Graspop Metal Meeting 2025

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.103
8.222
Dit soort gimmickbands zijn zeker een mooi onderdeel van het festival. Ik vind het leuk voor erbij, maar het is zeker niet hetgeen waar ik het meest naar uitkijk.
Naast goede en strakke muziek, mag er af en toe een clown het podium krijgen.
Een festival met Alestorm, Steel Panther, Electric Callboy, Tenacious D, Babymetal, Grailknights, Gwar, Lordi, Slipknot klinkt leuk, maar er moet naar mijn gevoel echt afwisseling zijn met wat serieuze bands tussendoor.

En het erge is dat een band als Alestorm, maar ook Wind Rose, makkelijk een set met serieuzere nummers kan spelen :LOL:
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.103
8.222
als je een gigantische badeend op het podium hebt staan kan je spelen wat je wilt, maar ze serieus nemen gaat hem niet worden

Dat klopt, maar in theorie kunnen ze dat veranderen. Het gaat uiteraard ook niet gebeuren, maar ze hebben ook wel wat nummers dat niet een groot zuipfeest is.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.666
3.392
Dit soort gimmickbands zijn zeker een mooi onderdeel van het festival. Ik vind het leuk voor erbij, maar het is zeker niet hetgeen waar ik het meest naar uitkijk.
Naast goede en strakke muziek, mag er af en toe een clown het podium krijgen.
Een festival met Alestorm, Steel Panther, Electric Callboy, Tenacious D, Babymetal, Grailknights, Gwar, Lordi, Slipknot klinkt leuk, maar er moet naar mijn gevoel echt afwisseling zijn met wat serieuze bands tussendoor.
Wat heeft Slipknot jou misdaan om in dit lijstje te staan? 😂
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Maar dacht dat Clown er de vorige keer niet eens bij was? Of waarom speelde ze toen zo slap?
Nee, was er niet bij door familie-omstandigheden. En helemaal eens, vond het ook een gezapig optreden, slap en futloos. Vergeleken met hun legendarische set in 2019 was dat maar een heel slap aftreksel. Toch zou ik volgend jaar weer kijken hoor, hoop dat ze dan weer nieuwe energie hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Rockbeer

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Ik blijf er bij dat een jolige feestband gewoon niet een metal festival hoort af te sluiten. Leuk dat velen het fantastisch vinden, maar het is gewoon half hardstyle/EDM, flikker daar gewoon mee op joh. Natuurlijk mogen mensen dat leuk vinden, maar ik ben dan wel gatekeeping genoeg om dat met alle macht te weren van een headliner spot op een metal festival.

En in de juiste sfeer/stemming kan ik 1 nummer nog wel hebben en ik snap de 'Hypa Hype' om deze stijl. Maar dit is iets van het moment. Ik verwacht niet dat dit in 2030 nog net zo'n ding gaat zijn.
Ieder zijn meug toch? Ik vind EC wel metal genoeg voor Graspop en ze kunnen een volle wei meekrijgen blijkt wel. Ook Pendulum leunt zwaar op drum 'n bass, samen met EC toch één van de populairste en best gewaardeerde bands deze editie. Het metalpubliek omarmt ze in ieder geval!

Wie ik niet meer vind kunnen is Scorpions. Knuffelrock met een zanger die het lichamelijk niet meer bij kan benen. Slaapverwekkend, wat een borefest! Zie toch liever een EC dan Scorpions of 5FDP als headliner.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Ik zie Pantera ook wel terugkomen voor een headlinespot volgend jaar.

Slipknot - Pantera
Iron Maiden - The Prodigy
Sabaton - Ghost
Aerosmith - Volbeat

Ik zie The Prodigy eerder in de Marquee belanden maar als het ergens kan, is het wel na Maiden als feestelijke afsluiter van de dag.

Er zijn alleszins nog voldoende alternatieven met Within Temptation, Korn, PWD, Lamb of God., etc.

(En Gojira dan? Die reserveer ik als afsluiter van Alcatraz).
Dit rijtje lijkt best realistisch! Grote kans dat de huisbands dan weer terugkomen, al lijkt het ook een beetje overkill met Iron Maiden, Volbeat en Sabaton, zeker als ook Within Temptation er nog bij zou komen. Lamb of God had ik dit jaar al verwacht, ook een kanshebber voor HL spot. En qua herhaling zou Electric Callboy best wel kunnen, zijn erg populair geworden afgelopen paar jaar en na het succes van dit jaar zouden ze zomaar door kunnen stoten naar een HL spot.

De komende jaren gaat Slayer ook nog wel een keer terugkomen, misschien volgend jaar al. In dat geval ook zeker een headliner. Ook Faith No More heeft nog een HL spot in te halen.

Heel benieuwd of er nog een klepper uit de buitencategorie gaat komen, zoals Tool dit jaar. Heel veel opties heb je dan niet, naast de bekende namen zou System of a Down een grote publiekstrekker zijn natuurlijk.

Hoe dan ook, het speculeren is begonnen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Reislustig

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
418
Ach, er zullen altijd bands staan waar je zelf niets mee hebt. Gelukkig is er meestal wel een goed alternatief. Ik vind de timetable belangrijker dan de grote namen bijvoorbeeld. Laat me maar een nieuwe band gaan ontdekken tijdens een of ander borefest op de mainstage.
Je hebt ook gewoon af en toe zelfs een moment nodig waar er niks leuk is om je niet slecht te voelen om een wei dutje te doen :D
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Ach, er zullen altijd bands staan waar je zelf niets mee hebt. Gelukkig is er meestal wel een goed alternatief. Ik vind de timetable belangrijker dan de grote namen bijvoorbeeld. Laat me maar een nieuwe band gaan ontdekken tijdens een of ander borefest op de mainstage.
Je hebt ook gewoon af en toe zelfs een moment nodig waar er niks leuk is om je niet slecht te voelen om een wei dutje te doen :D
Wijze woorden! En mocht er echt niks anders zijn, inderdaad gewoon even rust pakken of gewoon wat eerder je slaapzak / bed opzoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

davidfcutreg

Playlistbediener
21 jul 2019
39
75
Ik kom net op facebook een post van Hellfest tegen. Zij doen komend jaar hetzelfde weekend als Graspop..
Kan zowel een voordeel als nadeel zijn voor GMM denk ik?
 

