Overig Muzieknieuws

En daar vliegt er weer eentje uit. The Rise and Fall of Ziggy Stardust Ticketmaster.
Enige goede aan TM was dat je gewoon alle tickets op 1 plek had. Alles wat erbij kwam kijken maakte het kut. En toen kwamen de dynamische tickets en ging het helemaal ten onder
 
Als je denkt dat dat een TM probleem is heb ik slecht nieuws voor je.
True, maar dat was wel een kantelpunt voor verschillende artiesten en organisaties dat ze die ook gingen gebruiken. Vanaf dat punt gingen er instanties zich bedenken over TM
 
  • Thinking
Waarderingen: wenteldave
True, maar dat was wel een kantelpunt voor verschillende artiesten en organisaties dat ze die ook gingen gebruiken. Vanaf dat punt gingen er instanties zich bedenken over TM
Dat durf ik te betwisten. Een Paradiso is al in 2019 van TM afgestapt met vrijwel dezelfde beweegredenen als 013 nu noemt. Het is voor poppodia gewoon een stuk fijner om de data in eigen hand te hebben en zelf invloed te hebben op de doorverkoop. Data is in de huidige markt gewoon goud waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: erlut
Porridge Radio stopt er mee🥲 Mooie herinnering aan hun eerste optreden in Belgie. Laatste album is een pareltje, jammer dat ik het nooit live zal horen.😭
Wat zonde.. ik had tot voor kort nog nooit naar ze geluisterd. Op Zeitgeist heb ik enkel de laatste 10 a 15 minuten mee kunnen pakken omdat we toen waren eten. :censored:Maar dat klonk toen eigenlijk wel heel fijn. Dus ik dacht al: dat ga ik de volgende keer niet missen! Helaas.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: koekroeck
Porridge Radio stopt er mee🥲 Mooie herinnering aan hun eerste optreden in Belgie. Laatste album is een pareltje, jammer dat ik het nooit live zal horen.😭
Heel jammer dit! Ze doen nog een laatste tour met ook aardig wat Europese data, maar geen NL helaas. Had hun laatste album graag live willen horen...
 
Heel jammer dit! Ze doen nog een laatste tour met ook aardig wat Europese data, maar geen NL helaas. Had hun laatste album graag live willen horen...
Ja die gaan sowieso wel op festivals staan, geen zorgen. Maargoed, mega jammer inderdaad.
 
Goed nieuws!

In 2025 starten EKKO en Friendly Fire een pilot voor verschillende ticketprijzen om te onderzoeken hoe concerten betaalbaar kunnen blijven op een manier die duurzaam is voor zowel artiest als publiek.

Boekingsbureau Friendly Fire en poppodium EKKO starten een pilot voor verschillende ticketprijzen. In 2025 biedt EKKO voor alle headlineshows van Friendly Fire-artiesten in EKKO, De Nijverheid, ACU en De Kromme Haring drie tarieven aan: de reguliere ticketprijs, een ‘minder te besteden’-prijs en een ‘meer te besteden’-prijs. Met de pilot willen Friendly Fire en EKKO onderzoeken hoe concerten betaalbaar kunnen blijven op een manier die duurzaam is voor zowel artiest als publiek.

Om te verkennen of mensen bereid zijn meer te betalen dan de reguliere ticketprijs en concerten mogelijk te blijven maken voor zowel publiek, artiest als zaal starten Friendly Fire en EKKO een pilot met prijssegmentatie. In 2025 biedt EKKO voor alle headlineshows van Friendly Fire-artiesten drie tarieven aan: de reguliere ticketprijs zoals opgenomen in de begroting voor een show, een ‘minder te besteden’-prijs die daar €5,- onder ligt, en een ‘meer te besteden’-prijs die daar €5,- boven ligt. Per concert is een beperkt aantal kaarten beschikbaar voor het min- en plustarief. Gedurende het jaar dat de pilot draait kunnen de aantallen in overleg worden bijgestuurd als de resultaten daar om vragen. De pilot komt voort vanuit de wens van EKKO, Friendly Fire en artiesten om concerten toegankelijk te houden voor mensen met een bescheiden inkomen én voor artiesten een duurzame carrière mogelijk te maken.

Boeker/manager Pien Feith van Friendly Fire: “We voeren veel gesprekken over ticketprijzen. Zijn ze te hoog en sluiten we mensen buiten, of zijn ze te laag waardoor artiesten niet rondkomen of zelfs Nederland overslaan met hun tournee? Om duidelijkheid te krijgen is het belangrijk te experimenteren met prijssegmentatie. In de theaterwereld zijn er rangen die dat mogelijk maakt, maar in de poppodia is er slechts één ticketprijs. In een welvarend land als Nederland zijn er ongetwijfeld mensen voor wie het geen probleem is om €5,- meer te betalen dan de reguliere prijs en een duurzame carrière van een artiest te ondersteunen. Zo hopen we shows van interessante artiesten mogelijk te maken die anders niet plaatsvinden en deze ook toegankelijk te maken voor mensen met een bescheiden inkomen.”

Programmeur Dirk Baart van EKKO: “Veel van onze gesprekken over ticketprijzen zijn op dit moment gebaseerd op aannames. We hebben het gevoel dat een deel van ons publiek best wat meer voor concerten over zou hebben, maar dat diezelfde concerten voor een ander deel van ons publiek steeds minder toegankelijk worden. Met deze pilot willen we een jaar lang onderzoek doen naar die aannames, zodat we beter zicht krijgen op wat de ontwikkeling van ticketprijzen daadwerkelijk betekent voor artiesten, bezoekers en zalen.”

De pilot loopt gedurende 2025. EKKO en Friendly Fire doen middels enquêtes onderzoek naar de beweegredenen van kaartkopers voor de shows en zijn voornemens om in begin 2026 de uitkomsten van de pilot met de sector te delen.

Op dit moment zijn er voor deze shows meerdere ticketprijzen beschikbaar:

 
Goed nieuws!

In 2025 starten EKKO en Friendly Fire een pilot voor verschillende ticketprijzen om te onderzoeken hoe concerten betaalbaar kunnen blijven op een manier die duurzaam is voor zowel artiest als publiek.
Leuk initiatief. Geen idee wat ik zou doen. Zou de goedkopere tickets wel laten liggen denk, maar de duurdere kopen. Dat weet ik niet zeker.
 
Leuk initiatief. Geen idee wat ik zou doen. Zou de goedkopere tickets wel laten liggen denk, maar de duurdere kopen. Dat weet ik niet zeker.
Ligt denk ik echt aan de eindprijs. Goedkoop 15, normaal 20 en extra 25 is te doen. Maar goedkoop 20, normaal 25 en 30 voor extra klinkt al een stuk meer voor de genoemde bands op een of andere manier.

Blijft ook een lastige discussie en ik vrees dat het idee leuker klinkt dan dat het uitpakt in de werkelijkheid. De pop-industrie is heel waardevol voor de economie, maar de onderkant is eerlijk gezegd wel (naar mijn mening) een grijs gebied waar de grens tussen hobby en muzikant ligt.

Ik denk zelf dat de oplossing van kunst, cultuur (maar ook sport) meer in onze scholing zit waar we helaas ook flink op bezuinigen. Maar dat is helaas ook weer niets iets waar de poppodia iets aan kunnen doen dus ik snap het initiatief.
 
Dat 'grijs gebied' is voor beginnende bands (en in het verlengde de hele muziekwereld) erg belangrijk, om ervaring op te doen en in beeld te komen bij publiek en mensen in de muziekindustrie.

Zit in de gelukkige omstandigheid dat ik wat meer te besteden heb, maar weet niet of ik per se die optie zou kiezen bij het kopen van een kaart. Hangt vooral van initiele prijs, concertlocatie en band af. Hoe dan ook wel een interessant concept.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo en wenteldave
Wat willen ze er eigenlijk mee bereiken? De concertganger een slecht gevoel geven als je niet het duurste ticket koopt?

Dat zijn allemaal van die initiatieven die weinig helpen.
Ik kom er eerlijk voor uit: ik ga zou altijd voor het goedkoopste gaan.
 
Dat 'grijs gebied' is voor beginnende bands (en in het verlengde de hele muziekwereld) erg belangrijk, om ervaring op te doen en in beeld te komen bij publiek en mensen in de muziekindustrie.

Zit in de gelukkige omstandigheid dat ik wat meer te besteden heb, maar weet niet of ik per se die optie zou kiezen bij het kopen van een kaart. Hangt vooral van initiele prijs, concertlocatie en band af. Hoe dan ook wel een interessant concept.
Ik weet dat dit waarschijnlijk een onpopulaire mening is op dit forum, maar ik ben het daar eerlijk gezegd niet mee eens. Iemand die redelijk op niveau zijn sport (laten we voetbal dan buiten beschouwing houden) beoefend krijgt ook niet betaald, en doet ervaring op door in zijn vrije tijd daar in te investeren. Ik ben van mening dat dit bij muziek ook niet nodig is. De drijfveer voor muziek moet creativiteit en beleving zijn, en eerlijk gezegd niet om je boterham te betalen.

En als je echt goed genoeg bent dan kan je daar mogelijk meer van maken, en dan kom je vanzelf in beeld bij mensen en de muziekindustrie en dan zijn er wel meer opties beschikbaar. Daarom dus ook voorstander om jong te beginnen met creativiteit, talent, en following controleren. Als dat een bandje van jouw school echt goed is krijgt het een lokale following. Die nemen leeftijds genoten mee naar de poppodia en zo kan je uitgroeien naar een schoolband, naar een lokale band, naar een regionale band, en uiteindelijk naar een landelijke band. Ik denk dat dit veel natuurlijker is dan dat het nu is. Het is eigenlijk raar dat een band uit Brabant een zaal moet vullen in Groningen zonder een following op gebouwd te hebben.

En de vraag die we ons ook moeten gaan stellen wat we willen. Ik denk dat optredens en concerten in basis goedkoper zou kunnen, door weer terug naar de basis te gaan. Als ik eerlijk ben denk ik dat minder show (licht, geluid, vuurwerk, dansers, aankleding etc.) niet slechter hoeft te zijn voor de cultuur, sterker nog ik ben van mening dat dit misschien meer creativiteit ter weeg gaat brengen. Echter zal dit wel slechter zijn voor veel banen binnen de sector, want heb je dan nog zoveel mensen nodig op tour? Dat lijkt me niet en zo worden de prijzen ook lager om maar wat te noemen. Kan een DJ inderdaad met een usb-stick rondtouren zoals we dat soms hier benoemen en die super dikke licht show thuislaten?

Kort gezegd, wat is beter voor de cultuur? Dat iedereen zijn boterham verdiend, of dat er een creatief proces aanwezig is? En nee ik ben niet tegen steun tegen de sector, maar ik ben van mening dat we het beter op een ander manier kunnen voeden.
 
Ik weet dat dit waarschijnlijk een onpopulaire mening is op dit forum, maar ik ben het daar eerlijk gezegd niet mee eens. Iemand die redelijk op niveau zijn sport (laten we voetbal dan buiten beschouwing houden) beoefend krijgt ook niet betaald, en doet ervaring op door in zijn vrije tijd daar in te investeren. Ik ben van mening dat dit bij muziek ook niet nodig is. De drijfveer voor muziek moet creativiteit en beleving zijn, en eerlijk gezegd niet om je boterham te betalen.

En als je echt goed genoeg bent dan kan je daar mogelijk meer van maken, en dan kom je vanzelf in beeld bij mensen en de muziekindustrie en dan zijn er wel meer opties beschikbaar. Daarom dus ook voorstander om jong te beginnen met creativiteit, talent, en following controleren. Als dat een bandje van jouw school echt goed is krijgt het een lokale following. Die nemen leeftijds genoten mee naar de poppodia en zo kan je uitgroeien naar een schoolband, naar een lokale band, naar een regionale band, en uiteindelijk naar een landelijke band. Ik denk dat dit veel natuurlijker is dan dat het nu is. Het is eigenlijk raar dat een band uit Brabant een zaal moet vullen in Groningen zonder een following op gebouwd te hebben.

En de vraag die we ons ook moeten gaan stellen wat we willen. Ik denk dat optredens en concerten in basis goedkoper zou kunnen, door weer terug naar de basis te gaan. Als ik eerlijk ben denk ik dat minder show (licht, geluid, vuurwerk, dansers, aankleding etc.) niet slechter hoeft te zijn voor de cultuur, sterker nog ik ben van mening dat dit misschien meer creativiteit ter weeg gaat brengen. Echter zal dit wel slechter zijn voor veel banen binnen de sector, want heb je dan nog zoveel mensen nodig op tour? Dat lijkt me niet en zo worden de prijzen ook lager om maar wat te noemen. Kan een DJ inderdaad met een usb-stick rondtouren zoals we dat soms hier benoemen en die super dikke licht show thuislaten?

Kort gezegd, wat is beter voor de cultuur? Dat iedereen zijn boterham verdiend, of dat er een creatief proces aanwezig is? En nee ik ben niet tegen steun tegen de sector, maar ik ben van mening dat we het beter op een ander manier kunnen voeden.
Ja wel eens hoor, al is het eerder "bekend" dan "goed" natuurlijk. Val je op, maak je goede content, verkoop je veel tickets, dan maak je die stap wel. Maar inderdaad, de laag daaronder komt niet rond en dat is ook niet eens erg of raar, je kan niet verwachten dat iédereen (goed) betaald wordt. Presenteren bij RTL levert je ook meer op dan presenteren voor een lokale omroep, en dat staat los van de kwaliteit. Maargoed, los van alles wel gewoon eens dat mensen die het te besteden hebben best meer kunnen/mogen betalen dan mensen die dat niet hebben. Zelf meer fan van andere opties, zoals een donatie-button om een dakloos iemand of een ander kwetsbaar persoon een ticket aan te bieden. En je zal dus altijd mensen zoals @koekroeck hebben, die dus zelfs de goedkoopste tickets kiezen in plaats van de normale prijs. We blijven Nederlanders he (:
 
Goed nieuws!

In 2025 starten EKKO en Friendly Fire een pilot voor verschillende ticketprijzen om te onderzoeken hoe concerten betaalbaar kunnen blijven op een manier die duurzaam is voor zowel artiest als publiek.
Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar in België is dit systeem eigenlijk al een paar jaren de standaard bij een hele hoop kleinere (vooral onafhankelijke) concertzalen. Zeker hier in het Gentse waar je nog veel organisaties hebt die niet vasthangen aan Live Nation heb je dit systeem met drie ticketprijzen naar mijn gevoel vaker wel dan niet. Ik moest daarom ook wel een beetje gniffelen met dat perstekstje, alsof ze hier iets heel innovatiefs uitvinden dat een pilot van een jaar en een hoop onderzoek nodig heeft. Er zijn al best veel voorbeelden te vinden van zalen waarbij dit perfect werkt.

Wel begrip voor de twijfels die hier ook al worden geuit. Ik geloof ook niet dat er echt veel mensen die hoogste prijs gaan betalen dus waarschijnlijk zal dit voor de organisator wel een netto verlies opleveren. Zelf koop ik tegenwoordig altijd het standaardtarief maar zeker toen ik nog studeerde maakte die paar euro korting soms wel echt een verschil of ik naar een optreden ging of niet, dus ik geloof ook wel dat ze hier wel degelijk extra publiek mee kunnen aantrekken! Zeker voor mensen die net niet aan de voorwaarden voldoen voor het kansentarief (opnieuw, geen idee of dit ook een ding is in Nederland) maar voor wie regelmatig een avondje cultuur toch te duur is, kan dit denk ik zeker een verschil maken.

Overall dus zeker voorstander van dit systeem en goed om te zien dat ook een grotere organisatie als Friendly Fire zich er aan waagt. Hopelijk houdt dit stand want voor hun winstmarges zal de conclusie inderdaad niet positief zijn. Hier moeten we het momenteel vooral doen met de goodwill van enkele organisatoren die sowieso al veel aandacht hebben voor toegankelijke cultuur.
 
Ik weet niet hoe dit in Nederland zit, maar in België is dit systeem eigenlijk al een paar jaren de standaard bij een hele hoop kleinere (vooral onafhankelijke) concertzalen. Zeker hier in het Gentse waar je nog veel organisaties hebt die niet vasthangen aan Live Nation heb je dit systeem met drie ticketprijzen naar mijn gevoel vaker wel dan niet. Ik moest daarom ook wel een beetje gniffelen met dat perstekstje, alsof ze hier iets heel innovatiefs uitvinden dat een pilot van een jaar en een hoop onderzoek nodig heeft. Er zijn al best veel voorbeelden te vinden van zalen waarbij dit perfect werkt.

Wel begrip voor de twijfels die hier ook al worden geuit. Ik geloof ook niet dat er echt veel mensen die hoogste prijs gaan betalen dus waarschijnlijk zal dit voor de organisator wel een netto verlies opleveren. Zelf koop ik tegenwoordig altijd het standaardtarief maar zeker toen ik nog studeerde maakte die paar euro korting soms wel echt een verschil of ik naar een optreden ging of niet, dus ik geloof ook wel dat ze hier wel degelijk extra publiek mee kunnen aantrekken! Zeker voor mensen die net niet aan de voorwaarden voldoen voor het kansentarief (opnieuw, geen idee of dit ook een ding is in Nederland) maar voor wie regelmatig een avondje cultuur toch te duur is, kan dit denk ik zeker een verschil maken.

Overall dus zeker voorstander van dit systeem en goed om te zien dat ook een grotere organisatie als Friendly Fire zich er aan waagt. Hopelijk houdt dit stand want voor hun winstmarges zal de conclusie inderdaad niet positief zijn. Hier moeten we het momenteel vooral doen met de goodwill van enkele organisatoren die sowieso al veel aandacht hebben voor toegankelijke cultuur.
Ik ben zelf van her Gentse, maar welke zalen doen dat?
 
In Utrecht zelf deed of doet De Nijverheid dit al een aantal jaar. Wellicht hebben ze daar gezien dat het goed genoeg werkt?
 
Ja wel eens hoor, al is het eerder "bekend" dan "goed" natuurlijk. Val je op, maak je goede content, verkoop je veel tickets, dan maak je die stap wel. Maar inderdaad, de laag daaronder komt niet rond en dat is ook niet eens erg of raar, je kan niet verwachten dat iédereen (goed) betaald wordt. Presenteren bij RTL levert je ook meer op dan presenteren voor een lokale omroep, en dat staat los van de kwaliteit. Maargoed, los van alles wel gewoon eens dat mensen die het te besteden hebben best meer kunnen/mogen betalen dan mensen die dat niet hebben. Zelf meer fan van andere opties, zoals een donatie-button om een dakloos iemand of een ander kwetsbaar persoon een ticket aan te bieden. En je zal dus altijd mensen zoals @koekroeck hebben, die dus zelfs de goedkoopste tickets kiezen in plaats van de normale prijs. We blijven Nederlanders he (:
Andere vergelijking, maar komt op hetzelfde neer: Wie van ons gaat er op ticketswap de laagste prijs negeren en alleen maar een ticket kopen aan de normale prijs? Niemand😉
Zo hypocriet zijn we dan allemaal.
 

Users who are viewing this thread