Graspop Metal Meeting 2025

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
685
Tsja, als ik puur kijk naar mijn eigen smaak en hoe afgrijselijk (en dan druk ik me nog zacht uit, maar laten we het gezellig houden) ik de muziek van Electric Callboy vind, dan ben ik het inhoudelijk hardgrondig met je eens. Maar goed, ik kan moeilijk mijn ogen sluiten voor de groeiende populariteit van die act. En uiteindelijk heb je acts nodig die bovenaan je affiche dienen als blikvanger en op die manier de nodige kaarten blijven schuiven. Moet wel zeggen dat het me een beetje teleurstelt dat er dit jaar tijdens de volledige sets van FFDP en BMTH geen volwaardig alternatief was, anders dan een DJ in de Dome of het CRC. Zet een Emperor, Abbath of Dark Funeral tegenover dit soort headliners in de Marquee en vrijwel iedereen is blij.
Maneskin is/was ook groeiend in populariteit. Billie Eilish is dat ook. Dat het groeiend in populariteit is wil niet meteen zeggen dat het maar geboekt moet worden. Ik zal er ooit nog wel achter komen waarom ik het (net als Baby Metal) zo ontzettend om te kotsen vind.

Geen alternatief tijdens 5FDP was voor mij ook wel lastig. Had gewoon echt geen fuck te doen en ben maar gaan dwalen bij de Classic Rock en Metal Dome. Extra vervelend omdat Pendulum en Biohazard allebei wel tijdens Priest moesten spelen. Had dan 1 van de 2 even verschoven. Zeker bij van die controversiële bands moet er echt een alternatief zijn.

Nu was ik er dus niet bij, maar was er uberhaupt iemand echt warm voor 5FDP? Was het druk? Heb denk ik in totaal ook 4 'dudes' gezien met van die shirtjes alsof ze gingen basketballen waar dan 5FDP op stond.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en won666

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.612
7.669
Maneskin is/was ook groeiend in populariteit. Billie Eilish is dat ook. Dat het groeiend in populariteit is wil niet meteen zeggen dat het maar geboekt moet worden. Ik zal er ooit nog wel achter komen waarom ik het (net als Baby Metal) zo ontzettend om te kotsen vind.

Geen alternatief tijdens 5FDP was voor mij ook wel lastig. Had gewoon echt geen fuck te doen en ben maar gaan dwalen bij de Classic Rock en Metal Dome. Extra vervelend omdat Pendulum en Biohazard allebei wel tijdens Priest moesten spelen. Had dan 1 van de 2 even verschoven. Zeker bij van die controversiële bands moet er echt een alternatief zijn.

Nu was ik er dus niet bij, maar was er uberhaupt iemand echt warm voor 5FDP? Was het druk? Heb denk ik in totaal ook 4 'dudes' gezien met van die shirtjes alsof ze gingen basketballen waar dan 5FDP op stond.
Alleen met dat verschil dat Maneskin en Billie Eilish geen metal spelen. Hoewel Maneskin net zo hard rockt als GnR en Europe bvb en Billie Eilish eruit ziet en zich gedraagt als een metalhead. Dus wie weet wat de toekomst brengt. ;)

Geen idee hoe druk het was bij 5FDP. Ik was zelf pas op zaterdag op Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
685
Alleen met dat verschil dat Maneskin en Billie Eilish geen metal spelen.
Fair point.
Het is denk ik ook een beetje hetzelfde als de haat die Thrash had richting Glam. Ja het is rock, ja er zitten raggende gitaren in, maar uch... het is allemaal te clean/gelikt/processed weet ik het. Of in z'n geheel gewoon te simpel zoals met punk.

Ach, als er maar iets obscuurs in de Marquee staat te spelen. Dan kan het mij eigenlijk geen reet schelen wat er op de Mainstage staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666 en Jamel

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.612
7.669
Fair point.
Het is denk ik ook een beetje hetzelfde als de haat die Thrash had richting Glam. Ja het is rock, ja er zitten raggende gitaren in, maar uch... het is allemaal te clean/gelikt/processed weet ik het. Of in z'n geheel gewoon te simpel zoals met punk.

Ach, als er maar iets obscuurs in de Marquee staat te spelen. Dan kan het mij eigenlijk geen reet schelen wat er op de Mainstage staat.
Ja ik vind het ook echt vreselijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar uiteindelijk zitten we wel met de situatie dat de headliners die Graspop altijd hebben gedragen ook niet het eeuwige leven hebben. En ik vind het wel heel erg belangrijk dat metal zo'n groot festival blijft houden in de Benelux, omdat ik denk dat dat goed is voor de hele scene en de bestaanszekerheid van opkomende en obscure bands. En dus hebben we jonge acts nodig, die de komende jaren het stokje van de headliners over kunnen nemen. Soms zit daar iets tussen wat ik zelf ook graag zie, zoals Gojira of Ghost, bijvoorbeeld. En hopelijk gaat Sleep Token zich daar ook bij voegen. Maar soms heb je ook iets wat ik vreselijk vind, zoals Electric Callboy of Sabaton. Ik dacht trouwens dat BMTH ook in die laatste categorie zou vallen, maar die vielen me dit jaar echt 100% mee.

We zijn het zeker eens over dat het heel fijn zou zijn als Graspop een alternatief biedt voor deze commerciele, jonge bands. Zodat wij metal fossielen (zeg ik met een knipoog ;) ) ook een fijne afsluiter van een festivaldag kunnen beleven.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.644
4.950
We zijn het zeker eens over dat het heel fijn zou zijn als Graspop een alternatief biedt voor deze commerciele, jonge bands. Zodat wij metal fossielen (zeg ik met een knipoog ;) ) ook een fijne afsluiter van een festivaldag kunnen beleven.
Zet daar testament of kreator tegenover en iedereen tevreden denk ik dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666 en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.216
Soms zit daar iets tussen wat ik zelf ook graag zie, zoals Gojira of Ghost, bijvoorbeeld. En hopelijk gaat Sleep Token zich daar ook bij voegen. Maar soms heb je ook iets wat ik vreselijk vind, zoals Electric Callboy of Sabaton. Ik dacht trouwens dat BMTH ook in die laatste categorie zou vallen, maar die vielen me dit jaar echt 100% mee.

Wel benieuwd of je Electric Callboy en Sabaton op eenzelfde manier vreselijk vindt, of dat er nog een verschil zit tussen de twee bands. Zijn wel twee verschillende subgenres en ook wel een ander soort show. Maar snap in z'n algemeenheid wel dat het wel een ander type band is dan de obscuurheid van jouw doorsnee favoriete bands :p
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.612
7.669
Wel benieuwd of je Electric Callboy en Sabaton op eenzelfde manier vreselijk vindt, of dat er nog een verschil zit tussen de twee bands. Zijn wel twee verschillende subgenres en ook wel een ander soort show. Maar snap in z'n algemeenheid wel dat het wel een ander type band is dan de obscuurheid van jouw doorsnee favoriete bands :p
Zit wel een verschil in. Electric Callboy vind ik gewoon ongelooflijk cringe met oa. hun covers van Let it Go, I Want It That Way en Everytime We Touch. Ik vind die cleanzang ongelooflijk zeikerig klinken. En muzikaal gezien: tsja, ik heb niks met eurodance en ik heb niks met generieke metalcore. Dus met een mash-up van de twee kan ik ook helemaal niets.

Met Sabaton is mijn probleem dat ik vind dat bijna elk nummer hetzelfde klinkt. Ik vind het muzikaal echt oersaai. Dat heb ik al gauw met power metal, dus op zich niets raars. Maar wat er dan nog bij komt, is dat ik iets tegen die zanger heb. Ik vind zijn 'rauwe stem' ontzettend op de stem van Samson van Samson en Gert lijken. En als ik hem dan zie staan daar op dat podium, zichzelf heel de tijd op z'n knie rammend, met dat gekke zonnebrilletje op en dat maandverband op zijn hoofd, dan vind ik het al met al gewoon lachwekkend. En eigenlijk ook cringe.

