Overig Muzieknieuws

Ja wel eens hoor, al is het eerder "bekend" dan "goed" natuurlijk. Val je op, maak je goede content, verkoop je veel tickets, dan maak je die stap wel. Maar inderdaad, de laag daaronder komt niet rond en dat is ook niet eens erg of raar, je kan niet verwachten dat iédereen (goed) betaald wordt. Presenteren bij RTL levert je ook meer op dan presenteren voor een lokale omroep, en dat staat los van de kwaliteit. Maargoed, los van alles wel gewoon eens dat mensen die het te besteden hebben best meer kunnen/mogen betalen dan mensen die dat niet hebben. Zelf meer fan van andere opties, zoals een donatie-button om een dakloos iemand of een ander kwetsbaar persoon een ticket aan te bieden. En je zal dus altijd mensen zoals @koekroeck hebben, die dus zelfs de goedkoopste tickets kiezen in plaats van de normale prijs. We blijven Nederlanders he (:
Andere vergelijking, maar komt op hetzelfde neer: Wie van ons gaat er op ticketswap de laagste prijs negeren en alleen maar een ticket kopen aan de normale prijs? Niemand😉
Zo hypocriet zijn we dan allemaal.

Als je ticketswap aanhaalt: daar zijn heel veel mensen bereid om (veel) meer dan de originele prijs te betalen voor een ticket. Er is zeker wel een markt.

Heb ook bij andere ticketaanbieders vaker een donatie of steun voor minder bedeelden gezien, Le Guess Who werkt ook met eenzelfde soort principe.

Wel eens over creativiteit en andere beweegredenen dan geld van (jonge) muzikanten. Maar je ziet dat leden van opkomende bands vaak al in andere bands of projecten hebben gespeeld. Dan zijn vlieguren en optredens in kleinere podia niet te onderschatten, denk ik.

Overigens: de groep artiesten waar we het in deze pilot van Ekko over hebben halen toch niet het grote geld binnen.

Andere vergelijking, maar komt op hetzelfde neer: Wie van ons gaat er op ticketswap de laagste prijs negeren en alleen maar een ticket kopen aan de normale prijs? Niemand😉
Zo hypocriet zijn we dan allemaal.
Andere vergelijking, zoals je al zegt. Voor dat ticket is ooit de normale prijs betaald, dus beetje krom.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik vind het zelf wel een interessante gedachte. Veel van mijn favoriete bands komen niet verder dan kleine zaaltjes en naar hun concert gaan en merch scoren is dan de meest directe manier die er is om hen te ondersteunen. Maar de kast met shirts is inmiddels wel vol. Wat extra voor een ticket betalen vind ik dan zelf wel een charmante manier om bands die ik echt goed vind extra te waarderen zonder met allerlei spullen thuis te komen waar ik vervolgens toch niks/bijna niks mee doe.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik vind het zelf wel een interessante gedachte. Veel van mijn favoriete bands komen niet verder dan kleine zaaltjes en naar hun concert gaan en merch scoren is dan de meest directe manier die er is om hen te ondersteunen. Maar de kast met shirts is inmiddels wel vol. Wat extra voor een ticket betalen vind ik dan zelf wel een charmante manier om bands die ik echt goed vind extra te waarderen zonder met allerlei spullen thuis te komen waar ik vervolgens toch niks/bijna niks mee doe.

Maar gaat zo’n duurder ticket dan ook naar de band? Of krijgt de band vooraf een vast tarief en gaat het extra geld naar de organisatie/venue?

Maar gaat zo’n duurder ticket dan ook naar de band? Of krijgt de band vooraf een vast tarief en gaat het extra geld naar de organisatie/venue?
Hm ja. Goede vraag. Vermoedelijk naar de venue. Maar sommige bands treden ook op voor een deel van de deuropbrengst. Mijn nummer 2 show van vorig jaar (Thy Catafalque in Baroeg) bood zich bijvoorbeeld zelf aan om te spelen voor een deel van de deuropbrengst. Ik verwacht in dit soort gevallen dat met een hogere prijs voor een kaartje een groter deel naar de band gaat. Maar tegelijkertijd verwacht ik wel dat deze constructie meer regel dan uitzondering is in de scene.

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Users who are viewing this thread