Corona Virus en concerten/festivals

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
gesp wrote:
Nederland kiest niet voor groepsimmuniteit en gaat voor eenzelfde strategie als Belgie en vrijwel elk ander land.

Je wilt niet weten hoe ironisch dit nu klinkt nadat ik er enkele pagina’s terug staalhard Nederland nog op terecht wees, intussen een kleine week geleden (en nee, ik hoef helemaal geen boek tekst antwoord van je Gesp over het waarom en het waaraan. Ik informeer me elders).

Kunnen we het trouwens terug hebben over muziek en festivals en hoe die worden beïnvloed en geraakt door het virus. Anders kun je hier net zo goed een groepschat van maken waar iedereen maar wat schrijft wat ie heeft gelezen in een artikel van de hln of nu.nl (of gewoon linkjes dropt) over het virus en pretendeert kennis te hebben waarover men spreekt, lol. Er zijn echt betere informatiebronnen dan festileaks jongens, serieus.

Jij bent wel heel vol van jezelf heh? Speelt de het te lang opgesloten zitten met je eigen ego je parten?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Nu wel ja. Je bewoordingen komen gewoon niet altijd goed over en komen in een zekere zin bijna contradictorisch over - als in; wat jij denkt en voelt dat het beste is, wat je opneemt uit media en wat plannen van overheid etc. zijn.

Wil niet betweterig doen en probeer niet op elk bericht en alleen in dit topic te reageren, maar wat duiding bij nieuwsberichten (en misinformatie) kan geen kwaad. Heb namelijk beroepshalve wel kennis over ontstaan van ziektes, het verloop en hoe daarop in kan worden gegrepen.
Eens en ik twijfel ook zeker niet aan de kennis die je hebt, die heb je namelijk al meerdere malen bewezen te hebben. Die duiding blijkt idd soms nodig te zijn wanneer er in het wilde weg met linkjes en schrijfstukken wordt gereageerd en zie dus nogmaals mijn vraag om het hier te hebben over zaken die gerelateerd zijn aan de muziekwereld die getroffen wordt door het virus. We zitten zelfs al zo ver dat er een apart topic is aangemaakt voor zaken en acties die online gebeuren wanneer dat ook perfect hier had gekunnen.. Maarja.

Jij bent wel heel vol van jezelf heh? Speelt de het te lang opgesloten zitten met je eigen ego je parten?
Wat je een beetje verdiepen in literatuur omtrent covid-19 al niet met je kan doen hè.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
Yannick wrote:
Neen, je vertelt gewoon complete quatsch nu. In je eerste zin geef je toe dat de Nederlandse overheid duidelijk van koers is veranderd en in de volgende paragrafen ga je gewoon door op hetgeen ik je terecht wees. Die laissez-faire strategie heeft gewoon te lang aangesleept (en nog steeds trouwens, zie sociale media) en economie boven volksgezondheid ligt daar zeker aan de basis aan (zie ook UK en VS trouwens, Nederland heeft hun voorbeelden mooi gevolgd ipv andere EU landen die WHO-richtlijnen opvolgden).


gesp wrote:
en tegelijkertijd gecontroleerd groepsimmuniteit op te bouwen



gesp wrote:
maar Nederland heeft nooit voor groepsiummiteit gekozen


Dude.

De Nederlandse keuze is maximale controle, een gevolg is (geleidelijke, gecontroleerde) groepsimmuniteit. Dat is toch echt wat anders dan dat Nederland kiest voor groepsimmuniteit. Het is geen strategie, het is een bijkomstigheid van de gekozen strategie.

Hoop dat het nu duidelijk is, en anders maar niet.

Denk dat veel mensen de situatie nu te somber inzien en teveel in paniek zitten, waar tot enkele weken terug het coronavirus niet serieus genoeg werd genomen. In mijn omgeving, maar hier ook, met de mentaliteit van het is maar een griepje en het zal wel los lopen. Wil niet betweterig doen en probeer niet op elk bericht en alleen in dit topic te reageren, maar wat duiding bij nieuwsberichten (en misinformatie) kan geen kwaad. Heb namelijk beroepshalve wel kennis over ontstaan van ziektes, het verloop en hoe daarop in kan worden gegrepen.

Te somber inzien? Sorry maar als alles gewoon z'n gang zou gaan was dit een catastrofe. Italië was iets te laat en je ziet het gevolg. Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.

Maar te somber kan je dit niet inzien vind ik. Beter dat de mensen wat ongerust zijn en opletten nu, doen wat men van ze vraagt.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Wat je een beetje verdiepen in literatuur omtrent covid-19 al niet met je kan doen hè.

Ah, natuurlijk. Dat geeft jou in je eentje vast recht van spreken om de gehele Nederlandse staat even “staalhard terecht te wijzen”.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.

Tenzij je ff de moeite neemt te corrigeren voor totale bevolking natuurlijk.

Nederland: 4204 besmet op 17,18 miljoen mensen = 244,7 besmettingen per miljoen mensen.
België: 3401 besmet op 11,43 miljoen mensen = 297,6 besmettingen per miljoen mensen.

Dus hou nou maar op met zn allen te doen alsof België deze crisis zoveel beter aanpakt.

Edit: haal de cijfers trouwens uit de wereldwijde besmettingen kaart die bovenaan het NOS liveblog over corona gelinkt wordt: https://nos.nl/l/2327944 Op basis van WHO cijfers.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.373
10.208
Staat op de site van de NOS.
Het heeft geen zin om een lockdown in te stellen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Crisisexpert Mike Ryan van de WHO zegt tegen de BBC dat het belangrijk is om maatregelen op het gebied van de volksgezondheid te nemen om te voorkomen dat er later een nieuwe piek van besmettingen ontstaat.

"We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact hebben gestaan en ook die mensen isoleren", zegt Ryan. "Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven."
Iemand die daar nog steeds voor pleit?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.398
3.360
dinofest wrote:
Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.


Tenzij je ff de moeite neemt te corrigeren voor totale bevolking natuurlijk.

Nederland: 4204 besmet op 17,18 miljoen mensen = 244,7 besmettingen per miljoen mensen.
België: 3401 besmet op 11,43 miljoen mensen = 297,6 besmettingen per miljoen mensen.

Dus hou nou maar op met zn allen te doen alsof België deze crisis zoveel beter aanpakt.

Edit: haal de cijfers trouwens uit de wereldwijde besmettingen kaart die bovenaan het NOS liveblog over corona gelinkt wordt: https://nos.nl/l/2327944 Op basis van WHO cijfers.
Ik wilde dit net gaan typen, dus bedankt dat jij dit al hebt gedaan.
Die cijfers betekenen zonder context inderdaad weinig, zo'n berekening als dit laat dat prachtig zien.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Staat op de site van de NOS.

Het heeft geen zin om een lockdown in te stellen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Crisisexpert Mike Ryan van de WHO zegt tegen de BBC dat het belangrijk is om maatregelen op het gebied van de volksgezondheid te nemen om te voorkomen dat er later een nieuwe piek van besmettingen ontstaat.

“We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact hebben gestaan en ook die mensen isoleren”, zegt Ryan. “Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven.”

Iemand die daar nog steeds voor pleit?

Volgens mij is het begrip "lockdown" niet echt eenduidig. Ik ben het wel met Timmetje eens dat er blijkbaar toch nog strengere handhaving van de "social distancing" maatregel nodig gaat zijn, zo lang men buiten in grote drommen samen blijft komen. Maar wanneer noem je iets een lockdown? In diezelfde corona feed van de NOS:

Volgens Van Dissel (RIVM) is er in aanpak van de Europese landen in de praktijk niet zo veel verschil. De doelstellingen zijn ook hetzelfde, zei hij. "Van sommige landen wordt gezegd dat ze in lockdown zijn, maar als je gaat kijken naar de maatregelen dan zijn ze dat uiteindelijk niet."