Sorry voor de fans, maar blame Koekdoos. Hij vroeg erom. :)
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.570
3.276
Zit wel een verschil in. Electric Callboy vind ik gewoon ongelooflijk cringe met oa. hun covers van Let it Go, I Want It That Way en Everytime We Touch. Ik vind die cleanzang ongelooflijk zeikerig klinken. En muzikaal gezien: tsja, ik heb niks met eurodance en ik heb niks met generieke metalcore. Dus met een mash-up van de twee kan ik ook helemaal niets.

Met Sabaton is mijn probleem dat ik vind dat bijna elk nummer hetzelfde klinkt. Ik vind het muzikaal echt oersaai. Dat heb ik al gauw met power metal, dus op zich niets raars. Maar wat er dan nog bij komt, is dat ik iets tegen die zanger heb. Ik vind zijn 'rauwe stem' ontzettend op de stem van Samson van Samson en Gert lijken. En als ik hem dan zie staan daar op dat podium, zichzelf heel de tijd op z'n knie rammend, met dat gekke zonnebrilletje op en dat maandverband op zijn hoofd, dan vind ik het al met al gewoon lachwekkend. En eigenlijk ook cringe.

Sorry voor de fans, maar blame Koekdoos. Hij vroeg erom. :)
Deze keer sluit ik mij woord voor woord aan bij de auteur. Ik kon het zelf niet beter verwoorden maar denk er absoluut hetzelfde over. Terwijl ik dan de cameo van Joachim bij Pain wel weer lachen vond
 
  • Leuk
Waarderingen: Projunk en Jamel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.216
Zit wel een verschil in. Electric Callboy vind ik gewoon ongelooflijk cringe met oa. hun covers van Let it Go, I Want It That Way en Everytime We Touch. Ik vind die cleanzang ongelooflijk zeikerig klinken. En muzikaal gezien: tsja, ik heb niks met eurodance en ik heb niks met generieke metalcore. Dus met een mash-up van de twee kan ik ook helemaal niets.

Met Sabaton is mijn probleem dat ik vind dat bijna elk nummer hetzelfde klinkt. Ik vind het muzikaal echt oersaai. Dat heb ik al gauw met power metal, dus op zich niets raars. Maar wat er dan nog bij komt, is dat ik iets tegen die zanger heb. Ik vind zijn 'rauwe stem' ontzettend op de stem van Samson van Samson en Gert lijken. En als ik hem dan zie staan daar op dat podium, zichzelf heel de tijd op z'n knie rammend, met dat gekke zonnebrilletje op en dat maandverband op zijn hoofd, dan vind ik het al met al gewoon lachwekkend. En eigenlijk ook cringe.

Sorry voor de fans, maar blame Koekdoos. Hij vroeg erom. :)

Ben zelf ook fan van Sabaton hoor, maar snap de eenheidsworst wel, maarja, powermetal is het nieuwe glammetal :p
 

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
685
Ben zelf ook fan van Sabaton hoor, maar snap de eenheidsworst wel, maarja, powermetal is het nieuwe glammetal :p
Ja het is eenheidsworst, maar; ze hebben dikke gitaar solos, het onderwerp (oorlog) is altijd vet in metalnummers, er staat een tank op het podium.... vuurwerk en vlammen go boom! Er is tenminste wel een dikke show. En best wel dikke riffs ook. Voor mij de leuke richting van Spinal Tap, beetje flauwekul.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.216
Ja het is eenheidsworst, maar; ze hebben dikke gitaar solos, het onderwerp (oorlog) is altijd vet in metalnummers, er staat een tank op het podium.... vuurwerk en vlammen go boom! Er is tenminste wel een dikke show. En best wel dikke riffs ook. Voor mij de leuke richting van Spinal Tap, beetje flauwekul.

Ik heb er ook verder geen last van, ook fan van Airbourne en Powerwolf, en eigenlijk kan je over KISS en AC/DC ook wel hetzelfde zeggen :LOL:
Hoop dat Sabaton weer een dag mag afsluiten komende editie, wordt zeer zeker genieten!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken