Graspop Metal Meeting 2025

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.084
8.206
Ik ken het argument, maar ben het daar niet mee eens. Ze mogen gerust een plek op de affiche, als hun naam zo groot is dan komen de fans toch wel af lijkt me? Het gaat me meer om wie het feestje die dag mag afsluiten. Al is het 50% van de headliner spots die gegund worden aan jong(er) talent? Pop/Mainstream festivals doen dat in mijn ogen gewoon beter.

Niet altijd zal die 50% gehaald worden, maar in verhouding tot Scorpions en Priest, heb je dit jaar met A7x, FFDP en BMTH toch al weer 3 jonge headliners, vorig jaar Ghost, PWD, Gojira. Het is niet zo dat er alleen maar oude bands staan.

Maar de oude bands zijn over het algemeen nog te groot om ineens geen headliner te zijn. Als komende editie Iron Maiden er staat, ga je die toch ook niet in het middagzonnetje zetten, zodat een populaire jonge band de dag kan afsluiten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.768
4.858
even off topic, maar ik zou graag knocked loose volgend jaar naar graspop komen. Hardcore is niet helemaal mijn genre, maar kan hun muziek en zeker hun laatste plaat erg goed hebben en de live shows zien er altijd geweldig uit. Alleen wel benieuwd waar die ondertussen staan headliner jupiler, of misschien zelfs marquee of zouden ze een plek van een turnstile zelfs al aankunnen wie weet.
Ik denk dat een plek zoals Turnstile wel echt te hoog gegrepen is, zijn een stuk minder toegankelijk voor zo´n hoge plek. Jupiler Stage headliner mss wel al en ik denk dat dat ook wel de plek is waar ik ze liefts zou willen zien als fan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvdh666

Iniquitous

Playlistbediener
22 jun 2024
10
28
Niet altijd zal die 50% gehaald worden, maar in verhouding tot Scorpions en Priest, heb je dit jaar met A7x, FFDP en BMTH toch al weer 3 jonge headliners, vorig jaar Ghost, PWD, Gojira. Het is niet zo dat er alleen maar oude bands staan.

Maar de oude bands zijn over het algemeen nog te groot om ineens geen headliner te zijn. Als komende editie Iron Maiden er staat, ga je die toch ook niet in het middagzonnetje zetten, zodat een populaire jonge band de dag kan afsluiten?
Ja, dat zijn dus geen jonge bands meer. Voor Graspop ja, maar objectief gezien? Voor mij mag je zo'n bands dus veel vroeger hoog billen, allen rond 2013 - 2015 eigenlijk. Kijk, ik begrijp het wel hoor en het is duidelijk de realiteit. Ik wil dan ook geen polemiek starten, ik gaf enkel aan wat ik zelf graag zou hebben ;).
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.084
8.206
Ja, dat zijn dus geen jonge bands meer. Voor Graspop ja, maar objectief gezien? Voor mij mag je zo'n bands dus veel vroeger hoog billen, allen rond 2013 - 2015 eigenlijk. Kijk, ik begrijp het wel hoor en het is duidelijk de realiteit. Ik wil dan ook geen polemiek starten, ik gaf enkel aan wat ik zelf graag zou hebben ;).

Snap het idee ook wel, al stond een PWD volgens mij rond 2016 of iets dergelijks al wel als main afsluiter? Wisselt enorm per band wel, want Gojira stond volgens mij bij de keer voor hun headline spot nog ergens in de middag dacht ik
 
  • Leuk
Waarderingen: Iniquitous

Iniquitous

Playlistbediener
22 jun 2024
10
28
Ik denk dat een plek zoals Turnstile wel echt te hoog gegrepen is, zijn een stuk minder toegankelijk voor zo´n hoge plek. Jupiler Stage headliner mss wel al en ik denk dat dat ook wel de plek is waar ik ze liefts zou willen zien als fan.
Ze hebben op dit moment wel meer maandelijkse luisteraars op Spotify dan Turnstile, dat wil blijkbaar wat zeggen toch 😅? Jokes aside, Knocked Loose zou ik ook wel graag zien op de affiche.
 
  • Leuk
Waarderingen: dvdh666

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.768
4.858
Ze hebben op dit moment wel meer maandelijkse luisteraars op Spotify dan Turnstile, dat wil blijkbaar wat zeggen toch 😅? Jokes aside, Knocked Loose zou ik ook wel graag zien op de affiche.
Knocked Loose heeft wel net een nieuw album uit en die nieuwste van Turnstile is ondertussen ook weer wat jaartjes ouder. Geeft wel een vertekend beeld
 
  • Leuk
Waarderingen: dvdh666

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.127
Moeten we daarbij concluderen dat Scorpions dus groter is als machinehead?

Nog even terug gezocht
2023 sloot south altijd af.
2022 south en north allebei 2

Dagen dat noord afsloot
Iron Maiden (zuid) - sabaton (noord)
Judas Priest (zuid) - korn (noord)
Op het gebied van ticketverkoop, lijkt Scorpions me in de top 3 te staan van de grootste bands van de afgelopen editie met bmth en tool.

Verder zullen avenged sevenfold en five finger death punch ook nog wel meer tickets verkopen als machine head gok ik. Deep purple, judas priest en Electric Callboy misschien ook nog wel.

Ik vind machine head een fantastische band, maar qua ticketverkoop zijn ze niet heel groot in ieder geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.127
Niet altijd zal die 50% gehaald worden, maar in verhouding tot Scorpions en Priest, heb je dit jaar met A7x, FFDP en BMTH toch al weer 3 jonge headliners, vorig jaar Ghost, PWD, Gojira. Het is niet zo dat er alleen maar oude bands staan.

Maar de oude bands zijn over het algemeen nog te groot om ineens geen headliner te zijn. Als komende editie Iron Maiden er staat, ga je die toch ook niet in het middagzonnetje zetten, zodat een populaire jonge band de dag kan afsluiten?
Avenged sevenfold zie ik toch niet meer als oude headliner, die waren 10 jaar geleden al overal een absolute headliner.
Snap het idee ook wel, al stond een PWD volgens mij rond 2016 of iets dergelijks al wel als main afsluiter? Wisselt enorm per band wel, want Gojira stond volgens mij bij de keer voor hun headline spot nog ergens in de middag dacht ik
2018 stonden parkway drive en ghost voor het eerst als mainstage head. Gojira inderdaad pas in 2022.
 
  • Leuk
Waarderingen: charlottekos en Koekdoos

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.294
4.462
Is Tool ook niet gewoon een band die je vanop een afstandje kan meepikken?
Bij Slipknot/Rammstein (waarmee hierboven vgln wordt) wil je het vuur toch enigzins voelen voorraan, terwijl bij Tool vooral de muziek primeert. Kan ook de spreiding van het publiek verklaren.
Het stond bij Tool vooraan behoorlijk vol. Het was voor mij in ieder geval niet gemakkelijk om uit de drukte te komen (en ben best wel wat gewend).
Denk wel dat een flink deel van het publiek niet mee is met Tool.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.294
4.462
Niet altijd zal die 50% gehaald worden, maar in verhouding tot Scorpions en Priest, heb je dit jaar met A7x, FFDP en BMTH toch al weer 3 jonge headliners, vorig jaar Ghost, PWD, Gojira. Het is niet zo dat er alleen maar oude bands staan.

Maar de oude bands zijn over het algemeen nog te groot om ineens geen headliner te zijn. Als komende editie Iron Maiden er staat, ga je die toch ook niet in het middagzonnetje zetten, zodat een populaire jonge band de dag kan afsluiten?
Nou wil het toeval dat Iron Maiden liever niet te laat speelt. Dus daar kan prima een jongere band na spelen.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.639
4.945
Ik ga het toch nog maar eens aanhalen, is bon Jovi voor donderdag helemaal afgeschreven? Vorig jaar is er veel rond geschreven dat ze opnieuw gingen touren maar is uiteindelijk enkel een album geworden. Ik vermoed dat ze die toch ooit eens zullen moeten promoten met een tour?

Dan heb je meteen je publiekstrekker om de moeilijke donderdag te trekken
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
576
787
Ik ga het toch nog maar eens aanhalen, is bon Jovi voor donderdag helemaal afgeschreven? Vorig jaar is er veel rond geschreven dat ze opnieuw gingen touren maar is uiteindelijk enkel een album geworden. Ik vermoed dat ze die toch ooit eens zullen moeten promoten met een tour?

Dan heb je meteen je publiekstrekker om de moeilijke donderdag te trekken

Ik volg ze tamelijk. Blijkbaar was het plan dit jaar te touren maar viel dit weg door de welgekende stemproblemen. Misschien de afgevallen naam voor TW Classic? Zelf zei hij pas terug te touren wanneer dit opgelost is (wat het geval blijkt te zijn).
GMM zie ik niet gebeuren. Nieuwe album is ook weer aan de softe kant. Tenzij er weer een headlinertekort komt of BJ zelf akkoord gaat met een sub-spot.
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
160
316
Ik zie het niet direct gebeuren, Bon Jovi op Graspop.

Als hij komt, zal het eerder voor Werchter/ Werchter Classic/ Werchter Boutique zijn of een aparte show in het Sportpaleis.
Dit is nl. altijd zo geweest en lijkt me sterk als dit nu nog zou veranderen.

Aerosmith heeft dan bv. wel weer die geschiedenis met Graspop. Dat lijkt me een meer realistische optie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.458
11.429
Als de platte rip off kan op Graspop (Steel Panther) dan kan het origineel al helemaal. En wedden dat we allemaal staan mee te blèren op Living on a Prayer. Ik ben voor
 
  • Leuk
  • On fire
Waarderingen: Piebe71 en johanra

Knightofmuser

Campingartiest
1 okt 2022
60
35
my prediction :

- Slipknot
- Electric Callboy
- Pantera
- The Offspring
- Sepultura
- Trivium
- Bullet for my valentine
- Motionless in white
- Spiritbox
- The warning
- Epica
- Cradle of fifth
- Volbeat
 

redbaron

Gouden Tip
22 jan 2019
285
499
Bij dansende beren waren ze trouwens niet te spreken over die show van Sanguisugabogg

"Ook de scheel kijkende frontman Devin Swank verkeerde niet in bloedvorm en kreeg de Marquee moeizaam mee in zijn sinistere wereld. Sanguisugabogg heeft nog wat werk voor de boeg om effectief op lange termijn iets te kunnen beteken in de deathmetal."

Het is mij niet opgevallen dat de frontman scheel kijkt, maar dat de recensent blind is dat valt toch wel hard op.
Bij het headbangen kijkt de frontman altijd omhoog... Reeds 3 maal aan het werk gezien, die man doet dit altijd... Heeft dus niks met scheel kijken te maken.
Belachelijke recensent, Sanguisugabogg was een hoogtepunt van de dag, grootste circle pit/wall of death van deze editie. Top optreden!
 

SweetJesus

Gouden Tip
7 nov 2022
373
548
Maybe Rammstein next year?

"On Rammstein, their plan was to do festivals this summer and retire their current stage, but everyone dropped them because of the Till allegations. Hellfest, Download, Graspop, Nova Rock and Rock AM/IM all had them and the stadium tour was their back up option."
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken