Graspop Metal Meeting 2024

Reislustig

Playlistbediener
20 jun 2023
49
149
Een kleine eet-update voor de vegans:
- karma kebab: goed als altijd!
- bahn mi met vegan gehaktballetjes: ja lekker hoor dat kraakverse brood en verse groentjes, maar ik miste wel wat saus. Hun mayo is namelijk niet vegan en dus kreeg ik het broodje maar gewoon zonder saus... Volgende keer toch m'n tube veganaise meenemen het terrein op ;)
- vegan bal bij balls & glory: voor wat je krijgt in hoeveelheid en smaak de skullies niet waard imo. De stoemp bevat dierlijk boter dus die nam ik er niet bij.

Tot zover voor nu!

Oh ja en vandaag al heerlijke shows gezien van Red, Vola, INK en Rotting Christ 🤘
 
Laatst bewerkt:

scheep

Randprogramma
24 feb 2014
213
118
While she sleeps gevolgd op de livestream. Wat een geluid en wat een plezier om naar te kijken! Ik kende ze niet maar na vandaag ga ik ze volgen als nooit tevoren!! 🤘
 
  • Leuk
Waarderingen: Nijntje

festivalryo

Support act
9 feb 2019
861
1.711
Opletten voor pickpockets.
Gisteren tijdens Turnstile mijn gsm uit mijn broekzak gelift. Net als van 1 van mijn vrienden en blijkbaar nog andere slachtoffers.

Jammer, was anders wel een leuke dag.
I've noticed so many people searching for their phones during this set...
Damn scammers, such a shame.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
6.091
8.210
Dit jaar alleen de vrijdag aanwezig op Graspop en in aanloop naar het festival werd het spannender en spannender. Nadat eenmaal bekend werd dat alle parkings gesloten bleven geregeld kunnen krijgen dat mijn vader ons zou brengen en halen naar het festival. Hij wilde wel echter Nederland - Frankrijk gewoon volledig thuis kunnen kijken, maarja, dat kwam helemaal goed uit, want dan konden wij gewoon lekker Judas Priest volledig kijken!

We hebben wel ons strijdplan voor deze dag iets aangepast en zijn pas wat later vertrokken en de eerste twee bands die we wilden zien (Dynazty en Brian Downey) overgeslagen. Maximaal genieten van de must sees van de dag en zo veel mogelijk regen en blubber missen en dat is zeer zeker gelukt. Bij mijn ouders geluncht en daarna vertrokken richting Dessel, 45 minuutjes door de regen lopen richting festival terrein en binnenkomen direct bij de eerste act die we van het overgebleven programma wilden zien. Maar eerst nog even de blubber bij de ingang door zien te komen!

HammerFall was de eerste act en meteen al één van de velen mini meetings voor ons op dit terrein: samen met @Loek123 en @Joslittel erbij genoten van het eerste optreden van de dag en zoals velen al hebben gezegd: alles aan HammerFall is (power)metal-cheese en hoeveel nummers over hamers kan je schrijven, maar het is precies het type band waar ik gewoon heel goed op ga (denk ook aan de cheesy-heid van Beast in Black). Tweede keer ooit live gezien en in het najaar nog als voorprogramma van weer zo'n cheese-band: Powerwolf.

Even een korte pauze tijdens Fear Factory op de tribune met de eerste droge sokken wissel van de dag. Ik herkende één nummer van hun, maar ik heb geen idee welk nummer het was...

Daarna kwamen er drie back to back shows op de mainstages waar het ons deze dag eigenlijk allemaal om draaide. Beginnend bij mijn favoriet van de dag: Bruce Dickinson. 9 nummers lang feest en aan de ene kant heel blij dat hij speciaal vanwege de weersomstandigheden besloten heeft om het bij alleen Afterglow of Ragnarok te houden van het nieuwe album en nog twee nummers extra te spelen van het oudere werk, maar aan de andere kant ook wel jammer, omdat ik de drie nieuwe nummers uit de eerdere shows ook wel erg gaaf begon te vinden... Maar vergeleken met de Copenhell setlist zie ik dat we daarvoor in de plaats toch wél Tears of the Dragon en ook Road to Hell hebben gekregen en dat maakt het al meer dan waard. Ook leuk om Chemical Wedding te horen, er zijn voor mij wel coolere nummers, maar puur het feit dat 'wedding' erin zit, maakt het speciaal na twee weken eerder dus zelf getrouwd te zijn, al had ik wel het idee dat dit nummer een net iets andere betekenis had 😅

Dan door naar de hoek van de North Stage om héél dichtbij te komen bij Avantasia (spelend op South) voor de favoriete band (van deze editie, niks boven Nightwish) van @InsaniTiny. Wederom een mini-meeting samen met @duck en vrouw, en ook Jelle (die vooral meelezer is hier op t forum en er ook bij Bruce al bij was trouwens). Het enige beetje regen voor ons op het terrein tijdens deze show, maar dat mag de pret niet drukken, want na de al enthousiaste Bruce, knalde Tobias Sammet hier nog even flink over heen met nog meer enthousiasme. Vond het ook heel leuk dat hij af en toe naar ons podium kwam met teksten als "even though you are waiting for another band, you also rock!". De cirkel rondom Avantasia is nu weer mooi rond dus na ze nu op ons eerst festival als getrouwd stel dus te hebben gezien, na ze ook in onze eerste festivalzomer in 2016 samen ook te hebben gezien en de setlist was toch net ietsje anders dan toen, ook fijn.

Shoutout naar de vrouw die heel ongeïnteresseerd en tergend langzaam een frietje zat te eten tijdens Avantasia in afwachting op Electric Callboy bijna frontrow aan de kant van Avantasia en daarna met dezelfde ongeïnteresseerde blik ging staan roken. Het was een heerlijk contrast van enthousiasme overal om me heen en dan dat kleine stukje in mijn gezichtsveld dat precies het tegenovergestelde was. Een soort Nachtwacht van Rembrandt met dat ene meisje dat zo erg opvalt...

De derde band uit deze reeks was Electric Callboy, maar daar moesten we eerst even zorgen dat we weg kwamen uit ons hoekje van de North Stage, want we hadden geen zin in moshpits, crowdsurfers en meer van dat soort volk, maar dat ging niet gemakkelijk, want het was druk, heel druk. Op gepaste afstand genoten van deze show met het meeste enthousiasme van deze reeks van drie bands. Goed zicht op het podium en maar één crowdsurfer hoeven helpen, terwijl op deze afstand (richting de toiletten aan de North kant) het gehele publiek nog vol mee zong en sprong. Een heerlijke reeks optredens waarbij het enthousiasme steeds groter werd per optreden.

Tijdens het laatste nummer van EC zijn we richting de Marquee gegaan voor het eerst deze dag om Tarja nog mee te kunnen pakken, zodat we niet in de grote menigte mee hoefden naar achter toe. Wederom een mini-meeting met wederom @Joslittel en ook eindelijk eens @RubenJS en dan heeft laatstgenoemde nog steeds dat ene drankje niet gekregen... Fijne show met ook nog even Ever Dream van Nightwish in de setlist. Zoals Jos het zei: "dichterbij kan je niet komen" (of iets in die strekking). Al ben ik zelf meer een Floor-Nightwish-fan, maar toch een fijne show. Van de gehele festival dag had ik niet verwacht dat juist Tarja de act was met een mini-meeting. Ik had verwacht dat @InsaniTiny en ik daar alleen zouden staan. Geweldig dus en ook vet om te zien dat Jos dan alles meezingt en met ogen dicht staat te genieten, al snap ik nog steeds niet hoe dat werkt... Net voor het einde wel even de tent uit voor wat frisse lucht en vanuit daar het restant mee te pakken, maar alsnog super!

Nog even nakletsen met Ruben onderweg naar Judas Priest (en hij naar de schrijfplicht en Pendulum) en een mooie plek gezocht voor onze headliner van de dag. Erg blij dat onze Rob van 72 jaar een stuk beter klonk dan dat hij twee jaar geleden deed en ook fijn dat de setlist wat meer variatie had dan de voorgaande keren dat ik ze heb gezien. Heel veel meer heb ik over dit optreden eigenlijk niet te vermelden, het was een fijne afsluiter van de dag, maar het hoogtepunt was toch echt de reeks Bruce-Avantasia-EC. Nog even losgaan op Painkiller en de encore, alvorens de lange wandeling naar onze familie-taxi werd ingezet... (met het enorme feest van Pendulum bij het passeren van de Marquee nog op de achtergrond)

Achteraf vond ik de modder en alles als dagbezoeker reuze meevallen met een zeer begaanbare North Stage. Alleen het grote centrale kruispunt van ingang/marquee was een drama, maar gelukkig had ik vier paar sokken mee om af en toe eventjes droge voeten te hebben!

Nog een shoutout naar @jasper79 voor de mini-meeting met de langste afstand ertussen met wat gezwaai over en weer vanuit zijn VIP-podium en onze plek aan de Northstage.

En ook een zeer fijne editie zo met al de saamhorigheid hier op het forum, in de groepsapp en persoonlijke apps rondom de gehele situatie van het festival, het plannen van meetings en de algehele sfeer. Hopelijk kunnen we dit voortzetten in het Graspop 2025-topic en bij de volgende editie, dus voor nu: hopelijk volgend jaar voor ons iets meer Graspop! En dan toch echt even proosten @Piebe71 !
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.481
8.130
Tof om te zien dat de 3 grootste metalcore bands goed met elkaar bevriend zijn en graag samen optreden

Oli van BMTH met een gastoptreden bij While She Sleeps
Zanger while she sleeps met een gastoptreden bij Architects
Ben benieuwd wat we krijgen bij BMTH
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken