Graspop Metal Meeting 2025

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.128
Over welke band gaat het?
Denk dat hij doelde op het bericht hieronder dat op efestivals gedeeld werd
Maybe Rammstein next year?

"On Rammstein, their plan was to do festivals this summer and retire their current stage, but everyone dropped them because of the Till allegations. Hellfest, Download, Graspop, Nova Rock and Rock AM/IM all had them and the stadium tour was their back up option."
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.641
4.949
morgenavond komt Bloodstock al met de aankondiging van de drie main headliners als ook 4 (?) headliners van een ander podium (als ik t bericht goed lees op facebook).

Potentieel de eerste afvallers, en grote kans dat dat de Alcatraz 2025 headliners zullen worden ook.
Ik lees dit toch als vrijdag 8 augustus komt de aankondiging. Als ze zeggen 'the screens at bloodstock on Friday'
 

bassisandro

Campingartiest
6 jul 2020
57
75
Voor mij mag het aub zijn: Slipknot, Korn, Gojira, Machine Head, Pantera.

Dat is allemaal een beetje in dezelfde richting maar het zou (denk ik) zomaar even kunnen.

Machine Head scoort voor mij 2/2, weinig bands geweten die zo strak georganiseerd spelen live. Nog strakker en het was illegaal. Ik heb luidop geroepen dat ik niet snap dat wel Metallica en niet zij DE heavy metal band zijn in onze wereld (al is die eerste “officieel” trashmetal). Toen ik 6 jaar was, wou ik brandweerman worden. Afgelopen zondag, of toen ik 38 jaar was, wou ik Robert Flynn zijn.

En nu hou ik mijzelf in tot november! 🤟🏼
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
86
96
Voor mij mag het aub zijn: Slipknot, Korn, Gojira, Machine Head, Pantera.

Dat is allemaal een beetje in dezelfde richting maar het zou (denk ik) zomaar even kunnen.

Machine Head scoort voor mij 2/2, weinig bands geweten die zo strak georganiseerd spelen live. Nog strakker en het was illegaal. Ik heb luidop geroepen dat ik niet snap dat wel Metallica en niet zij DE heavy metal band zijn in onze wereld (al is die eerste “officieel” trashmetal). Toen ik 6 jaar was, wou ik brandweerman worden. Afgelopen zondag, of toen ik 38 jaar was, wou ik Robert Flynn zijn.

En nu hou ik mijzelf in tot november! 🤟🏼
Duidelijk een leeftijds genoot
 
  • Leuk
Waarderingen: bassisandro

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
170
ook een band die nog een goedmakertje heeft van 2 jaar geleden of eigenlijk twee zelfs die ik erg graag zie doorkomen zijn exodus en fields of the nephilim. Zou erg leuk zijn als ze naast exodus nog wat trash namen als testament death angel en vanalles ernaast zetten voor een mooi trash dagje in de marquee of zelfs wel mainstage met een trash headliner als metallica ;). Laten we dit maar onder de noemer dromen mag noemen.
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
681
ook een band die nog een goedmakertje heeft van 2 jaar geleden of eigenlijk twee zelfs die ik erg graag zie doorkomen zijn exodus en fields of the nephilim. Zou erg leuk zijn als ze naast exodus nog wat trash namen als testament death angel en vanalles ernaast zetten voor een mooi trash dagje in de marquee of zelfs wel mainstage met een trash headliner als metallica ;). Laten we dit maar onder de noemer dromen mag noemen.
Doe mij dan voor Thrash maar Sodom, Annihilator, Havok, Kreator en Evile er nog bij. Vooral Havok 1x live gezien en dat sloeg een partij kont, niet normaal. Kreator was ook een heerlijke afsluiter vorig jaar en was op Wacken echt headliner waardig wat mij betreft.

Voor de Death kant: Cannibal Corpse (pretty please), Deicide, Bloodbath, Vader, Obituary, Carcass, die Death coverband van een paar jaar terug en fucking Aborted.
 

dvdh666

Campingartiest
30 mei 2023
54
170
Doe mij dan voor Thrash maar Sodom, Annihilator, Havok, Kreator en Evile er nog bij. Vooral Havok 1x live gezien en dat sloeg een partij kont, niet normaal. Kreator was ook een heerlijke afsluiter vorig jaar en was op Wacken echt headliner waardig wat mij betreft.

Voor de Death kant: Cannibal Corpse (pretty please), Deicide, Bloodbath, Vader, Obituary, Carcass, die Death coverband van een paar jaar terug en fucking Aborted.
Als alleen al de helft van die namen komt heb ik mijn ticket alweer in de pocket voor volgend jaar.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.128
Voor mij mag het aub zijn: Slipknot, Korn, Gojira, Machine Head, Pantera.

Dat is allemaal een beetje in dezelfde richting maar het zou (denk ik) zomaar even kunnen.

Machine Head scoort voor mij 2/2, weinig bands geweten die zo strak georganiseerd spelen live. Nog strakker en het was illegaal. Ik heb luidop geroepen dat ik niet snap dat wel Metallica en niet zij DE heavy metal band zijn in onze wereld (al is die eerste “officieel” trashmetal). Toen ik 6 jaar was, wou ik brandweerman worden. Afgelopen zondag, of toen ik 38 jaar was, wou ik Robert Flynn zijn.

En nu hou ik mijzelf in tot november! 🤟🏼
Ik ben het met je eens dat machine head een fantastische band is maar 3 jaar achter elkaar dezelfde headliner hoeft wat mij betreft nooit te gebeuren ook niet voor mijn favoriete bands.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.532
6.416
Ik ben het met je eens dat machine head een fantastische band is maar 3 jaar achter elkaar dezelfde headliner hoeft wat mij betreft nooit te gebeuren ook niet voor mijn favoriete bands.
Ah, Jos en ik zeiden juist tegen elkaar dat ze Machine Head wel elk jaar mogen boeken om het festival af te sluiten, toen we die pit uit gelopen kwamen 😆
 

Parfex

Randprogramma
23 feb 2023
160
316
Ik zie Pantera ook wel terugkomen voor een headlinespot volgend jaar.

Slipknot - Pantera
Iron Maiden - The Prodigy
Sabaton - Ghost
Aerosmith - Volbeat

Ik zie The Prodigy eerder in de Marquee belanden maar als het ergens kan, is het wel na Maiden als feestelijke afsluiter van de dag.

Er zijn alleszins nog voldoende alternatieven met Within Temptation, Korn, PWD, Lamb of God., etc.

(En Gojira dan? Die reserveer ik als afsluiter van Alcatraz).
 
  • Leuk
Waarderingen: jonasvh

Ceeweb

Randprogramma
1 jun 2023
128
266
Los van welke bands de grootste naam of aanhang hebben, stoort het mij persoonlijk wel dat Metal festivals in het algemeen weinig durven inzetten op wat populair is op het moment. Het lijkt erop of je een staat van dienst van 20+ jaar moet hebben (wat inmiddels ook geldt voor Bring Me The Horizon bv) alvorens je (potentieel) headliner mag genoemd worden of een dag (mee) mag afsluiten. Als ik de berichten hier las in aanloop naar deze editie Graspop, dan leek het me niet dat er in de praktijk iemand zat te wachten op Scorpions... Het blijkt ook uit de top 5 die hier op het forum geselecteerd werd, waarvan 3 bands geen headliner waren: Ice Nine Kills, Pendulum, Electric Callboy en daarna kort gevolgd door nog 2 underdogs Ne Obliviscaris en Brutus. Waarom moeten we steeds wachten tot het merendeel van deze bands hun top alweer voorbij zijn alvorens ze de kans gegund wordt?
Ik denk dat het voor de Headliner spots vooral te maken heeft dat die al vaak een jaar of soms wel 2 jaar op voorhand vast gelegd worden. Dus dat een band als Electrec Callboy eind 2023 populairder was gewoon al te laat. Ze hadden in 2022 al populair moeten zijn voor de HL spot.
Kijk bvb naar Rock Am Ring wat al Headliners voor 2025 aankondigt, of Download wat zijn hele Headliner setup voor volgend jaar augustus nu al rond heeft en gaat aankondigen op hun festival.

Dus een EC heeft daar een goede kans om te headlinen in 2025, maar net omdat ze begin 2024 populairder zijn geworden.
Vandaar dus ook dat bands die al langer aan de weg timmeren, gemakkelijker de hoogste posities kunnen innemen, simpelweg omdat er daar een hele machine achter zit die in 2023 al begint met plannen over een studio-agenda in lente 2024, een release van een album in najaar 2024 met een concertzalentour in winter/voorjaar 2025 om dan te headlinen op de festivals in 2025.
Dus de kans is groot dat ze op Graspop al een goed idee hebben welke richting de grote namen op de affiche heen gaan, als ze nog niet vast liggen.
Want niet vergeten, de HL spots worden bekend gemaakt zo'n 6 maanden voor het festival zelf is, dus wat er ineens populair(der) is/wordt, is gewoon lastiger om op de HL te zetten omdat het gewoon te laat in het hele proces van boeken en onderhandelen gekomen is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Ik heb Electric Callboy vorig jaar als headliner gezien op Alcatraz en daar bewezen ze juist nog (net) niet klaar te zijn voor de status van headliner op een metalfestival. Het is absoluut mijn ding niet, zoals een aantal van jullie weet. Maar het waren juist veel mensen die het jaar ervoor helemaal los waren gegaan op hun kortere set en dus enorm uitkeken naar hun headlineshow die teleurgesteld reageerden. Teveel set opvulling en teveel geouwehoer tussendoor, zo klonk het. Daar hebben ze dus nog wel wat aan bij te schaven.
 
  • On fire
Waarderingen: MasterJub

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
681
Ik heb Electric Callboy vorig jaar als headliner gezien op Alcatraz en daar bewezen ze juist nog (net) niet klaar te zijn voor de status van headliner op een metalfestival. Het is absoluut mijn ding niet, zoals een aantal van jullie weet. Maar het waren juist veel mensen die het jaar ervoor helemaal los waren gegaan op hun kortere set en dus enorm uitkeken naar hun headlineshow die teleurgesteld reageerden. Teveel set opvulling en teveel geouwehoer tussendoor, zo klonk het. Daar hebben ze dus nog wel wat aan bij te schaven.
Ik blijf er bij dat een jolige feestband gewoon niet een metal festival hoort af te sluiten. Leuk dat velen het fantastisch vinden, maar het is gewoon half hardstyle/EDM, flikker daar gewoon mee op joh. Natuurlijk mogen mensen dat leuk vinden, maar ik ben dan wel gatekeeping genoeg om dat met alle macht te weren van een headliner spot op een metal festival.

En in de juiste sfeer/stemming kan ik 1 nummer nog wel hebben en ik snap de 'Hypa Hype' om deze stijl. Maar dit is iets van het moment. Ik verwacht niet dat dit in 2030 nog net zo'n ding gaat zijn.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.608
7.657
Ik blijf er bij dat een jolige feestband gewoon niet een metal festival hoort af te sluiten. Leuk dat velen het fantastisch vinden, maar het is gewoon half hardstyle/EDM, flikker daar gewoon mee op joh. Natuurlijk mogen mensen dat leuk vinden, maar ik ben dan wel gatekeeping genoeg om dat met alle macht te weren van een headliner spot op een metal festival.

En in de juiste sfeer/stemming kan ik 1 nummer nog wel hebben en ik snap de 'Hypa Hype' om deze stijl. Maar dit is iets van het moment. Ik verwacht niet dat dit in 2030 nog net zo'n ding gaat zijn.
Tsja, als ik puur kijk naar mijn eigen smaak en hoe afgrijselijk (en dan druk ik me nog zacht uit, maar laten we het gezellig houden) ik de muziek van Electric Callboy vind, dan ben ik het inhoudelijk hardgrondig met je eens. Maar goed, ik kan moeilijk mijn ogen sluiten voor de groeiende populariteit van die act. En uiteindelijk heb je acts nodig die bovenaan je affiche dienen als blikvanger en op die manier de nodige kaarten blijven schuiven. Moet wel zeggen dat het me een beetje teleurstelt dat er dit jaar tijdens de volledige sets van FFDP en BMTH geen volwaardig alternatief was, anders dan een DJ in de Dome of het CRC. Zet een Emperor, Abbath of Dark Funeral tegenover dit soort headliners in de Marquee en vrijwel iedereen is blij.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken