En ook voor het eerst dat ik in een huisje in plaats van op Boneyard heb overnacht. Beiden zijn me prima bevallen!

Een festival is natuurlijk meerdere dagen muziek op meerdere podia. Maar voor een fijne ervaring komt er zoveel meer bij kijken. Voor hen die het leuk vinden, heb ik hieronder mijn bevindingen van een aantal van dat soort zaken geschreven op basis van twee dagen Graspop.

Mijn Graspop 2024 avontuur begon dit jaar dus op zaterdag. Na een korte nacht en een lange reis (ja, andersom was idealer geweest ;)) liep ik rond 13:30 de heilige weide op. Na alle verhalen over de modder en de plassen op de vrijdag, was ik op het ergste voorbereid. Maar het viel me direct al heel goed mee. De organisatie heeft 's nachts een hele lading stro over het terrein laten verspreiden. Echt top! Daardoor was het bijna overal heel goed begaanbaar.

Had niet direct een must see op dat tijdstip, dus eerst een rondje over het terrein gedaan. Eigenlijk gelijk rechtsaf richting Metal Plaza gewandeld, omdat daar de meeste veranderingen waren aangebracht. Eerst viel het me al op dat het podium van de Jupiler Stage iets is gedraaid, er daardoor daar nog meer ruimte is ontstaan en je nu vanaf onder de bomenrij met de fijne schaduwplekken nog beter zicht hebt. Heel erg fijn! Grote verbetering voor de beleving. Enige minpunt vond ik dat ze wederom geen schermen hadden bij de Jupiler Stage. En door plaatsing van de geluidstoren, heb je op grote delen vanaf de tribune geen enkel zicht op het podium. Dit is wel jammer en volgens mij ook prima op te lossen. Ruimte genoeg namelijk naast die stage. En er werd ook gewoon gefilmd voor de livestream en voor het scherm bij de foodtrucks (waarover in de volgende alinea meer), dus het is echt enkel een kwestie van twee schermen ophangen en een kabeltje trekken. Volgend jaar dan maar! Verder niets dan lof voor dit gedeelte van het terrein. Geen trechtervorming meer, zoals twee jaar terug. En veel aandacht voor comfort en beleving.

De grootste aanpassingen waren echter bij de foodtruckzone. Waar dit voorheen enkel een plek was om wat lekkerder eten te halen, hebben ze er nu een heel loungegedeelte van gemaakt. Inclusief heel veel zitgelegenheid, schaduw en een serieuze upgrade van de speciaalbierenbar. TOP!!! Mijn grootste kritiekpunt van vorig jaar is daarmee van tafel. Eten op Graspop is weer een feestje en daarmee belangrijk onderdeel van mijn festivalbeleving. En als klap op de vuurpijl hing er ook nog een scherm waarmee je het optreden op de Jupiler Stage kon volgen en bij een aantal wedstrijden voetbal op kon kijken. Hoop echt dat de opzet zo een blijvertje is. Met de Marquee, Metal Dome, Jupiler Stage, CRC en dus de vernieuwde foodtrucks is Metal Plaza eigenlijk een festival binnen het festival. En al zouden ze me verbieden om de oversteek naar de Mainstages te maken, zou het niets eens ten koste gaan van mijn festivalbeleving. Het gros van de acts die ik wil zien, staat toch in de tenten.

Over de drukte bij de toiletten is in dit topic al het één en ander gezegd. Ik snap dus niet zo goed hoe het kan dat daar sinds vorig jaar opeens regelmatig rijen ontstaan. Ik vond de toiletten wel schoner dan vorig jaar, toen ik regelmatig het resultaat van een ontplofte endeldarm aantrof in een hokje. Nu helemaal niet. Maar misschien had ik mazzel. En ik weet ook niet hoe het op de camping was. Hoop dat er uit de evaluatie van de organisatie een oorzaak en vervolgens een mogelijke oplossing komt voor de lange rijen. Want het is echt niet zo fijn om zo lang op het toilet te moeten wachten. Wel weer een dikke pluim naar alle vrijwilligers die dus voor schone toiletten en voldoende wc papier moesten zorgen. Wat een helden!

Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.

Dan het geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.

Dit jaar dus voor het eerst in een huisje en op fietsafstand van Graspop, dus ook voor het eerst bij het bikepark geweest. Wow, dat is best groot! Groter dan ik me had ingebeeld. Maar wel super goed bereikbaar en op een paar minuutjes lopen van de ingang. Ze hebben het op de website over een bewaakte fietsenstalling. En ik vroeg me dus al af hoe ze dat dan doen met dat bewaken. Maar daar hebben ze dus een heel slim systeem voor. Je komt het park met je fiets alleen op door een fuik met medewerkers. Van hen krijg je een label met een nummer voor aan je fiets. En dan geven ze je een bonnetje met hetzelfde nummer. Die moet je dan aan het einde van de dag laten zien (of een foto ervan als je het bonnetje kwijt bent) en dat het dus correspondeert met het nummer op het label aan je fiets. Echt goed! Een volleerd dief zal er vast wel weer iets op kunnen verzinnen. Maar op deze manier is er zeker geen ruimte voor één of andere bende die achter elkaar fietsen gaat staan inladen in een vrachtwagen ofzo. En je krijgt elke dag een ecocoin waarmee je dingen als gadgets en fastlane tickets etc kunt winnen. Ook leuk! Enthousiast over, want een stukkie fietsen na een lange festivaldag is erg fijn.

Nog een shoutout naar de gigantische ventilator in de Metal Dome, die zeker op zondag voor de nodige verkoeling zorgde. En een megadikke pluim voor het retoursysteem met de herbruikbare bekers en de return coins. Werkelijk op elke hoek van het terrein waren er punten waar je je beker om kun ruilen voor een munt. En sowieso heel tof dat je er bij binnenkomst al twee kreeg. Het terrein was ook echt super schoon en voor drinken heb ik amper in de rij hoeven staan. Voor een organisatie lijkt het me een lastige switch, maar Graspop heeft het helemaal genaild.

En weliswaar als laatste van dit rijtje, maar zeker niet het minst belangrijke: de bezoekers! En wat dat betreft was het voor mij weer een Graspop als vanouds, na een iets mindere editie van vorig jaar. Ik heb zelf nergens ook maar enige vorm van negativiteit, agressie, grensoverschrijdend of ander vervelend gedrag gezien of ervaren. Daarmee zeg ik niet dat het er niet was, maar ik heb het zelf dus (gelukkig) echt niet gezien. In tegendeel: veel respect voor elkaar. Nauwelijks mensen die zich bij een show op onvriendelijke wijze naar voren probeerde te wurmen. Totaal geen gevallen van Dutch Disease meegemaakt. En ook het aantal mensen dat overmatig concerten filmde, viel me heel goed mee. Het zorgde er al met al voor dat ik bij de shows waar ik dat wilde echt heerlijk met mijn ogen dicht weg kon dromen. Dit is overigens niet in de laatste plaats ook omdat ik me bij de meeste optredens omringt wist door superfijne Festileakers.

Kortom, van heel veel dingen op en rondom Graspop valt iets te vinden. Maar de hoofdmoot is natuurlijk de muziek. Daar zal ik van de week iets over proberen te schrijven. Spoiler/teaser: het was goed!!
 
Laatst bewerkt:

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.663
3.387
Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.
Ik sluit me hier volledig bij aan en ook bij de rest van jouw post overigens, maar net als jij vind ik het belangrijk dat dit onderdeel benoemd blijft worden! :)

Een klein voorbeeld welk ik zelf meemaakte op de vrijdagochtend toen ik terugging. Ik was aan het wachten op de bus (duurde in totaal een half uur) maar door de gigantische regen werd ik toch wel behoorlijk chagrijnig en keek steeds om de hoek of die bus er nou eens aankwam. Maar als ik dan opzij keek zag ik daar 3-4 vrijwilligers van de organisatie staan alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat zij zich helemaal laten nat regenen. Châpeau en dank je wel aan deze dames en heren en dat meen ik echt!
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
285
499
Dan het geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.



En weliswaar als laatste van dit rijtje, maar zeker niet het minst belangrijke: de bezoekers! En wat dat betreft was het voor mij weer een Graspop als vanouds, na een iets mindere editie van vorig jaar. Ik heb zelf nergens ook maar enige vorm van negativiteit, agressie, grensoverschrijdend of ander vervelend gedrag gezien of ervaren. Daarmee zeg ik niet dat het er niet was, maar ik heb het zelf dus (gelukkig) echt niet gezien. In tegendeel: veel respect voor elkaar. Nauwelijks mensen die zich bij een show op onvriendelijke wijze naar voren probeerde te wurmen. Totaal geen gevallen van Dutch Disease meegemaakt. En ook het aantal mensen dat overmatig concerten filmde, viel me heel goed mee. Het zorgde er al met al voor dat ik bij de shows waar ik dat wilde echt heerlijk met mijn ogen dicht weg kon dromen. Dit is overigens niet in de laatste plaats ook omdat ik me bij de meeste optredens omringt wist door superfijne Festileakers.

Kortom, van heel veel dingen op en rondom Graspop valt iets te vinden. Maar de hoofdmoot is natuurlijk de muziek. Daar zal ik van de week iets over proberen te schrijven. Spoiler/teaser: het was goed!!

Het geluid in de Marquee was niet altijd even goed, maar inderdaad opmerkelijk beter dan de voorgaande jaren.

In de metal dome viel mij vooral de slechte geluidskwaliteit op tijdens Crownshift... Heb het na 5 minuten dan ook voor bekeken gehouden.

In verband met agressie was je klaarblijkelijk iedere keer op de juiste plaats 🙂
Mij viel het juist op dat er meer agressie was dan ik gewend ben op graspop.
Vooral in het hardrock café dan... verschillende keren vuistslagen in het rond zien vliegen.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Dr. Hannibal

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Het geluid in de Marquee was niet altijd even goed, maar inderdaad opmerkelijk beter dan de voorgaande jaren.
Ik heb het de laatste jaren nooit echt slecht meegemaakt. Vorig jaar ook al bij een aantal optredens perfectie. En dit jaar weer. Bijvoorbeeld bij Rotting Christ, Ihsahn en Dark Funeral was het onwerkelijk goed.

In de metal dome viel mij vooral de slechte geluidskwaliteit op tijdens Crownshift... Heb het na 5 minuten dan ook voor bekeken gehouden.
Ik kwam daar door een gedeeltelijke overlapping pas het laatste kwartier binnen wandelen. Vond het geluid toen niet perse slecht, eigenlijk. Dus wellicht is het tijdens de set nog wat verbeterd.
In verband met agressie was je klaarblijkelijk iedere keer op de juiste plaats 🙂
Mij viel het juist op dat er meer agressie was dan ik gewend ben op graspop.
Vooral in het hardrock café dan... verschillende keren vuistslagen in het rond zien vliegen.
CRC ben ik geen moment binnen geweest, dus wellicht dat het daar een ontmoetingsplaats voor idioten was? ;)
Nee serieus, ik ben niet iemand die dingen romantiseert of niet durft te benoemen als zaken beter moeten, zelfs als ik zeer veel sympathie voor de betrokkenen heb. Vorig jaar heb ik enkele gevallen van agressie, vrouwonvriendelijk gedrag en enkele andere vervelende dingen gezien of gehoord. Dit jaar enkel gehoord over wat ergernis bij de ingang van de Dome tijdens Brutus, omdat het vol stond. Verder niets.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.128
Nu ik weer een beetje ben uitgerust, nog even een paar woorden over Graspop 2024
Toen mijn vrienden afgelopen jaar beslisten dat graspop zouden overslaan dit jaar heb ik toch wel sterk zitten te twijfelen of ik nog wel zou gaan
Nu toch wel heel blij dat ik gegaan ben, het was weer een mooie editie met een hele berg aan prachtige optredens
Vooral heel blij met alle gezellige mensen hier op het forum waardoor ik bijna geen enkel optreden alleen heb gestaan.
Uiteindelijk was woensdag tot maandag toch net wat te veel voor me dus ben ik zondagavond rond een uur of 8 richting huis gereden. Alleen helaas machine head gemist, maar dat overleef ik wel.
Dank allen voor deze prachtige editie en de gezelligheid, en op naar Graspop 2025
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
681
Wat een editie. Dat dit de uitkomst zou zijn na de verschrikkelijke beelden begin van de week met alle modder, had ik absoluut niet verwacht. De omstandigheden zaten alleen maar tegen voor een festival waar het vaker goed dan slecht weer is, maar het is bijzonder goed aangepakt.

Ook was er op allerlei fronten veel verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Veel van het eten was beter, meer en daadwerkelijk op voorraad! Toch zaten er wel stands tussen die troep verkochten voor de prijs die er stons. Zo was de kebab bij de Metal Plaza (niet karma kebab) een op het oog een grote portie, maar eigenlijk alleen maar brood. En het was van die diepvries kebab... Ook blijft 0,3 Skully vragen voor een ietse kwakkie saus bij friet een heel bijzondere vertoning. En shoutout naar de supermarkt op de camping! Satansgeschenk was dat!

De lineup was in eerste instantie voor mij minder goed. Kende veel niet, miste de thrash bands en de headliners (behalve Tool) had ik of al 6x gezien of boeide mij niet zo. Machine Head wel echt van genoten want had die vorig jaar gemist. Over BMTH neem ik alle kritiek ook terug. De bizar slechte vertoningen kan ik op 1 hand tellen. Met Scorpions (met name Klaus) in het bijzonder. Maar een half nummer een beetje van meegekregen, maar echt om te huilen en gewoon zielig.

Al met al, ik denk dat deze editie in m'n top 3 staat. Echt alles leek te kloppen. Geluid was ook bijna overal top (behalve dat bij Suffocation de gitaren links/rechts gedraaid stonden... dus hoorde je vooraan maar de helft). Het enige echte vervelende blijven de rijen bij de WC's. Maar verder weinig te verbeteren volgens mij.
 

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
49
149
Het geluid in de Marquee was niet altijd even goed, maar inderdaad opmerkelijk beter dan de voorgaande jaren.

In de metal dome viel mij vooral de slechte geluidskwaliteit op tijdens Crownshift... Heb het na 5 minuten dan ook voor bekeken gehouden.
Dat ligt imo veelal helemaal aan de geluidstech van de band hè, en of en zo ja hoe snel diegene de mix voor elkaar heeft wanneer er geen uitgebreide soundcheck vooraf is geweest. ☺️
 

Ceeweb

Randprogramma
1 jun 2023
128
266
Bij deze een review van mij.

Donderdag toch met een beetje schrik de auto ingestapt, want na al die rampscenario's bleef de vraag over waar zou ik kunnen parkeren en hoe ver moet ik slepen met mijn bagage.
Groot was dan ook de opluchting toen er gewoon een parking open bleek te zijn voor de Inter/Inferno bezoekers en dat op 20 minuten wandelen van de Inferno ingang.
Snel even door de security en dan inchecken, naar de tip-up, controle of alles in orde was, bagage in de tip-up, naar de bandjes stand, bandje omwisselen en amper 30 minuten nadat ik voor de security stond, was de eesrte koffie al aan het doorlopen. Heerlijk vlot ging het.

Dan naar de festivalzone, want nieuwsgierig naar het Golden moment, wat vrij telleurstellend een grote ademhalingsoefening bleek te zijn.
Dus op naar de Marquee voor Brothers of Metal. Een leuke opener van de muzikale dag. Gewoon leuk, vrolijk, niet te zwaar om het festival op gang te trekken.

De oversteek gemaakt naar de mainstage voor Dominum. Een beetje te veel een gimmic van Zombiemaskers en een gekke dokter.
Bij mij kwam de combinatie tussen hun stage-uiterlijk ook niet overeen met de muziek die ze maakten, al verwezen ze in de teksten dan weer wel naar Zombies of Frankenstein.

Dan eventjes over het terrein gegaan, hapje eten, hier en daar wat muziek proeven, maar niet echt blijven plakken.

Om terug bij de North Stage Amaranthe mee te nemen. Ze speelden wel strak, en ook qua zang zat het wel goed, maar misschien had het weer er mee te maken (er viel een buitje tijdens het concert), het bleef allemaal wat steken bij net niet.

Dan even na de camping omdat een maat van mij toekwam en appte om even een biertje te doen.
Daardoor helemaal vergeten dat ik Asinhell graag wou zien (doh!).

Nog net op tijd voor de meeting aan het kruis met Doro op de achtergrond. Niet veel van Doro mee gekregen, maar wat ik hoorde was wel strak.

Kerry King vond ik dan wel weer strak spelen, heeft mij overtuigd om ondertussen zijn album te kopen. Beetje rechttoe, rechtaan.

Babymetal van de zijkant meegevolgd en ondertussen een hapje gegeten. Op zich snap ik de hype wel, want uiteindelijk kan de zangeres wel zingen en zijn de muzikanten ook wel goed in wat ze doen. Maar de dansjes zijn er, ondanks ze onmisbaar zijn, voor mij ook te veel aan.

Op tijd vertrokken bij BM om toch echt een ENORM hoogteput te gaan beleven bij Ne Oblisvicarsis. Wow, gewoon Wow. Dit was een 12,5 op 10!

Megadeth en Alice Cooper meegevolgd vanuit de VIP, waren beide heel goed in form, maar waren gewoon iets minder mijn ding.

En dan klaar gaan staan voor Tool, de allereerste keer voor mij en nu 4 dagen later weet ik het nog altijd niet.
Ondanks dat ik de show goed vond, weet ik niet of ik direct een tweede keer ga kijken.
Om de een of andere reden leek het mij gewoon een beetje te veel van hetzelfde. Ik kende op voorhand alleen Scism en had tot 3 keer toe dat ze dat nummer begonnen te spelen terwijl het iets heel anders was.
Was het ondanks dat toch een enorm goede show en sfeer, ja dat wel.
Misschien als ik wel zou hebben ingeluisterd en de subtiliteiten van elk nummer zou kennen, dat ik er meer van zou hebben genoten. Aan de andere kant ben ik na donderdag ook niet van zin om er vaker naar te luisteren.


Vrijdag op precies het juiste moment de oversteek gemaakt van Inferno naar GMM. Helemaal droog in de Marquee toegekomen. Maar toen ik een minuut later een biertje wou halen, was de regen al daar en heb ik de regenjas nodig gehad voor 2 meter buiten te komen.

Tijdens het uurtje waarop Svartsot zoals BoM de dag er voor op een lichte feestelijke manier de dag openende, beslistte de weergoden om buiten eventjes een bom regenwater te droppen. (bleek uiteindelijk op een paar uur tijd 67 liter regen te zijn geweest)

Gedurende een minder regenachtig moment de verplaatsing gewaagd naar de Metal Dome, met vooral veel ploeteren door de verse modder.
Khemmis kon me niet helemaal mee krijgen. Misschien ben ik nog niet helemaal klaar voor de diepduistere metal.

Terug naar de marquee voor de tweede ontdekking van het weekend. Borknagar. Op voorhand zat de clash met P.O.D. nog klaar, maar door het weer de twijfel gelaten.
En zeker niet teleur gesteld. Zeer leuk concert gezien. Het weer buiten deed wel erg veel volk in de tent belanden en helaas mijn enige Dutch Disease moment van het weekend gehad.

Omwille van onheilspellende berichten op Inferno, helaas Hammerfall laten schieten om toch maar eens te controleren of er geen schade was.
Bleek het water toch tot een halve cm onder de bovenkant van de houten vloer van mijn tip-up te staan, maar de medewerkers waren midden in de wandelgang een sleuf aan het graven om het water op te vangen en een boer kwam lang om te pompen.

Terug naar het terrein dus om daar Bruce te zien shinen. Scream for me Graspop zoals hij waarschijnlijk elk jaar roept (is het niet Solo dan met Iron Maiden). Maar hij was heel goed bij stem en zijn muzikanten speelden misschien wel strakker dan Iron Maiden doet.

Dan Avantasia vanuit de VIP bekeken met Jasper. Leuke show, tof gastoptreden van Tommy Karevik die al een dagje vroeger op GMM was.
Ik had Avantasia nog nooit live gezien, maar ik vind het echt een aanrader. Kreeg helaas wat minder volk recht voor het podium omdat ondertussen de North kant al begon vol te lopen. Iets waar hij leuk op inspeelde door af en toe die kant op te gaan en de interactie op te zoeken.

Zoals gezegd vanop de VIP de grootste volksverhuis van het weekend kunnen volgen want op de North stage begon Electric Callboy. Ik was op voorhand een van de twijfelaars, maar qua show hebben ze mij zeker kunnen overtuigen. Ze horen gewoon op een dikke partyspot op de main stages.
Deze komen in het het vakje bij Alestorm terecht. Het is eigenlijk helemaal niet zo geweldig goed, maar wat een beetje over the top aan energie al niet goed maakt voor een fijne party.

Hlaverwege van EC al wel vertrokken om onderweg een frietje uit te halen en naar Tarja te gaan in de Marquee. En ze heeft mij zeker niet op mijn honger laten zitten. De hoge partijen waren altijd al aan de strakke kant, maar tijdens haar show op GMM kwamen ook de lagere registers heel er goed over.

Na Tarja toch eventjes naar de Special Bier zone, met een half oog een stuk van de match gevolgd, want het leek wel dat geen van beide ploegen wilden voetballen die avond.

De dag afsluiten met Pendulum. Tja wat kan ik nog toevoegen aan de verslagen die hier al stonden. De Marquee werd gewoon gesloopt. (en de kerel voor mij sloopte letterlijk zijn enkel bij het springen, ik kon het horen kraken door de muziek heen)

Moe maar voldaan terug naar de camping en vaststellen dat de sleuf en boer goed hun werk hadden gedaan, want al mijn materiaal was droog gebleven.

Zaterdag de dag openen met Spoil Engine. Ik kende ze uit het verleden alleen van een paar keren met zangeres. Maar deze keer was het met hun zanger uit de begintijd. En ik weet niet wat hij de afgelopen jaren gedaan heeft, maar hij stond op het podium alsof hij nooit iets anders deed. Ook een goede publieksmenner.

En dan naar de dagelijkse 'lichte' opener: Fleddy Melcully. Alle slaap werd direct verdreven door zanger Jeroen en zijn mannen. Stilstaan was onmogelijk.

Dan vanuit de VIP met een hapje eten en een drankje rustig Flotsam en Jetsam gehoord. Maar eigenlijk kan ik er mij niet echts iets van herinneren.

Op tijd vertrokken naar de Metal Dome, want Vola was mij getipt als iets wat ik moest meemaken. En ik ben mijn tipgever voor eeuwig dankbaar. Zalige sfeer, die perfect op zijn plaats was in de Dome, goede animaties op de schermen met hier en daar een lasertje wat als oceaan over het publiek de oceaan aan sfeervolle muziek ondersteunde.

Even naar de special beer zone, omdat ik in de buurt wou blijven hangen voor Pain, maar toen kreeg ik helaas telefoon van een collega die donderdag al zijn tentje kwam opzetten op boneyard, maar vrijdag niet kon blijven. Bij terugkomst op zaterdag bleek zijn tent en matras compleet verzopen. Gelukkig had ik nog een Inferno bandje en kon hij daar dan blijven slapen bij familie.
Geen grote problemen dus, maar door het op en neer moeten lopen wel Pain moeten missen.
Dan wel nog een stukje Ice Nine Kills meegemaakt. (en meemaken is wel echt wat ik bedoel voor die show, met alle "moorden" en "afgehakte ledematen)
"
Mr. Bungle bracht een eigenwijs stukje muziek op 'Asspop' en ontkedende net geen politieke rel met zijn 'Speak Flemish or die' cover.

De start van While She Sleeps nog even meegevolgd, maar dan richting de Metal Dome want Brutus stond echt op de must see lijst.
Helaas onderweg te lang aan de Jupiler Stage blijven staan omdat Uriah Heep daar een ontzettend goede set stond weg te geven. Hierdoor stond de Dome al compleet vol.
Een beetje ongoocheld dan maar een biertje gehaald en op de tribune aan de JS gaan zitten, bleek dat ik van daaruit een perfect zicht had op het podium in de MD en er kwam meer dan voldoende van de muziek over om te kunnen stellen dat Brutus de Dome volledig in hun zak had zitten.
Dit had zeker niet misstaan als opener/tweede band op een mainstage of gewoon op de JS, al werkt de show van Brutus ook wel best in een donkere setting van de Marquee.

Dan naar de volgende must op mijn lijstje Blind Guardian. Na al die jaren hadden Hansi en de zijnen er ongelooflijk veel zin in en hadden binnen no-time het publiek op hun handen. Met absolute hoogtepunten Bard's Song en Valhalla.

Met een eeuwig durend Valhalla op de achtergrond eventjes van aan de zijkant gezien hoe de Rode Duivels de Roemenen versloegen.

Mijn dag eindigde met Kamelot. Een heel andere show dan wat ik van hun gewend was. Waarschijnlijk doordat ze maar een uurtje hadden, of misschien omdat ze de stage mochten afsluiten, hadden ze gekozen voor een 'snelle' set.
Met veel flames, rook, ijsfonteinen, ... (vaak tegelijk) Ze waren echt wel enorm in hun element en erg strak, maar toch anders dan anders. Hebben ze mij weer kunnen overtuigen zoals altijd, dat zeker. Misschien wel bij de betere 'shows' van het weekend, al ben ik zo enorm veel show gewoon niet gewend van hun.

Dan naar de main verhuizen voor de afsluiter en toch ook weer een 'show'. Bring me the Horizon gaf het beste (en misschien wel meer) van zichzelf.
En dan nog eventjes gewoon een fan uit publiek halen (die dan ook nog eens in het Nederlands het publiek meetrok), dit was de naam headliner meer dan waardig.

De zondag begon heel kort in de Marquee met Wargasm, maar het was in mijn oren toch echt meer kabaal dan muzikaal. Dus maar snel door naar de main stage waar John Coffey de dag eventjes goed op dag trok. De Noorderburen vlogen er in en waren erg goed op dreef. Top opener.

Helaas viel het daarna een beetje stil. Ik had niet direct iets om te gaan kijken, dus dan maar op een goed stoeltje vanuit de VIP naar The Last Internationale gekeken, maar dat leek meer op een politieke manifestatie dan op een concert.

Gelukkig begon daarna met Atreyu wel weer een positieve verrassing van de dag. Ik ben niet de allergrootste fan van de 'cores' maar deze MC band kon mij toch aangenaam verrassen.

Extreme deed vervolgens precies wat er van Extreme te verwachten was, met wat bekende nummers en bekende ballads, kreeg het publiek waarschijnlijk precies waarvoor het gekomen was, met More than Words een 'aanstekers-in-de-lucht-meezing-moment' (waarbij de aanstekers overdag natuurlijk geen zin hadden).

Naar de Marquee voor Ihshan en dat bleek alles behalve een teleurstelling. Een heel goede set met ook erg prima muzikanten.

Het festival afsluiten deed ik met de grootste blunder van het weekend. Uit 'het moet er eens van komen' werd de clash tussen Ereb Altar, Crownshift en Body Count gewonnen door die laatste.
En ondanks dat ik blij ben dat ik ze nu van het lijstje kan schrappen was het zeker niet het beste concert van het weekend. De vaart leek er maar niet in te komen. En was helemaal weg toen hij ook nog eens zijn dochter op het podium haalde. Buiten een paar schreeuwwoordjes en een surfhandje (metal horns met een duimpje) had dat meisje geen bijdrage.
Als je dan toch je kinderen on stage haalt, doe het dan zoals jaren geleden (2008?) bij Cavalera Conspiracy waar Zyon, toen een jaar of 14, een heel nummer meedrumde.

Na body count was het voor mij afgelopen en begon de rit naar huis voor een deugddoende douche en mijn eigen bedje. (al heb ik stiekem toch nog even Machine Head via de stream meegevolgd)

Gelukkig is er nu de gmm website en youtube waar ik nog enkele gemiste kansen kan inhalen.
 

Ceeweb

Randprogramma
1 jun 2023
128
266
Staat nu nog beschikbaar op de website. Maar zal niet lang duren voor de concertreeksen niet meer beschikbaar zijn.

Edit: Wel maar 20 minuten zie ik nu
Youtube to the rescue.

 

Kennys.j

Playlistbediener
17 apr 2024
13
58
Na 7jaar afwezig te zijn was het voor mij ook een hele aanpassing om op de wei te komen! Vond het veel drukker als anders (wat enkel goed is voor de organisatie)
Wat me vooral opviel was de nieuwe indeling van het terrein
dat er heel veel volk stond aan de toiletten
Dat elke stage wel beter is ingekleed als vroeger!
En waar zijn de botsauto’s tegenwoordig!? 😁
 

Ghostattack

Gouden Tip
21 feb 2023
314
785
De botsauto's heb ik sinds 2018 niet meer gezien. Jammer! In 2018 had Proximus ook een grote stand met een wipe out obstakel, deed je mee dan kreeg je een pet. Het jaar erna was er zo'n klittenband muur waar je tegenaan mocht springen voor een foto

Tegenwoordig moet je enkel gegevens achterlaten en dan krijg je al een pet van Proximus lol
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
160
319
Tegenwoordig moet je enkel gegevens achterlaten en dan krijg je al een pet van Proximus lol

Ik heb vorig jaar de kapitale fout begaan om er voor zo eentje in de rij te gaan staan, en daardoor Tom Morello deels te missen. Met mijn groot hoofd bleek dat ding niet eens te passen 🤣

Daarna - eindelijk, na al die jaren - maar een echte GMM pet gaan kopen. Waardoor ik The Raven Age / Marduk gemist heb 🥲 Maar deze past wel \m/
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken