Graspop Metal Meeting 2025

Akephalos

Gouden Tip
1 jul 2019
330
685
Zit wel een verschil in. Electric Callboy vind ik gewoon ongelooflijk cringe met oa. hun covers van Let it Go, I Want It That Way en Everytime We Touch. Ik vind die cleanzang ongelooflijk zeikerig klinken. En muzikaal gezien: tsja, ik heb niks met eurodance en ik heb niks met generieke metalcore. Dus met een mash-up van de twee kan ik ook helemaal niets.
Op Spotify het populairste nummer ''We Got the Moves'' is ook iets dat gewoon op Intents/Tomorrowland/Defqon gedraaid zou worden. En dan van die Ariana Grande teksten er onder.... teringjantje.
Met Sabaton is mijn probleem dat ik vind dat bijna elk nummer hetzelfde klinkt. Ik vind het muzikaal echt oersaai. Dat heb ik al gauw met power metal, dus op zich niets raars. Maar wat er dan nog bij komt, is dat ik iets tegen die zanger heb. Ik vind zijn 'rauwe stem' ontzettend op de stem van Samson van Samson en Gert lijken. En als ik hem dan zie staan daar op dat podium, zichzelf heel de tijd op z'n knie rammend, met dat gekke zonnebrilletje op en dat maandverband op zijn hoofd, dan vind ik het al met al gewoon lachwekkend. En eigenlijk ook cringe.
Muzikaal kan ik er nog wel wat diversiteit in vinden. Sound/riffs/solos sla ik dan dus weer wel op aan hier. Vocals ben ik het wel mee eens dat hij klinkt als Samson en een beetje... apart is. Maar het is ook weer ''iconisch''. Zonder zonnebril ziet ie er weer raar uit.
En dat veel hetzelfde klinkt hoor ik bij Iron Maiden ook weleens, maar ach. Toch divers genoeg ofzo?

En heb ze ''groot'' zien worden op Graspop toen ze op de mainstage moesten invallen. Dus een stukje is gewoon nostalgie. Maar ik volg je kritiek volledig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Joslittel

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
417
Ja, ik had het vooral over TS, maar lijkt me niet meer dat ze er als headliner zouden staan a la 2016 na Iron Maiden? Of misschien juist wel omdat ze al bijna 10 jaar niet meer spelen… Maar lijkt me verder allemaal hypothetisch in hun geval, ik heb vertrouwen in de echtheid van de “40 and fuck it” tour :LOL:
Als je hun "GMM revival" in 2012 had meegemaakt snapte je meteen waarom ze daarna nog zo vaak geboekt zijn en ik zeker van dat ze main zouden staan :D
Toch wel een van m'n meest memorabele optredens op graspop!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.217
Als je hun "GMM revival" in 2012 had meegemaakt snapte je meteen waarom ze daarna nog zo vaak geboekt zijn en ik zeker van dat ze main zouden staan :D
Toch wel een van m'n meest memorabele optredens op graspop!

Maar ook als afsluiter van een mainstage nog? Was in 2016 op Alcatraz wel een enorm feest na afloop, maar worden ze nu alsnog als zo groot gezien is vooral mijn vraag.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.483
8.138
Maar ook als afsluiter van een mainstage nog? Was in 2016 op Alcatraz wel een enorm feest na afloop, maar worden ze nu alsnog als zo groot gezien is vooral mijn vraag.
Ze worden nu gezien als een gepensioneerde band ;)

Mochten ze ooit terug komen zullen ze vast wel een mainstage afsluiten lijkt me, zeker gezien het aantal grote classick rock/glam headliners steeds kleiner wordt de komende jaren
 

Projunk

Campingartiest
15 nov 2023
87
99
Ah leuk deze discussie en van alle tijden zoals jullie als zelf aanhalen.
Wat het ook is, als de komende 10-15 jaar die muziek tegen ons aan beukt, gaat een groot gedeelte vanzelf wennen.

Over 10-15 jaar hebben we dus wel weer iets anders te klagen. Een aantal van de bands(de toppers van dat genre) waar we nu over klagen zullen dan headliner zijn.
Het zou me niet verbazen als we er dan naar uit kijken om ze te zien.

Ps: nu niet allemaal aankomen dat je dan al onder de zoden ligt.
 

Jimmeh07

Gouden Tip
3 jun 2023
284
417
Maar ook als afsluiter van een mainstage nog? Was in 2016 op Alcatraz wel een enorm feest na afloop, maar worden ze nu alsnog als zo groot gezien is vooral mijn vraag.
Ik zie ze dan eerder ergens in de avond staan maar zeker niet als headliner, tenzij er zoals dit jaar wat tekorten zijn op dat vlak :geek:
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.217
Ze worden nu gezien als een gepensioneerde band ;)

Mochten ze ooit terug komen zullen ze vast wel een mainstage afsluiten lijkt me, zeker gezien het aantal grote classick rock/glam headliners steeds kleiner wordt de komende jaren

Ja ik weet dat ze met pensioen zijn, daarom ook aan het begin de vermelding dat het puur hypothetisch is, omdat ze tot nu toe erg stellig zijn in daadwerkelijk gestopt zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.217
Die zullen wel op Alcatras staan.

Van Into The Grave zijn het toch wel vooral de wat grotere namen op de poster die ook op Graspop verschijnen, en ook wat Jamel hierboven zegt stonden ze allen recentelijk al op Alcatraz. Goede hoop voor Graspop dus, zeker omdat Into the Grave maar 1 week (of 2?) voor Graspop zit.

Hoezo? Waarom?
Daar stonden ze 22 nog. Zou vrij vlot zijn.

Dacht dat @ChiquitaChaser ergens in een topic al er vanuit ging dat ze toch weer op Werchter zouden komen ipv Graspop, als ze festivals doen. Dus ga zelf dit jaar wat minder op de hypetrain van Metallica zitten, voor zover dat vol te houden is
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.612
7.670
Van Into The Grave zijn het toch wel vooral de wat grotere namen op de poster die ook op Graspop verschijnen, en ook wat Jamel hierboven zegt stonden ze allen recentelijk al op Alcatraz. Goede hoop voor Graspop dus, zeker omdat Into the Grave maar 1 week (of 2?) voor Graspop zit.
Volgend jaar zit er een week tussen. Dus inderdaad, dat hele rijtje van ITG is een groot kanshebber voor Graspop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.098
8.217
Volgend jaar zit er een week tussen. Dus inderdaad, dat hele rijtje van ITG is een groot kanshebber voor Graspop.

Zeker als je onderstaande poster bekijkt qua line up, eigenlijk vrijwel alle grote namen van de dag staan op Graspop, en de overige bands staan op Alcatraz (Orden Ogan en Paradise Lost). En dan nog Sanguisugabogg die ook op Graspop verscheen.

Heb inmiddels ook Sweden Rock, Copenhell en Download van 2024 en 2023 vergeleken met de Graspop edities. Had op zich meer overlap verwacht, maar zal daar later op terugkomen als ik ook nog oa Hellfest heb verwerkt. Leuke bezigheid om wat meer overzicht te hebben hoe groot nou de kans is dat namen van een aankondiging van buitenlandse festivals nou daadwerkelijk op Graspop gaan komen :)

1719775240196.jpeg
 

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
486
533
Zal vast niet heel realitisch zijn gezien Korn dit jaar al in de EU is, en ik gok Mastadon is te klein, en EC op herhaling is te veel van het goede waarschijnlijk. Voor mij zou dit een toffe GMM zijn, zondag is niet mijn ding, maar ik snap dat andere dat wel leuk vinden.

Donderdag: Slipknot en Korn
Vrijdag: Electric Callboy en The Prodigy
Zaterdag: Lamb of God en Mastadon
Zondag: Iron Maiden en Volbeat
Ik schat dat Lamb of God en Mastodon, als ze uberhaupt headlinen (Mastodon heeft nog nooit geheadlined), ze allebei op de Northstage staan.
Maiden, Volbeat (mits de zanger is hersteld), Sabaton, Slipknot lijken mij erg waarschijnlijk.
Aerosmith, mits ze een EU tour er aan.plakken...een afscheid zonder europa?
De kans is dan ook groter dat een combi met Motley Crue of Def Leppard er staat...beide met nieuw materiaal bezig.
GNR 2025 wordt ook geteased...door o.a. Slash.
Within Temptation zou kunnen...maar die zouden dan nog met hun Bleed Out tour bezig zijn. Dat heeft een groot deel al gezien...zou geen erg sterke zet zijn..ondanks dat het een prima headliner is.
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
67
121
Feuerschwanz staat dit jaar al op Alcatraz en Wind Rose en Gloryhammer vorig jaar.

Wordt echt wel tijd dat Graspop een keer Wind Rose boekt. En dan hopelijk in een tent en niet op MS, zoals op Alcatraz.
Dit soort gimmickbands zijn zeker een mooi onderdeel van het festival. Ik vind het leuk voor erbij, maar het is zeker niet hetgeen waar ik het meest naar uitkijk.
Naast goede en strakke muziek, mag er af en toe een clown het podium krijgen.
Een festival met Alestorm, Steel Panther, Electric Callboy, Tenacious D, Babymetal, Grailknights, Gwar, Lordi, Slipknot klinkt leuk, maar er moet naar mijn gevoel echt afwisseling zijn met wat serieuze bands tussendoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piet

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.535
6.459
Dit soort gimmickbands zijn zeker een mooi onderdeel van het festival. Ik vind het leuk voor erbij, maar het is zeker niet hetgeen waar ik het meest naar uitkijk.
Naast goede en strakke muziek, mag er af en toe een clown het podium krijgen.
Een festival met Alestorm, Steel Panther, Electric Callboy, Tenacious D, Babymetal, Grailknights, Gwar, Lordi, Slipknot klinkt leuk, maar er moet naar mijn gevoel echt afwisseling zijn met wat serieuze bands tussendoor.
Nou is die afwisseling nu net hetgeen waar je bij Graspop toch zelden iets te klagen hebt, lijkt me, met hun 130+ acts over 5 podia? Soms mist er wat (zoals doom, dit jaar alleen Khemmis) of heeft er iets de overhand (metalcore, al enkele jaren) maar afwisseling is er in mijn ervaring altijd toch voldoende te vinden. Ook als je redelijk kieskeurig bent.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken