Graspop Metal Meeting 2024

TNFke

Dagopener
16 jan 2014
736
674
Volgend jaar een 'feest' metaldag: North Afsluiter Electric Callboy, South Afsluiter The Prodigy. Trek je al het feestvolk naar mains, kan je misschien wat 'moeilijker' metal nog op de andere stages zetten. Ergens in de middag daarvoor nog Alestorm op een van de mains, dan is je feestdag compleet.
Ik ben al jaren aan het betogen voor dansbare afsluiters!

EC, Alestorm, Pendulum live, Prodigy, Bloody Beetroots live, … zijn allemaal bands die heel hard gesmaakt worden door het Graspop publiek.

Wie geen zin heeft kan door na de headliners en wie nog wat over heeft kan nog effe feesten. Meteen goed voor het crowdbeheer.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.078
8.198
Hey ! Dat was ik ook !
Tijdens Puscifer toen.

Hmmm… misschien ben IK de verbindende factor die dit soort gedrag in mensen uitlokt… 🤔
Ik, of Maynard…

Klinkt als gewoon beetje pech en misschien ook dat je de momenten van donderdag het beste herinnert, omdat het allemaal net gebeurd is.

Ook voor mij is Graspop altijd een zeer fijn festival en af en toe gebeurt er natuurlijk wel t een en ander (zie ook Ruben vorig jaar), maar nooit echt last gehad van rare dingen. Maar ik vermijd moshpits in elke vorm dan ook
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.662
3.385
Ik ben al jaren aan het betogen voor dansbare afsluiters!

EC, Alestorm, Pendulum live, Prodigy, Bloody Beetroots live, … zijn allemaal bands die heel hard gesmaakt worden door het Graspop publiek.

Wie geen zin heeft kan door na de headliners en wie nog wat over heeft kan nog effe feesten. Meteen goed voor het crowdbeheer.
Ik vind het wel belangrijk dat de headliner volledig in het donker speelt. 22:30 - 00:00/00:30 de headliner op South en dan daarna op North zo’n feestband. Dat kan best goed werken ja.
Maar heb je wel structureel 1 plekje minder voor een grote act in het donker. Dat zou dit jaar ten koste gaan van Alice Cooper, Judas Priest, Avenged Sevenfold (of valt BMTH ook binnen het genre feest?) en Machine Head.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.595
7.593
Ik vind het wel belangrijk dat de headliner volledig in het donker speelt. 22:30 - 00:00/00:30 de headliner op South en dan daarna op North zo’n feestband. Dat kan best goed werken ja.
Maar heb je wel structureel 1 plekje minder voor een grote act in het donker. Dat zou dit jaar ten koste gaan van Alice Cooper, Judas Priest, Avenged Sevenfold (of valt BMTH ook binnen het genre feest?) en Machine Head.
Als The Prodigy komt dan zijn die gewoon (North) headliner. Lijkt mij trouwens ook een goed idee. Carpenter Brut vorig jaar en Pendulum dit jaar bewijst dat Graspop best warmloopt voor hele goeie drum&bass.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.469
8.103
Holy shit jongens wat was Pendulum goed. Had een mooi plekje voorin en daar was het echt een gekkenhuis. Stil staan was geen optie. Wat een optreden, nog nooit zoiets meegemaakt op Graspop.

Ook heerlijk gewoon om tussen al het metal geweld even zo iets mee te kunnen pakken halverwege het festival.

Verder voor alle metalcore liefhebbers, als je de kans krijgt om een Fit For A King te zien dan zeker doen, echt top band dit. Geen spijt van dat ik avantasia hier voor heb moeten missen.

P.O.D. was ook een heerlijk meezing feest. Spelen alles nog even strak, je zou niet zeggen dat het zo'n oude band is. Hadden het publiek ook goed mee ook bij de nieuwe nummers was iedereen voluit aan het meezingen.
Even de top 3:
1. Pendulum
2. Fit For A King
3. P.O.D.

De rest ga ik niet op volgorde zetten maar waren ook allemaal fijne optredens, eigenlijk niets slechts gezien vandaag:
Svartsot
Brand of Sacrifice
Turnstile
Electric Callboy
 

thesummoning

Campingartiest
18 jun 2019
60
179
Jawadde, gisteren was een sterke dag zeg. Top 5:
1) Brand of Sacrifice. Als je erin slaagt om de Marquee al om 14u volledig te doen ontploffen... Was een voorbode voor de rest van de dag
2) Turnstile. Had hier net als voor BoS grote verwachtingen over. Ware tof geweest als het publiek er nog iets meer in had meegegaan, maar ik ken ze zelf ook nog maar pas dus snap ik wel. Dat uur is gewoon voorbij gevlogen
3) Pendulum. Veruit zotste feest van de dag. De barstensvolle tent ging mee op en neer. Wat iemand hier al zei: dat soort muziek in combinatie met Graspop publiek geeft echt wel iets speciaals.
4) Five Finger Death Punch. Nooit verwacht dat die in dit lijstje zouden opduiken maar waren gewoon goed. Heel sterk begin, dat niet tot op het einde kunnen volhouden, maar mooie headliner
5) P.O.D. Vanop afstand bekeken, twijfelde tussen hen en Borknagar, blij om geweest te zijn

Eervolle vermeldingen voor Fear Factory, Svartsot en Electric Callboy, allemaal leuke optredens.
 
Laatst bewerkt:

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
160
319
Wauw de Marquee is echt gesloopt. Waar ik stond zakten de poten (?) van de vloer weg waardoor de platen begonnen te wippen, gaf wel een leuk trampoline effect😂 maar ik heb ook fotos van gaten in de vloer voorbij zien komen. Ben benieuwd of ze dat voor morgen nog kunnen fixen. Dit was de vetste act van het weekend wow

Hopen dat ze geen maximum aantal bezoekers gaan invoeren volgend jaar, cfr Werchter.
 

wsk

Playlistbediener
7 dec 2023
12
55
De top 5 van gister:

5: Dynazty: Zeiknat om 12u toch maar een feestje bouwen met een topset, respect!

4: Borknagar: Eerste must-see en wat een heerlijke sfeer toch in de tenten toch altijd, loste de verwchtingen goed in met een strakke set!

3: Tarja: Wat een passie en oprecht optreden toch weer, betere setlist dan vorige keer naar mijn mening en toch dat kippenvel moment weer bij haar renditie van everdream, top gewoon!

2:Avantasia: De must-see van de avond en het was Heeeerlijk, zalig vooraan doordat een groot deel wss bij EC zich al klaarzetten was, maar absoluut geniale show met de guests allemaal top bij stem, laat deze snel terugkomen!

1: Pendulum: Kdacht dat Avantasia het hoogtepunt van festival voor mij zou worden na hun prachtig optreden, maar wat in hemelsnaam was dit?? Begin tot eind feest, vooraan door blijven te hangen na Tarja en een setlist en show waar niets op aan te merken was!! Dit gaat nog moeilijk overtroffen worden dit weekend!

Eervolle vermeldingen: Khemis en Bruce en hammerfall, speelden zeer goed en zou op andere dagen makkelijk de top 5 halen, maar wat een megadag was dit!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.632
4.927
Ik stel me vooral de dag van de 'echte ' metal fan voor gisteren.

Bruce Dickinson bekijken tussen de fluo mensen die voor electric callboy komen. Voorin wachten voor een goede plek bij Judas priest en daardoor electric callboy tussen de drukte moeten 'ondergaan'. Dan eindelijk uw band gezien hebben en richting camping/huis gaan omdat five finger death punch 'geen echte headliner is' om dan voorbij een bomvolle marquee te moeten passeren die vollembak drum n bass aan het draaien is .
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.454
11.419
Snap de roep wel om meer Pendulum acts als afsluiter. Dit had ook gewoon op de main moeten staan. Maar uiteindelijk draait het om balans. Alleen meer dance afsluiters zou ook nergens op slaan want zet je de subs dan allemaal in het licht? Maar 1 of 2 knalafsluiters op een weekend is zeker een optie voor de toekomst.

Zijn overigens niet zoveel bands van grootte Pendulum die dance en metal mensen samenvoegen.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.595
7.593
Niet echt realistisch, denk ik. Maar de DJ set van Pendulum zou ook geweldig werken als nachtelijke act in de Dome. Tenminste, als zij nog steeds zoals 16 jaar terug allerlei metal nrs verwerken in hun set.

Pendulum is wat dat betreft ook wel vrij uniek in zijn soort. Je hebt er een paar die dance met gitaren, drums en dus ook vette riffs brengen. Beetje crossover dus. Die zijn wat mij betreft dan ook van harte welkom op Graspop. Meer dan zelfs! Maar gaat zeker niet betekenen dat we over een paar jaar Armin van Buuren of Calvin Harris de main op Graspop af zien sluiten, natuurlijk.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.662
3.385
Niet echt realistisch, denk ik. Maar de DJ set van Pendulum zou ook geweldig werken als nachtelijke act in de Dome. Tenminste, als zij nog steeds zoals 16 jaar terug allerlei metal nrs verwerken in hun set.

Pendulum is wat dat betreft ook wel vrij uniek in zijn soort. Je hebt er een paar die dance met gitaren, drums en dus ook vette riffs brengen. Beetje crossover dus. Die zijn wat mij betreft dan ook van harte welkom op Graspop. Meer dan zelfs! Maar gaat zeker niet betekenen dat we over een paar jaar Armin van Buuren of Calvin Harris de main op Graspop af zien sluiten, natuurlijk.
Laat dit genoegen maar over aan de zuiderburen van Pinkpop. Ja, Landgraaf ligt zuidelijker dan Dessel 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.469
8.103
Niet echt realistisch, denk ik. Maar de DJ set van Pendulum zou ook geweldig werken als nachtelijke act in de Dome. Tenminste, als zij nog steeds zoals 16 jaar terug allerlei metal nrs verwerken in hun set.

Pendulum is wat dat betreft ook wel vrij uniek in zijn soort. Je hebt er een paar die dance met gitaren, drums en dus ook vette riffs brengen. Beetje crossover dus. Die zijn wat mij betreft dan ook van harte welkom op Graspop. Meer dan zelfs! Maar gaat zeker niet betekenen dat we over een paar jaar Armin van Buuren of Calvin Harris de main op Graspop af zien sluiten, natuurlijk.
Ze hadden inderdaad meerdere nummers in hun setlist met grunts enzo, zoals dat nummer met in flames bijvoorbeeld. De dome zou inderdaad een paar maatjes te klein zijn, ik zie het wel werken als nacht afsluiter op de north stage na een grote headliner. Eigenlijk was marquee head wel de perfecte spot voor ze maar was deze net een maatje te klein.

Naast Pendulum en The Prodigy zijn er volgens mij niet veel van dit soort acts die dit kunnen doen op een metal festival? Ben ook geen kenner in het genre.

Op Hellfest sluit The Prodigy dit jaar een dagje ms2 af.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken