Gehoorbescherming/oordoppen

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.776
3.105
Thanks, gelijk een afspraak ingepland. Tijdens je bezoek aan Beter Horen kun je dan voor Pluggerz kiezen of hoe werkt dat precies?
Volgensmij hebben ze partnerships met merken. Beter Horen doet alleen Pluggerz, Specsavers weer Alpine oid.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.793
1.004
Ik draag al 20+ jaar oordoppen op maat, via Beter Horen en Schoonenberg, Pluggerz en Comfoor, acrylaat en siliconen, alles al in mijn oren gehad.
Allemaal om mijn tinnitus (en overgevoelig voor geluid) niet erger te laten worden.
Mijn liefde voor (live) muziek is te groot om het te laten gaan, en mede daarom zijn die doppen voor mij belangrijk.

Ik heb echter het probleem dat ze langzaam naar buiten komen tijdens concerten/dansavonden, ondanks het periodiek laten aanmeten (met lektesten en al). Ik kan nl. niet stilstaan, ik dans behoorlijk intens, waarbij ik mijn hoofd ook niet stil kan houden en flink zweet.
Het schudden in combinatie met zweet maakt dat de doppen langzaam loskomen, en omdat dat geleidelijk gebeurt, heb ik het soms niet door.

Ik heb het nog nergens gezien, maar weet iemand van het bestaan van op maat gemaakte oordoppen met een constructie (a la oortjes) oid, zodat deze beter op de plek blijven zitten? Dat het er vreemd uit ziet maakt mij geen snars uit.

Heb je dit al eens besproken met je audioloog?
Ik heb het zelf nog niet gezien voor muziekdoppen, maar kan mij inbeelden dat je niet de enige bent met dit probleem? Misschien een iets kleinere gehoorgang?

Heb ooit eens zwemdoppen op maat laten aanmeten. Die gaan ver buiten de gehoorgang en hechten zich voor een stuk vast aan de oorschelp, zodat ze zeker onder water blijven zitten.
Lijkt mij bijna alsof je zoiets nodig hebt, alleen weet ik niet of je dit ook kan krijgen voor gehoorbescherming met filters zoals Pluggerz en dergelijke.

Edit: het feit dat ze loskomen en je het niet doorhebt vind ik wel opmerkelijk.
Iedereen heeft wel wat last dat ze zich eens wat los zetten (door bijvoorbeeld te praten, lachen, etc...)(wat trouwens normaal is en nog niet hetzelfde als uitvallen), maar dan merk ik dat onmiddellijk.
Geluid komt dan veel harder binnen, dus dan is het het moment om ze even terug aan te drukken.
 

twinklenl

Nieuw lid
23 nov 2019
2
0
Heb je dit al eens besproken met je audioloog?
Ik heb het zelf nog niet gezien voor muziekdoppen, maar kan mij inbeelden dat je niet de enige bent met dit probleem? Misschien een iets kleinere gehoorgang?

Heb ooit eens zwemdoppen op maat laten aanmeten. Die gaan ver buiten de gehoorgang en hechten zich voor een stuk vast aan de oorschelp, zodat ze zeker onder water blijven zitten.
Lijkt mij bijna alsof je zoiets nodig hebt, alleen weet ik niet of je dit ook kan krijgen voor gehoorbescherming met filters zoals Pluggerz en dergelijke.

Edit: het feit dat ze loskomen en je het niet doorhebt vind ik wel opmerkelijk.
Iedereen heeft wel wat last dat ze zich eens wat los zetten (door bijvoorbeeld te praten, lachen, etc...)(wat trouwens normaal is en nog niet hetzelfde als uitvallen), maar dan merk ik dat onmiddellijk.
Geluid komt dan veel harder binnen, dus dan is het het moment om ze even terug aan te drukken.
Dank je voor je respons slyke.

Ik zal de optie van het hechten aan de oorschelp eens bespreken bij de audicien, baat het niet dan schaadt het niet.
Het lijkt mij dat het daarbij een kwestie is van meer pasta/klei smeren bij het aanmeten.
Maar misschien zijn de mallen bij het fabriceren er niet op ingericht, als ik er meer over weet zal ik hier het resultaat posten.

Wat betreft het ongemerkt losraken: het is niet zo dat ze er helemaal uitvallen, ze gaan alleen iets losser zitten (en daardoor lekken).
Maar omdat dit geleidelijk gebeurt, schroeft het db niveau ook geleidelijk omhoog, daardoor gaat het onopgemerkt, zeker als je opgaat in de muziek.
Ik heb inmiddels al de tik ontwikkeld telkens mijn doppen aan te drukken...
 

JP5

Randprogramma
30 mei 2023
246
214
Hi all, even snel wat advies inwinnen hier.

Ik maak nu ruim een jaar gebruik van de ProActiv Music Customized Professional oordoppen van Schoonenberg. Zij omschreven dat aan mij als festivaldoppen en de beste bescherming die er te bieden is. Ik ben tevreden, vind het een verademing ze te dragen en houd ze ook na afloop van een optreden nog een tijdje in om alle drukte lekker buiten te sluiten.

Maarrr... ze dempen wel echt verdomd goed en dat gaat ook wel weer een beetje ten koste van mijn concertbeleving. Ik overweeg het filter aan te laten passen van ER25 (demping: 23db) naar ER15 (demping: 16db).

Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

pa_cp_er_music_transparent_10x10_1.jpg
Dank voor het meedenken vast! 💪

 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.793
1.004
Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

De frequentie van concertbezoeken speelt minder een rol, in die zin dat het bij een eenmalig bezoek al grondig mis kan lopen, als alle omstandigheden 'goed' zitten.

Anderzijds wordt ook wel geadviseerd om de oren rust te gunnen, dus een meerdaags festival zonder bescherming is weldegelijk een aanslag op het gehoor.
Statistisch gezien heb je uiteraard ook meer kans op schade bij frequentere bezoeken.

Ik heb zelf ook de zwaarste filters en zou die nooit willen veranderen.
Misschien vraagt het voor jou nog wat gewenning, want een vermindering van beleving herken ik eigenlijk niet.

Ken ook jezelf: wat voor genre concerten bezoek je? Blijf je meestal achteraan staan of soms ook in de vuurlinie?
Dat zijn allemaal factoren die meespelen...

Maar mijn advies is: behoud de hoogste demping.

Laat je toch even de filters vervangen, test ze dan voorzichtig uit op een rustig (bijvoorbeeld akoestisch) concert en evalueer nadien.
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
196
471
Hi all, even snel wat advies inwinnen hier.

Ik maak nu ruim een jaar gebruik van de ProActiv Music Customized Professional oordoppen van Schoonenberg. Zij omschreven dat aan mij als festivaldoppen en de beste bescherming die er te bieden is. Ik ben tevreden, vind het een verademing ze te dragen en houd ze ook na afloop van een optreden nog een tijdje in om alle drukte lekker buiten te sluiten.

Maarrr... ze dempen wel echt verdomd goed en dat gaat ook wel weer een beetje ten koste van mijn concertbeleving. Ik overweeg het filter aan te laten passen van ER25 (demping: 23db) naar ER15 (demping: 16db).

Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

Bekijk bijlage 10235
Dank voor het meedenken vast! 💪


Voor mij exact hetzelfde. Het eerste concert nadat ik overstapte van universele naar op maat gemaakte doppen was toevallig in een zaal waar ik nog nooit eerder was geweest. De verbetering in geluidskwaliteit vond ik echt bizar, maar qua volume voelde het alsof ik thuis tv zat te kijken. Ik vond er echt helemaal niks meer aan. Initieel dacht ik dat het geluid in deze nieuwe zaal gewoon heel zacht stond. Toen ik mijn doppen na het concert uitdeed bleek alleen de achtergrondmuziek al kneiterhard te staan, dus daar lag 't niet aan. Ik heb toen de filters gratis en zonder enig probleem laten omwisselen. Sindsdien nog elk concert ontzettend blij mee.

Ergens op de lijn maximaal verantwoord bezig zijn (niet naar concerten gaan) en maximale beleving (zonder doppen met je hoofd in de kickdrum) is er voor iedereen denk ik een andere sweet spot. Voor mij ligt die op 15dB.

Overigens hadden mijn universele oordoppen op papier een sterkere demping dan de 20dB die er initieel in mijn nieuwe zat. Blijkt maar hoe belabberd die dingen afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrScissorhands

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.793
1.004
Ergens op de lijn maximaal verantwoord bezig zijn (niet naar concerten gaan) en maximale beleving (zonder doppen met je hoofd in de kickdrum) is er voor iedereen denk ik een andere sweet spot. Voor mij ligt die op 15dB.
1000012440.jpg

Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.

Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
196
471
Bekijk bijlage 10236

Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.

Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.

Ik bedoelde ook zeker niet te beargumenteren dat er geen verschil in bescherming is. Eigenlijk juist het tegenovergestelde: dat iedereen z'n eigen "sweet spot" moet vinden van maximale veiligheid, maar op een punt dat je nog wel kunt genieten van live-muziek (en de daarbij horende risico's dus voor lief neemt). Waarbij jouw strategie van proberen te wennen aan hogere demping en alleen afbouwen als dat niet lukt me een hele logische lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke

Gebruikers die dit onderwerp bekijken