Gehoorbescherming/oordoppen

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.633
3.256
Ik heb zelf altijd de alpine party plug dopjes gebruikt, maar na de vele (voornamelijk positieve) reacties op de loop oordopjes die toch eens gekocht en uitgeprobeerd. Helaas vond ik de drum & bassen nogal zwaar doorkomen, waardoor de hogere gitaarstukken en zang wat wegvielen. Wat uiteindelijk resulteerde in mijn standaard oplossing, 1 oordopje het dichtst tegen de boxen inhouden en dat andere uit.
Ik heb ze nog maar 1 concert getest dus ga zeker nog wel eens wat uitproberen, maar het blijft toch een moeilijke zoektocht.

Ben zelf nogal nonchalant met die dopjes waardoor ik, net als sommige anderen hier, schrik heb zo'n dure op maat gemaakte na het eerste concert al kwijt te zijn,
 

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
364
293
Ben zelf nogal nonchalant met die dopjes waardoor ik, net als sommige anderen hier, schrik heb zo'n dure op maat gemaakte na het eerste concert al kwijt te zijn,
Ik was hier ook bang voor, gezien mijn standaard Alpines geregeld uitvielen. De op maat gemaakte haken als het ware in je oren, waardoor het vrijwel onmogelijk is om eruit te vallen. Mij is het in ieder geval nog niet gebeurt.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.179
2.996
Loop is dan ook meer een marketing- en designbedrijf dan een echt audiobedrijf.
Ik heb hun Quiet plugs om te slapen, werkt prima, maar ik zou met een grote bocht rond hun muziekoordopjes lopen.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.839
1.748
Ben zelf nogal nonchalant met die dopjes waardoor ik, net als sommige anderen hier, schrik heb zo'n dure op maat gemaakte na het eerste concert al kwijt te zijn,
Ik heb er zelf een koord aan de otoplastieken die ik aan mijn t-shirt bevestig. Hierdoor kan ik ze uit doen als ik uit het geluid ben, maar raak ik ze niet kwijt. Echt een uitkomst
Na elk jaar een x aantal partyplugs bij te moeten kopen ben ik mijn oortjes al heel lang niet meer kwijt geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: spongebobsong

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.633
3.256
Ik was hier ook bang voor, gezien mijn standaard Alpines geregeld uitvielen. De op maat gemaakte haken als het ware in je oren, waardoor het vrijwel onmogelijk is om eruit te vallen. Mij is het in ieder geval nog niet gebeurt.
Eerder omdat ik ze tussen verschillende shows in mijn broekzakken steek in plaats van netjes weer opberg.
Uitvallen heb ik tot hiertoe nog nooit problemen mee gehad, dus dat verwacht ik bij op maat gemaakte inderdaad ook niet.

Ik heb er zelf een koord aan de otoplastieken die ik aan mijn t-shirt bevestig. Hierdoor kan ik ze uit doen als ik uit het geluid ben, maar raak ik ze niet kwijt. Echt een uitkomst
Dat is inderdaad een mogelijkheid ja. Al zie ik me dat ook vaker niet gebruiken dan wel 😬
Het is zeker iets om over na te denken.
 

Bert

Support act
14 nov 2014
846
777
Ik was hier ook bang voor, gezien mijn standaard Alpines geregeld uitvielen. De op maat gemaakte haken als het ware in je oren, waardoor het vrijwel onmogelijk is om eruit te vallen. Mij is het in ieder geval nog niet gebeurt.
Exact dat. Eruit vallen is onmogelijk. Zelfs als ik ze uit mijn oren haal moet ik een kwartslag draaien. Had laatst wel dat er een uit mijn handen glipte bij het indoen. Was blij dat ik voor Oranje kleur had gekozen. Had deze in no time gevonden
 

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Exact dat. Eruit vallen is onmogelijk. Zelfs als ik ze uit mijn oren haal moet ik een kwartslag draaien. Had laatst wel dat er een uit mijn handen glipte bij het indoen. Was blij dat ik voor Oranje kleur had gekozen. Had deze in no time gevonden
Het is me één keer gebeurd, in de moshpit bij John Coffey. Uitvallen is dan wellicht niet het goede woord... Wonder bij wonder heb ik ze ongeschaad teruggevonden.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.839
1.748
Ook even een tip: OHRA en CZ vergoeden 25% van je otoplastieken. Kijk voor de voorwaarden even bij je zorgverzekeraar :D
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
989
Nu ik dit topic zie passeren, blijkbaar dien je custom oordopjes elke paar jaar te vervangen. Je oren blijven zich aanpassen als je ouder wordt. Daardoor kunnen er lekjes in geluidsdemping ontstaan.
Heb ik ergens eens gelezen. Zal wel niet na een jaar zijn, maar lees hier 2 paar oordopjes in 14 jaar...ja lijkt me aan vervanging toe
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.839
1.748
Nu ik dit topic zie passeren, blijkbaar dien je custom oordopjes elke paar jaar te vervangen. Je oren blijven zich aanpassen als je ouder wordt. Daardoor kunnen er lekjes in geluidsdemping ontstaan.
Heb ik ergens eens gelezen. Zal wel niet na een jaar zijn, maar lees hier 2 paar oordopjes in 14 jaar...ja lijkt me aan vervanging toe
Klopt! Je kan ook altijd bij je audicien laten testen of je oren nog goed zijn afgesloten :)
 

The_mindsweep

Playlistbediener
10 nov 2023
10
11
Het is me één keer gebeurd, in de moshpit bij John Coffey. Uitvallen is dan wellicht niet het goede woord... Wonder bij wonder heb ik ze ongeschaad teruggevonden.
Ik heb dit ook al eens voorgehad in een moshpit en dat dan nog op de eerste dag dat ik ze in gebruik nam. Ik had toen oordoppen van acrylaat en heb die oordop dan in stukken teruggevonden. Daarna siliconen oordoppen laten maken met een draad. Deze is dan ook eens uitgevallen omdat er iemand perongelijk aan de draad bleef haperen, maar gelukkig bleef de ander nog zitten.
 

slowcore

Playlistbediener
26 dec 2023
20
17
Enkele vragen voor een geplande aanschaf van gehoorbescherming op maat van Pluggerz:
1) Acrylaat of siliconen? Wie heeft ervaring met ene of andere? Qua gevoel in je oor? Verdere voor- en/of nadelen?
2) 20 dB of 15 dB? 20 dB wordt vermeld als standaarbescherming bij muziek maar ik lees hier veel vermeldingen van 15 dB. Hoe is het geluid met 20dB? en met 15dB? Voor een festival met het ene optreden na het andere gedurende een lange festivaldag lijkt me 20 dB veiliger. Andere voor- en/of nadelen?
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.634
7.371
Dat is inderdaad een mogelijkheid ja. Al zie ik me dat ook vaker niet gebruiken dan wel 😬
Het is zeker iets om over na te denken.

Dat koort zit zo vast aan de oordoppen dat je er meer last van hebt het niet vast te maken dan dat je het wel vast maakt, denk ik

2) 20 dB of 15 dB? 20 dB wordt vermeld als standaarbescherming bij muziek maar ik lees hier veel vermeldingen van 15 dB. Hoe is het geluid met 20dB? en met 15dB? Voor een festival met het ene optreden na het andere gedurende een lange festivaldag lijkt me 20 dB veiliger. Andere voor- en/of nadelen?

Ik heb via Schoonenberg de 16 dB demping, een stapje hogerop gaat ie naar 23 dB. Maar heb het nog niet veel getest. Maar de 16 dB zou voldoende moeten zijn, de 23 dB is vooral bedoeld voor mensen die er in hun werk dagelijks mee te maken hebben. Werd ons verteld in ieder geval. Tijdens Graspop een eerste test op een festival in ieder geval met de 16 dB.
 
  • Leuk
Waarderingen: slowcore

MarkvD

Gouden Tip
24 apr 2023
364
293
Enkele vragen voor een geplande aanschaf van gehoorbescherming op maat van Pluggerz:
1) Acrylaat of siliconen? Wie heeft ervaring met ene of andere? Qua gevoel in je oor? Verdere voor- en/of nadelen?
2) 20 dB of 15 dB? 20 dB wordt vermeld als standaarbescherming bij muziek maar ik lees hier veel vermeldingen van 15 dB. Hoe is het geluid met 20dB? en met 15dB? Voor een festival met het ene optreden na het andere gedurende een lange festivaldag lijkt me 20 dB veiliger. Andere voor- en/of nadelen?
Ik heb siliconen pluggerz van 20 dB en gehaald bij Beter Horen, heb geen ervaring met de acrylaat. Siliconen zou wat comfortabeler zijn, acrylaat zou robuuster zijn en langer meegaan. Bij Beter Horen gaven ze aan dat 20 dB het meest verkocht is en ze dat ook aanraden. Daarnaast boden ze de mogelijkheid om gratis achteraf na een paar weken proberen het filter te wisselen als je toch liever naar 15 dB gaat. Ik zou daarom de 20 dB proberen en mocht je het te veel vinden die inruilen voor de 15 dB filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: slowcore

The_mindsweep

Playlistbediener
10 nov 2023
10
11
Enkele vragen voor een geplande aanschaf van gehoorbescherming op maat van Pluggerz:
1) Acrylaat of siliconen? Wie heeft ervaring met ene of andere? Qua gevoel in je oor? Verdere voor- en/of nadelen?
2) 20 dB of 15 dB? 20 dB wordt vermeld als standaarbescherming bij muziek maar ik lees hier veel vermeldingen van 15 dB. Hoe is het geluid met 20dB? en met 15dB? Voor een festival met het ene optreden na het andere gedurende een lange festivaldag lijkt me 20 dB veiliger. Andere voor- en/of nadelen?
Ik vond persoonlijk de acrylaat wat comfortabeler zitten dan de siliconen. Ik merkte amper dat ik oordoppen had inzitten. Met de siliconen voel ik het iets meer, maar nog altijd een stuk minder dan gewone oordoppen. Zeker om ze langdurig in te hebben.

Wil je verder dat jouw oordoppen kunnen voorzien worden van een kabel? Voor mij was dit enkel mogelijk met de siliconen doppen, dus zeker eens navragen als je dit wenst.

Zelf heb ik 18dB op mijn doppen. In sommige gevallen mocht dit wel nog iets meer zijn voor mij. Dus ik zou ook de 20dB aanraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: slowcore

Nxs_

Randprogramma
21 aug 2017
194
138
Enkele vragen voor een geplande aanschaf van gehoorbescherming op maat van Pluggerz:
1) Acrylaat of siliconen? Wie heeft ervaring met ene of andere? Qua gevoel in je oor? Verdere voor- en/of nadelen?
2) 20 dB of 15 dB? 20 dB wordt vermeld als standaarbescherming bij muziek maar ik lees hier veel vermeldingen van 15 dB. Hoe is het geluid met 20dB? en met 15dB? Voor een festival met het ene optreden na het andere gedurende een lange festivaldag lijkt me 20 dB veiliger. Andere voor- en/of nadelen?
Hoeveel gebruik je je oordoppen/hoeveel sta in je lawaaiige omgevingen? Hoelang je hard geluid aan kan is een 1-op-1 verband met de geluidssterkte -> elke 3 dB meer geluid kun je de helft minder lang in dat geluid staan voordat je gehoorschade hebt. Ga je dus vaak naar festivals en sta je langere dagen in dat geluid, maakt die 5 dB best veel uit. Ga je 1 keer in de maand naar een concert zul je daar waarschijnlijk niet veel van merken.
 
  • Leuk
Waarderingen: slowcore

Gebruikers die dit onderwerp bekijken