Nu zou ik daar zelf graag voorbeelden bij zien, en maakt hij ook niet echt duidelijk wat volgens hem nou het onderscheid is tussen wel of geen lockdown. Maar dat het voor verschillende mensen verschillende dingen betekent moge duidelijk zijn.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Dat stukje wat ik net quote komt trouwens uit een bericht over de uitspraken van de Belgische Volksgezondheidsminister:

De lockdown in België zal mogelijk nog de komende acht weken duren. Dat zegt minister De Block van Volksgezondheid tegen de krant De Zondag. "We gaan nu naar een piek, waarna de curve weer zal dalen. Ik denk dat deze situatie nog minstens acht weken zal duren."

Verder zegt de minister dat ze de Nederlandse aanpak, die volgens haar het creëren van groepsimmuniteit inhoudt, gevaarlijk vindt. "Groot-Brittannië heeft dat ook voor ogen. Het baart mij zelfs zorgen dat die landen zo dichtbij zijn. Ze hopen dat zeventig procent besmet geraakt zodat zij een volgende keer immuun zijn. Maar hoe gaan ze tot die zeventig procent komen? Aan welke snelheid? Hoeveel mensen gaan dan tegelijk in de ziekenhuizen belanden? Ik vind dat allemaal heel onvoorspelbaar. Ik vrees Italiaanse toestanden, als ik dat zo hoor."

Correspondent Thomas Spekschoor vindt de uitspraken van De Block opvallend:

Thomas Spekschoor
@TBspekschoor
Opmerkelijk dat De Block dit zo openlijk zegt, want landen zijn toch vaak voorzichtig met elkaar de maat nemen.
1 uur geleden

Jaap van Dissel van het RIVM legde deze week in de Tweede Kamer uit dat groepsimmuniteit niet per se een doel van de huidige kabinetsmaatregelen, maar dat het een gevolg kan zijn. Het doel is het beschermen van kwetsbare groepen en het voorkomen van overbelasting van de zorg, legde hij uit. "Er zijn ook nog patiënten met andere ernstige aandoeningen die geholpen moeten worden."

Volgens Van Dissel is er in aanpak van de Europese landen in de praktijk niet zo veel verschil. De doelstellingen zijn ook hetzelfde, zei hij. "Van sommige landen wordt gezegd dat ze in lockdown zijn, maar als je gaat kijken naar de maatregelen dan zijn ze dat uiteindelijk niet."

Dus eigenlijk hetzelfde als wat we hier op het forum zien: de Belgen vallen enorm over het woordje "groepsimmuniteit", en doen alsof Nederland het virus maar de vrije loop laat, terwijl de gehele aanpak hier in Nederland volgens het RIVM zelf eigenlijk behoorlijk overeenkomt met andere Europese landen. Wat ik zelf als Nederlander zie, is dat er hier behoorlijk ingrijpende maatregelen worden genomen, en dat het veel en veel rustiger op straat is. Genoeg beelden van lege pleinen, stations en andere openbare plaatsen die normaal wemelen van de mensen. Het enige wat nog even gefixt moet worden zijn die groepen eigenwijze personen die elkaar in de vrije natuur lopen aan te steken, maar de oproepen om dat aan banden te leggen groeien met het uur heb ik het gevoel. En hoewel ze wel opvallen met zn allen, zijn dat uiteindelijk ook niet veel meer dan enkele duizenden mensen. Dus effectief is de situatie hier echt niet heel veel anders dan in de rest van Europa, van wat ik kan inschatten.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
dinofest wrote:
Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.


Tenzij je ff de moeite neemt te corrigeren voor totale bevolking natuurlijk.

Nederland: 4204 besmet op 17,18 miljoen mensen = 244,7 besmettingen per miljoen mensen.
België: 3401 besmet op 11,43 miljoen mensen = 297,6 besmettingen per miljoen mensen.

Dus hou nou maar op met zn allen te doen alsof België deze crisis zoveel beter aanpakt.

Edit: haal de cijfers trouwens uit de wereldwijde besmettingen kaart die bovenaan het NOS liveblog over corona gelinkt wordt: https://nos.nl/l/2327944 Op basis van WHO cijfers.

Heb je gelijk, ik was te snel.

Maar niet alles op de nos is waarheid hoor. Lees maar wat wenteldave schreef, kan je toch onmogelijk nog verdedigen nu. En idd ik ben blij dat het strandtoerisme hier wat beperkt blijft. Wat mensen toch in hun hoofd halen. Maakt niet uit dat het in Nederland was of elders maar op die manier komt er nooit een mooie zomer met festivals
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
dinofest wrote:
Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.


Tenzij je ff de moeite neemt te corrigeren voor totale bevolking natuurlijk.

Nederland: 4204 besmet op 17,18 miljoen mensen = 244,7 besmettingen per miljoen mensen.
België: 3401 besmet op 11,43 miljoen mensen = 297,6 besmettingen per miljoen mensen.

Dus hou nou maar op met zn allen te doen alsof België deze crisis zoveel beter aanpakt.

Edit: haal de cijfers trouwens uit de wereldwijde besmettingen kaart die bovenaan het NOS liveblog over corona gelinkt wordt: https://nos.nl/l/2327944 Op basis van WHO cijfers.

België test meer dan Nederland, je kunt zulke cijfers alleen vergelijken als iedereen wordt getest en dus bekend is hoeveel mensen het virus hebben (gehad). Het aantal aan het virus overleden mensen geeft (hoe luguber ook) een beter beeld van de verspreiding van het virus in landen waar de zorg (nog) niet is overbelast. Maar ook dat beeld is van meer dan 10 dagen terug, mensen overlijden niet op de dag dat ze het virus oplopen.

Om een beeld van het totaal aantal besmettingen te krijgen wordt momenteel een steekproef bij bloedbanken gehouden. Met een test van antilichamen kan dan een schatting van de totale verspreiding worden gemaakt. Het is een zekerheid dat veel mensen dit virus doormaken met milde klachten, maar onbekend is hoe groot dat percentage is. Zulke informatie komt in de komende weken beschikbaar en is belangrijk om verspreiding beter te begrijpen en voor verder te nemen maatregelen.

Het is op dit moment niet te zeggen welk land het momenteel beter doet, als dat al belangrijk is. De ingrepen van elk land in Europa zijn nog niet in de nieuwe cijfers van verspreiding en sterfgevallen terug te zien. Bovendien zijn de maatregelen die elk land neemt afhankelijk van de toegang tot zorg, zorg- en testcapaciteit en virusverspreiding.

De situatie in Italië en delen van Spanje en Frankrijk laten wel zien dat je als overheid niet hard genoeg in kunt grijpen als je geen zicht op het aantal besmettingen en de verspreiding hebt. Overbelasting van het zorgsysteem heeft grote en fatale gevolgen.

Voorzie in Nederland de komende week ook meer ingrepen, die sociale afstand lijkt (afgaande op steeds verdergaande maatregelen in omliggende landen) minder effect te hebben als verwacht. Onbegrijpelijk dat mensen nog onnodig het openbaar vervoer in gaan en feestjes organiseren.

Te somber inzien? Sorry maar als alles gewoon z’n gang zou gaan was dit een catastrofe. Italië was iets te laat en je ziet het gevolg. Nederland handelde idd ook anders je merkt daar ook een hoger aantal dan bvb België.

Maar te somber kan je dit niet inzien vind ik. Beter dat de mensen wat ongerust zijn en opletten nu, doen wat men van ze vraagt.

Eens hoor, dit virus en de gevolgen van ontsteking in de luchtwegen en ziekenhuisopname wordt (nog steeds) ernstig onderschat. Mag hopen dat de ernst hier inmiddels duidelijk is, dit virus wil je liever niet oplopen of doorgeven. Sociale afstand is echt nodig en de huidige maatregelen zijn niet overtrokken, Nederland doet in ieder geval nog steeds niets teveel.

Maar doelde op de sombere situatie van verplicht thuiswerken, gesloten horeca en verbod op evenementen. Deze situatie zal sneller voorbij zijn dan mensen nu denken. Reageerde daarom in eerste instantie op degenen die denken dat de gehele festivalzomer geschrapt gaat worden.

En ik ga er vanuit dat we met de huidige (en aanvullende) maatregelen hier geen catastrofe zoals in Italië krijgen.


 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
wenteldave wrote:
Staat op de site van de NOS.

Het heeft geen zin om een lockdown in te stellen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Crisisexpert Mike Ryan van de WHO zegt tegen de BBC dat het belangrijk is om maatregelen op het gebied van de volksgezondheid te nemen om te voorkomen dat er later een nieuwe piek van besmettingen ontstaat.

“We moeten ons richten op het opsporen van mensen die ziek zijn en ze isoleren. Daarna moeten we achterhalen met wie ze in contact hebben gestaan en ook die mensen isoleren”, zegt Ryan. “Het nadeel van lockdowns is dat het gevaar bestaat dat het virus meteen weer opduikt als de strenge gebiedsverboden worden opgeheven.”


Iemand die daar nog steeds voor pleit?

Volgens mij is het begrip “lockdown” niet echt eenduidig. Ik ben het wel met Timmetje eens dat er blijkbaar toch nog strengere handhaving van de “social distancing” maatregel nodig gaat zijn, zo lang men buiten in grote drommen samen blijft komen. Maar wanneer noem je iets een lockdown? In diezelfde corona feed van de NOS:

Volgens Van Dissel (RIVM) is er in aanpak van de Europese landen in de praktijk niet zo veel verschil. De doelstellingen zijn ook hetzelfde, zei hij. “Van sommige landen wordt gezegd dat ze in lockdown zijn, maar als je gaat kijken naar de maatregelen dan zijn ze dat uiteindelijk niet.”

Nu zou ik daar zelf graag voorbeelden bij zien, en maakt hij ook niet echt duidelijk wat volgens hem nou het onderscheid is tussen wel of geen lockdown. Maar dat het voor verschillende mensen verschillende dingen betekent moge duidelijk zijn.

In België is er zogezegd een light lockdown al had Van Ranst het liever nog verder zien gaan. Dat knn we overlaten aan de experten. Maar dat woord mag zoveel belang niet maken. Mensen moet de regels opvolgen, dan kan de piek uitgesteld worden en krijgen we geen nachtmerries in de ziekenhuizen. Hopelijk gaat iedereen zijn gezond verstand wat gaan gebruiken. Een dagje uit naar zee, hou het voor de zomer als het dan al kan. Voor je het weet zit je met een boel ziek verzorgend personeel en geraken we er niet meer uit.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Paddy wrote:

Joris De Brul wrote:
De aanpak tussen België en Nederland verschilt wel. Dus ken enkel de Belgische kant van het verhaal.
Hier is het de bedoeling met die lockdown om nu niet ineens een te grote groep besmette mensen te hebben.
Want de ziekenhuizen kunnen dat niet belopen.




Raar dat je stelt dat de aanpak tussen België en NL verschilt en vervolgens geef je aan dat je enkel de Belgische kant kent.
1f937-1f3fc-200d-2642-fe0f.svg

Het punt is nou net, dat de aanpak tussen België en NL dus helemaal niet zo verschilt. Ook in NL is het doel om niet te veel mensen tegelijk in de IC te hebben.

De manier waarop België en Nederland bepaalde zaken aanpakken is niet onbelangrijk. Alleen al de manier om iedereen in zijn kot te houden is in Nederland anders. Bij ons werden winkels en de horeca verplicht om dicht te gaan. Iets waar met name Duitsland ook kritiek had op Nederland. Als je alles sluit in je eigen land, kan je er vergif op nemen dat mensen een alternatief gaan zoeken. Met andere woorden, waar alles wel nog normaal open is. Vandaar dat onnodige transporten met de auto ook niet meer toegestaan zijn. En daar gebeuren strenge controles op. Aan alle grenzen zijn er controles, en er worden ook boetes uitgeschreven.

In Nederland wil men niet weten van een lockdown. Of dat verstandig zal zijn, zal nog moeten blijken. Feit is dat in Nederlands Brabant de situatie in de ziekenhuizen stilaan dramatisch is. In ons land is dat nog niet het geval. Door de lockdown hebben alle ziekenhuizen de kans gekregen (en genomen) om zich met man en macht te organiseren. Ik kan er een woordje over mee praten, want ik ben werkzaam op een grote spoedgevallendienst. Wij hebben het ganse ziekenhuis aangepast. Op spoed werd een aparte “Covid” locatie gemaakt, volledig gescheiden van de gewone spoedgevallen. Met 28 ic bedden kunnen we al iets aan. Maar er werden 2 verpleegeenheden klaargestoomd voor opvang van Covid patiënten. En in het operatiekwartier, waar het nu veel rustiger is omdat er geen geplande operaties doorgaan, worden nog eens 42 IC bedden klaargemaakt.

Intussen werd door Maggie De Block al gezegd dat deze crisis nog zeker 8 weken zal duren. En dan nog zal het normale leven niet mogelijk zijn. Dus wat festivals en andere zaken betreft moeten we ons niet teveel illusies maken. Ik verwacht dat er geen festivals zullen plaatsvinden in 2020.

De situatie in Brabantse ziekenhuizen dramatisch?
Het klopt niet wat je zegt, maar blijf vooral in je eigen werkelijkheid geloven. De maatregelen die jij noemt zijn ook in Nederland gedaan. Het Amphia in Breda geeft aan dat de situatie vooralsnog ‘volledig beheersbaar is’ en heeft zijn capaciteit flink verhoogd. Het bravis in Roosendaal heeft 3 Corona op de IC van de 24. Het ziekenhuis in Uden loopt tegen zijn grenzen aan, bij mijn weten als enige. https://t.co/bpffLri1DN?amp=1

Ik vind het persoonlijk raar om er een soort België - Nederland strijd van te maken. België en Nederland hebben grotendeels dezelfde maatregelen. In België net wat zwaarder. Gisteren waren er in België 30 doden, verhoudingsgewijs erg veel. Het lijkt mij iets te vroeg om te concluderen welke landen het beter aanpakken.

Je schrijft iedereen “in zijn kot te houden”. Maar ook in de Belgische media zijn er oproepen om niet samen te scholen in parken. En hoe kan het dan dat opeens de Belgen massaal naar Zeeuws Vlaanderen gingen? Blijkbaar bleven ze niet in hun kot.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Paddy wrote:

Joris De Brul wrote:
De aanpak tussen België en Nederland verschilt wel. Dus ken enkel de Belgische kant van het verhaal.
Hier is het de bedoeling met die lockdown om nu niet ineens een te grote groep besmette mensen te hebben.
Want de ziekenhuizen kunnen dat niet belopen.




Raar dat je stelt dat de aanpak tussen België en NL verschilt en vervolgens geef je aan dat je enkel de Belgische kant kent.
1f937-1f3fc-200d-2642-fe0f.svg

Het punt is nou net, dat de aanpak tussen België en NL dus helemaal niet zo verschilt. Ook in NL is het doel om niet te veel mensen tegelijk in de IC te hebben.

Dat was alleszins niet het oorspronkelijke plan in Nederland en UK. Daar ging men in eerste instantie voor groepsimmuniteit zonder maatregelen te treffen, het gewoon zijn gang laten gaan. M.a.w. zonder proberen de besmettingen zoveel mogelijk te spreiden in tijd. Daarover heb ik wel een artikel gelezen tijd terug.

Maar ik denk dat men er wel al is van afgestapt. Het aantal doden door die (oorspronkelijke) aanpak zou ook immens zijn geweest…

ik heb er 1 artikel over gelezen omdat de manier van aanpak initieel zo verschilde en waarin het werd uitgelegd.
Ik volg niet op de voet hoe het nu in Nederland gaat.

Mogelijk niet leesbaar voor jullie maar het woordje “snel” zegt eigenlijk alles:
“De reden voor de afwijkende aanpak in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is dat premier Rutte en zijn collega Boris Johnson snel ‘groepsimmuniteit’ willen.”

Nederland en Groot-Brittannië mikken op ‘groepsimmuniteit’: ‘Dat kost je dan wel eerst honderdduizenden levens’

https://www.demorgen.be/nieuws/nederland-en-groot-brittannie-mikken-op-groepsimmuniteit-dat-kost-je-dan-wel-eerst-honderdduizenden-levens~b75eec56/

Moet je me wel even uitleggen, waarom ik voor dit artikel verscheen al thuis moest blijven en niet naar mijn werk mocht gaan (en niet omdat ik ziek was, maar alleen omdat ik uit Brabant kom)?
En waarom mijn dochtertje al voordat de scholen dichtgingen, thuis moest blijven en niet naar school mocht (terwijl kinderen doorgaans juist weinig last hebben van het virus)?
Het artikel klopt ook niet met de uitleg van de RIVM. En de RIVM en Van Ranst zeggen ook niet heel veel verschillende zaken.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Situatie in Brabantse ziekenhuizen is toch wel dramatisch te noemen hoor.

Patiënten die maar aan blijven stromen en ziekenhuizen die halsoverkop extra capaciteit moeten creëren en geplande afspraken af moeten zeggen. Personeel dat extra lange diensten moet draaien en stress rond een tekort aan benodigdheden en risico op besmetting. Maar ook op het oog gezonde patiënten die plotseling achteruit gaan en op de intensive care terecht komen. Het ziekteverloop van dit virus is bij de ernstige gevallen ongekend heftig.

Alle gevallen in het ziekenhuisopnamen hebben zuurstoftekort, je kunt je misschien voorstellen hoe die mensen zich voelen en wat voor sfeer er op zorgafdelingen hangt. Bezoek is er niet welkom en het is maar afwachten of je volledig opknapt. Dat is de realiteit van dit virus, ook in Noord-Brabant.

Het is goed te realiseren dat mensen op de intensive care kunstmatig in slaap worden gebracht en door een ingebrachte buis beademd worden. Dat is zeer ingrijpend en laat diepe sporen na, als mensen dat al overleven. Lang niet iedereen herstelt daarvan.

Echt reden om dit virus hard aan te pakken, gevallen steeds te isoleren en contacten na te gaan. En niet te luchtig doen over maatregelen en dat het wel meevalt omdat de maximumcapaciteit van de zorg nog niet bereikt is. Dit virus en de gevolgen ervan zijn verschrikkelijk. Zou er persoonlijk alles aan doen om te zorgen dat je dit virus zelf niet oploopt of doorgeeft aan je meer kwetsbare dierbaren.

Helemaal als je in een stad of gebied met veel besmettingen woont.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.768
8.332
Laat ons hopen dat we (eind) volgende week de eerste resultaten beginnen zien van de maatregelen. Dat die veelbesproken curve minder fel de hoogte ingaat, maar wat begint af te vlakken. Niet alleen hier.

Er zijn inderdaad helaas nog wat mensen die de regels aan hun laars lappen (vandaag is de politie binnengevallen in een café waar ze met 10(!) man samen zaten), maar over het algemeen vind ik wel dat er echt goed omgegaan wordt met de maatregelen in België. De weinige keren dat ik buitenkwam, om naar de winkel, het park te gaan, was Gent de afgelopen week een spookstad. Ben gerustgesteld dat we dit toch kunnen als het moet.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Ondertussen lopen er in Zandvoort en Scheveningen 1000-en voor te zorgen dat LL nu ook in gevaar komt.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Voorzichtig positief nieuws van RIVM. Tweede dag op rij een lichte daling van de nieuwe besmettingen en ook iets minder mensen overleden. Ook in Italië daalde op vergelijkbare dag het aantal doden overigens, maar het aantal besmettingen bleef maar stijgen. Zag een Italiaanse arts die aangaf dat het helemaal mis ging in het weekend daarvoor toen heel Italië op de skipistes stond of op het strand lag. Hoop toch van harte dat al die Covidioten op het strand en in het Amsterdamse Bos voor Nederland niet hetzelfde gaan betekenen.
 

Maurice van de M

Randprogramma
6 jan 2016
185
48
Waarschijnlijk worden de nu geldende maatregelen verlengd tot 1 juni. Tijd zal het leren. Vanavond weer een persconferentie
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken