Gisteren was ik in de Schwarzwaldhalle in Karlsruhe, Duitsland om Gamma Ray live te zien op het Knock Out Festival. Ik ben al jaren fan van deze band maar heb ze eigenlijk nog maar een keer live gezien, en dan nog in slechte omstandigheden (Graspop, van op een afstand, en halververwegge had ik shift want in die tijd deed ik nog vrijwilligerswerk op Graspop). Dus eigenlijk was pas de eerste keer dat ik Gamma Ray volwaardig kon zien.
@Koekdoos had me gevraagd een review te schrijven, dus bij deze mijn bevinden. Het optreden vond dus plaats in Scharzwaldhalle, een beursgebouw normaal gezien. Ik was wat in de stress geraakt om er op tijd te geraken. De eerste bands moest ik helaas laten schieten, omdat ik ook een stukje van Karlsruhe wou checken, het was mijn eerste keer in die stad. Nadien had ik moeite met het vinden van de zaal, maar uiteindelijk ben ik er nog juist op tijd geraakt.
Ik merkte wel dat het een beursgebouw was, de klank vloog alle kanten op. De organisatie van Knock Out had wel moeite gedaan om doeken te hangen maar volledig helpen deed het niet. Zanger Frank Beck vond ik totaal niet enthousiast overkomen, het leek wel een verplicht nummertje voor hem. De meest enthousiaste publieksinteractie kwam van Kai Hansen, die ook grote delen van de zang op zich neemt en daarnaast uiteraard gitaar speelt. Kai deed moeite om het publiek toch te blijven entertainen maar als je ook nog gitaar moet spelen is dat natuurlijk moeilijker en dat was duidelijk te merken. Al een geluk was er nog gitarist Henjo Richter die zich kon richten op de moeilijkere gitaarriffs en solo's en die speelde hij feilloos. Maar ook van hem was er geen interactie met het publiek. Het publiek reageerde op tam op de band, wat logisch is, denk ik, met een ongeïnteresseerde frontman. Ook speelden ze helaas Avalon raar genoeg niet, een van de nummers waarmee ik de band leerde kennen.
Nu ik toch bezig ben kan ik ook melden dat ik Kissin' Dynamite veel beter vond. Ik kwam niet voor deze band, maar ben er wel fan van, dus ben uiteraard blijven staan. Ik heb ze al enkele malen gezien maar vandaag was by far de beste show die ik ze ooit gaf geven en zij waren voor mij dan ook het onverwachte hoogtepunt van de dag. Natuurlijk, hun meezingrefreintjes en wohows zijn gepolijst. Daar over gaan we niet flauw doen. Maar de band brengt het zo goed, dat het bijna niet opvalt. Choregrafisch gezien zat de show goed in elkaar, er waren verschillende showelementen zoals een troon en een staf tijdens het nummer I will Be King, of opblaasbare (als in "inflateable", met lucht iets oppompen) dynamietstaven. Tijdens You're Not Alone liet de band even zien dat ze ook bekend zijn met de band Rammstein, zanger Hannes Braun dook namelijk met een rubberen bootje even het publiek in om te crowdsurfen. Deze band is een ideale band voor rond een uur of 16 op de mainstage van Graspop of Alcatraz en daar hoop ik ze volgend jaar dan ook te zien. Want ik ben er zeker van dat ze het publiek meekrijgen. Ze hebben op beide festivals al een maal gespeeld maar toen heb ik ze gemist wegens clashes
Blind Guardian mocht het festival afsluiten. Ik vond het eigenlijk een redelijk standaard show om, weinig extra elementen. Bovendien praatte zanger Hansi zeer veel tussendoor de show, wat de vaart er uit nam. De band speelt alles perfect, maar daar blijft het eigenlijk wat bij. Tijdens Valhalla kwam Kai van Gamma Ray meedoen, dat was wel leuk om te zien uiteraard!
Prachtige avond dus, met een herontdekking zeg maar van vooral Kissin' Dynamite. Deze band zal de komende dagen iets vaker in mijn playlist zitten, dat weet ik nu reeds!