Albums van 2021

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.411
3.380
Die van The Weather Station afgelopen week al paar keer aan gehad. Vind het een ontiegelijk saai album.
Vertigo Days van The Notwist is erg lekker en vandaag Death by Rock and Roll van The Pretty Reckless, die gaat nog vaak op repeat.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.181
3.000
Nieuwe Slowthai klinkt uitstekend. Brings back memories: Down The Rabbit Hole 2019. Heel energiek optreden.
Doorregend na Balthazar en nood aan een pauze maar toch beslist om naar slowthai te gaan en 1 minuut later in de moshpit terecht gekomen, geen spijt van.
En inderdaad weer een goede plaat! Vandaag ook nieuwe EP van JPEGMAFIA in de hiphophoek.

Super Monster van Claud is ook wel eentje die me bevalt.
Dit vond ik dan weer een album dat best leuk is maar waar er ook al duizend eerder van zijn gemaakt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
The Weather Station, prachtig plaatje.
Had hier uiteindelijk zelf niet zoveel aan, hopelijk anderen wel. Geen bijzondere plaat.
Wat ik wel heb beluisterd, en daarme ook mijn tips aan jullie, is Death By Rock and Roll van The Pretty Reckless wat op zich een aardige plaat is. Daarnaast nog Isomeri van Aslak Brimi Kvartett uit het hoge Noorden. Dat vond ik ook wel wat hebben, spelen folk met wat Noorse elementen. Verder nog University Challenged met Oh Temple!. Conclusie daar is: fijne krautrock/spiruetele jazz en een vleugje elektronica. In de categorie elektronica blijven we bij John Carpenter en zijn Lost Themes III: Alive after Death. Dat vond ik iets minder, maar het stukje avant-garde was wel aangenaam. Sur Austru uit Roemenië kwam met Obârșie, pagan-blackmetal. Dat was verrassend goed, had ik niet bepaald verwacht. Ik eindig met Luxemburgse neofolk van, hoe kan het ook anders, Rome. Parlez-Vous Hate? was ook wel lekker, maar wel minder dan eerder werk. Blijkt wel dat ie deze periode goed benut heeft na al een vorig jaar uitgebracht album. Niet alles is van afgelopen vrijdag overigens, maar wel veel.
Zal ook nog proberen om naar jullie tips te luisteren.

Edit: Vergeet ik bijna hét Ierse post-rockinstituut: God Is an Astronaut is natuurlijk ook met Ghost Tapes #10 gekomen. Geweldig album. Kan niet wachten om die live te zien.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
Denk toch dat ik dit er iedere week probeer in te houden, omdat ik anders wellicht goede albums mis. Roept u maar! Wat is er deze week uitgekomen en moet gedeeld worden (ook al heb je er zelf nog niet naar geluisterd)? Ik houd het op Harakiri for the Sky - Maere, Mogwai - As the Love Continues en een EP van Fabrizio Paterlini - Life.
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.556
4.474
Denk toch dat ik dit er iedere week probeer in te houden, omdat ik anders wellicht goede albums mis. Roept u maar! Wat is er deze week uitgekomen en moet gedeeld worden (ook al heb je er zelf nog niet naar geluisterd)? Ik houd het op Harakiri for the Sky – Maere, Mogwai – As the Love Continues en een EP van Fabrizio Paterlini – Life.

Aub doen, heb al een paar prachtalbums geluisterd door uw lijstje elke week
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
De tips van deze week:
Een Oostenrijkse post-blackmetalband, maar wel met een progressief randje, Harakiri for the Sky, heeft met Mære een fantastisch album uitgebracht. Voor de liefhebbers is het laatste nummer een cover van Placebo's Song To Say Goodbye, waar ze uiteraard een heel eigen blackmetaldraai aan hebben gegeven. Mære is heerlijk in balans en het moet dan ook raar lopen wil ie niet hoog in mijn eindejaarslijst belanden. Echter, het jaar is nog lang...Overigens geeft Zware Metalen het een 95/100, wat duidelijk aangeeft dat het pareltje is in het genre.

Het Schotse Mogwai heeft met As the Love Continues ook weer een album uitgebracht, als opvolger van het vorig jaar uitgebrachte ZEROZEROZERO. Tja, instrumentele post-rock, dan doe je het al redelijk gauw goed bij mij. Waar ik ZEROZEROZERO echter best vond tegenvallen, heb ik dat bij dit nieuwe album minder. Tikkeltje moderner dan wat ik van ze ken, maar daarom niet minder.

Het Noorse Helsinki Horizon (was dit niet Finland? Nee) heeft een EP uitgebracht genaamd Signal Flares, wat heeft gezorgd voor een aanstekelijke combinatie van shoewave, dreampop en post-rock. Schrik niet van dat laatste label. Deze EP is meer dan dat.

Afgelopen jaar heeft Bob Hund, een Zweedse experimentele indierockband, een theatertourtje gedaan (onder de toen geldende maatregelen) en daarvan hebben ze nu ook een EP gereleased: Bobhundteaterkonsert. Laat ik vooropstellen dat je niks van de muziek verstaat, als je geen Zweeds spreekt, maar dat maakt de muziek er niet minder op. Aanrader, die niet op deze EP staat overigens, maar al even geleden is uitgebracht, is 0-100.

Ik had me blijkbaar vergist in de tijd, aangezien ik dacht dat dit vorige week al was gebeurd, maar het was toch afgelopen vrijdag dat Smith & Burrows met hun tweede album is opgedoken. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Het is niet per se slecht, maar ik sta ook niet te springen. Muziek van Smith's Editors dringt voor mijn gevoel aardig door in Only Smith & Burrows Is Good Enough, wat het voor mij niet super maakt, maar er staan zeker nummers op die goed weg te luisteren zijn. P.S.: Mocht iemand weten wat voor genre dit is, geef 't a.u.b. door (voor m'n eindejaarslijst). Ik heb wat moeite mee om dit te classificeren.

Vervolgens wil ik graag nog een album uit januari toelichten: Avdey - Gates of Horn and Ivory uit Tunesië. Dit is eigenlijk alles wat ik niet had verwacht toen ik het voor het eerst opzette. Ik zou het zelf beschrijven als psychedelische jazz met oosterse invloeden, maar waar ook ambient en rock doorsprenkelt. Sowieso een best experimenteel geheel. Heerlijk album.

Deze is van vorige week: Abiotic met Ikigai (Japans voor 'een reden om hier te zijn'; CC: Zware Metalen). Abiotic maakt technische deathmetal. Mocht je nou niet zo van de deathmetal, er zitten in veel nummers hele interessante, complexe instrumentale stukken, dus misschien kan je daar je plezier uit halen. Ik ben zelf normaal ook niet zo van dit soort metal, maar ik heb me aangenaam laten verrassen, instrumentaal, maar ook zeker de vocalen.

Excuus voor degenen die niet in de metalsferen zitten. Er zijn nogal wat releases uitgekomen de afgelopen week, waardoor ik die meer beluisterd heb. Volgende is Lake of Tears - Ominous. Deze Zweden houden wel van doom-/gothicmetal met een psychedelisch en progressief randje. Dat merk je ook weer duidelijk terug op Ominous. Cosmic Sailor (nummer 8 van de 9) is een fantastisch rustig nummer en zeker de moeite waard als je niet het volledige album wil luisteren. Hetzelfde geldt voor het afsluitende In Gloom, die beide niet heel representatief voor het album zijn, maar het wel laten aanvoelen als passende afsluiters.

Door met een Nederlandse inbreng: One Lifetime van het Nederlandse Tip Jar, dat americana maakt. Geen super hoogstaand album, maar wel fijne muziek om bij weg te dromen.

Dan nog een klein beetje folk. Een EP, geloof ik, van de Canadese Alex Nunes: Alright. Akoestische folk welteverstaan. Niet super, ook niet slecht.

Ik heb, jawel, ook nog naar Heaux Tales van Jazmine Sullivan geluisterd. Niet enorm onder de indruk. Ben sowieso al geen R&B-fan, maar dit was 't niet echt. Had er in ieder geval meer van verwacht na alle lovende recensies na de Super Bowl. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slecht album is, maar gewoon minder aan mij besteed.

Ik eindig de tiplijst van deze week met een band uit een ver land, Indonesië. Ze hebben al eens op ADE (2016) gestaan met hun experimentele muziek. Ik heb het natuurlijk over Senyawa en hun album Alkisah. Op Alkisah wordt, zoals eigenlijk ook op eerdere albums, traditionele Indonesische muziek gemengd met avant-garde en hun inspiratiebronnen folk, punk en drone, wat zorgt voor een wel heel bijzonder album. Maar eigenlijk doen deze termen geen recht aan het album, want het is veel meer dan dat. Het voelt meer alsof je op een reis wordt meegenomen. Ga dat beluisteren!

Volgende week dan o.a. (eindelijk, nu wel) Balthazar, Jack Poels, Alice Cooper, Altın Gün, Architects, Epica, Blanck Mass, King Gizzard & The Lizard Wizard en Neil Young. En graag nog een oproep om ook jullie favoriete albums neer te zetten :)
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
Na 10 jaar komt Crowded House in juni met een nieuw album.
Dus nog even afwachten. Wel al een nieuwe single.
https://www.nporadio2.nl/nieuws/30113/crowded-house-komt-na-tien-jaar-met-nieuw-album
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.679
2.329
Nieuwe van Balthazar en Cave komen erg vlot binnen, al hebben ze beide wel al betere platen gemaakt imo. Maar gaan zeker nog een paar keer op repeat. Maar ook hier Julien Baker de winnares van deze week. Wat een wonderlijk mooie plaat! Eentje die hoog gaat eindigen in mijn eindejaarslijst.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.001
8.651
Goede week voor grotere releases ja. Zeker omdat Nick Cave, Julien Baker en Balthazar allemaal niet teleurstellen. Van Baker vreesde ik anders wel gezien mijn lauwe reacties op de single, maar als album heel fijn ja. Hetzelfde geldt voor Balthazar. Maar Cave legt toch weer de lat voor 2021 voor mij. Niemand raakt me zoals die man dat doet.

Ik wil ook even de nieuwe van Gabriel Rios noemen. Vind 'm normaal echt meh enzo, maar die nieuwe plaat Flore is echt een aangename verrassing. Volledig Spaanstalig, maar muzikaal en qua productie echt hoogstaand.

Shame, Rios en op het eerste gehoor dus Cave steken er tot nu toe uit in 2021.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
Ik vond de nieuwe van Jack Poels stiekem toch best wel aardig wegluisteren... Balthazar overigens ook, maar daar heb ik dan weer iets minder mee.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.583
11.162
Ik had niet zoveel zin in een tekstje dit keer, maar Altin Gün is fijn, Balthazar gaat wel, Jack Poels is prima, Steve Lukather is fantastisch, T E Morris is fijn, Nick Cave ging ook wel, Epica was top, Mike Bodulow was redelijk, Alice Cooper en Architects gingen beide, had niet zoveel met Anneke van Giersbergen, zelfde geldt voor Julien Baker. C'est ça.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.304
6.505
Dat nieuwe Nick Cave album is echt heel intens. Ik weet niet of goed het goede woord is voor dit album. Ik kan hem iig niet tijdens het werk aan zetten en ook mijn vriendin vraagt of er alsjeblieft iets anders op kan als ik het hier thuis op zet. Tot nu toe 2x opgehad tijdens het wandelen. Dan ga ik er ook wel helemaal lekker in op, heerlijk!

Balthazar en Julien Baker vond ik beide aller aardigst. Rest nog niet op gehad. Ben de laatste tijd stiekem meer van de playlistjes dan albums. Verrukkelijke 15, De Afrekening en Discover weekly hebben op dit moment meer voorrang en op mijn werk zet ik ivm de concentratie toch maar Kink op. Ik neem te weinig tijd weer voor albums merk ik.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken