Albums van 2021

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Conflict of Interest van Ghetts, erg lekker hiphopalbum.

En ik vind Sparky van Nuha Ruby Ra een geweldig nummer. Maar zij heeft nog geen album als ik het goed zie. Ook eigenlijk al uit 2020. Maar toch wil ik die graag delen hier ;-)
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.531
834
Ik had niet zoveel zin in een tekstje dit keer, maar Altin Gün is fijn, Balthazar gaat wel, Jack Poels is prima, Steve Lukather is fantastisch, T E Morris is fijn, Nick Cave ging ook wel, Epica was top, Mike Bodulow was redelijk, Alice Cooper en Architects gingen beide, had niet zoveel met Anneke van Giersbergen, zelfde geldt voor Julien Baker. C’est ça.

Ik weet het echt niet met die nieuwe van Architects. Volgens mij hebben zij een new genre opgericht met Arena Metalcore.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.464
wenteldave wrote:
Ik had niet zoveel zin in een tekstje dit keer, maar Altin Gün is fijn, Balthazar gaat wel, Jack Poels is prima, Steve Lukather is fantastisch, T E Morris is fijn, Nick Cave ging ook wel, Epica was top, Mike Bodulow was redelijk, Alice Cooper en Architects gingen beide, had niet zoveel met Anneke van Giersbergen, zelfde geldt voor Julien Baker. C’est ça.

Ik weet het echt niet met die nieuwe van Architects. Volgens mij hebben zij een new genre opgericht met Arena Metalcore.
Ik weet het ook niet echt. Daarom ging ie wel, niet super hoogstaand, maar zaten toch wel fijne nummers bij. Misschien moeten we hopen dat Pim 'm weer op z'n luchtbed tegenkomt en dat ie even wat woorden uitwisselt.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Goede week voor grotere releases ja. Zeker omdat Nick Cave, Julien Baker en Balthazar allemaal niet teleurstellen. Van Baker vreesde ik anders wel gezien mijn lauwe reacties op de single, maar als album heel fijn ja. Hetzelfde geldt voor Balthazar. Maar Cave legt toch weer de lat voor 2021 voor mij. Niemand raakt me zoals die man dat doet.

Ik wil ook even de nieuwe van Gabriel Rios noemen. Vind ‘m normaal echt meh enzo, maar die nieuwe plaat Flore is echt een aangename verrassing. Volledig Spaanstalig, maar muzikaal en qua productie echt hoogstaand.

Shame, Rios en op het eerste gehoor dus Cave steken er tot nu toe uit in 2021.

Ik las al lovende recensie over Gabriel Rios' nieuwste album, nu eindelijk zelf aan het luisteren. Echt een heel prettig album. Als er dan toch voornamelijk Europees geprogrammeerd kan worden op Lowlands (of DTRH), laat hem dan maar komen. Heerlijk voor de middag, lekker in het zonnetje met een grote pils erbij. Kom maar door!
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
In het dancegenre: de Chinese Laughing Ears met Blood. Een heel fijn album, af en toe lekker knallen, toch de nodige variatie met geluidjes zonder dat die irritant worden. Erg mooi!
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.464
Heel aangenaam verrast door de nieuwe van Kings of Leon, When You See Yourself. Ze zijn terug! Bij de uitgebrachte singles, vooral The Bandit en Echoing, had ik al het idee dat het weleens aardig zou kunnen zijn, maar dat het dan ook gebeurt, is best knap. Ik ben meer fan van de oudere Kings of Leon overigens (met nummers zoals Closer, Use Somebody, Be Somebody and natuurlijk Sex on Fire (eigenlijk meer het album Only by the Night)) en dit is eigenlijk pas het eerste album dat daarna kwam, waarvan ik te spreken ben. Fairytale is ook een mooi, rustig nummer om het album mee te eindigen. Blij met dit album.

Baulta's Another Second Chance is echt een post-rockpareltje. Deze Finnen laten met dit album weer zien dat ze één van de beteren zijn in het genre. Echter is nog niet iedereen daarachter gekomen, getuige de luistercijfers, dus geef ze even een steuntje in de rug.

You're Welcome van A Day To Remember is even wennen. Was vroeger, als beginnend tiener, wel fan van deze band, maar door dit album is weer precies duidelijk geworden waarom ik dat nu niet meer ben. Dit is metal/rock, maar wel met duidelijk merkbare popinvloeden. Zo zie je maar weer dat smaak verandert. Staan wel een paar redelijke nummers op, zoals Resentment, die het niveau opkrikken, maar het leeuwendeel trekt me niet.

Baests Necro Sapiens is een hoog staaltje Deense deathmetal. Eerste Deense album dat ik dit jaar heb beluisterd ook. Normaal ben ik niet van de deathmetal, maar dit was prima te pruimen.

Pierce Brothers en hun Into the Great Unknown: het Australische Piece Brothers wordt terecht constant vergeleken met hun Britse equivalent van Mumford & Sons. Beide maken natuurlijk aanstekelijke folk(rock). Pierce Brothers is echter beter uit te houden, ook live, met aanstekelijke publieksinteractie (zoals bijvoorbeeld met het nummer Brothers, van dit album, zoals in onderstaand filmpje in onze poptempel te zien is). Prima album dan ook, alleen niet super hoogstaand.
https://www.youtube.com/watch?v=kZ8PvmBxqiU

Verder de collectie aan EP's van Tom Elliot Morris van vorige afgeluisterd. Isolation: I, II en III waren ook goed te doen.

Dan door het Chinese Hualun (华伦) met Wʌndərlænd , wat natuurlijk prachtig uitgeschreven is. Deze creativiteit sijpelt ook door in de ambient-/elektronische muziek die deze Wuhanese band maakt. Komt voorlopig aardig hoog in m'n lijstje te staan. Vergeleken met hun album van vorig jaar, is dit toch van hogere kwaliteit.

Upsammy's Bend is ook verrassend goed. Niet al te lang natuurlijk, iets langer dan een kwartier, maar toch elektronica.

Alternatieve metalband Chevelle is met Niratias gekomen, wat ook een prima album is. Nooit fan geweest van deze band, maar met Niratias brengen ze een gewoon een haarfijn album uit.

Door met het Griekse Acid Mammoth, die op Caravan aardig stoner/-doommetal later horen. Voor mij is dat voor dit jaar voorlopig de parel die het genre heeft weten voort te brengen. Vorig jaar brachten ze Under Acid Hoof uit, wat uiteindelijk best ver is weggezakt in m'n lijst (294), maar dat was ook al een allerbest album. Caravan doet er nog eens een schepje boven op!

Epica heeft naast Omega ook een akoestische EP uitgebracht, alleen al eind februari, waar ik nu pas ben achtergekomen. Waar Omega een goed album was, is Omegacoutics ook een fijne EP. Vooral van Rivers is een mooie akoestische versie gemaakt.

Het heeft zestien jaar mogen duren, maar het Schotse Arab Strap is terug, en hoe! Wat is As Days Get Dark een fijne terugkeer. Een soort indie-/alternatieve rock, maar zeker niet hard. Ook al heb je niet de tijd om alles te luisteren, luister in ieder geval dit album. Ik denk dat de meesten op het forum het wel kunnen waarderen.

Genesis Owusu's Smiling with No Teeth trok me niet enorm. Deed me een beetje denken aan Anderson .Paak, soort soul, R&B en hiphop. Ik denk ook dat hij een enorme inspiratiebron voor hem is, maar Owusu geeft er wel een eigen geluid in, dus dat is altijd mooi om te zien.

En als laatst, mocht een metalfan niet op het Graspopforum hebben gekeken, post ik hier ook nog even m'n tip hier. Hebben helaas nog geen album uitgebracht dit jaar, maar wie weet komt dat nog.
Ik heb echt een enorm toffe Japanese heavy metalband ontdekt, Ningen Isu (of 人間椅子). Gaan al sinds 1987 mee blijkbaar en hebben ook al 21 studioalbums uitgebracht, maar je bent nooit te oud als band om ontdekt te worden. Heerlijke muziek. De heren hebben vorig jaar hun eerste shows in Europa gedaan met shows in Bochum, Berlijn en Londen. Dat was alles. Hopelijk maken ze met deze bekendheid nu ook de oversteek naar andere Europese landen (take note Melkweg, De Boerderij, De Helling, etc.).
<iframe title="NINGEN ISU / Heartless Scat(人間椅子 / 無情のスキャット)" width="100%" height="392" src="https://www.youtube.com/embed/CbI79e5iZKs?feature=oembed" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen="" style="height: 537.75px;"></iframe>
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.895
6.139
Kings of Leon, iemand?
Ja ik ben best wel fan... altijd al geweest. De kritiek op de band heb ik nooit begrepen, althans.. ik had altijd het idee dat die mensen de band nooit echt goed begrepen.

Dit is ook weer een heerlijk album hoor. Kan niet zeggen dat er een bepaald nummer bovenuit steekt. Maar het luistert gewoon heel lekker weg.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.480
4.812
Hier een tussenstand van mijn lijstje geluisterde albums. Aan het eind van het jaar ga ik mijn top 10 denk ik nog een ker luisteren om de definitieve volgorde te bepalen.

Albums 2021

Soen - Imperial
Epica – Omega
Love and Death - Perfectly Preserved
Moonspell – Hermitage
Still Corners – The Last Exit

Noora Louhimo Experience - Eternal Wheel of time and space
Jack Poels - II
Accept - Too mean to die
The Pretty Reckless – Death By Rock And Roll
Steve Lukather - I Found The Sun Again

Korpiklaani - Jylhä
Foo Fighters - Medicine at midnight
Weezer - OK human
Therion – Leviathan
Ricky Warwick – When Life Was Hard And Fast

Tribulation - Where the Gloom Becomes Sound
Fleddy Melcully - Sabbath Fleddy Sabbath
Anneke van Giersbergen – The Darkest Skies Are The Brightest
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.464
Hier een tussenstand van mijn lijstje geluisterde albums. Aan het eind van het jaar ga ik mijn top 10 denk ik nog een ker luisteren om de definitieve volgorde te bepalen.

Albums 2021

Soen – Imperial
Epica – Omega
Love and Death – Perfectly Preserved
Moonspell – Hermitage
Still Corners – The Last Exit

Noora Louhimo Experience – Eternal Wheel of time and space
Jack Poels – II
Accept – Too mean to die
The Pretty Reckless – Death By Rock And Roll
Steve Lukather – I Found The Sun Again

Korpiklaani – Jylhä
Foo Fighters – Medicine at midnight
Weezer – OK human
Therion – Leviathan
Ricky Warwick – When Life Was Hard And Fast

Tribulation – Where the Gloom Becomes Sound
Fleddy Melcully – Sabbath Fleddy Sabbath
Anneke van Giersbergen – The Darkest Skies Are The Brightest
Dan heb ik er nog een paar gemist, zo te zien... Dank. Overigens komt Fleddy Melculy uit 2020. Voor de rest aardige lijst.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.480
4.812
wenteldave wrote:
Kings of Leon, iemand?

Ja ik ben best wel fan… altijd al geweest. De kritiek op de band heb ik nooit begrepen, althans.. ik had altijd het idee dat die mensen de band nooit echt goed begrepen.

Dit is ook weer een heerlijk album hoor. Kan niet zeggen dat er een bepaald nummer bovenuit steekt. Maar het luistert gewoon heel lekker weg.

Kritiek is er dan ook niet zozeer op de muziek, maar op de poepsaaie optredens.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
488
36
Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:
Kings of Leon, iemand?


Ja ik ben best wel fan… altijd al geweest. De kritiek op de band heb ik nooit begrepen, althans.. ik had altijd het idee dat die mensen de band nooit echt goed begrepen.

Dit is ook weer een heerlijk album hoor. Kan niet zeggen dat er een bepaald nummer bovenuit steekt. Maar het luistert gewoon heel lekker weg.

Kritiek is er dan ook niet zozeer op de muziek, maar op de poepsaaie optredens.

Hier moet ik toch even op reageren.... Ja, het zijn niet de grootste performers aller tijden, maar toch vind ik de haat op KOL live echt onzin. Tal van de bands die nu headlinen zijn óf niet strak óf de helft komt van een bandje, Kings Of Leon plaatsen daar gewoon een ontzettend strakke bandperformance tegenover.

Ik weet niet of dat komt doordat ik zelf muziek maak, maar ik heb mij nooit zo kunnen vinden in die haat...
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.895
6.139
Paddy wrote:

Indiaantje89 wrote:

wenteldave wrote:
Kings of Leon, iemand?


Ja ik ben best wel fan… altijd al geweest. De kritiek op de band heb ik nooit begrepen, althans.. ik had altijd het idee dat die mensen de band nooit echt goed begrepen.

Dit is ook weer een heerlijk album hoor. Kan niet zeggen dat er een bepaald nummer bovenuit steekt. Maar het luistert gewoon heel lekker weg.


Kritiek is er dan ook niet zozeer op de muziek, maar op de poepsaaie optredens.

Hier moet ik toch even op reageren…. Ja, het zijn niet de grootste performers aller tijden, maar toch vind ik de haat op KOL live echt onzin. Tal van de bands die nu headlinen zijn óf niet strak óf de helft komt van een bandje, Kings Of Leon plaatsen daar gewoon een ontzettend strakke bandperformance tegenover.

Ik weet niet of dat komt doordat ik zelf muziek maak, maar ik heb mij nooit zo kunnen vinden in die haat…
Dit dus... het is alles behalve saai... maar het is gewoon introvert en dat is soms ook gewoon tof. Naar mijn idee vind men KoL saai op dat ze er eigenlijk al met verkeerde verwachtingen naar zo'n show gaan. Het is geen I say Hey Ho Green Day show, maar dat hoeft ook helemaal niet.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.480
4.812
Tussen het hey ho van green Day en het gras zien groeien bij KOL zit nog wel wat tussen. Bij KOL mis je de passie, de emotie. Dat wat een live optreden beter maakt, dan de CD afspelen.

 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
488
36
Tussen het hey ho van green Day en het gras zien groeien bij KOL zit nog wel wat tussen. Bij KOL mis je de passie, de emotie. Dat wat een live optreden beter maakt, dan de CD afspelen.
Mwah, ook daar ben ik het niet mee eens. Toegevoegde waarde zit hem simpelweg gewoon in de power die live (ongeacht de performance) met zich meebrengt en passie is (hoewel misschien inderdaad niet elke keer) toch wel echt aanwezig bij die Caleb Followil

 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.511
2.023
Genesis Owusu: Smiling With No Teeth.

Heerlijke mengelmoes van diverse muziekstijlen.

 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.531
834
Die van Moonspell is een verrassend goed album!

Interessante mix van Metal, Blues en een scheutje Pink Floyd.

 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.215
13.464
Moonspell was inderdaad een fijn album! Ook nog even naar Paddy's 'suggestie' van Noora Louhimo Experience geluisterd en die was ook goed te pruimen. Heel anders dan d'r werk met Battle Beast. Throttle Elevator Music (o.a. met Kamasi Washington) was ook een fijn jazzalbum, net zoals die van het Giulia Valle Septet. Dead Poet Society heeft op zich ook een niet verkeerd album uitgebracht (leuke titel ook: -!-). Ook even geluisterd inderdaad naar Genesis Owusu, wat op zich niet slecht is, maar ook niet helemaal mijn stijl.

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken