Festileaks Tijdloze Top 100 (Editie 2024!)

Denk dat er tout court wel nog plaats is voor minstens één The Cure-nummer in de lijst. Vraag is, wélk. Lovesong en Disintegration vind ik bv ook zo mooi.
Just like heaven, Lovesong, In between days, Close to me, Boys don't cry, One hundred years, noem maar op.

Black
Let It Happen
Instant Street

Geen flauw idee wie de vierde hond is, maar zonder meer een mooi trio nog te gaan!!
Paranoid Android al geweest?

Of misschien nog eentje van Tool?

Edit: ja al geweest, toch handig die spotify link🤓

1737965377094.png

4 (-1). Tame Impala - Let it Happen (703ptn - 8nom)

Nog één nummer moesten we te weten komen die niet in de top drie is terecht gekomen. Deze 'Let it Happen' stond vorig jaar nog op de derde plaats na een opmars van vier plaatsen. Enkel in onze eerste editie stond het niet in de top tien, want toen stond het nog op plaats twintig. Concreet zien we dat we de nummer twee en drie van vorig jaar nu al gehad hebben. Amper acht nominaties voor deze positie is tevens indrukwekkend met een gemiddelde twaalfde plaats op deze lijsten. Deze 'Let it Happen' gaat over jezelf altijd terugvinden in deze wereld van chaos en al die dingen die om je heen gebeuren en het altijd buiten sluiten omdat je er geen deel van wilt uitmaken. Maar op een gegeven moment realiseer je je dat het meer energie kost om het buiten te sluiten dan om het te laten gebeuren en er deel van uit te maken.

@Chimme @Black Lies @Pommer @rocktailerr @MadMandra27 @Joslittel @johanra @InsaniTiny @Brian @Joss @Rellie80 @Igo. @RubenFrusciante @reaper @Rik Tammenaars @Sdg @JK79 @Oasiss @Koekdoos @PJ @Joe @Lawaaipapegaai @Steve @Novis95 @wenteldave @Everyknight @EAZy @lieven @Arnaud de Luikenaar @No Code @Yannick @vdb44 @warriorandweirdo @Berninger220 @mattman @Royke @Martijn @gretz @Paddy

1737974039132.png

3 (+18). The Smiths - There is a Light That Never Goes Out (737ptn - 9nom)

Wat was nu dat verdomde nummer dat nog moest komen waar niemand weet van leek te hebben, al noemde @Chimme de band al wel even. We zijn begonnen aan onze top drie met deze 'There is a Light That Never Goes Out'. In onze eerste drie edities stond het maar één keer in de top 100 en dat was nog op plaats 62. Drie jaar geleden kwam het dan terug bij de beste honderd platen op plaats 78. Na een tussenstop op 87 werd het dan vorig jaar plaats 21. De doorbraak in de lijst is nu helemaal compleet. Het nummer kwam in 1986 uit op het derde album van The Smiths, The Queen is Dead. Het kwam niet uit als single tot in 1992, vijf jaar na de split van de band. Dit was ter promotie van het compilatiealbum, ...Best II. Hoewel leadzanger Morrissey sceptisch was over het gebruik van gesynthetiseerde strijkers, bracht het gebrek aan een budget om een echt strijkersensemble in te huren en de tegenzin van de band om buitenstaanders toe te laten in het opnameproces hem op andere gedachten voor onder andere dit nummer.

@Chimme @Black Lies @Pommer @rocktailerr @MadMandra27 @Joslittel @johanra @InsaniTiny @Brian @Joss @Rellie80 @Igo. @RubenFrusciante @reaper @Rik Tammenaars @Sdg @JK79 @Oasiss @Koekdoos @PJ @Joe @Lawaaipapegaai @Steve @Novis95 @wenteldave @Everyknight @EAZy @lieven @Arnaud de Luikenaar @No Code @Yannick @vdb44 @warriorandweirdo @Berninger220 @mattman @Royke @Martijn @gretz @Paddy

1737991663587.png

2 (+7). dEUS - Instant Street (750ptn - 11nom)

We hebben een Belgisch nummer op de tweede positie, wie had dat zien aankomen. In onze tweede en derde editie stond dit nummer al eens op nummer vijf en nummer zes. Daarna ging het even minder om vorig jaar terug te keren in de top tien op plaats negen en dan nu dit! Deze 'Instant Street' kwam uit op het derde album van dEUS uit 1999, The Ideal Crash. Enkele singles kwamen uit zoals deze en dat was deze die daarna een echte underground hit werd in Europa. Het was tevens het eerste album nadat enkele leden uit de band waren opgestapt. Zo ging Stef Kamil Carlens zich meer toeleggen op de eigen band, Zita Swoon.

1 (-). Pearl Jam - Black (995ptn - 12nom)

Ondanks dat Pearl Jam er af en toe op achteruit ging telde dat niet voor deze 'Black' en zo zitten we voor het zevende jaar op rij met dezelfde nummer één. Veel meer geschiedenis kunnen we daar dus niet over meegeven. Het wordt dankzij de tekst van Eddie Vedder een heel gevoelig nummer. 'Black' gaat over het einde van een eerste relatie. Over de pijn van het afscheid. En het besef dat de voormalige geliefde ooit gelukkig zal zijn met iemand anders. Een lading die nog eens versterkt wordt door de Stevie Ray Vaughan-achtige gitaarlicks die Mike McCready er aan toevoegt. 'Black' raakt heel wat fans van de band recht in het hart, zo blijkt wanneer de band het live speelt.

Ondanks dat het natuurlijk een fantastisch en legendarisch nummer is, wordt het wel een beetje eentonig om steeds Black op 1 te hebben in al die alternatieve lijsten, als je het mij vraagt :)

Maar al met al een hele mooie lijst, met de smaak op Festileaks zit het wel goed. Zo op het eerste oog hebben 30 van mijn keuzes het gehaald tot de top 100.

Top georganiseerd weer @WesleyNoH !

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: WesleyNoH en MadMandra27
Instant Street op 2, mooi. Dit nummer was voor mij op Werchter een soort ontdekking. Wat een opbouw en fantastisch vlammende solo. Magistraal. Helaas raakt de versie op plaat deze magie niet aan, ik koester vooral de live herinnering.

Ik begrijp de aantrekkingskracht van Black persoonlijk niet zo goed, maar dat het op nummer één zou staan, was wel al even duidelijk :)
Heel leuk om de afgelopen dagen de ontknoping te volgen, bedankt @WesleyNoH voor alle inspanningen!

• Geweldig
Waarderingen: WesleyNoH
dEUS...? Allé zeg. Waarom blijft dat telkens zo hoog staan? Was in ieder geval weer top Wesley (ook al zijn we natuurlijk nog niet klaar)!
Vorig jaar blijkbaar 12 nominaties en 641 punten, nu 1 nominatie minder maar wel 750 punten, dus 109 punten méér. Dat wil zeggen dat de stemmers het nummer gemiddeld duidelijk hoger in hun lijstjes gezet hebben dan vorig jaar.
Wat mij als "nieuwe stemmer" wel opvalt, is dat enkele traditionele klassiekers in deze lijst ontbreken. "Mia" van Gorky, of "Bohemian rhapsody" van Queen. Prima voor mij hoor, maar toch verrassend. Misschien ook wel verfrissend.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: WesleyNoH en Joslittel
There is a Light that never goes out eerste keer in mijn top-100 geplaatst, en eerlijk, dit komt grotendeels door het optreden van Johnny Marr op Rock Werchter 2024. Vond het altijd wel een goed lied, maar live op Werchter drong het pas echt tot mij door hoe mooi dit nummer wel is.

Instant Street heeft bij mij niets met het - overigens uitstekende - dEUS-optreden in The Barn te maken, dat nummer staat sowieso steeds in mijn top 3 :)

Bedankt, @WesleyNoH het was weer uiterst aangenaam om volgen!

Ho ho, verrassende nummers in de top10 die ik wel kan smaken! En ook alvast van mij een dikke dankjewel Wesley om dit weer allemaal zo schitterend te doen 🤩

• Geweldig
Waarderingen: WesleyNoH
Ligt het aan mij, of is het aantal punten / stemmers veel lager dan andere jaren? Kan me herinneren dat er bijna 20 mensen vorig jaar op Black hadden gestemd ofzo. Wordt idd een beetje redudant zo ieder jaar Black, maar meh who cares.. Heel mooie lijst geworden weer, enkele zeer mooie nieuwkomers ook dit jaar. Dank om het te organiseren en op poten zetten, Wesley!

Users who are viewing this thread