Graspop Metal Meeting 2024

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.459
11.430
Electric Callboy is wel een bijzonder fenomeen he. Blijkbaar onwijs druk maar het is wel de dag die het laatst uitverkoopt (met nog meer grotere namen op het affiche). Ondanks de drukte is het geen instant ticket seller dus. Dat gevoel heb ik ook bij Alestorm. Als je zit hoeveel volk er elke keer staat zou je denken dat ze de Ziggo kunnen vullen maar staan in de 013
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.129
Electric Callboy is wel een bijzonder fenomeen he. Blijkbaar onwijs druk maar het is wel de dag die het laatst uitverkoopt (met nog meer grotere namen op het affiche). Ondanks de drukte is het geen instant ticket seller dus. Dat gevoel heb ik ook bij Alestorm. Als je zit hoeveel volk er elke keer staat zou je denken dat ze de Ziggo kunnen vullen maar staan in de 013
Ik vind toch niet dat je het een 013 band kan noemen als ze met gemak 2x de 013 uitverkopen. Dat betekent eigenlijk dat de Afas te klein voor ze is. Ziggo waarschijnlijk wel te groot ja.

Ik heb juist het idee dat de vrijdag ondanks zwakke headliners toch wist uit te verkopen danzij populaire bands als Turnstile, Electric Callboy en Babymetal die lager op de line up staan.

Op de zondag staan 2 ziggodome bands (Deep purple en Scorpions) en nog MH er bij maar die verkocht even langzaam uit als de vrijdag, daar klopt toch ook iets niet
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.480
8.129
Ik baal echt van de cancel van Frog Leap. Was toch wel de band waar ik vandaag het meest naar uitkeek.
Ondanks de modder vermaak ik me voorlopig uitstekend. Hoogtepunten waren voorlopig Ne Obliviscaris, Dying Fetus, Electric Callboy en Pendulum!
Inderdaad, hanabie en frog leap als last minute cancels doet wel pijn, stonden beiden op mijn lijstje om te gaan zien
 
  • Verdrietig
Waarderingen: jvandeweyer

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.788
2.515
Electric Callboy is wel een bijzonder fenomeen he. Blijkbaar onwijs druk maar het is wel de dag die het laatst uitverkoopt (met nog meer grotere namen op het affiche). Ondanks de drukte is het geen instant ticket seller dus. Dat gevoel heb ik ook bij Alestorm. Als je zit hoeveel volk er elke keer staat zou je denken dat ze de Ziggo kunnen vullen maar staan in de 013
Lijkt me gewoon de definitie te zijn van dé ideale festivalband. Even een uurtje flink doorfeesten op een festivalweide met z’n allen, maar dan toch niet de aanhang om een headlineshow in een (grote) zaal. Bands als Alestorm en zelfs Dropkick Murphys behoren m.i. ook in die categorie.
 

won666

Geliefde act
17 mei 2019
1.274
1.348
Goed. Ik zit even neer. Gisteren gestart met Hammerfall pas. Dynazty sprak me ook aan maar toch maar even gewacht op de regen en op gemak ontbeten (spaghetti en een broodje préparé, rond 12 h, in het Zilvermeer)

Hammerfall dus. Eigenlijk combineren ze zoveel clichés van de heavy metal verpakt in een power metal jasje, maar ze doen het zo goed. Een standaard optreden van hen, niks op aan te merken en een leuke start

Dan even wacht merch geshopt (t-shirt Kerry King, t-shirt Avantasia, Graspop short, Graspop handdoek, Graspop t-shirt had ik al in voorverkoop). Wou ook nog stukje Dying Fetus zien maar is er niet van gekomen. Toch, de merch rij was veel sneller dan vorig jaar. Geen idee hoe dat kwam

Ultimas was degelijk maar om één of andere rare reden (stond dit maal midden Frontline) kon ik opnieuw soms mijn ogen niet open houden. En eigenlijk was het zelfs de dag ervoor met Asinhell zelfs ook niet de eerste keer, tegenwoordig kan ik vaak mijn ogen niet open houden bij donkere optredens. Ik maak me zorgen daarover en zal dan ook binnenkort eens afspreken met een oogarts want ik vermoed dat ik een lui oog krijg bij bepaalde soorten licht. In ieder geval was Ultimas zeker goed en genoot ik van de set

Dan het hoogtepunt voor mij. Avantasia. Ik had wel Let The Storm Descend Upon You in de set verwacht maar dat was helaas niet het geval. Los daarvan wat ik ervan verwachtte. Zangers waren goed bij stem, muzikanten magnifiek en het podium was ook leuk ingedeeld. Er was ook veel vuur


Electric Callboy wou ik nog eens graag zien vanwege hun collab met Baby Metal. Moest eerst naar het wc en tegen dat het mijn beurt was (ik stond bij de South stage dus helemaal andere kant maar had wel prachtig zicht op het podium) enkele mensen laten voorgaan omdat ik toch ook het eerste nummer wilde volgen betrapte ik mezelf op. Dan naar de South stage en daar verder gevolgd. Minder pyro dan ik verwachtte (wel veel vuur) maar de band had er zin in. Al mogen ze wel iets minder lullen tussendoor. Ook de cover van ik Everytime We Touch was ik benieuwd naar. Eigenlijk vind ik de band muzikaal niet slecht, maar moet echt al die techno daar tussen? Tenslotte is het een metal festival. Sorry ik ben te hard aan het zagen. Ratatata dus. Uiteraard zonder Baby Metal want die waren op Pinkpop. De zanger deed zelf het stemmetje van SU na maar wel op zijn manier. En sommige stukken kwamen van tape. Bij Baby Metal de dag ervoor was er wel meer videomateriaal tussen

Nadien richting marquee gegaan voor Tarja. Enkele nummers gekeken maar werd wat vermoeid aan mijn voeten dus mij moeten neerzetten of ik haalde het einde niet. Ben wel blijven luisteren en was van plan als Falling Awake of een Nightwish nummer waarmee ik opgegroeid ben er tussen zat, ik zou rechtspringen. Dat was helaas niet het geval. Dus de rest van de set enkel geluisterd. Klonk prachtig maar ik moest helaas mijn voeten rust gunnen even

Na Tarja wat gegeten en dan Priest, het eerste deel. Klonk strak en blij dat ik de nieuwe song live gehoord heb. Wou dan door naar Pendulum voor een stukje, vooral voor Voodoo People en Self VS Self

Eens daar toegekomen was die tent vol, geen plek meer geen gaatje meer nee helemaal niks meer (vind de referentie naar een liedje dat dit weekend al live is gespeeld). Vond ik het erg? Met wat ik nu weet zou ik kunnen zeggen dan was ik wel direct Pendulum gaan zien. Maar dan had ik het nieuw nummer gemist van Priest. Dus heb ik de juiste keuze gemaakt? Ja. Had Pendulum vanaf het begin ook een goede keuze geweest? Ik vermoed ook wel ja. Dus geen verliezers en geen winnaars

Dan nog een stuk Priest. Uiteraard ook geen straf. Het was vermakelijk en nadien toch maar richting bed. Ik wou In Your Honor nog zien maar de eerste band die ik vandaag wou zien was Spoil Engine reeds om 12 h


Zodus juist gezien. Was een soort reünie set met de oude zanger wegens het 20 jarig bestaan. Het nummer dat ik van de eerste plaat zeker wou horen was Own Worst Enemy en dat zat er tot mijn grote blijdschap in. De band was strak en kreeg een wall of death als ook enkele circlepits

Zojuist Fleddy Melculy ook nog gezien. Ze hadden een speciale show blijkbaar want het begin was afgestemd op Graspop met een palmares op het scherm van wat ze hier al hadden gedaan. Alleen onnozel dat er een zwart doek voorhing. Slechte afspraken met de organisatie? Band speelde materiaal van al haar platen maar de laatste plaat was wel iets minder vertegenwoordigd. Maar ik heb er van genoten


Iets dat ik gisteren in mijn review van Megadeth nog was vergeten : de band speelde blijkbaar met een kleinere productie dan normaal. Hun videoschermen waren er dit jaar niet meer bij


Edit: ook nog vergeten bij Electric Callboy. Ik stond aan de south stage dus de hele tijd. Speciaal daar gaan staan want aan de eigen stage waarschijnlijk te veel volk. Maar zelfs hier werd gedanst en gecrowdsurft!
 

moensk

Playlistbediener
20 feb 2024
39
35
Ik heb ook het gevoel dat er veel minder sound issues zijn als vorige 2 edities.
Vorig jaar waren er vooral veel problemen in de metal dome, dit jaar alleen maar top optredens gezien daar met goed geluid.
DeathbyRomy begon nochtans met technische problemen aan haar microfoon in de Metal Dome.
 

1880

Randprogramma
2 jul 2022
125
138
Five finger death punch van frontrow meegemaakt, beter dan ik had verwacht. Ivan Moody heeft volgens mij veel harten kunnen winnen. Ik weet dat er zijn die niets van deze band moeten hebben, maar gisteren speelde ze goed strak en setlist was meer dan oke. Goede entertainerment en veel interactie met het publiek. Enkel wat pyro miste ik.

Bij EC was er een drukte van jewelste, de hype werkt blijkbaar. Ik stond redelijk vanachter en merkte wel dat het geluidsniveau er soms niet goed doorkwam. Had dit te maken met wind of andere redenen, geen idee.


Een topdag en weer enkele plectrums rijker.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.459
11.430
Wow wow wow Vola. Eenmaal eerder een sterke show op Alcatraz gezien maar dit topte alles. Wat ontzettend goed. Modderdikke sound live. Soms klein en ontroerend om vervolgens om te slaan naar een riff waar je je nek op breekt. Definitief in mijn lijstje favo prog bands.

En ook een plek in de top 3 van dit weekend. Wat was het vet.

En een voorrecht dat je daarna 45 minuten staat na te praten met 15 man van het forum. Hele fijne club mensen hebben we hier bij elkaar!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken