Graspop Metal Meeting 2025

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.868
12.318
That means that Hellfest dont have any wow name and next year will be shitty in terms of headliners; Slipknot-Volbeat-Sabaton-Iron Maiden etc…
Is dit ook niet de eindstand ieder jaar? Leeuwendeel blijft altijd uit dezelfde poel komen en er komt misschien een verrassinkje bij.
Voor covid voor zo lang als ik me kan herinneren was Graspop en Hellfest altijd in hetzelfde weekend, dus denk dat je er niet veel van zult merken

Toch doen ieder jaar de grote metalbands wel Copenhell, Graspop en Hellfest aan in hetzelfde weekend. Denk dus niet dat dit echt een probleem zal vormen. Het helpt ook dat er 4-5 dagen tijd zijn voor deze bands om de drie festivals aan te doen. (Copenhell begint op woensdag, Graspop op donderdag) Verder is het overlap tussen Pinkpop en Graspop natuurlijk wel erg klein.
Laatste jaren zie je wel dat bands voor in ieder geval voor Copenhell en Hellfest gaan en dat er een keuze gemaakt wordt dus rust, zaalshow, Pinkpop of Graspop. Ook in de undercard. Op de een of andere valt Graspop vaker buiten de boot dan nodig, dus ik zou er nog niet helemaal gerust op zijn. Te veel herhaling is trouwens ook weer ruk: Alien Weaponry heeft dit jaar voor de derde keer op rij op Hellfest gespeeld bijvoorbeeld. Mag hopen dat je zoiets niet in Dessel gaat krijgen.
 

Piebe71

Geliefde act
15 dec 2022
1.573
3.289
Zo lang ik elke editie nog verrassingen ontdek op de line up dan maakt mij de herhaling iets minder uit. En ik vond dit jaar het niveau van de herhalers ook zeker beter als bijvoorbeeld in 2022.
Bands die ik niets vind ga ik sowieso al niet bij staan. Ben dit jaar ook ver van EC, Steel Panther en 5FDP vandaan gebleven. Waar je niet bij gaat staan hoef je je ook niet aan te ergeren.
 

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Ik vind EC een leuke band. Scorpions waren echt sterk deze editie en in de ziggo, dus ik snap niet helemaal je kritiek. Dat je het "saai" vindt, komt meer door je smaak.
Scorpions is een van de grootste rockbands, dus helemaal terecht dat ze er staan. Ik zie ze liever dan bijvoorbeeld leeftijdsgenoten Def Leppard en Deep Purple. Twee bands waar ik ook geen probleem mee heb trouwens.
De kritiek op FFDP snap ik wel.
Is inderdaad smaak, hou gewoon niet van (pre) 80’s glam/hardrock. Scorpions vind ik gewoon belegen, saai. Geldt ook voor Def Leppard en Deep Purple. Heb geen hekel aan ze hoor, gewoon niet mijn smaak. FFDP is mijn minst favoriete band. Typische USA clichéband, kan gewoon niet naar de stompzinnige teksten luisteren. Maar zoals gezegd, ieder zijn meug!

Mocht Scorpions, FFDP, DL of DP volgend jaar spelen zoek ik wel een tent op. Dat kan Marquee, Metal Dome of een koepeltent zijn. Bij EC zal ik ergens in de kolkende massa te vinden zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: Alma en Piet

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
350
303
Op Hellfest vernam ik van de organisatie dat Metallica zelf vragende partij was om op Hellfest te spelen. En ook veel andere bands gaan zeer graag naar Hellfest. Niet alleen omdat de (vaste) omkadering er zo super is, maar ze worden er als artiest ook zeer goed gesoigneerd.

Om jullie een idee te geven, het budget van Hellfest was voor 2024 maar liefst €40 miljoen.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
Ik zie Pantera ook wel terugkomen voor een headlinespot volgend jaar.

Slipknot - Pantera
Iron Maiden - The Prodigy
Sabaton - Ghost
Aerosmith - Volbeat

Ik zie The Prodigy eerder in de Marquee belanden maar als het ergens kan, is het wel na Maiden als feestelijke afsluiter van de dag.

Er zijn alleszins nog voldoende alternatieven met Within Temptation, Korn, PWD, Lamb of God., etc.

(En Gojira dan? Die reserveer ik als afsluiter van Alcatraz).
The Prodigy is niet echt meer de act die het ooit was. De zanger zweeft er nog een beetje boven, maar ik denk dat Prodigy eerder sub zal zijn als hij er ooit staat.
Ook verwacht ik Volbeat eerder op de Northstage, en Sabaton of Ghost dan eerder als '2e naam' naast Aerosmith of IM, Volbeat. Slipknot kunnen we waarschijnlijk niet om heen. Niks mis mee, maar een headliner die ik niet perse hoef te zien.
 

Alma

Campingartiest
16 nov 2023
68
123
Wat heeft Slipknot jou misdaan om in dit lijstje te staan? 😂
Hahaha. Het is een band waarbij een aantal bandleden staan te huppelen en wippen of trommels. Ze hebben best leuke nummers. Maar kan ik ze helemaal serieus nemen? Wanneer de show of gimmick meer op de voorgrond komt te liggen in verhouding met de muziek, kan ik het al minder serieus nemen.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.115
8.235
Hahaha. Het is een band waarbij een aantal bandleden staan te huppelen en wippen of trommels. Ze hebben best leuke nummers. Maar kan ik ze helemaal serieus nemen? Wanneer de show of gimmick meer op de voorgrond komt te liggen in verhouding met de muziek, kan ik het al minder serieus nemen.

Kan je wel een grote lijst maken met bands die je minder serieus neemt :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Alma

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.487
8.148
The Prodigy is niet echt meer de act die het ooit was. De zanger zweeft er nog een beetje boven, maar ik denk dat Prodigy eerder sub zal zijn als hij er ooit staat.
Ook verwacht ik Volbeat eerder op de Northstage, en Sabaton of Ghost dan eerder als '2e naam' naast Aerosmith of IM, Volbeat. Slipknot kunnen we waarschijnlijk niet om heen. Niks mis mee, maar een headliner die ik niet perse hoef te zien.
Sabaton heeft inmiddels toch duidelijk bewezen dat ze een volwaardig southstage headliner zijn die een dag kunnen dragen.
Ik begrijp dat het niet iedereen zijn favoriete band is, maar het is gewoon een grote naam geworden en duidelijk één van de favorieten van de organisatie.

Over The Prodigy begrijp ik wat je bedoeld, dat het niet meer is wat het geweest is. maar ze lijken toch geen genoegen te nemen met een lage plek, als je kijkt waar ze allemaal geboekt zijn in dit Europese festivalseizoen. Ze geven duidelijk de voorkeur aan kleine festivals headlinen ipv een lagere spot op een groot festival te pakken. Aangezien ze op Hellfest ook als ms2 headliner staan dit jaar, denk ik dat als ze ooit Graspop aan doen dat ze north stage zullen headlinen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EddiePlaysBass en Alma

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
489
537
The Prodigy is niet echt meer de act die het ooit was. De zanger zweeft er nog een beetje boven, maar ik denk dat Prodigy eerder sub zal zijn als hij er ooit staat.
Ook verwacht ik Volbeat eerder op de Northstage, en Sabaton of Ghost dan eerder als '2e naam' naast Aerosmith of IM, Volbeat. Slipknot kunnen we waarschijnlijk niet om heen. Niks mis mee, maar een headliner die ik niet perse hoef te zien.
Northstage? Southstage bedoel je?
En Sabaton en Ghost als headliners op de Northstage?
Southstage = Mainstage 1 (The Deep South)
Northstage = Mainstage 2
1000013862.gif
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: ReasonsRemeain en Alma

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
486
268
The Prodigy is niet echt meer de act die het ooit was. De zanger zweeft er nog een beetje boven, maar ik denk dat Prodigy eerder sub zal zijn als hij er ooit staat.
Ook verwacht ik Volbeat eerder op de Northstage, en Sabaton of Ghost dan eerder als '2e naam' naast Aerosmith of IM, Volbeat. Slipknot kunnen we waarschijnlijk niet om heen. Niks mis mee, maar een headliner die ik niet perse hoef te zien.
Ongeacht of ze thuis horen op graspop of niet, ik begrijp niet dat the prodigy anno 2025 nog een relevante of interresante boeking is. Hun 2 beste albums zijn van 92 en 94 en the fat of the land is van 97. De keren dat ik ze live zag stelden ze bijna altijd teleur. Voor mij is dat een band die thuishoort op de suikerrocks, rock zottegems en lokerse feesten van deze wereld.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
Northstage? Southstage bedoel je?
En Sabaton en Ghost als headliners op de Northstage?
Southstage = Mainstage 1 (The Deep South)
Northstage = Mainstage 2
Bekijk bijlage 9595
Dat bedoelde ik inderdaad.
Ik blijf op het festival ook gewoon stug main 1 en 2 zeggen. Vandaar dat ik South en North verwarrend vind.
Maar Deep South is een mooi geheugensteuntje. Iron Maiden - The number of the beast @ DeepSouthstage.
 

graspop200

Randprogramma
8 dec 2017
132
183
Sabaton heeft inmiddels toch duidelijk bewezen dat ze een volwaardig southstage headliner zijn die een dag kunnen dragen.
Ik begrijp dat het niet iedereen zijn favoriete band is, maar het is gewoon een grote naam geworden en duidelijk één van de favorieten van de organisatie.

Over The Prodigy begrijp ik wat je bedoeld, dat het niet meer is wat het geweest is. maar ze lijken toch geen genoegen te nemen met een lage plek, als je kijkt waar ze allemaal geboekt zijn in dit Europese festivalseizoen. Ze geven duidelijk de voorkeur aan kleine festivals headlinen ipv een lagere spot op een groot festival te pakken. Aangezien ze op Hellfest ook als ms2 headliner staan dit jaar, denk ik dat als ze ooit Graspop aan doen dat ze north stage zullen headlinen.
Ik zie Sabaton ook wel South afsluiten.
Maar als je bijv. Volbeat en Sabaton op een dag zou hebben, verwacht ik Volbeat eerder op de south.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

Special Monkey

Sunset slot
13 apr 2021
2.168
2.995
Dat bedoelde ik inderdaad.
Ik blijf op het festival ook gewoon stug main 1 en 2 zeggen. Vandaar dat ik South en North verwarrend vind.
Maar Deep South is een mooi geheugensteuntje. Iron Maiden - The number of the beast @ DeepSouthstage.
Ik vind zowel North/South als 1/2 verwarrend, zeker nu alles omgewisseld is op het nieuwe terrein.

Als er een band op de main speelt die ik wil zien, dan slenter ik naar de main en dan zie ik wel waar die band speelt.

Ze hadden misschien kleuren moeten geven aan de main stages en de main stages noemen naar die kleuren, dat lijkt me handiger.
 

kaiser

Gouden Tip
11 jan 2019
486
268
Ik zie Sabaton ook wel South afsluiten.
Maar als je bijv. Volbeat en Sabaton op een dag zou hebben, verwacht ik Volbeat eerder op de south.
De laatste keer was volbeat toch ook north stage headliner ipv south? En zie ze niet meteen groter zijn geworden, integendeel.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.115
8.235
Ik zie Sabaton ook wel South afsluiten.
Maar als je bijv. Volbeat en Sabaton op een dag zou hebben, verwacht ik Volbeat eerder op de south.

Als beiden op south zouden moeten staan, dan gaan ze dus niet op eenzelfde dag staan. Sabaton heeft in 2022 bewezen dat ze precies goed staan als dagafsluiter op south
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

mvl1980

Gouden Tip
10 apr 2020
288
599
Ongeacht of ze thuis horen op graspop of niet, ik begrijp niet dat the prodigy anno 2025 nog een relevante of interresante boeking is. Hun 2 beste albums zijn van 92 en 94 en the fat of the land is van 97. De keren dat ik ze live zag stelden ze bijna altijd teleur. Voor mij is dat een band die thuishoort op de suikerrocks, rock zottegems en lokerse feesten van deze wereld.
Kan een interessante boeking zijn als Marquee headliner, maar daarvoor zijn ze (of voelen ze zich?) te groot. Zie het ook niet zo snel gebeuren op de main stage, daar is het de muziek niet per se naar en denk dat Graspop wat dat betreft toch te 'metal' is voor een band / groep als Prodigy om prominent op de main stage te staan. Dat zou Hellfest ook moeten zijn, al gaan die ook meer mainstream met Foo Fighters. De brug naar Prodigy is dan sneller geslagen. Ik denk dat Prodigy beter thuis hoort op een Werchter, Pinkpop, Lowlands of Pukkelpop. Kan zelfs ook op Lokerse Feesten als headliner.

Pendulum is dan weer een ander verhaal. Perfect voor Marquee en toch wat rauwer dan Prodigy, vooral met live band. En om ook een Electric Callboy erbij te halen, die ook EDM in hun muziek verweven: die maken meer metal dan dance, Prodigy is toch andersom, ook meer alternatief dan metal. Kan Prodigy echt wel waarderen hoor, maar of ze een plek hebben op GMM betwijfel ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wardibal

Piet

Gouden Tip
24 mrt 2022
489
537
Ik zie Sabaton ook wel South afsluiten.
Maar als je bijv. Volbeat en Sabaton op een dag zou hebben, verwacht ik Volbeat eerder op de south.
Dat geloof ik ook wel eerlijk gezegd.
Volbeat lijkt mij groter dan Sabaton.
Maar het heeft niet altijd met grote te maken (zegt mijn vriendin altijd tegen mij..maar dat is een andere context)

Het gaat om...beschikbaarheid. Als de bands er op tijd kunnen zijn, laat willen spelen etc. Nu zijn de headliners vaak ruim vooraf aanwezig, maar ik heb wel.eens meegemaakt dat we moesten schuiven in de programmering omdat een band 2 optredens op een dag had.
 
  • Haha
Waarderingen: jonasvh

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.626
7.717
Ik vind zowel North/South als 1/2 verwarrend, zeker nu alles omgewisseld is op het nieuwe terrein.

Als er een band op de main speelt die ik wil zien, dan slenter ik naar de main en dan zie ik wel waar die band speelt.

Ze hadden misschien kleuren moeten geven aan de main stages en de main stages noemen naar die kleuren, dat lijkt me handiger.
Vanaf het VIP deck gezien ligt de North stage in het noorden en de South stage in het zuiden. Zo onthoud ik het.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken