Mijn lijstje dan maar. Met onderbouwing natuurlijk, want wat is een eindejaarslijstje zonder onderbouwing tegenwoordig nog op Festileaks.
1. Prurient – Frozen Niagara Falls[power electronics, harsh noise]
Mijn onbetwiste nummer één, al vanaf vrij vroeg in het jaar. Deze combinatie tussen industrial metal, harsh noise, power-electronics en spoken word is een van de albums die me écht in de harsh-noise trok. Het heeft de intensiteit van industrial die je opgefokt achterlaat, maar vindt zijn sterkte in de gevarieerdheid. Een track als Greenpoint zorgt ervoor dat je ruim anderhalf uur volledig gebiologeerd bent. Het is voor mij één van de weinige albums die ik ooit gehoord heb waardoor ik compleet in een andere wereld belandde. Erg indrukwekkend, en voor mij persoonlijk met kop en schouders de nummer één.
2. Dr. Yen Lo – Days With Dr. Yen Lo[hiphop]
Hoewel dit jaar naar mijn mening geen geweldig jaar was voor hiphop, is mijn nummer twee toch een beats & bars album. Als je er een etiket op wil plakken althans. Op papier mag het namelijk een hiphopalbum zijn, van beats is nauwelijks sprake. De monotone, filosofische, geëngageerde teksten van Ka vloeien over de producties van Preservation. Hij maakt weinig gebruik van beats, waardoor het ritme bepaald wordt door de vocalen. Desondanks – of misschien wel daardoor - is de productie ongelofelijk interessant. Er wordt meesterlijk gebruik gemaakt van samples, en van de muziek en quotes uit de film The Manchurian Candidate waarop het album gebaseerd is. De teksten van Ka zitten zo ingenieus in elkaar dat ze misschien gaan over de koude oorlog, maar tegelijkertijd minstens zo veel zeggen over de hedendaagse wereld. Verreweg mijn favoriete hiphopalbum van 2015.
3. Stara Rzeka - Zamknęły się oczy ziemi[folk, metal, drone]
De meest spannende psychedelica die ik in tijden heb gehoord. Dit duistere, atmosferische album is het product van een combinatie van folk, psych, drone en metal, en is in alle facetten geslaagd. Met tracks die in lengte variëren tussen de twee en twintig minuten is het album een ware trip die je meeneemt langs de grenzen van gitaarmuziek en versterkers. Het effect van de muziek is moeilijk in woorden uit te drukken, zet het album vooral een keertje in z’n geheel aan!
4. Blue Daisy – Darker Than Blue[r&b, jungle]
Op papier een singer-songwriter, maar als het ‘’zomaar’’ een singer-songwriter was geweest was Blue Daisy niet zo hoog geëindigd. Om er even een willekeurig citaat bij te pakken dat de lading aardig dekt: ‘’Singer-songwriters zijn kut, Singer-songwriters zijn kut, Singer-songwriters zijn kut, Singer-songwriters zijn kut’’ – Matthijs(aka MrMantel). Goed, op papier dus. In de praktijk is het een ontzettend gewaagd en spannend album. Kwesi Darko zet met dit album namelijk een album neer dat speelt met de regeltjes van genre-gebondenheid. Darker Than Blue zweeft ergens tussen de r&b, hiphop, jungle, trance en zelfs drum ’n bass. Denk aan King Krule die durft te experimenteren. In dit geval heeft dat experiment bijzonder goed uitgepakt, een van de voorbeelden dat R&S dit jaar de plank niet mis weet te slaan.
5. Sufjan Stevens – Carrie & Lowell[folk, ‘singer-songwriter’]
Sufjan Stevens kan wel de vreemde eend in de bijt genoemd worden. Qua genre past hij namelijk totaal niet in dit rijtje, zeker gezien het feit dat hij met Carrie & Lowell afstand deed van alle experiment, en de nadruk legt op de folkkant in zijn muziek. Ik heb er lang mee gewacht om dit album op te zetten, simpelweg omdat ik er niet aan toe kwam en andere albums voorrang kregen. De woorden dat andere albums voorrang krijgen heb ik teruggenomen zodra ik het album voor het eerst opzette. Ik denk dat ik jullie er verder weinig over kan vertellen, iedereen hier heeft het album gehoord en de meesten zijn er dan ook laaiend enthousiast over. Laat ik het houden bij dat ik zelden zó geraakt ben door een uurtje opgenomen muziek.
6. Levon Vincent – Levon Vincent[techno, house]
Ook een album dat ik pas laat opzette, maar simpelweg omdat ik niet mee had gekregen dat Levon Vincent dit jaar een album uitbracht. Een oplettende John wist te voorkomen dat ik een top-10 notering misliep, waarvoor nogmaals dank. Levon Vincent maakt met dit album techno die beter tot zijn recht komt door een koptelefoon dan door de speakers op de dansvloer. Het is één van die albums die steeds interessanter wordt, naar mate je het vaker opzet. Er zijn flink wat luisterbeurten voor nodig om alle laagjes weg te pellen, maar het is de moeite waard. Gevoel is niet het juiste woord, maar ik gebruik het even bij gebrek aan beter: het is overdonderend om te horen hoeveel gevoel iemand weet te leggen in muziek die binnen het stugge format van techno past. Een boodschap overbrengen, en tegelijkertijd alle menselijke eigenschap uit de muziek kunnen filteren, de beschrijving klinkt misschien als een hoop oeverloos gezwam maar het bestaat daadwerkelijk, en het is maar weinig muzikanten gegeven.
7. Varg – Ursviken[dark ambient]
Samen met de volgende twee albums mijn favoriete ambient-project van dit jaar. Subtiele dark-ambient en drone wisselen elkaar af en vullen elkaar aan. Een sferischer album dan dit ga je niet vinden in 2015’s catalogus. Minimale ritmes en uitgesponnen geluidsgolven maken dit album tot een angstaanjagende reis vol met muzikale elementen die ijskoud aandoen. Varg doet hier wat Northaunt eerder dit jaar deed, maar zonder te vervelen. Ambient vormt de basis voor het album, maar 2-step, minimal footwork, minimal techno en minimal house spelen ieder een rol. Een aanrader voor iedereen die kennis wil maken met ambient, maar niet weet waar te beginnen.
8. Worriedaboutsatan – Even Temper[ambient, house]
Een tweede ambientalbum dat dit jaar zeer wist te overtuigen, zij het wat minder abstract dan Varg’s album. Het album is wat gevarieerder, het zweeft ergens tussen ambient, house, en doet melodischer en minder industrieel aan dan Varg. Het duo levert hierdoor echter ook in qua experiment, wat het net wat minder interessant maakt dan bovengenoemde. Desalniettemin is dit album een topper. Sleep Of The Foolish, Jaki en Baychimo zijn twee van de beste minimal tracks die ik dit jaar heb mogen beluisteren. Het heeft zo zijn ups en downs, maar de ups zijn tracks waar je op terug blijft komen naarmate de tijd verstrijkt. Een teken dat dit album er een is om te koesteren.
9. Steinbrüchel – Parallel Landscapes[ambient]
Ik denk dat met de twee bovengenoemde albums wel voldoende is gezegd over kwaliteitsambient uit 2015. Steinbrüchel zorgt voor driemaal scheepsrecht met Parallel Landscapes. Het is meteen ook het meest ondergewaardeerde album van 2015 als je het mij vraagt. Ik kwam het album door stom toeval tegen, en na wat verder onderzoek bleek dat deze muzikant zijn albums al jarenlang onafgebroken mijlenver onder de radar uitbrengt. Ik heb er nergens wat over gelezen en dat is zonde, wat dit album is uniek. De muziek is gestript tot zijn ware essentie, een plek waar alleen geluidsgolven bestaand uit vervormde klokken- en xylofoongalmen de luisteraar in een ware hypnose brengen. Om er een schepje bovenop te doen: Hypnotiserend met een hoofdletter H.
10. Patrick Higgins – Social Death Mixtape[neo-classical, electro-acoustic]
Technisch gezien misschien wel het beste album van 2015 in mijn lijstje. Patrick Higgins is een muzikant die de essentie van neo-klassieke muziek volledig omgooit. Pattern Select is een van de beste openingstracks die ik heb gehoord dit jaar, en hij zet deze trend voort op de rest van het album. Spelend met de meest interessante aspecten van elektro-akoestische muziek, soundboards en versterkers maakt Patrick Higgins van Social Death Mixtape een van de meest desoriënterende stukken muziek van 2015. Elektrische gitaren, piano’s, violen, het komt allemaal voorbij op orthodoxe en minder orthodoxe wijzen. Higgins wordt een van de grootste talenten in de Britste klassieke scene gezien, en Social Death Mixtape onderschrijft dat met verve. Voor degenen die ik hiermee geïnteresseerd heb: begin met Pattern Select en Curves, Points, Lines – No. 3.
11. M.E.S.H. – Piteous Gate[ambient techno, IDM]
Techno op de meest edge-cutting manier die ik dit jaar gehoord heb. Ambient techno, IDM, Junglebeat en acid house worden versmolten tot een industrieel geheel dat zijn gelijke niet kent. M.E.S.H. z’n unieke benadering van sound-design maakt Piteous Gate tot een project dat van begin tot eind boeit. De gebroken, onregelmatige ritmes hebben iets uiterst onbehaaglijks. Dit wordt versterkt door de grillige instrumentatie. Het is de koude rilling die je voelt bij het luisteren, nee ervaren, van dit album wat het zo verslavend maakt. Denk aan een album dat het midden houdt tussen Autechre en Squarepusher, voeg er een extra deel duisternis aan toe en je hebt een aardig beeld van de muziek. Het is echter de koude rilling bij het beluisteren, die Piteous Gate tot de ervaring maakt die het is. The Black Pill is een van de meest heftige tracks die ik dit jaar gehoord heb, zonder volledig de abstractie in te duiken. Geen gemakkelijke kost, maar een absolute must voor eenieder die houdt van experimentele elektronica.
12. Container – LP[industrial techno]
Verreweg het meest aggressieve techno-album van dit jaar komt van een meester op het gebied van gelaagdheid. Industriële techno zo industrieel als je het je voor kunt stellen. Van brute breakcore kicks tot snoeiende snares en en allesverslindende hihats. Harsh noise-elementen versmolten tot een ongelofelijk eentonig ritme zorgen voor een verhoogde en onregelmatige hartslag. De basisbeats hebben wel wat weg van live-percussion. Container gebruikt op LP maatsoorten die je zelden hoort in wat voor genre dan ook, laat staan in het genre techno waar negentig procent van de releases gebaseerd is op een laffe 4x4 beat. LP schuurt en wringt snoeihard met alles wat los en vast zit. Container laat je tenenkrommend headbangend achter, alsof je zojuist naar een gruwelijke metalplaat heb zitten luisteren. Bijzonder knap en vrij uniek voor een techno producer. Techno mag dan een bekrompen genre zijn, Container laat hier overtuigend zien dat het ook anders kan.
13. Ghost Bath – Moonlover[black metal, blackgaze]
Mijn favoriet van het trio black-metal albums dat het tot favoriete albums schopte dit jaar. Zowel instrumentaal als vocaal ongelofelijk indrukwekkend. Zelden heb ik zoveel emotie in een metal-album mogen ontdekken, een kwaliteit waar blackgaze zich overigens uitstekend voor leent. Zo getuige ook The Long Goodbeye en Revisionist. Ghost Bath doet geen concessies, een kwaliteit die het album naar mijn mening ver boven bijvoorbeeld de nieuwe Deafheaven plaatst. Met New Bermuda verwordt Deafheaven op enkele momenten min of meer tot een karikatuur van de eigen opzet. Moonlover daarentegen lijkt recht uit het hart. Geen onwijs moeilijk album om te doorgronden, en in dit geval is dat misschien wel een van de kwaliteiten. Emotie en boodschap liggen aan de oppervlakte, wat het eenvoudig maakt om je in te leven in het album.
14. Vril – Portal[industrial techno]
Als je het mij vraagt draait dansvloer-techno allemaal om drive. En drive is wat Vril in overvloed in Portal weet te implementeren. Overvloedig gebruik van side-chain compression maakt dit album, samen met de grillige highs tot een juweeltje binnen de industrial techno. Het ontbreekt het album misschien een beetje aan variatie en experiment, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de opzwepende adrenalinekicks en de constante drive. Voetjes van de vloer en gaan met die banaan!
15. Damien Dubrovnik – Vegas Fountain[harsh noise, spoken word]
Een van de muzikaal grovere albums uit mijn top 20. De overeenkomsten met Niagara Falls zijn overduidelijk. De mix van harsh-noise, death industrial en spoken word is overweldigend en enorm ongemakkelijk op een uiterst interessante manier. Voor mij een teken dat het een album van kwaliteit is. Een track als On It’s Double maakt regelrechte angst los, een soort filmische ervaring zonder bewegende beelden. Dissonantie speelt een enorme rol, wat het album samen met de ongelofelijk duistere lyrics(voor zover te ontrafelen) tot een extreem ongemakkelijk geheel maken. Maar wederom: onbehaaglijkheid is ook een emotie. Een hele interessante zelfs, mits op de juiste manier aangewend.
16. An Autumn For Crippled Children – The Long Goodbeye
17. Hey Colossus – In Black and Gold
18. Matthew Shipp Chamber Ensemble – The Gospel According to Matthew & Michael
19. Kerridge – Always Offended Never Ashamed
20. Auscultation – L’étreinte Imaginaire
21. Ben Zimmerman – The Baltika Years
22. Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly
23. Eternal Tapestry – Wild Strawberries
24. Troyka – Ornithophobia
25. Sannhet – Revisionist
26. Matrixxman – Homesick
27. Dasha Rush – Sleepstep
28. Badbadnotgood & Ghostface Killah – Sour Soul
29. Lotic – Heterocetera EP
30. Kenneth Kirschner – Compressions & Rarefactions
31. Ovod – Between the Days
32. Roman Rauch – Heliocentric
33. Ahnnu – Perception
34. Lakker – Tundra
35. Uniform – Perfect World
36. Inventions – Maze of Woods
37. Fort Romeau – Insides
38. ENA – Divided
39. Floating Points – Elaenia
40. Colleen – Captain Of None
41. Florian Hecker & Mark Leckey – Hecker Leckey Sound Voice Chimera
42. Rafael Anton Irisarri – A Fragile Geography
43. Anna Caragnano & Donato Dozzy – Sintetizzatrice
44. Destruction Unit – Negative Feedback Resistor
45. Jlin Narlei – Dark Energy
46. Holly Herndon – Platform
47. Hunee – Hunch Music
48. Mary Yalex – Beyond Borders
49. Smurphy – A Shapeless Pool of Lovely Pale Colours Suspended In The Darkness
50. Conrad Schnitzler & Pyrolator – Con-struct
En de rest op Rateyourmusic
Favoriete tracks van 2015:
1. Mick Jenkins – P’s & Q’s
2. Floating Points – Peroration Six
3. Worriedaboutsatan – Baychimo
4. Prurient – Greenpoint
5. Roman Rauch – Brickhouse
6. Ben Zimmerman – Life Without Liz
7. Dj Spinn, DJ Rashad & Danny Brown – Dubby
8. Kendrick Lamar – How Much A Dollar Cost
9. Sufjan Stevens – Should Have Known Better
10. Joey Bada$$ - Haezus View
11. Vril – Portal 1
12. Jack J – Thirstin’
13. DJ Koze – XTC
14. Dr. Yen Lo – Day 3
15. Patrick Higgins – 1…………….(I)
16. Auscultation – Promise You’ll Haunt Me
17. Blue Daisy – My Heart
18. Lorenzo Senni – Elegant And Never Tiring
19. Destruction Unit – Salvation
20. Fort Romeau – All I Wanted
21. M.E.S.H. – The Black Pill
22. Boof – Backlash
23. Marching Church – Your Father’s Eyes
24. Inventions – Escapers
25. Quicksails – Greenhouse In Spring