Festileaks Tijdloze Top 100 (Editie 2024!)

Ik heb niks speciaals met Swift, maar voor mij springt deze net eruit qua kwaliteit. Waar de absolute hits wel leuke meezingers en part anthems zijn, kan ik ondertussen ook al de lyrics van deze en - op een paar belachelijke passages na - vind ik deze terecht in de lijst staan. 36 is wel heel hoog, doe maar rond de 80 zoals bij de Tijdloze 😉

Ik heb niks speciaals met Swift, maar voor mij springt deze net eruit qua kwaliteit. Waar de absolute hits wel leuke meezingers en part anthems zijn, kan ik ondertussen ook al de lyrics van deze en - op een paar belachelijke passages na - vind ik deze terecht in de lijst staan. 36 is wel heel hoog, doe maar rond de 80 zoals bij de Tijdloze 😉

Of gewoon zoals de top 2000 buiten de bovenste 100 nummers!

• Leuk
Waarderingen: theblackmadness
En plots zitten we al aan nummer 36...niets tegen Taylor Swift maar dit nummer doet me niet veel. Is er een bepaalde reden dat dit er bovenuit steekt bij de Swifties?
Intussen is mijn spotify lijst al meer dan 6 uur lang, voor 65 nummers...maakt bijna 6 minuten gemiddeld per nummer, haha.
Is het dat nummer dat ook in de Tijdloze binnenkwam?
Vond dat op zich geen slecht nummer maar het bleef maar duren.

Het heeft me evenwel niet kunnen overtuigen om me te verdiepen in de rest van haar œuvre.

Is het dat nummer dat ook in de Tijdloze binnenkwam?
Vond dat op zich geen slecht nummer maar het bleef maar duren.

Het heeft me evenwel niet kunnen overtuigen om me te verdiepen in de rest van haar œuvre.
Ik ben ook niet de grote kenner, heb Swift enkel leren kennen via Ryan Adams die haar "1989" volledig coverde en dat vond ik toen heel goed (zelfs de originele nummers). En dan het tweeluik "Folklore" en "Evermore" en haar samenwerkingen met Bon Iver, dat vond ik ook prima. "All too well" kende ik niet.

1737446463319.png

35 (-24). Arctic Monkeys - 505 (372ptn - 6nom)

In onze eerste editie stond '505' van Arctic Monkeys op een zevende plaats. Na twee negatieve jaren stond het daarna op plaats 51. Na een klein eerherstel vloog het vorig jaar zelfs uit de top 100 (120e). Het nummer swingde dan één jaar geleden terug naar een elfde plek en zakt opnieuw behoorlijk. Ook twee andere top 100 nummers van de band gingen er al stevig op achteruit. De closing track van het tweede album, Favourite Worst Nightmare, was een sleeper hit maar in onze lijst is het vooral een swingy hit. Op 19 november 2020 bracht de band een live versie van '505' uit in de aanloop naar hun tweede live album Live at the Royal Albert Hall. Alle opbrengsten van dat project werden gedoneerd aan War Child.

34 (+301). The Beatles - A Day in the Life (375 - 5nom)

'A Day in the Life' van The Beatles, uitgebracht op hun album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band in 1967, wordt gezien als een van de invloedrijkste en meest geprezen nummers in de popmuziek. Het lied, grotendeels geschreven door John Lennon en Paul McCartney, combineert Lennons inspiratie uit krantenartikelen en McCartneys jeugdherinneringen, met een iconisch slotakkoord dat meer dan veertig seconden aanhoudt. Twee orkestrale glissando's en avant-garde elementen geven het nummer een unieke sfeer. Hoewel het nummer door de BBC werd verboden vanwege vermeende drugverwijzingen, heeft het vele artiesten geïnspireerd. Na vier jaren in de top 100 stond het de voorbije twee jaar er buiten met de 335ste plaats vorig jaar als dieptepunt.

33 (+18). Radiohead - Exit Music (for a Film) (379ptn - 6nom)

Buiten een achtste plaats in editie 1 en een 51ste plek vorig jaar is dit één van de meest stabiele nummers in de lijst. Alle andere plaatsen waren steeds tussen 24 en 34. Tijdens een tournee vroeg Baz Luhrmann aan Radiohead om een lied te schrijven voor zijn film Romeo + Juliet, waarop zij 'Exit Music (For a Film)' maakten, geïnspireerd door een intense scène met Claire Danes. Het nummer, dat tijdens de eindcredits wordt gespeeld, werd een keerpunt in de creatieve richting van hun album en maakte diepe indruk op zanger Thom Yorke. Zo werd het een belangrijk onderdeel van het album OK Computer dat uitkwam in 1997.

32 (-20). Depeche Mode - Enjoy the Silence (389ptn - 7nom)

'Enjoy the Silence' van Depeche Mode werd in 1990 uitgebracht als tweede single van het album Violator. Het nummer, oorspronkelijk een ballad, werd op aandringen van Alan Wilder omgezet naar een up-tempo versie en groeide uit tot hun grootste hit in de VS. De bijbehorende videoclip toont Dave Gahan als koning met een strandstoel en verwijst naar The Little Prince. Het nummer werd in 2004 opnieuw uitgebracht als 'Enjoy the Silence 04' voor een remixproject en blijft een van de meest iconische songs van de band. Vorig jaar steeg het nog van plaats 200 naar twaalf. Zo zagen we in de laatste drie updates de nummers acht, tien, elf en twaalf er serieus op achteruit gaan.

31 (+121). Spinvis - Kom Terug (394ptn - 7nom)

Hier is hij dan... de hoogste nieuwe in de top 100 ten opzichte van vorig jaar. Deze 'Kom Terug' stond al eens één keer eerder bij de beste honderd platen. Twee jaar geleden kwam het namelijk terecht op plaats 36. De andere edities was het altijd ergens tussen plaats honderd en tweehonderd. Het nummer kwam uit in 2011 en stond op het album Tot ziens, Justine Keller. Justine is geen echt persoon maar een geest, het is geen vrouw maar de liefde zelf. Zo zei Spinvs het ooit zelf. Dit nummer kwam in de jaren '90 ook al eens uit in het Engels en draagde toen de naam 'Beautiful to Me'. De tekst gaat over vakantie, en het terugkomen met een voldaan gevoel.

@Chimme @Black Lies @Pommer @rocktailerr @MadMandra27 @Joslittel @johanra @InsaniTiny @Brian @Joss @Rellie80 @Igo. @RubenFrusciante @reaper @Rik Tammenaars @Sdg @JK79 @Oasiss @Koekdoos @PJ @Joe @Lawaaipapegaai @Steve @Novis95 @wenteldave @Everyknight @EAZy @lieven @Arnaud de Luikenaar @No Code @Yannick @vdb44 @warriorandweirdo @Berninger220 @mattman @Royke @Martijn @gretz @Paddy

Bekijk bijlage 12449

40 (+63). Sigur Rós - Svefn-g-englar (361ptn - 5npom)

Als we de tel niet ergens zijn verloren moesten we nog vier nieuwkomers (of re-entries) tegenkomen in onze top 100 en daarvan is dit er één van. Eén jaar geleden verloor 'Svefn-g-englar' nog 66 plaatsen en nu doen ze er netjes 63 opnieuw bij. Op onze eerste editie na was vorig jaar de enige keer dat het nummer niet bij de beste honderd volgens het forum hoorde. Die titel wat wil dat nu juist zeggen? Blijkbaar is het een Ijslandse woordspeling die slaapwandelaars en slaapengelen mengt. In de videoclip van dit nummer is de Perlan theatergroep te zien, een IJslandse acteergroep van mannen en vrouwen met het syndroom van Down.

39 (+3) Radiohead - Paranoid Android (362ptn - 7nom)

In een vorige update hadden we het al eens over een album dat erg populair is wereldwijd, dat was toen één van Pearl Jam. We kunnen hetzelfde stellen over OK Computer uit 1997 van Radiohead. Op dat album stonden nummers als 'Lucky', 'No Surprises', 'Let it Down', 'Karma Police' en deze 'Paranoid Android'. Deze was de leadsingle van dat album. De tekst werd geschreven door zanger Thom Yorke na een onplezierige ervaring in een bar in Los Angeles. In onze eerste twee edities mocht dit nummer zich nog in de top tien nestelen. Daarna ging het gestaag achteruit tot de 42ste plaats vorig jaar als dieptepunt.

38 (+9). Kate Bush - Running Up That Hill (363ptn - 5nom)

Editie 1 & 2 waren er geen punten voor 'Running Up That Hill'. Daarna kwam het plots binnen op 151 en één jaar later moest het nog even in de coulissen blijven met een 103de stek. Daarna volgden plaatsen 64 en 47, vorig jaar. Heel veel forumleden zijn elk jaar enthousiast om dit nummer in de lijst te krijgen en dat lukte dus opnieuw. Kate Bush bracht het nummer uit in 1985 als leadsingle van het vijfde album Hounds of Love. Dat het nummer sinds 2022 beduidend beter scoort in onze lijst is ook niet gek want wereldwijd won het nummer toen aan populariteit. Dat had het te danken aan het feit dat het nummer te horen was in het vierde seizoen van Stranger Things op Netflix in een vrij belangrijke scene.

37 (-14). Paolo Nutini - Iron Sky (369ptn - 7nom)

Caustic Love was in 2014 het derde album van de Schotse singer-songwriter Paolo Nutini. Als single van dat album kwam deze 'Iron Sky' uit. Als we The Idependent moeten geloven is het nummer te vergelijken met, "zoals Percy Sledge die Curtis Mayfield zingt". Percy was een Amerikaanse soulzanger bekend van 'When a Man Loves a Woman'. Mogelijks herkennen mensen het nummer ook van '33 GOD' van Bon Iver waar die nummer voor gesampled werd. In onze lijst zou je dit nog kunnen bestempelen als een redelijk stabiel nummer de laatste jaren. Zo staat het al vier jaar lang tussen plaatsen 27 en 38. Het nummer heeft ook een korte film en we laten jullie daar maar al te graag van genieten.

36 (+580). Taylor Swift - All Too Well (10min. version) (371ptn - 6nom)

Niet alleen een re-entry in de top 100 maar ook een absolute nieuwkomer in deze update. Twee jaar geleden kwam dit nummer nog nieuw binnen op plaats 284. Vorig jaar zakte het weg naar plaats 616 maar dit jaar bleef het maar punten krijgen van verschilende forumleden. Origineel werd dit nummer doot Taylor Swift geschreven samen met Liz Rose. Op haar vierde album, Red (2012), stond een versie samen met Nathan Chapman. In 2019 kwam er dan een geschil over de eigendom van dt nummer. Daarop besloot Swift om een nieuwe onverkorte versie op te niuwe voor de vernieuwing van het album Red. Tijd voor nog een kortfilm?

@Chimme @Black Lies @Pommer @rocktailerr @MadMandra27 @Joslittel @johanra @InsaniTiny @Brian @Joss @Rellie80 @Igo. @RubenFrusciante @reaper @Rik Tammenaars @Sdg @JK79 @Oasiss @Koekdoos @PJ @Joe @Lawaaipapegaai @Steve @Novis95 @wenteldave @Everyknight @EAZy @lieven @Arnaud de Luikenaar @No Code @Yannick @vdb44 @warriorandweirdo @Berninger220 @mattman @Royke @Martijn @gretz @Paddy
Prachtige reeks toevoegingen!

Bekijk bijlage 12459

35 (-24). Arctic Monkeys - 505 (372ptn - 6nom)

In onze eerste editie stond '505' van Arctic Monkeys op een zevende plaats. Na twee negatieve jaren stond het daarna op plaats 51. Na een klein eerherstel vloog het vorig jaar zelfs uit de top 100 (120e). Het nummer swingde dan één jaar geleden terug naar een elfde plek en zakt opnieuw behoorlijk. Ook twee andere top 100 nummers van de band gingen er al stevig op achteruit. De closing track van het tweede album, Favourite Worst Nightmare, was een sleeper hit maar in onze lijst is het vooral een swingy hit. Op 19 november 2020 bracht de band een live versie van '505' uit in de aanloop naar hun tweede live album Live at the Royal Albert Hall. Alle opbrengsten van dat project werden gedoneerd aan War Child.

34 (+301). The Beatles - A Day in the Life (375 - 5nom)

'A Day in the Life' van The Beatles, uitgebracht op hun album Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band in 1967, wordt gezien als een van de invloedrijkste en meest geprezen nummers in de popmuziek. Het lied, grotendeels geschreven door John Lennon en Paul McCartney, combineert Lennons inspiratie uit krantenartikelen en McCartneys jeugdherinneringen, met een iconisch slotakkoord dat meer dan veertig seconden aanhoudt. Twee orkestrale glissando's en avant-garde elementen geven het nummer een unieke sfeer. Hoewel het nummer door de BBC werd verboden vanwege vermeende drugverwijzingen, heeft het vele artiesten geïnspireerd. Na vier jaren in de top 100 stond het de voorbije twee jaar er buiten met de 335ste plaats vorig jaar als dieptepunt.

33 (+18). Radiohead - Exit Music (for a Film) (379ptn - 6nom)

Buiten een achtste plaats in editie 1 en een 51ste plek vorig jaar is dit één van de meest stabiele nummers in de lijst. Alle andere plaatsen waren steeds tussen 24 en 34. Tijdens een tournee vroeg Baz Luhrmann aan Radiohead om een lied te schrijven voor zijn film Romeo + Juliet, waarop zij 'Exit Music (For a Film)' maakten, geïnspireerd door een intense scène met Claire Danes. Het nummer, dat tijdens de eindcredits wordt gespeeld, werd een keerpunt in de creatieve richting van hun album en maakte diepe indruk op zanger Thom Yorke. Zo werd het een belangrijk onderdeel van het album OK Computer dat uitkwam in 1997.

32 (-20). Depeche Mode - Enjoy the Silence (389ptn - 7nom)

'Enjoy the Silence' van Depeche Mode werd in 1990 uitgebracht als tweede single van het album Violator. Het nummer, oorspronkelijk een ballad, werd op aandringen van Alan Wilder omgezet naar een up-tempo versie en groeide uit tot hun grootste hit in de VS. De bijbehorende videoclip toont Dave Gahan als koning met een strandstoel en verwijst naar The Little Prince. Het nummer werd in 2004 opnieuw uitgebracht als 'Enjoy the Silence 04' voor een remixproject en blijft een van de meest iconische songs van de band. Vorig jaar steeg het nog van plaats 200 naar twaalf. Zo zagen we in de laatste drie updates de nummers acht, tien, elf en twaalf er serieus op achteruit gaan.

31 (+121). Spinvis - Kom Terug (394ptn - 7nom)

Hier is hij dan... de hoogste nieuwe in de top 100 ten opzichte van vorig jaar. Deze 'Kom Terug' stond al eens één keer eerder bij de beste honderd platen. Twee jaar geleden kwam het namelijk terecht op plaats 36. De andere edities was het altijd ergens tussen plaats honderd en tweehonderd. Het nummer kwam uit in 2011 en stond op het album Tot ziens, Justine Keller. Justine is geen echt persoon maar een geest, het is geen vrouw maar de liefde zelf. Zo zei Spinvs het ooit zelf. Dit nummer kwam in de jaren '90 ook al eens uit in het Engels en draagde toen de naam 'Beautiful to Me'. De tekst gaat over vakantie, en het terugkomen met een voldaan gevoel.

Nu al 4 nummers weg uit de top 12, als ik het goed bij hou. Straf.

Dat nummer van Depeche Mode vind ik wel oké, maar blij met de daling. En Spinvis zo hoog is als Belg heel apart om te zien. Moeten we hem zowat inschatten als de Gorky bij ons, of?

Dat nummer van Depeche Mode vind ik wel oké, maar blij met de daling. En Spinvis zo hoog is als Belg heel apart om te zien. Moeten we hem zowat inschatten als de Gorky bij ons, of?
Ik als Nederlander heb dan weer compleet geen zicht op hoe ik Gorky kan inschatten.

spinvis verdient dit wel (komende van een belg, vorig jaar gezien en de man is een poëet)

1737543436355.png

30 (+26). The National - Fake Empire (396ptn - 6nom)

Heb het gevoel dat The National het heel erg goed doet in deze jaargang.

Ik kon deze natuurlijk niet laten liggen als forumleden met zulke oneliners afkomen. In dit geval moeten we Yannick credits geven voor zijn uitspraak. Deze 'Fake Empire' wint namelijk 26 plaatsen tegenover vorig jaar, al stond het twee jaar geleden ook nog gewoon elfde in de lijst. Deze plek is wel hun op één na beste prestatie ooit bij ons. Er waren al +105 plaatsen voor 'About Today' en +53 plaatsen voor 'Bloodbuzz Ohio'. Deze song is voor onze lijst jonger dan het gemiddelde en kwam uit in 2008 als derde en laatste single van het album Boxer. Het nummer is gebaseerd op een uniek vier-over-drie polyritme, wat ongebruikelijk is in rockmuziek. Daarnaast worden eenvoudige pianoharmonieën gecombineert met een minimalistische hoornfanfare.

29 (-4). Nirvana - Smells Like Teen Spirit (399pn - 7nom)

'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana, uitgebracht in 1991, werd een onverwachte hit die het album Nevermind naar de top van de hitlijsten bracht en grunge mainstream maakte. Het nummer, gezien als een "anthem voor apathische jongeren" van Generation X, wordt wereldwijd geprezen en behoort met meer dan 13 miljoen verkochte exemplaren tot de best verkochte nummers aller tijden. De iconische videoclip, geïnspireerd door films zoals Over the Edge, eindigt in chaos en veranderde het imago van MTV, waar het intensief werd gedraaid. Na drie jaar in de top tien ging dit nummer best hard achteruit, vorig jaar kwam er een klein eerherstel en dit jaar is er stabilisatie.

28 (-1). Radiohead - Karma Police (400ptn - 7nom)

Net als het vorige nummer stond ook deze 'Karma Police' al drie keer in de top tien. Twee jaar geleden zakte het dan van plaats zes naar de 47ste plek. Opnieuw gelijkend met het vorige nummer dat ook toen 47 plekken verloor. Vorig jaar? Stond deze 'Karma Police' op plaats 27 en 'Smell Like Teen Spirit' op plaats 25. De tekst van dit nummer gaat onder meer over stress met onder andere de ironische afsluiter "Phew, for a minute there I lost myself". De tekst kwam er notabene na een grap van de band: De leden van Radiohead zouden dreigen om de “karma politie” te bellen als iemand iets slechts deed.

27 (+3). The Verve - Bitter Sweet Symphony (402ptn - 5nom)

Deze 'Bitter Sweet Symphony' is een iconisch nummer uit het Britpop-tijdperk en het meest bekend van het album uit 1997, Urban Hymns. Het lied is gebaseerd op een sample van de Andrew Oldham Orchestra's versie van 'The Last Time' van de Rolling Stones, wat leidde tot een rechtszaak waarbij de royalties aan Mick Jagger en Keith Richards werden toegewezen. In 2019 werden deze rechten teruggegeven aan Richard Ashcroft. De videoclip, waarin Ashcroft door een drukke straat in Londen loopt en mensen aanstoot, kreeg veel aandacht en meerdere MTV-nominaties. In onze lijst was het hoogtepunt plaats 13 en het laagtepunt plaats 71. De positie van dit jaar is te vergelijken met vele andere jaren in de lijst.

26 (+18). Iron Maiden - Fear of the Dark (404ptn - 7nom)

Voor 'Fear of the Dark' is het terugkomen uit een dal al was de 44ste plaats vorig jaar niet het laagste ooit. In onze eerste editie bleef het nog steken op de 63ste plek. Maar na jaren met plaatsen zeventien, tien en acht was vorig jaar wel een echte teleurstelling. De tekst van het nummer vertelt het verhaal van een man die altijd intens bang is geweest in het donker. Hij herinnert zich de vele keren dat hij alleen liep en het gevoel gevolgd te worden tijdens nachtelijke wandelingen. Strikt genomen gaat het nummer over paranoïde ideeën in plaats van fobie, ook al wordt er in de tekst naar het laatste verwezen (“Have a phobia that someone's always there”), duisternis lijkt eerder de context te zijn dan de reden voor de angst.

Kaap van de 400 punten is gerond, dus vanaf nu enkel nog nummers die minstens 5x genomineerd zijn. Correct? Spannend hoor!

Ik ben ook niet de grote kenner, heb Swift enkel leren kennen via Ryan Adams die haar "1989" volledig coverde en dat vond ik toen heel goed (zelfs de originele nummers). En dan het tweeluik "Folklore" en "Evermore" en haar samenwerkingen met Bon Iver, dat vond ik ook prima. "All too well" kende ik niet.
Wat ik zelf het ooie vind aan 'All Too Well 10min version' is de tekst. Ze pakt een gebeurtenis en weet je mbv de tekst hier echt in te trekken. Heel vet geschreven. de oude all Too Well heeft dat al een beetje, de toevoegingen hieraan maken het nummer echt af.

1737619136627.png

25 (+48). David Bowie - Space Oddity (419ptn - 7nom)

Daar is 'Space Oddity' zo goed als helemaal terug. Dit nummer stond in onze eerste editie op plaats 107 maar verscheen daarna altijd net buiten de top 10 met plaatsen 15 - 15 - 13 en 12. Vorig jaar zakte het dan opeens weg naar plaats 73 maar dit jaar zo goed als helemaal terug. Het nummer zelf kwam eerst uit als single en later als het openingsnummer van het tweede album van David Bowie, die de naam had van zichzelf. Het werd met spoed uitgebracht als single om in te spelen op de maanlanding van de Apollo 11. Het kreeg lovende kritieken en werd door de BBC gebruikt als achtergrondmuziek tijdens de verslaggeving van het evenement.

24 (+2). Metallica - Master of Puppets (430ptn - 5nom)

Als 'Master of Puppets' een stem krijgt dan is dat gemiddeld voor 86 punten dat wil zeggen dat forumleden het steevast hoog in de lijst zetten. Na drie jaar in de top 100 te staan viel dit nummer van Metallica er ook al eens even uit. Twee jaar geleden stond het dan opeens terug in bovenaan met zelfs een negende plek. Nu varen ze een eerder stabiele koers. Leadzanger James Hetfield legt uit: “Het nummer gaat over drugs. Hoe de dingen omgedraaid worden, in plaats van dat jij controle hebt over wat je neemt en doet, is het de drugs die jou controleren.” Het nummer zag zijn levenslicht in 1986 als single van het album met dezelfde naam.

22 (+12). Bon Iver - Re:Stacks (434ptn - 6nom)

In 2007 kwam Bon Iver met het debuutalbum For Emma, Forever Ago. In eerste instantie in eigen beheer en pas later via een label. In principe was het album vooral het werk van singer-songwriter Justin Vernon. De beste man had een hele periode gokproblemen en daar kwam dit nummer uit. Het was op het album het laatste nummer en ook het langste van de hele lijst. In onze eerste editie kreeg het nummer nog geen punten om daarna binnen te komen op plaats 215. Stelselmatig bleef het stijgen en twee jaar later was er dan de eerste top 100 notering, toen 67ste. Vorig jaar zakte het dan van plaats 23 naar 34 waardoor de notering van dit jaar het beste ooit is.

22 (+38). The War on Drugs - Red Eyes (434ptn - 6nom)

De goede lezer zag dat we opnieuw een nummer waren overgeslagen en dat doordat deze 'Red Eyes' exact evenveel punten kreeg als 'Re:Stacks' van evenveel forumleden. Voor het nummer van The War on Drugs is dat een stevige stijging tegenover vorig jaar. Deze positie is het beste ooit voor 'Red Eyes'. De eerste twee jaar stond het nummer steevast in de top 100 waarna het drie jaar lang niet bij de beste honderd platen stond. Het nummer kwam uit in 2013 als tweede single van het album Lost in the Dream. Dat was al het derde album van de band. Ondanks de vijf minuten is het één van de kortere nummers op het album. Het lied gaat over proberen te communiceren in een romantische relatie of vriendschap.

21 (+30). Band of Horses - The Funeral (438ptn - 8nom)

Deze 'The Funeral' is afkomstig van hun debuutalbum Everything All the Time (2006) van Band of Horses. Het was ook hun eerste single en werd later door Pitchfork Media uitgeroepen tot de 67e beste song van de jaren 2000. Het nummer reflecteert zanger Ben Bridwells pessimisme over sociale verplichtingen en feestdagen, vergelijkbaar met het ongemak rond een begrafenis. De videoclip toont een man die het verlies van zijn hond verwerkt, waarna hij onder invloed rijdt. Soms heeft de organisator persoonlijke favorieten en de opmars in de lijst dit jaar voor dit nummer doet deugd. Het is de hoogste positie ooit voor een nummer dat al elk jaar in onze top 100 te vinden was.

Users who are viewing this thread