BESTE albums van 2015 !!!

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
18. Turnstile – Nonstop Feeling

Bedankt voor deze Sam! heerlijk plaatje tot nu toe, totaal over het hoofd gezien.

Verder toffe lijstjes, die van mij gaat er wel heel anders uit zien dan die van jullie :D
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Pff ik zie hier allemaal albums voorbij komen die ik helemaal niet ken. Komende week dus maar even een paar van jullie lijstjes aanzetten haha. Ik heb het afgelopen jaar te weinig albums geluisterd om een top 20 samen te kunnen stellen, maar ik zal er deze week eens voor gaan zitten. Eens kijken hoe ver ik kom :)
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Laten we zeggen deadline = 29 december 29:59. Dan heb ik de 30e om er een lijstje van te maken en gooi ik 'm de 31e 's morgens online hier. De openingspost klopt dus niet meer: de top 25 krijgt punten, niet de top 50.
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Mooi dan heb ik nog tijd genoeg.

En lekker bezig Sam! Ik ga helemaal op in de #hype. Zal eens aanzetten wat ik nog niet ken.
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
18. Turnstile – Nonstop Feeling

Bedankt voor deze Sam! heerlijk plaatje tot nu toe, totaal over het hoofd gezien.

Verder toffe lijstjes, die van mij gaat er wel heel anders uit zien dan die van jullie
1f600.png

Nice! Erg benieuwd naar jouw lijstje Jesse, die zal volgens mij vol staan met goeie herrie ;)
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Een lijstje samenstellen als je niet kunt slapen is makkelijker dan ik gedacht had :p
De volgorde was wel lastig.

1. Foo Fighters - Saint Cecilia
Deze mannen kunnen mij gewoon nooit teleurstellen.
2. Papa Roach - F.E.A.R.
3. Atreyu - Long Live
4. Metz - II
Gisteren pas voor het eerst aangehad (mede door de mooie woorden van Sam) en was meteen verkocht. Dijk van een plaat dit.
5. Fidlar - Too
6. Trivium - Silence In The Snow
7. Disturbed - Immortalized
8. Bring Me The Horizon - That's The Spirit
Eerst totaal niet enthousiast over deze maar na een paar keer luisteren begon ik het echt te waarderen. Luistert vooral heel chill weg.
9. Foals - What Went Down
10. Bullet For My Valentine - Venom
11. Of Mice & Men - restoring force: full circle
12. Muse - Drones
Tegenvallertje. Het is allemaal wel leuk. Denk dat ik het zo het beste kan verwoorden.
13. Deafheaven - New Bermuda
Eerste keer dat ik ernaar luisterde heb ik m halverwege afgezet. Tijdje later een tweede kans gegeven en sindsdien ben ik het steeds meer gaan waarderen. Vantevoren nooit verwacht dat deze uberhaupt in mijn lijstje zou eindigen.
14. Deerhunter - Fading Frontier
15. Twenty One Pilots - Blurryface
Gewoon omdat ik er vrolijk van word hihi.
16. Five Finger Death Punch - Got Your Six
17. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
Was geen ontkomen aan op dit forum, en terecht.
18. Three Days Grace - Human
19. Hollywood Undead - Gravity
20. Nothing But Thieves - Nothing But Thieves
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Tof dat je Metz en Deafheaven nog ontdekt hebt Romy, haha. Maar ik zie nu nogmaals Fidlar zo hoog scoren, was ik de enige die die plaat zo vond tegenvallen?
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
Tof dat je Metz en Deafheaven nog ontdekt hebt Romy, haha. Maar ik zie nu nogmaals Fidlar zo hoog scoren, was ik de enige die die plaat zo vond tegenvallen?

Ik vond hem ook een stuk minder dan het debuut. Punks is wel één van de betere nummers die ze gemaakt hebben in mijn ogen.
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Black Lies wrote:
Tof dat je Metz en Deafheaven nog ontdekt hebt Romy, haha. Maar ik zie nu nogmaals Fidlar zo hoog scoren, was ik de enige die die plaat zo vond tegenvallen?


Ik vond hem ook een stuk minder dan het debuut. Punks is wel één van de betere nummers die ze gemaakt hebben in mijn ogen.

In mijn ogen was ie ook een stuk minder dan het eerste album, maar alsnog was ik er dik tevreden over. Punks is ook mijn favoriet. :)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
was ik de enige die die plaat zo vond tegenvallen?
Nee, ik vond er ook helemaal niets aan. Maar ik ben sowieso de laatste tijd een beetje klaar met als die punk/garage bandjes.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Oke, bij deze ook mijn lijstje:

1. Muse - Drones
2. Joe Louis Walker - Everybody Wants a Piece
3. Mumford & Sons - Wilder Mind
4. Florence + The Machine - How Big, How Blue, How Beautiful
5. Circa Waves - Young Chasers
6. Slaves - Are You Satisfied
7. Motor Sister - Ride
8. Buddy Guy - Born to Play Guitar
9. Delta Deep - Delta Deep
10. Meg Myers - Sorry
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.494
747
Oke, bij deze ook mijn lijstje:

1. Muse – Drones
2. Joe Louis Walker – Everybody Wants a Piece
3. Mumford & Sons – Wilder Mind
4. Florence + The Machine – How Big, How Blue, How Beautiful
5. Circa Waves – Young Chasers
6. Slaves – Are You Satisfied
7. Motor Sister – Ride
8. Buddy Guy – Born to Play Guitar
9. Delta Deep – Delta Deep
10. Meg Myers – Sorry

Kijk hier zat ik op te wachten. Wat blues albums :D
ga ik checken, kon weinig leuks vinden in dat genre dit jaar.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
Haha ja ik vind het ook altijd lastig om ze te vinden. Ik denk dat wij zo´n beetje de enige 2 hier zijn die er van houden. Ik zal je nog wel ff helpen, de volgende zijn blues(rock) albums:
Joe Louis Walker - Everybody wants a Piece
Motor Sister - Ride
Buddy Guy - Born to Play Guitar
Delta Deep - Delta Deep
 

Gloeilamp

Sunset slot
24 nov 2013
2.467
3
11. Drug Church – Hit Your Head



Drug Church was tot voor de release van Hit Your Head een onbekend bandje voor mij. Opererend vanuit de Verenigde Staten brachten ze hun tweede album Hit Your Head uit. Drug Church maakt een mix tussen hardcore en punkrock die in de lijn ligt van bands als Modern Life Is War, Turnstile, Single Mothers en Blacklisted. Voor mij dus direct een hele interessante release. Uiteindelijk hebben deze gasten de verwachtingen zelfs overtroffen. Hit Your Head is, zeker voor een punkrock plaat, een zeer veelzijdige trip geworden. De tempowisselingen en lyrics zijn van een hoger niveau dan veel bands die in hetzelfde genre aan de weg timmeren. Een nummer als Drunk Tank is bijvoorbeeld een kneiter van een track, en een absoluut hoogtepunt op dit album. Wanneer je bovenstaande bands kan waarderen is Drug Church dus een dikke aanrader, ik ben heel diep onder de indruk. De explosie die Hit Your Head heet dreunt hier nog even door, en ik heb daar geen problemen mee.


12. The Saddest Landscape – Darkness Forgives



Eén van de meest intense releases van dit jaar komt van The Saddest Landscape. Een mix tussen lompe hardcore en melodieuze punk is wat The Saddest Landscape maakt. Met Darkness Forgives bewijzen de heren het kunstje goed onder de knie te hebben. Waar voorganger After the Light niet bijster origineel was lukt het de band nu wel een hele eigen sound neer te zetten. Souls Worth Saving, Till’ Our Ears Bleed en Once We Were Immortal zijn de prijsnummers van het nieuwe album. De intensiteit spat ervan af op deze tracks, en kunnen mij heel erg raken. Darkness Forgives is een album voor de avonduren, dan komt de sfeer die de band neerzet veruit het beste tot zijn recht. The Saddest Landscape weet de aandacht te bewaren en boeit op Darkness Forgives van begin tot eind. Deze release is hun vijfde sinds de oprichting in 2003 en de beste plaat die ze tot nog toe uitgebracht hebben.

13. Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly



Even mijn street credibility hoog houden. Kendrick Lamar is de koning in hiphopland. Als dat na good kid, m.A.A.d city nog niet duidelijk was is dat het nu wel. To Pimp a Butterfly is een lange zit, 80 minuten hiphop is voor mij moeilijk om vol te houden. Met 16 nummers zou je denken dat er een aantal fillers op staan, dat is niet het geval. Van het maatschappelijk kritische The Blacker the Berry tot funky nummers als These Walls en King Kunta. To Pimp a Butterfly is niet enkel hiphop, de instrumentatie is erg gericht op jazz en funkmuziek. In Institutionalized leunt de muziek zelfs naar de soul toe. Respect naar Kendrick dat hij dit aandurft. Na zijn extreem goed ontvangen debuut had hij voor een makkelijkere weg kunnen kiezen, maar met To Pimp a Butterfly bewijst hij dat hij alleen aan de top staat. Kendrick doet wat ik niet voor mogelijk hield, een plaat uitbrengen die totaal anders is dan good kid, m.A.A.d city, maar zich er moeiteloos mee kan meten. Met Mortal Man bewijst Kendrick Lamar nog maar eens geen tekort aan lef te hebben. Met het afsluitende muziekstuk dat ruim 12 minuten duurt trekt hij ook de laatste critici over de streep.

14. John Coffey – The Great News



John Coffey kan niet ontbreken in mijn jaarlijst. Ik heb de mannen dit jaar zo’n 8 keer live gezien, ze verschillende keren gesproken en samen met de zanger op mijn rug rondjes door de moshpit gerend. Maar er is meer: The Great News is de beste Nederlandse punkrock plaat in jaren. John Coffey slaagt er als geen ander in catchy refreintjes te mengen in nummers die eigenlijk helemaal niet zo catchy zijn. Een nummer als Relief is hier bijvoorbeeld een goed voorbeeld van: de coupletjes zijn snoeihard en het refrein is een feest om mee te bléren. John Coffey heeft de bekendheid dus echt niet alleen aan dat biertje te danken. Met tracks als All Horses, The Sinking Ship, Broke Neck, It’s Beginning to Change en het ijzersterke Heart of a Traitor kan ik heel erg goed uit de voeten. The Great News barst werkelijk van de energie, en het is bijna 40 minuten genieten geblazen. Dit is geen standaard punkrock bandje, er staan zo ongelofelijk veel vette toevoegingen op dit album en in ieder nummer is iets aparts op te merken. De trompet in Heart of a Traitor, het steeds maar opbouwende The Sinking Ship of gewoon het korte maar oh zo vette Echo. Ik gun deze band alles, en ik zie nu al reikhalzend uit naar hun volgende langspeler. Ik ben fan.

15. Superheaven – Ours Is Chrome



Het Amerikaanse Superheaven leerde ik dit jaar kennen doordat de hoes van Ours Is Chrome me direct aansprak. De band heette eerst Daylight en maakt nu onder de naam Superheaven een doorstart. Openingstrack I’ve Been Bored deed me direct denken aan The Smashing Pumpkins die wat verder de grunge kant opgegaan zijn. Een interessant nummer dus, wat jammer genoeg direct het beste nummer is van dit Ours Is Chrome. Superheaven heeft met Ours Is Chrome een zeer sterk album afgeleverd, maar de nummers lijken erg veel op elkaar. Opzich is dat geen probleem, maar Ours Is Chrome lijkt uit één lang stuk muziek te bestaan. Bij mijn eerste luisterbeurt kwamen er direct namen als Nirvana, Jane’s Addiction en Dinosaur Jr. naar boven. De mannen van Superheaven lijken van veel van deze bands een stukje gepakt te hebben en dit uitgewerkt te hebben. Superheaven is dus geen bijster origineel bandje, maar met Ours Is Chrome leveren ze wel een erg fijn plaatje af. Ondanks dat veel nummers erg op elkaar lijken kan ik nog steeds erg goed naar dit album luisteren. Hoogtepunten zijn I’ve Been Bored en het wervelende All the Pain.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Mooi Sam, dan zet ik denk ik Superheaven nog even op. Of in ieder geval die nummers die je noemt.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Na al die leuke stukjes ben ik geïnspireerd om ook mijn keuzes te motiveren. Daarom moeten jullie wat langer wachten op DE LIJST, daarom hier per genre, niet op volgerde mijn top 5 en wat andere dingetjes.

Beste Indierock
Courtney Barnett – Sometimes I Sit And Think, Sometimes I Just Sit
Built To Spill – Untethered Moon
Beach House – Depression Cherry
Lower Dens – Escape From Evil
Balthazar – Thin Walls

Beste HipHop
Joey Bada$$ - B4.DA.$$
Kendrick Lamar – To Pimp A Butterfly
Mick Jenkins – Wave
Fresku – Nooit Meer Terug
Cannibal Ox - The Blade Of Ronin

Beste Vrouwen Met Traditionele Instrumenten
Björk – Vulnicura
Julia Holter – Have You In My Wilderness
Joanna Newsom – Divers
Sarah Neufeld (& Colin Stetson) – Never Were The Way She Was
Madonna – Rebel Heart

Beste Singer-Songwriter
Singer-Songwriters zijn kut
Singer-Songwriters zijn kut
Singer-Songwriters zijn kut
Singer-Songwriters zijn kut
Sufjan Stevens – Carrie & Lowell

Beste Elektronisch
Lakker – Tundra
Holly Herndon – Platform
Blanck Mass – Dumb Flesh
Floating Points – Elaenia
Oneohtrix Point Never – Garden Of Delete

Beste Jazz
Matthijs - Ik Luister Helemaal Geen Jazz
MrMantel – Ik Luister Helemaal Geen Jazz
MrMantel – Matthijs Luistert Helemaal Geen Jazz
Stuff. – Stuff. (dit is eigenlijk helemaal geen Jazz)
Kamasi Washington – The Epic (staat hier wel, maar heb hem nog nooit afgeluisterd)

Beste Pop
Adele – Hello
Drake – If You’re Reading This, It’s Too Late
The Weekend – Beauty Behind The Madness
Coldplay – Parachutes
Mumford & Sons – Wilder Mind

Beste Nederlands
Alamo Race Track – Hawks
Jacco Gardner – Hypnophobia
Ronnie Flex – De Nacht Is Nog Jong, Net Als Wij Voor Altijd
Rats On Rafts - Tape Hiss
Fresku – Nooit Meer Terug

Beste Drone
BBWGGGGGHHHWWWBHGGGGGGGGHWW
DZZZZZZZZBBBBOOOODDDDDDDGGGGGGG
TGGGGGGGGGZZZZZZZAAAAAAAAGGGGGG
Sun O))) – Kannon
Vraag Kos.

Beste Post-Punk
Ought – Sun Coming Down
Protomartyr – The Agent Intellect
Viet Cong – Viet Cong
Rats On Rafts – Tape Hiss
Disappears – Irreal

Top 3 Overrated
Tame Impala - Currents
Courtney Barnett – Sometimes I Sit And Think, Sometimes I Just Sit
Death Cab For Cutie - Kintsugi

Top 3 Underrated
Sufjan Stevens – Carrie & Lowell
Joanna Newsom – Divers
Colin Stetson & Sarah Neufeld – Never Were The Way She Was

Grootste Tegenvallers
Modest Mouse – Strangers To Ourselves
Foals – What Went Down
Will Butler – Policy

Grootste Verrassingen
Julia Holter – Have You In My Wilderness
Protomaryr – The Agent Intellect
Joanna Newsom – Divers

Mooiste Covers




 

mynoseknows

Geliefde act
3 nov 2013
1.470
0
Haha zelden zo hard gelachen op dit forum Matthijs, leuke post. Vooral het album-cover gedeelte is tof, dat ga ik even na-apen binnenkort denk ik. Zelfde geldt voor het singer-songwriter gedeelte.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken