Graspop Metal Meeting 2024

Iniquitous

Playlistbediener
22 jun 2024
10
28
Dan het geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.
Mooi verwoord (ganse post). Zelf bijna alle edities Graspop meegemaakt tussen 2008 - 2016, maar nu dus alweer een goede 8 jaar geleden dat ik er nog was geweest. Diezelfde jaren telkens ook Werchter bezocht en het verschil in geluidskwaliteit was toch iets wat altijd opviel (in het voordeel van Werchter welteverstaan). Aangenaam verrast daarom dit weekend, sterke evolutie.
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.116
8.236
Waar waren dan de goede toiletten? Belangrijkste minpunt was voor mij toch wel het enorme tekort aan toiletten. zowel de pisbakken als de zitwc’s.

Ik was er maar één dag, en misschien dat die dag (vrijdag) rustiger was vanwege de gehele situatie, maar bij de Northstage ging het voor mij elke keer lekker snel. Zelfs gewoon net voor Electric Callboy.

Edit: en ook net voor Judas Priest gewoon binnen enkele minuten gebruik gemaakt van de zitwc's aan de North Stage.
 

thesummoning

Campingartiest
18 jun 2019
60
179
Nog even een poging doen voor een uitgebreider lijstje. Zot hoe ik tot anderhalf jaar geleden letterlijk nog nooit metal/deathcore had beluisterd (of het was als achtergrondmuziek van aan één of andere toog).

Ik was vorig jaar vooraf dan ook erg negatief over de affiche. Voor het eerst in 20 jaar serieus overwogen om niet te gaan. Uiteindelijk dankzij o.m. de tips op het forum hier toch maar wat bands beginnen luisteren, waarbij vooral Lorna Shore wel iets voor mij was. Vorig jaar zaten Lorna Shore en Heriot dan ook meteen al in mijn weekend top 10.

Als ik nu mijn lijstje overloop, ben ik volledig verkocht, vooral voor het steviger werk dan.

1) Blind Guardian: zoals al geschreven, het onvergetelijk feestje achteraf maakt dat ik ze op één zet. Nu, de show zelf was ook de max natuurlijk. Was ook geleden van de vorige keer op Graspop dat ik ze gezien had, lang geleden maar ook dat optreden staat me nog altijd bij.

2) Igorrr: zalig van begin tot eind. Zot hoe een band je bij het gewoon luisteren niet echt kan pakken, maar je live vanaf de eerste 30s volledig mee bent. Toch maar die cd's eens echt beginnen luisteren ook.

3) Thy Art is Murder: Gelukkig is er niet enkel het forum maar ook maten met een goede muzieksmaak. We trekken vooral geregeld eens samen naar kleine Black Metal optredens, dus Emperor stond op het must see - lijstje. Maar nog altijd volledig in de vibe van Igorrr heeft hij me kunnen overtuigen om toch TAIM te doen. Ben ik hem zeker dankbaar voor. Van alles wat ik al van -core heb gehoord is dit mss wel het meest op mijn lijf geschreven.

4) Bring me the Horizon: ik moet eens lachen als ik artikels (met zanger of bandlid van The Scorpions) zie met als kop 'binnenkort zijn er geen headliners meer'.

5) Brand of Sacrifice: had ik heel hoge verwachtingen in, ze zijn ingelost. Iemand die me kan uitleggen waarom Lorna Shore zo'n hype is en BoS zo onder de radar blijft?

6) Turnstile: geen enkel uur is zo snel voorbijgeblogen als dit. Wat een energie.

7) Brutus: Pure klasse

8) Pendulum: hét feest van het weekend

9) Skynd: Top, heerlijk hoe breed Graspop programmeert

10) Five Finger Death Punch: ook zoiets dat ik vroeger gewoon al uit vooroordelen nooit zou beginnen naar luisteren zijn.

11) Tool: me héél goed meegevallen

12) Brothers of Metal: wat een feest zeg om te starten. Het perfecte uitgelaten vervolg van de preparty woensdagavond.

13) Shadow of Intent
14) P.O.D.
15) Slaughter to Prevail
16) Electric Callboy
17) Dying Wish
18) Rotting Christ
19) Fear Factory
20) Ice Nine Kills
21) While she Sleeps
22) Crystal Lake
23) Svartsot
24) Doro
25) Ereb Altor
26) Wargasm
27) Hammerfall
28) Alice Cooper
29) Kerry King
30) Erra

Bleed from Within en Asinhell stuk beluisterd, kon er niet inkomen. Babymetal ook half uurtje gevolgd, niet overtuigd.
Van aan de toog ook nog Corey Taylor, dat vind ik gewoon slecht. Idem voor stuk van Deep Purple dat ik nog zag.

Uiteindelijk dus 'maar' 30 optredens echt gevolgd, maar dat is ruimschoots gecompenseerd door drie mooie feestjes 's nachts in Classic Rock Café en het ook overdag eens gezellig samen een pintje drinken. Zou dezelfde keuze zo opnieuw maken 🍻😅
 
Laatst bewerkt:

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.573
3.290
Ik was er maar één dag, en misschien dat die dag (vrijdag) rustiger was vanwege de gehele situatie, maar bij de Northstage ging het voor mij elke keer lekker snel. Zelfs gewoon net voor Electric Callboy.

Edit: en ook net voor Judas Priest gewoon binnen enkele minuten gebruik gemaakt van de zitwc's aan de North Stage.
Onze ervaring was ook dat het daar wel te doen was. Maar bij de rest van de toiletten alleen maar gigantische rijen gezien.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.116
8.236
Onze ervaring was ook dat het daar wel te doen was. Maar bij de rest van de toiletten alleen maar gigantische rijen gezien.

Dan zal ik wel enorm geluk hebben gehad met een dag die bestond uit 99% de North Stage (inclusief Avantasia vanaf die kant) en een 45 minuten Tarja in de Marquee.
 

thesummoning

Campingartiest
18 jun 2019
60
179
Voor mij was Graspop '24 een editie van primeurs. Het was voor het eerst dat ik niet een heel weekend ben gegaan. En ook voor het eerst dat ik in een huisje in plaats van op Boneyard heb overnacht. Beiden zijn me prima bevallen!

Een festival is natuurlijk meerdere dagen muziek op meerdere podia. Maar voor een fijne ervaring komt er zoveel meer bij kijken. Voor hen die het leuk vinden, heb ik hieronder mijn bevindingen van een aantal van dat soort zaken geschreven op basis van twee dagen Graspop.

Mijn Graspop 2024 avontuur begon dit jaar dus op zaterdag. Na een korte nacht en een lange reis (ja, andersom was idealer geweest ;)) liep ik rond 13:30 de heilige weide op. Na alle verhalen over de modder en de plassen op de vrijdag, was ik op het ergste voorbereid. Maar het viel me direct al heel goed mee. De organisatie heeft 's nachts een hele lading stro over het terrein laten verspreiden. Echt top! Daardoor was het bijna overal heel goed begaanbaar.

Had niet direct een must see op dat tijdstip, dus eerst een rondje over het terrein gedaan. Eigenlijk gelijk rechtsaf richting Metal Plaza gewandeld, omdat daar de meeste veranderingen waren aangebracht. Eerst viel het me al op dat het podium van de Jupiler Stage iets is gedraaid, er daardoor daar nog meer ruimte is ontstaan en je nu vanaf onder de bomenrij met de fijne schaduwplekken nog beter zicht hebt. Heel erg fijn! Grote verbetering voor de beleving. Enige minpunt vond ik dat ze wederom geen schermen hadden bij de Jupiler Stage. En door plaatsing van de geluidstoren, heb je op grote delen vanaf de tribune geen enkel zicht op het podium. Dit is wel jammer en volgens mij ook prima op te lossen. Ruimte genoeg namelijk naast die stage. En er werd ook gewoon gefilmd voor de livestream en voor het scherm bij de foodtrucks (waarover in de volgende alinea meer), dus het is echt enkel een kwestie van twee schermen ophangen en een kabeltje trekken. Volgend jaar dan maar! Verder niets dan lof voor dit gedeelte van het terrein. Geen trechtervorming meer, zoals twee jaar terug. En veel aandacht voor comfort en beleving.

De grootste aanpassingen waren echter bij de foodtruckzone. Waar dit voorheen enkel een plek was om wat lekkerder eten te halen, hebben ze er nu een heel loungegedeelte van gemaakt. Inclusief heel veel zitgelegenheid, schaduw en een serieuze upgrade van de speciaalbierenbar. TOP!!! Mijn grootste kritiekpunt van vorig jaar is daarmee van tafel. Eten op Graspop is weer een feestje en daarmee belangrijk onderdeel van mijn festivalbeleving. En als klap op de vuurpijl hing er ook nog een scherm waarmee je het optreden op de Jupiler Stage kon volgen en bij een aantal wedstrijden voetbal op kon kijken. Hoop echt dat de opzet zo een blijvertje is. Met de Marquee, Metal Dome, Jupiler Stage, CRC en dus de vernieuwde foodtrucks is Metal Plaza eigenlijk een festival binnen het festival. En al zouden ze me verbieden om de oversteek naar de Mainstages te maken, zou het niets eens ten koste gaan van mijn festivalbeleving. Het gros van de acts die ik wil zien, staat toch in de tenten.

Over de drukte bij de toiletten is in dit topic al het één en ander gezegd. Ik snap dus niet zo goed hoe het kan dat daar sinds vorig jaar opeens regelmatig rijen ontstaan. Ik vond de toiletten wel schoner dan vorig jaar, toen ik regelmatig het resultaat van een ontplofte endeldarm aantrof in een hokje. Nu helemaal niet. Maar misschien had ik mazzel. En ik weet ook niet hoe het op de camping was. Hoop dat er uit de evaluatie van de organisatie een oorzaak en vervolgens een mogelijke oplossing komt voor de lange rijen. Want het is echt niet zo fijn om zo lang op het toilet te moeten wachten. Wel weer een dikke pluim naar alle vrijwilligers die dus voor schone toiletten en voldoende wc papier moesten zorgen. Wat een helden!

Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.

Dan het geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.

Dit jaar dus voor het eerst in een huisje en op fietsafstand van Graspop, dus ook voor het eerst bij het bikepark geweest. Wow, dat is best groot! Groter dan ik me had ingebeeld. Maar wel super goed bereikbaar en op een paar minuutjes lopen van de ingang. Ze hebben het op de website over een bewaakte fietsenstalling. En ik vroeg me dus al af hoe ze dat dan doen met dat bewaken. Maar daar hebben ze dus een heel slim systeem voor. Je komt het park met je fiets alleen op door een fuik met medewerkers. Van hen krijg je een label met een nummer voor aan je fiets. En dan geven ze je een bonnetje met hetzelfde nummer. Die moet je dan aan het einde van de dag laten zien (of een foto ervan als je het bonnetje kwijt bent) en dat het dus correspondeert met het nummer op het label aan je fiets. Echt goed! Een volleerd dief zal er vast wel weer iets op kunnen verzinnen. Maar op deze manier is er zeker geen ruimte voor één of andere bende die achter elkaar fietsen gaat staan inladen in een vrachtwagen ofzo. En je krijgt elke dag een ecocoin waarmee je dingen als gadgets en fastlane tickets etc kunt winnen. Ook leuk! Enthousiast over, want een stukkie fietsen na een lange festivaldag is erg fijn.

Nog een shoutout naar de gigantische ventilator in de Metal Dome, die zeker op zondag voor de nodige verkoeling zorgde. En een megadikke pluim voor het retoursysteem met de herbruikbare bekers en de return coins. Werkelijk op elke hoek van het terrein waren er punten waar je je beker om kun ruilen voor een munt. En sowieso heel tof dat je er bij binnenkomst al twee kreeg. Het terrein was ook echt super schoon en voor drinken heb ik amper in de rij hoeven staan. Voor een organisatie lijkt het me een lastige switch, maar Graspop heeft het helemaal genaild.

En weliswaar als laatste van dit rijtje, maar zeker niet het minst belangrijke: de bezoekers! En wat dat betreft was het voor mij weer een Graspop als vanouds, na een iets mindere editie van vorig jaar. Ik heb zelf nergens ook maar enige vorm van negativiteit, agressie, grensoverschrijdend of ander vervelend gedrag gezien of ervaren. Daarmee zeg ik niet dat het er niet was, maar ik heb het zelf dus (gelukkig) echt niet gezien. In tegendeel: veel respect voor elkaar. Nauwelijks mensen die zich bij een show op onvriendelijke wijze naar voren probeerde te wurmen. Totaal geen gevallen van Dutch Disease meegemaakt. En ook het aantal mensen dat overmatig concerten filmde, viel me heel goed mee. Het zorgde er al met al voor dat ik bij de shows waar ik dat wilde echt heerlijk met mijn ogen dicht weg kon dromen. Dit is overigens niet in de laatste plaats ook omdat ik me bij de meeste optredens omringt wist door superfijne Festileakers.

Kortom, van heel veel dingen op en rondom Graspop valt iets te vinden. Maar de hoofdmoot is natuurlijk de muziek. Daar zal ik van de week iets over proberen te schrijven. Spoiler/teaser: het was goed!!

Voor mij was Graspop '24 een editie van primeurs. Het was voor het eerst dat ik niet een heel weekend ben gegaan. En ook voor het eerst dat ik in een huisje in plaats van op Boneyard heb overnacht. Beiden zijn me prima bevallen!

Een festival is natuurlijk meerdere dagen muziek op meerdere podia. Maar voor een fijne ervaring komt er zoveel meer bij kijken. Voor hen die het leuk vinden, heb ik hieronder mijn bevindingen van een aantal van dat soort zaken geschreven op basis van twee dagen Graspop.

Mijn Graspop 2024 avontuur begon dit jaar dus op zaterdag. Na een korte nacht en een lange reis (ja, andersom was idealer geweest ;)) liep ik rond 13:30 de heilige weide op. Na alle verhalen over de modder en de plassen op de vrijdag, was ik op het ergste voorbereid. Maar het viel me direct al heel goed mee. De organisatie heeft 's nachts een hele lading stro over het terrein laten verspreiden. Echt top! Daardoor was het bijna overal heel goed begaanbaar.

Had niet direct een must see op dat tijdstip, dus eerst een rondje over het terrein gedaan. Eigenlijk gelijk rechtsaf richting Metal Plaza gewandeld, omdat daar de meeste veranderingen waren aangebracht. Eerst viel het me al op dat het podium van de Jupiler Stage iets is gedraaid, er daardoor daar nog meer ruimte is ontstaan en je nu vanaf onder de bomenrij met de fijne schaduwplekken nog beter zicht hebt. Heel erg fijn! Grote verbetering voor de beleving. Enige minpunt vond ik dat ze wederom geen schermen hadden bij de Jupiler Stage. En door plaatsing van de geluidstoren, heb je op grote delen vanaf de tribune geen enkel zicht op het podium. Dit is wel jammer en volgens mij ook prima op te lossen. Ruimte genoeg namelijk naast die stage. En er werd ook gewoon gefilmd voor de livestream en voor het scherm bij de foodtrucks (waarover in de volgende alinea meer), dus het is echt enkel een kwestie van twee schermen ophangen en een kabeltje trekken. Volgend jaar dan maar! Verder niets dan lof voor dit gedeelte van het terrein. Geen trechtervorming meer, zoals twee jaar terug. En veel aandacht voor comfort en beleving.

De grootste aanpassingen waren echter bij de foodtruckzone. Waar dit voorheen enkel een plek was om wat lekkerder eten te halen, hebben ze er nu een heel loungegedeelte van gemaakt. Inclusief heel veel zitgelegenheid, schaduw en een serieuze upgrade van de speciaalbierenbar. TOP!!! Mijn grootste kritiekpunt van vorig jaar is daarmee van tafel. Eten op Graspop is weer een feestje en daarmee belangrijk onderdeel van mijn festivalbeleving. En als klap op de vuurpijl hing er ook nog een scherm waarmee je het optreden op de Jupiler Stage kon volgen en bij een aantal wedstrijden voetbal op kon kijken. Hoop echt dat de opzet zo een blijvertje is. Met de Marquee, Metal Dome, Jupiler Stage, CRC en dus de vernieuwde foodtrucks is Metal Plaza eigenlijk een festival binnen het festival. En al zouden ze me verbieden om de oversteek naar de Mainstages te maken, zou het niets eens ten koste gaan van mijn festivalbeleving. Het gros van de acts die ik wil zien, staat toch in de tenten.

Over de drukte bij de toiletten is in dit topic al het één en ander gezegd. Ik snap dus niet zo goed hoe het kan dat daar sinds vorig jaar opeens regelmatig rijen ontstaan. Ik vond de toiletten wel schoner dan vorig jaar, toen ik regelmatig het resultaat van een ontplofte endeldarm aantrof in een hokje. Nu helemaal niet. Maar misschien had ik mazzel. En ik weet ook niet hoe het op de camping was. Hoop dat er uit de evaluatie van de organisatie een oorzaak en vervolgens een mogelijke oplossing komt voor de lange rijen. Want het is echt niet zo fijn om zo lang op het toilet te moeten wachten. Wel weer een dikke pluim naar alle vrijwilligers die dus voor schone toiletten en voldoende wc papier moesten zorgen. Wat een helden!

Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.

Dan het geluid. Oh man.. Ik ben en blijf een beetje een purist als het om (live)muziek gaat. Ik kan heel veel verschillende dingen wel waarderen om wat het is, maar als je mij mee wilt voeren in een show dan moet het geluid gewoon uitstekend afgesteld staan. Voorbeeld: een band als Dark Funeral is snoeihard. En bij een net niet goed afgestelde mix wordt dat voor mij al snel een brei aan herrie. Maar staat het geluid zo perfect als het gisteren stond, dan komen de subtiele melodieën van de gitaar juist net wel naar voren en ben ik helemaal mee. De geluidsman van de Marquee verdiende op basis van voorgaande jaren al een standbeeld. Na dit jaar mag dat een standbeeld van puur goud zijn. En of die van de Dome heeft zichzelf op epische wijze hersteld van vorig jaar, of ze hebben daar nu de broer van die van de Marquee neergezet, want ook in de Dome was het geluid dit jaar bij de meeste optredens om door een ringetje te halen. Dan ben je echt een vakman, als je met zo weinig ombouwtijd en zo'n diversiteit aan bands (en sounds) het steeds weer voor elkaar krijgt om een perfecte mix af te leveren.

Dit jaar dus voor het eerst in een huisje en op fietsafstand van Graspop, dus ook voor het eerst bij het bikepark geweest. Wow, dat is best groot! Groter dan ik me had ingebeeld. Maar wel super goed bereikbaar en op een paar minuutjes lopen van de ingang. Ze hebben het op de website over een bewaakte fietsenstalling. En ik vroeg me dus al af hoe ze dat dan doen met dat bewaken. Maar daar hebben ze dus een heel slim systeem voor. Je komt het park met je fiets alleen op door een fuik met medewerkers. Van hen krijg je een label met een nummer voor aan je fiets. En dan geven ze je een bonnetje met hetzelfde nummer. Die moet je dan aan het einde van de dag laten zien (of een foto ervan als je het bonnetje kwijt bent) en dat het dus correspondeert met het nummer op het label aan je fiets. Echt goed! Een volleerd dief zal er vast wel weer iets op kunnen verzinnen. Maar op deze manier is er zeker geen ruimte voor één of andere bende die achter elkaar fietsen gaat staan inladen in een vrachtwagen ofzo. En je krijgt elke dag een ecocoin waarmee je dingen als gadgets en fastlane tickets etc kunt winnen. Ook leuk! Enthousiast over, want een stukkie fietsen na een lange festivaldag is erg fijn.

Nog een shoutout naar de gigantische ventilator in de Metal Dome, die zeker op zondag voor de nodige verkoeling zorgde. En een megadikke pluim voor het retoursysteem met de herbruikbare bekers en de return coins. Werkelijk op elke hoek van het terrein waren er punten waar je je beker om kun ruilen voor een munt. En sowieso heel tof dat je er bij binnenkomst al twee kreeg. Het terrein was ook echt super schoon en voor drinken heb ik amper in de rij hoeven staan. Voor een organisatie lijkt het me een lastige switch, maar Graspop heeft het helemaal genaild.

En weliswaar als laatste van dit rijtje, maar zeker niet het minst belangrijke: de bezoekers! En wat dat betreft was het voor mij weer een Graspop als vanouds, na een iets mindere editie van vorig jaar. Ik heb zelf nergens ook maar enige vorm van negativiteit, agressie, grensoverschrijdend of ander vervelend gedrag gezien of ervaren. Daarmee zeg ik niet dat het er niet was, maar ik heb het zelf dus (gelukkig) echt niet gezien. In tegendeel: veel respect voor elkaar. Nauwelijks mensen die zich bij een show op onvriendelijke wijze naar voren probeerde te wurmen. Totaal geen gevallen van Dutch Disease meegemaakt. En ook het aantal mensen dat overmatig concerten filmde, viel me heel goed mee. Het zorgde er al met al voor dat ik bij de shows waar ik dat wilde echt heerlijk met mijn ogen dicht weg kon dromen. Dit is overigens niet in de laatste plaats ook omdat ik me bij de meeste optredens omringt wist door superfijne Festileakers.

Kortom, van heel veel dingen op en rondom Graspop valt iets te vinden. Maar de hoofdmoot is natuurlijk de muziek. Daar zal ik van de week iets over proberen te schrijven. Spoiler/teaser: het was goed!!
Kan me hier ook in bijna alles vinden.

Een dik compliment voor het herbruikbare bekersysteem inderdaad. Het gevoel dat het nooit anders is geweest, heeft me geen moment gestoord (juist even op mezelf gevloekt dat ik er in geslaagd was zowel mijn cup als mijn flesje cola in mijn tent te laten liggen 😬, tot zover de 'idiot-proof-theorie')

Ook fan van de nieuwe indeling. Hier zonet de bezoekers enquête ingevuld en moest ik kunnen ik zou mijn antwoord over de randanimatie aanpassen naar stuk hogere score met CRC, en heel de upgrade van de foodtruck zone.

Over de sfeer: CRC is iets specifiek. Je weet dat er daar wat meer gedronken wordt en het niet per se de pure muziekliefhebbers zijn daar in groten getale. Dus ja: het zijn er dikke feestjes. Maar ook ja: de negatieve zaken uit het doorsnee uitgaansleven zijn er ook.

Geluid inderdaad pak verbeterd ivm vroeger. Ook dat is een enorme meerwaarde.

Over die toiletten: oprecht compassie met al de vrouwen, zeker als je ook graag eens een pintje drinkt en dus wel geregeld eens moet gaan.
Zou het niet beter zijn om gewoon telkens de helft voor te behouden voor de vrouwen?
 

jasper79

Randprogramma
1 dec 2022
235
422
Hierbij ook mijn top 5 van de afgelopen Editie:

1 Ne Obliviscaris
2 Ereb Altor
3 Black Dahlia Murder
4 Emperor
5 Dark Funeral

1 Neo tja wat moet je er van zeggen. Het optreden was fenomenaal. Van de eerste seconde tot de laatste seconde kippenvel gehad. De 2 absolute hoogtepunten van dit hoogtepunt van graspop waren voor mij Equus en And Plague Flowers the Kaleidoscope❤️. Tranen of zweet ik laat het in het midden maar deze muziek raakt mij tot op mijn ziel.

2 Erbeb Altor met een speciale Bathory set. Vinking metal uit Zweden echt een geweldige sterke set om vervolgens het tweede deel van de set te wijden aan de grondleggers van de black metal: Bathory. Met oa A fine day to die, Sacrifice en natuurlijk Blood Fire Death werd hier op grootse wijze gememoreerd aan vroegere tijden. Nummers die nooit live gespeeld werden omdat Bathory nu eenmaal nooit live optrad.

The Black Dahlia Murder

Ik was vooraf heel sceptisch want ja ik had ze nog niet live gezien zonder Trevor Strnad. Maar maar man wat een energie! Het dak ging er af en de vloer er uit voor in de marquee. De heren hadden duidelijk veel plezier en die vibe kwam volledig op mij over. Ik was er helemaal af na de set en toen was de avond pas net begonnen😂. Voor wie ze gemist heeft is dit echt een dikke aanrader als ze ooit weer terug komen.

Emperor,

Tja de afsluiter van de dag voor mij en een kleinere groep black metal fans. Terwijl 80% van het festival op MH stond te wachten. Knalde Ihsahn er gewoon even zijn tweede set op de dag uit ( hij stond er in de middag ook al mijn zijn solo project nl) vanaf de eerste tonen staan jaknikken tot aan de de laatste tonen van Ye Entracemperium. Echt een geweldige set en Ihsahn was voor de tweede keer van de dag geweldig bij stem. Een waardige afsluiter van de dag.

Dark Funeral

Tja deze clash was vreselijk pijnlijk want viel samen met StP. Maar goed ik ben heel blij dat ik gekozen had voor DF. Ik had ze al heel lang niet gezien maar Lord Ahriman en de zijnen stonden garant voor een strakke set. Vanaf het begin was duidelijk dat god er ff niet bij was😂 ( dit werd in de intro ook nog even verteld) halverwege de set ook nog even de heer van de onderwereld aanroepen en een rammer van een set neerzetten. Ik was dik tevreden🤘en als je dan ook mijn favorieten speelt met Unchain my soul en Let the Devil in dan kom je op het lijstje😁🤘.

Eervolle vermeldingen voor Shadow of Intend, Electric Callboy en Blind Guardian. Er waren nog wat toppers maar daar heb ik dan niet de hele set van gezien bijv Machine Head. Die speelden dan wel mijn favoriete nummer dus noem ik ze toch nog even😉
 

InsaniTiny

Gouden Tip
5 jan 2023
347
1.036
Over die toiletten: oprecht compassie met al de vrouwen, zeker als je ook graag eens een pintje drinkt en dus wel geregeld eens moet gaan.
Zou het niet beter zijn om gewoon telkens de helft voor te behouden voor de vrouwen?
Lijkt me eerlijk gezegd alleen maar irritant, moet je ook nog gaan opletten waar je wel en niet naar de wc mag terwijl het exact dezelfde wcs zijn. Ik loop nu al bijna met @Koekdoos mee naar de urinoirs in mijn onoplettendheid, t moet niet nog ingewikkelder worden XD

Er zijn voor 55.000 man gewoon in t algemeen veel meer toiletten nodig, vooral naast de entree. Daar staat de rij standaard tot in de Marquee zowat. North stage ging indd prima! Tis altijd ook een goeie truc om tijdens een show te gaan, maarja dan mis je wel muziek...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.302
4.468
Hier nog mijn verslagje van donderdag:

Besloten om op mijn gemakje naar Dessel te gaan. Hierdoor wel de eerste bands gemist. Op het laatst besloten om te gaan voor de park & bike om niet afhankelijk te zijn van een shuttlebus. Zeker op de terugweg leek me dat het beste. Achteraf ook blij met deze keuze.
De parkeerplaats was al vol, maar gelukkig heeft de Aldi vlakbij een grote parkeerplaats.
Half uurtje fietsen en ik stond bij de ingang. In tegenstelling tot vorig jaar was ik zo binnen.

Na het eerste biertje en lunch tijd voor het eerste optreden:
Alien Weaponry: meteen een lekker begin. Sowieso starten met een haka. Had de metal dome hiervoor ook al deze achtergrond? Vond het er mooi uitzien.

Pizza gegeten met voor mij als Nederlander het onbekende stake op de achtergrond. Klonk best ok, maar door een post van @Rockbeer er aan herinnerd dat Asinhell bezig was. Snel naar de Marque! Via de zijkant kon ik zo naar voren lopen. Was wel genieten.

Na afloop geconcludeerd dat Doro niet mijn ding is. Stukje counterparts gepakt en daarna door naar Kerry King. Vermakelijk maar het mooiste zijn toch de slayer nummers (raining blood).

Na King ter plekke gekozen voor Kvelertak ipv Baby Metal of Comeback kid (een triple clash, waar ik niet direct een voorkeur had). Leuk feestje en me goed nuttig gemaakt door crowdsurfers omhoog te helpen samen met mijn onbekende buurman.

Wat was Ne Obliviscaris vervolgens goed, al speelden ze maar 4 nummers 🤔😜.

Restant megadeth overgeslagen en even een rustmomentje ingebouwd. Van een afstandje nog wel gezien dat Underoath wel zijn best deed.

Nog even op het veld gelegen bij Alice Cooper en het laatste gedeelte vooraan bij South stage gekeken. Afentoe wat stroef, maar tijdens het optreden kwam de sfeer er wil in. Nummers als poison en school’s out toch wel erg lekker.

Toen Tool. Goed, maar niet zo meesterlijk overdonderend als op Werchter. Lag misschien aan mij. Toch een lange dag. Weinig last gehad van de regen (mijn poncho niet gebruikt), maar wel veel staan en door de modder sloffen. Vond het geluid ook wat minder. Het einde niet afgewacht, want vrijdagochtend had ik om half negen al weer mijn eerste afspraak.

Mijn top 3:
1. Ne obliviscaris
2. Alien Weaponry
3. Asinhell
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
87
99
Als het er nog bij kan even mijn visie.

Organisatie: top gedaan ondanks de uitdaging is dit toch het beste wat ze hadden kunnen doen. (Uitgezonderd de wc en vooral medelijden met het vrouwvolk)

Bands:
Teveel om te kijken of eigenlijk teveel dat ik dit jaar wilde kijken.
Had amper tijd om te eten leek het. Eigenlijk kwam alleen zondagochtend de rust bij mij erin.
Speciale vermelding voor de kleiner bands in de metaldome, daar heb ik zoveel leuke dingen gezien en zeker al op de vroege gezien.
Soms nog niet altijd op het geniale niveau maar vooral overtreffende in enthousiasme. Dat voel de je in de hele tent terug.
Denk hierbij aan defects, dreamstate.

NeO was absoluut top.
Waar ik niemand over gehoord is WolfMother, heerlijk swingende tent en boordevol energie. Geen idee of dat er niemand was van dit forum of dit ik te goed in olie zat. Mijn afdronk is ook top.

Headliners:
Tool: misschien te laat aangesloten en daardoor wat midden op het veld gestaan.
Tja dan is het toch jammer dat het meer een luister cd wordt (en ja dat weet je van te voren)
Zat denk ik met teveel nostalgie in mijn hoofd met optreden uit de Undertow tijd. Toen was er een halve paardenkop voorin te vinden was. Nog steeds geen show maar je ziet het wel beter.

BMTH: niet mijn muziek dit was wel top om live te zien

Machinehead: Heb het gevoel dar het muziek vorig jaar net wat lekkerder aanvoelde. Maar de show was dit jaar een grote stap voorwaarts.

Het weer en Slapen:
Donderdag ochtend net voor 10 uur op de boneyard en we stonden al bijna op de laatste velden in het D vak. Daarmee ook het laagste punt van de camping.
Na vrijdag is dit en permanent moeras gebied veranderd. Ondanks een constante 2-3 cm water is het binnen droog en best schoon gebleven.
De temperaturen vond ik een dikke prima, warm genoeg overdag en koel om bij te slapen.

Sfeer:
Zoals normaal eigenlijk gewoon goed en veel mensen ontmoet en gesproken.
1 incident in het voorvak net na Machinehead.
Was mijn maat aan het zoeken na wat enthousiaste momenten waren we uit elkaar gedreven.
Sta ik ineens tussen 2 groepen die op de vuist willen gaan. Ik heb er 2 even uit elkaar geduwd om eruit te kunnen stappen.
Werdt niet in dank afgenomen en de eerste vuisten vlogen richting mijn hoofd. Gelukkig waren ze bezopen genoeg om niet heel accuraat te zijn en is het bij een schamp gebleven. Met een finale beuk ben ik eruit kunnen komen en kunnen weg wandelen.
 

Wardibal

Randprogramma
16 feb 2022
236
456
Voor de vrouwen een tip. Leer plassen met plastuit. Mijn vriendin doet dit al jaren. Het geeft wel wat bekijks maar het werkt. Mijn dochter van 10 heeft het ook onder de knie en zo een gemak als het wat drukker is op vrouwen wc.


Even anekdote: met vrienden en ik en mijn vriendin gingen plassen. Een.maat kwam achter ons aan. Vol ongeloof liep hij terug naar de groep. Is Ward samen met een vent. Ze staan langs elkaar te pissen. 🤣
 

Davidov90

Randprogramma
21 nov 2023
119
218
Afgezien van het 45min wandelen vanuit Brasel naar de wei en het (nog steeds) zeer inefficiënte systeem van tentjes neerzetten op een natte camping, toch weer genoten van 4 dagen Graspop!

Hoogtepunten:
- Megadeth!
- Bring me the Horizon (hoewel ik toen echt kapot was)
- Ice Nine Kills front row
- Limp Bizkit (tot op een bepaald punt toch toen het me iets te crowded werd)
- Electric Callboy (feestje!)
- P.O.D
- Hammerfall
- Bruce
- Priest
- FFDP
- Amaranthe
- Alice Cooper (onverwacht)
- Steel Panther (sorry not sorry)
- Architects
- De helft van A7X (zoals eerder vermeld geen fan van hun nieuwe werk)
- Corey Taylor
- Scorpions (hoewel ik ze wel beduidend minder vond dan vorige keer ik ze zag in het amfitheater van Verona)
- De California Pulled Pork bun van de Foodmarket :love:
- De fraisekes met crème glaçe van The Red Corvette op zondagmiddag #lifesaver
- Mijn stoeltje op de wei meenemen op zondag, best idea ever.

Dieptepunten:
- Zie bovenaan.
- Mijn voeten.
- Beduidend meer mensen die minder fatsoen en respect hebben voor anderen, bvb. in het passeren, dan vorig jaar.
- De wietgeur quasi overal :/
- De prijzen
- De rauwe kalkoensaté bij het steppegras (die was trouwens wel echt lekker met pepersaus). Pas gemerkt toen de helft al op was, oeps 😅
- Mijn voeten.
- De wachtrijen aan de toiletten (vooral op de camping)
- Teveel crowdsurfers tegelijk waardoor je meer aan het doorgeven was dan vh concert kon genieten.
- De 45min terug wandelen naar mijn wagen op zondagmiddag, gepakt en gezakt onder een loden hitte. Gelukkig kon ik toen wel op parking 1 parkeren en dus veel dichter.
- De platen met gaatjes in, seriously who invented that sh*t :LOL:
- Mijn voeten.

Tot volgend jaar! 🤘
 
Laatst bewerkt:

swissepfan

Support act
7 dec 2022
777
606
Dat mag sowieso niet onbenoemd blijven. De vrijwilligers en eigenlijk alle medewerkers zijn op Graspop zo tof! Nooit, echt nooit, tegen een chagrijnig gezicht aan gekeken. Achter de bars, voor het podium, bij de kassa, langs de weg. Maar ook op plekken waar ik niet was, zoals bij Inter en bij de ingang van Inferno heb ik louter positieve verhalen gehoord over de aanwezige medewerkers. Denk dat ik niet overdrijf als alles bij elkaar letterlijk duizenden mensen eraan bijdragen dat het voor de bezoeker een zo fijn mogelijke ervaring is. Zonder die mensen is er geen festival, zo simpel is het. Kan wat mij betreft nooit genoeg worden benadrukt wat een heldenwerk die mensen leveren.
Zeg dat is graag gedaan hoor! ;-) Wij hebben er aan onze beker-inruilstand een sport van gemaakt om het publiek wat te vermaken tijdens het lange wachten voor het toilet of gewoon en passant. Was bijzonder leuk (en ook omdat wij alleen maar goede bands voorgeschoteld kregen tijdens onze shiften). Wel bijzonder hoeveel combi-bezoekers zelfs op de laatste dag nog niet door hadden waarvoor die gele jetons nu eigenlijk echt dienen die we uitdeelden in ruil voor hun bekers. ;)
 

Davidov90

Randprogramma
21 nov 2023
119
218
Zeg dat is graag gedaan hoor! ;-) Wij hebben er aan onze beker-inruilstand een sport van gemaakt om het publiek wat te vermaken tijdens het lange wachten voor het toilet of gewoon en passant. Was bijzonder leuk (en ook omdat wij alleen maar goede bands voorgeschoteld kregen tijdens onze shiften). Wel bijzonder hoeveel combi-bezoekers zelfs op de laatste dag nog niet door hadden waarvoor die gele jetons nu eigenlijk echt dienen die we uitdeelden in ruil voor hun bekers. ;)
Bedankt! Zoals Jamel terecht benoemt echt geen enkel slecht woord over de vrijwilligers, stuk voor stuk vriendelijke mensen gehad.
Maar euh, kunnen we nog iets met die gele jetons of zijn het puur aandenkens? ;) Ik heb er nog een stuk of 15 denk ik :ROFLMAO:
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
87
99
Bedankt! Zoals Jamel terecht benoemt echt geen enkel slecht woord over de vrijwilligers, stuk voor stuk vriendelijke mensen gehad.
Maar euh, kunnen we nog iets met die gele jetons of zijn het puur aandenkens? ;) Ik heb er nog een stuk of 15 denk ik :ROFLMAO:
Ik had ook het vreemde fenomeen dat ik met meer gele jetons zat dan ik aan het begin gekregen had.
Heb ze nooit hoeven betalen maar ze vermenigvuldigen als konijnen in mijn broekzak.
Laatste dag maar op een tafel bij de ontbijtzaal gelaten voor de arme ziel die het omgekeerde ervaart heeft en nog Bakje koffie nodig heeft zonder een extra skully
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
419
Bedankt! Zoals Jamel terecht benoemt echt geen enkel slecht woord over de vrijwilligers, stuk voor stuk vriendelijke mensen gehad.
Maar euh, kunnen we nog iets met die gele jetons of zijn het puur aandenkens? ;) Ik heb er nog een stuk of 15 denk ik :ROFLMAO:
Kan je niets meer mee, misschien dat ze volgend jaar dezelfde kleur gebruiken maar ik vermoed van niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidov90

Gebruikers die dit onderwerp bekijken