16. METZ – II
Dat METZ in mijn jaarlijstje zou eindigen stond in 2014 al vast.
Acetate is één van de beste nummers van 2015, en dan ben ik nog voorzichtig. METZ doet op
II waar ze goed in zijn en niks meer.
II duurt nog geen halfuur maar boeit vanaf de eerste tot en met de laatste seconde. METZ dendert gewoon door op de weg die ze op hun debuutalbum zijn ingeslagen. De band lijkt op
II de composities nog beter uitgewerkt te hebben en de songs klinken voller dan ooit tevoren. Dat maakt dat
II zich zonder problemen kan meten met hun ook al zo sterke debuutalbum.
II is een adrenalineshot van jewelste, een klap in je gezicht. Fuck het moeilijke-tweede-album syndroom, METZ maakt gewoon een nóg betere plaat. Ik hield het niet voor mogelijk.
17. Great Cynics – I Feel Weird
Great Cynics is ook al geen al te bekend bandje, terwijl het dat gezien de sound makkelijk zou kunnen zijn. Tracks als
North Street en
Want You Around zijn namelijk extreem catchy en tracks waar je mij heel erg blij mee maakt. Great Cynics maakt zomerse punkrock waar je blij van word. Zo stelde een vriend deze band aan mij voor, en die zin klopt precies bij het gevoel dat ik krijg wanneer ik naar
I Feel Weird luister. Sommige nummers zijn enigszins puberaal, maar het is ze vergeven. Doordat de nummers zo makkelijk mee te zingen zijn en de afwisseling tussen de zanger en de zangeres zo goed werkt vergeet je dit kleine puntje al erg snel. Dat jeugdige is misschien juist wel wat
I Feel Weird tot zo’n fijne plaat maakt. Ik hoor een stel jongeren onbevangen muziek maken zonder enige druk of verwachtingen.
I Feel Weird is een heerlijke feelgood plaat die ik ieder moment van de dag zou kunnen beluisteren.
18. Turnstile – Nonstop Feeling
Nonstop Feeling was voor mij het eerste muzikale hoogtepunt van 2015. Singles als
Gravity en
Drop hadden de verwachtingen voor de nieuwe langspeler al erg hoog gelegd, maar Turnstile lost de verwachtingen moeiteloos in. Turnstile maakt geweldige springhardcore die ergens tussen
Refused en
Rage Against the Machine in ligt. Tijdens het beluisteren van
Nonstop Feeling word ik nog altijd regelmatig op het verkeerde been gezet door ontzettend gave tempowisselingen of onverwachte wendingen in de muziek. Neem een track als
Blue By You. In dit nummer lijkt zanger Brendan ineens op
Liam Gallagher, terwijl hij op Gravity weer op
Zack de La Rocha van Rage Against the Machine lijkt.
Nonstop Feeling springt van het ene naar het andere uiterste, en dat is misschien wel de reden waarom ik nog steeds zo graag naar deze plaat luister.
19. Blackbird Raum – Destroying
Blackbird Raum heeft één van de meest interessante en originele platen van dit jaar uitgebracht. Dat zijn grote woorden, maar ze doen
Destroying wel recht aan. Blackbird Raum is een anarchistisch ingesteld folk/punkbandje uit Santa Cruz, Amerika met een hele bijzondere sound. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van banjo’s, accordeons en nog twee zelfgemaakte instrumenten waarvan ik de sound niet precies kan beschrijven. Wat duidelijk mag zijn is dat Blackbird Raum een bijzonder groepje is. Met hun aanstekelijke folkpunk hebben ze me op
Destroying definitief overtuigd, ik heb deze plaat in de zomer extreem vaak gedraaid en
Destroying is nooit gaan vervelen.
Grist Mill is in mijn ogen het absolute prijsnummer, hierin komen alle sterke punten van Blackbird Raum naar boven. Ik vind het moeilijk om het geluid van deze groep te beschrijven, omdat ik het nergens mee kan vergelijken. Wat ik wel weet is dat Blackbird Raum veel meer aandacht verdiend,
Destroying is namelijk een zeer bijzondere plaat waar iedereen eigenlijk eens naar zou moeten luisteren.
20. Napalm Death – Apex Predator – Easy Meat
Voor gezellige muziek moet je niet bij Napalm Death zijn, dat is al te zien aan de hoes van hun laatste langspeler
Apex Predator/Easy Meat. Een stukje achtergrondinformatie over deze albumtitel is wel op zijn plaats. De albumtitel is gekozen naar aanleiding van het instorten van de textielfabriek
Rana Plaza in Bangladesh. Bij deze ramp lieten meer dan duizend mensen het leven.
Apex Predator is een verwijzing naar het bedrijf, en met
Easy Meat doelt Napalm Death op de werknemers die van alle kanten genaaid werden door de organisatie van Rana Plaza. Dit is dus een plaat met een diepere betekenis, die bij mij een tijdje nodig had om te landen. Ik vond
Apex Predator/Easy Meat op het eerste gehoor een erg vette grindcore plaat, maar Napalm Death kon me niet de volledige speelduur boeien. Na verschillende luisterbeurten raakte ik toch behoorlijk verslaafd aan deze plaat, puur omdat ik steeds weer nieuwe elementen ontdekte in de nummers. Nummers als
How the Years Condemn en
Smash a Single Digit zijn absolute knallers waar ik echt helemaal in op kan gaan.
Apex Predator/Easy Meat is een geweldige brok adrenaline, maar wel eentje met een diepere lading en één waar je even goed voor moet gaan zitten.