Ik weet dat dit waarschijnlijk een onpopulaire mening is op dit forum, maar ik ben het daar eerlijk gezegd niet mee eens. Iemand die redelijk op niveau zijn sport (laten we voetbal dan buiten beschouwing houden) beoefend krijgt ook niet betaald, en doet ervaring op door in zijn vrije tijd daar in te investeren. Ik ben van mening dat dit bij muziek ook niet nodig is. De drijfveer voor muziek moet creativiteit en beleving zijn, en eerlijk gezegd niet om je boterham te betalen.
En als je echt goed genoeg bent dan kan je daar mogelijk meer van maken, en dan kom je vanzelf in beeld bij mensen en de muziekindustrie en dan zijn er wel meer opties beschikbaar. Daarom dus ook voorstander om jong te beginnen met creativiteit, talent, en following controleren. Als dat een bandje van jouw school echt goed is krijgt het een lokale following. Die nemen leeftijds genoten mee naar de poppodia en zo kan je uitgroeien naar een schoolband, naar een lokale band, naar een regionale band, en uiteindelijk naar een landelijke band. Ik denk dat dit veel natuurlijker is dan dat het nu is. Het is eigenlijk raar dat een band uit Brabant een zaal moet vullen in Groningen zonder een following op gebouwd te hebben.
En de vraag die we ons ook moeten gaan stellen wat we willen. Ik denk dat optredens en concerten in basis goedkoper zou kunnen, door weer terug naar de basis te gaan. Als ik eerlijk ben denk ik dat minder show (licht, geluid, vuurwerk, dansers, aankleding etc.) niet slechter hoeft te zijn voor de cultuur, sterker nog ik ben van mening dat dit misschien meer creativiteit ter weeg gaat brengen. Echter zal dit wel slechter zijn voor veel banen binnen de sector, want heb je dan nog zoveel mensen nodig op tour? Dat lijkt me niet en zo worden de prijzen ook lager om maar wat te noemen. Kan een DJ inderdaad met een usb-stick rondtouren zoals we dat soms hier benoemen en die super dikke licht show thuislaten?
Kort gezegd, wat is beter voor de cultuur? Dat iedereen zijn boterham verdiend, of dat er een creatief proces aanwezig is? En nee ik ben niet tegen steun tegen de sector, maar ik ben van mening dat we het beter op een ander manier kunnen voeden.