Paddy wrote:
Joris De Brul wrote:
De aanpak tussen België en Nederland verschilt wel. Dus ken enkel de Belgische kant van het verhaal.
Hier is het de bedoeling met die lockdown om nu niet ineens een te grote groep besmette mensen te hebben.
Want de ziekenhuizen kunnen dat niet belopen.
…
Raar dat je stelt dat de aanpak tussen België en NL verschilt en vervolgens geef je aan dat je enkel de Belgische kant kent.
Het punt is nou net, dat de aanpak tussen België en NL dus helemaal niet zo verschilt. Ook in NL is het doel om niet te veel mensen tegelijk in de IC te hebben.
De manier waarop België en Nederland bepaalde zaken aanpakken is niet onbelangrijk. Alleen al de manier om iedereen in zijn kot te houden is in Nederland anders. Bij ons werden winkels en de horeca verplicht om dicht te gaan. Iets waar met name Duitsland ook kritiek had op Nederland. Als je alles sluit in je eigen land, kan je er vergif op nemen dat mensen een alternatief gaan zoeken. Met andere woorden, waar alles wel nog normaal open is. Vandaar dat onnodige transporten met de auto ook niet meer toegestaan zijn. En daar gebeuren strenge controles op. Aan alle grenzen zijn er controles, en er worden ook boetes uitgeschreven.
In Nederland wil men niet weten van een lockdown. Of dat verstandig zal zijn, zal nog moeten blijken. Feit is dat in Nederlands Brabant de situatie in de ziekenhuizen stilaan dramatisch is. In ons land is dat nog niet het geval. Door de lockdown hebben alle ziekenhuizen de kans gekregen (en genomen) om zich met man en macht te organiseren. Ik kan er een woordje over mee praten, want ik ben werkzaam op een grote spoedgevallendienst. Wij hebben het ganse ziekenhuis aangepast. Op spoed werd een aparte “Covid” locatie gemaakt, volledig gescheiden van de gewone spoedgevallen. Met 28 ic bedden kunnen we al iets aan. Maar er werden 2 verpleegeenheden klaargestoomd voor opvang van Covid patiënten. En in het operatiekwartier, waar het nu veel rustiger is omdat er geen geplande operaties doorgaan, worden nog eens 42 IC bedden klaargemaakt.
Intussen werd door Maggie De Block al gezegd dat deze crisis nog zeker 8 weken zal duren. En dan nog zal het normale leven niet mogelijk zijn. Dus wat festivals en andere zaken betreft moeten we ons niet teveel illusies maken. Ik verwacht dat er geen festivals zullen plaatsvinden in 2020.