SweetJesus

Gouden Tip
7 nov 2022
377
548
Ik kom net op facebook een post van Hellfest tegen. Zij doen komend jaar hetzelfde weekend als Graspop..
Kan zowel een voordeel als nadeel zijn voor GMM denk ik?
That means that Hellfest dont have any wow name and next year will be shitty in terms of headliners; Slipknot-Volbeat-Sabaton-Iron Maiden etc…
 
  • Thinking
Waarderingen: nikita

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.537
6.468
Ik kom net op facebook een post van Hellfest tegen. Zij doen komend jaar hetzelfde weekend als Graspop..
Kan zowel een voordeel als nadeel zijn voor GMM denk ik?
Was altijd al zo, normaal gesproken. Dit jaar week af, maar dat leek vooral vanwege de latere tour start van Foo Fighters te zijn uiteindelijk. Weinig verschil gemerkt op Graspop. Hopen op wellicht weer iets meer overlap in de undercard wel, komende editie. Daar weten ze op Hellfest vaak wat mooie dingen te zetten, die dan net niet de weg langs Dessel weten te vinden...
 

davidfcutreg

Playlistbediener
21 jul 2019
39
75
Was altijd al zo, normaal gesproken. Dit jaar week af, maar dat leek vooral vanwege de latere tour start van Foo Fighters te zijn uiteindelijk. Weinig verschil gemerkt op Graspop. Hopen op wellicht weer iets meer overlap in de undercard wel, komende editie. Daar weten ze op Hellfest vaak wat mooie dingen te zetten, die dan net niet de weg langs Dessel weten te vinden...
Ah daar twijfelde ik al over. Omdat ze afgelopen jaar twee weekenden hadden wist ik niet zeker welk weekend ze voorheen hadden.

Kan me met acts als Foo fighters en metallica dit jaar voorstellen dat die vrij makkelijk doortouren Frankrijk -> België, maar niet een week later terugkeren. Dus dat zou voor een grote headliner komend jaar (en inderdaad ook de undercard) wellicht alleen maar fijn zijn!
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.645
4.951
Volgens mij is dit een voordeel voor de undercard. Valt natuurlijk wel te zien als Pinkpop ook in datzelfde weekend zit dan kan het lastig zijn voor de wat oudere of grotere bands omdat die niet 3 of 4 dagen na elkaar gaan spelen
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.485
8.139
Ah daar twijfelde ik al over. Omdat ze afgelopen jaar twee weekenden hadden wist ik niet zeker welk weekend ze voorheen hadden.
Voor covid voor zo lang als ik me kan herinneren was Graspop en Hellfest altijd in hetzelfde weekend, dus denk dat je er niet veel van zult merken
Volgens mij is dit een voordeel voor de undercard. Valt natuurlijk wel te zien als Pinkpop ook in datzelfde weekend zit dan kan het lastig zijn voor de wat oudere of grotere bands omdat die niet 3 of 4 dagen na elkaar gaan spelen
Toch doen ieder jaar de grote metalbands wel Copenhell, Graspop en Hellfest aan in hetzelfde weekend. Denk dus niet dat dit echt een probleem zal vormen. Het helpt ook dat er 4-5 dagen tijd zijn voor deze bands om de drie festivals aan te doen. (Copenhell begint op woensdag, Graspop op donderdag) Verder is het overlap tussen Pinkpop en Graspop natuurlijk wel erg klein.
 
  • Leuk
Waarderingen: davidfcutreg

stengels

Playlistbediener
19 okt 2022
20
40
Attn @Koekdoos :

Ik zie dit dus nog wel gebeuren, mini-tourtje langs de grote Euro-festivals. En als ze komen, dan is het ook echt wel als headliner, daar durf ik wel een half litertje op te zetten

Edit: waarmee ik niet gelijk wilde zeggen "in 2025", maar meer "ergens in de komende jaren"
 
  • Confetti
Waarderingen: Koekdoos

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
68
122
Ieder zijn meug toch? Ik vind EC wel metal genoeg voor Graspop en ze kunnen een volle wei meekrijgen blijkt wel. Ook Pendulum leunt zwaar op drum 'n bass, samen met EC toch één van de populairste en best gewaardeerde bands deze editie. Het metalpubliek omarmt ze in ieder geval!

Wie ik niet meer vind kunnen is Scorpions. Knuffelrock met een zanger die het lichamelijk niet meer bij kan benen. Slaapverwekkend, wat een borefest! Zie toch liever een EC dan Scorpions of 5FDP als headliner.
Ik vind EC een leuke band. Scorpions waren echt sterk deze editie en in de ziggo, dus ik snap niet helemaal je kritiek. Dat je het "saai" vindt, komt meer door je smaak.
Scorpions is een van de grootste rockbands, dus helemaal terecht dat ze er staan. Ik zie ze liever dan bijvoorbeeld leeftijdsgenoten Def Leppard en Deep Purple. Twee bands waar ik ook geen probleem mee heb trouwens.
De kritiek op FFDP snap ik wel.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken