Volgensmij hebben ze partnerships met merken. Beter Horen doet alleen Pluggerz, Specsavers weer Alpine oid.Thanks, gelijk een afspraak ingepland. Tijdens je bezoek aan Beter Horen kun je dan voor Pluggerz kiezen of hoe werkt dat precies?
Volgensmij hebben ze partnerships met merken. Beter Horen doet alleen Pluggerz, Specsavers weer Alpine oid.Thanks, gelijk een afspraak ingepland. Tijdens je bezoek aan Beter Horen kun je dan voor Pluggerz kiezen of hoe werkt dat precies?
Ik draag al 20+ jaar oordoppen op maat, via Beter Horen en Schoonenberg, Pluggerz en Comfoor, acrylaat en siliconen, alles al in mijn oren gehad.
Allemaal om mijn tinnitus (en overgevoelig voor geluid) niet erger te laten worden.
Mijn liefde voor (live) muziek is te groot om het te laten gaan, en mede daarom zijn die doppen voor mij belangrijk.
Ik heb echter het probleem dat ze langzaam naar buiten komen tijdens concerten/dansavonden, ondanks het periodiek laten aanmeten (met lektesten en al). Ik kan nl. niet stilstaan, ik dans behoorlijk intens, waarbij ik mijn hoofd ook niet stil kan houden en flink zweet.
Het schudden in combinatie met zweet maakt dat de doppen langzaam loskomen, en omdat dat geleidelijk gebeurt, heb ik het soms niet door.
Ik heb het nog nergens gezien, maar weet iemand van het bestaan van op maat gemaakte oordoppen met een constructie (a la oortjes) oid, zodat deze beter op de plek blijven zitten? Dat het er vreemd uit ziet maakt mij geen snars uit.
Dank je voor je respons slyke.Heb je dit al eens besproken met je audioloog?
Ik heb het zelf nog niet gezien voor muziekdoppen, maar kan mij inbeelden dat je niet de enige bent met dit probleem? Misschien een iets kleinere gehoorgang?
Heb ooit eens zwemdoppen op maat laten aanmeten. Die gaan ver buiten de gehoorgang en hechten zich voor een stuk vast aan de oorschelp, zodat ze zeker onder water blijven zitten.
Lijkt mij bijna alsof je zoiets nodig hebt, alleen weet ik niet of je dit ook kan krijgen voor gehoorbescherming met filters zoals Pluggerz en dergelijke.
Edit: het feit dat ze loskomen en je het niet doorhebt vind ik wel opmerkelijk.
Iedereen heeft wel wat last dat ze zich eens wat los zetten (door bijvoorbeeld te praten, lachen, etc...)(wat trouwens normaal is en nog niet hetzelfde als uitvallen), maar dan merk ik dat onmiddellijk.
Geluid komt dan veel harder binnen, dus dan is het het moment om ze even terug aan te drukken.
Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??
Hi all, even snel wat advies inwinnen hier.
Ik maak nu ruim een jaar gebruik van de ProActiv Music Customized Professional oordoppen van Schoonenberg. Zij omschreven dat aan mij als festivaldoppen en de beste bescherming die er te bieden is. Ik ben tevreden, vind het een verademing ze te dragen en houd ze ook na afloop van een optreden nog een tijdje in om alle drukte lekker buiten te sluiten.
Maarrr... ze dempen wel echt verdomd goed en dat gaat ook wel weer een beetje ten koste van mijn concertbeleving. Ik overweeg het filter aan te laten passen van ER25 (demping: 23db) naar ER15 (demping: 16db).
Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??
Bekijk bijlage 10235
Dank voor het meedenken vast!
Ergens op de lijn maximaal verantwoord bezig zijn (niet naar concerten gaan) en maximale beleving (zonder doppen met je hoofd in de kickdrum) is er voor iedereen denk ik een andere sweet spot. Voor mij ligt die op 15dB.
Bekijk bijlage 10236
Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.
Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.
Ik ken het merk ProActiv niet, maar 80 EUR voor nieuwe filters is gewoonweg niet oké.Sorry jongens, ik had mijn reactie even geparkeerd omdat ik ook even met Schoonenberg wilde bellen. Dat heb ik inmiddels gedaan: filter vervangen kost maar liefst EUR 80. Idioot natuurlijk, dan kan ik nog beter nieuwe doppen aanschaffen als ze weer eens korting hebben.
Ik ken het merk ProActiv niet, maar 80 EUR voor nieuwe filters is gewoonweg niet oké.
Bij Variphone en Pluggerz kan je gewoon een extra setje filters kopen. Dat kost al bij al een kleine 10 EUR.
Je moet bij Pluggerz wel best even langs de audioloog om te laten switchen, maar daar rekenen ze ook niks voor aan.
Bij Variphone kon ik ze zelfs zelf gewoon wisselen.
Het verschil zal misschien zijn dat ik mijn andere filters ook gewoon gehouden heb?Bizar, ik heb Beter Horen (verkopen volgens mij ook Pluggerz) gebeld en daar wisselen ze gratis.
Bekijk bijlage 10236
Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.
Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.
Bij Alcatraz heb ik met een gratis dB meet-app gemeten. Bijna frontrow was daar iets van 96dB en dus met demping ongeveer 80dB. Wel paar rijen naar achter gegaan toen.
Dacht dat ze bij de Schoonenberg ook zeiden dat bij een festival het aantal dB vaak net wat lager is dan bij een concert.
Momenteel heb ik de 15dB demping, maar als ik em een keer vervang, dan zou ik wel naar 25dB gaan. Meer voor de zekerheid, omdat het met die 15dB nog wel echt goed hard klinkt.
@JP5
De grotere, betere festivals worden zeer zeker goed gecontroleerd.
Het zijn meestal de kleintjes (zoals een optreden in een jeugdhuis) die al eens over de schreef durven gaan.
Hoewel, de meting op die festivals gebeurt steeds aan de PA.
Op Lokerse Feesten hebben we met zo'n simpele app metingen gedaan tussen 110 en 120 DB - geen pieken, maar vrij constant.
Aan de PA zal het misschien net op de grens gezeten hebben, maar in de zone naast het zwembad heb je een natuurlijke versterking door het gebouw, waardoor alles voor die toren gewoon veel harder is.
Dus om maar te zeggen, veiligheid is relatief, desondanks de regelgeving waaraan festivals onderworpen zijn.
Het verschil zal misschien zijn dat ik mijn andere filters ook gewoon gehouden heb?
Ja, ik bedoelde: bizar dat Schoonenberg blijkbaar €80 rekent terwijl het op andere plekken gratis tot weinig kost.
Om die reden zullen audiologen verwachten dat een openlucht festival minder luid is dan een indoor concert.Goed om te weten, zo had ik t nog niet bekeken. Dan heb ik zelf wel het geluk dat ik vooral op open velden te vinden ben bij festivals en ook steeds minder vaak volledig vooraan.
Ja, inderdaad. Ik zou in jouw geval nu de hogere filters behouden, daar doe je zeker niks verkeerd mee naar gehoorbescherming (wat mogelijks een ander verhaal zou zijn bij een te lage demping).Ja, ik bedoelde: bizar dat Schoonenberg blijkbaar €80 rekent terwijl het op andere plekken gratis tot weinig kost.
Om die reden zullen audiologen verwachten dat een openlucht festival minder luid is dan een indoor concert.
In de regel klopt dat wel, gezien het geluid op een open ruimte meer 'vervliegt'. Maar zoals in het voorbeeld van de Lokerse Feesten zijn er wel wat factoren die daar invloed op hebben, zoals de infrastructuur (open weide vs. bebouwing), weersomstandigheden, ...
Anderzijds moeten we ook wel vaststellen dat de laatste jaren de zalen goed geïnvesteerd hebben in geluidsopstellingen.
Vroeger was het letterlijk een bataljon Marshall speakers op de bühne die een ganse zaal moesten vullen - op de eerste rijen staan was daar letterlijk een aanslag op jouw oren.
Gelukkig zien we nu speakers op meerdere plaatsen verdeeld over de zaal. Een Sportpaleis, bijvoorbeeld, heeft nu speakers hangen over de volledige cirkel, zodat het geluid veel meer beheersbaar is.
Ja, inderdaad. Ik zou in jouw geval nu de hogere filters behouden, daar doe je zeker niks verkeerd mee naar gehoorbescherming (wat mogelijks een ander verhaal zou zijn bij een te lage demping).
En misschien bij een volgende set uitwijken naar een andere verdeler...?
Staan er helaas voor bekend.
Voer in Google "mogwai ti" in en één van de eerste suggesties is niet "mogwai tickets", maar "mogwai tinnitus". Bij geen enkele andere band is dat het geval.
En ze doen het al lang zo. Hier nog een artikel van 10 jaar geleden na blijkbaar een schandalig luide passage op Best Kept Secret : 3voor12 : BKS2014 - Was Mogwai te hard ?
Ik was vroeger echt heel grote fan, maar heb het ze nog altijd niet helemaal vergeven. Heb hun recente Belgische passages en hun laatste platen ook aan me voorbij laten gaan. Afgelopen zomer heb ik ze dan wel op Live /s Live gezien en ik denk dat ik hun volgende passage in Ancienne Belgique ook weer opnieuw meepik. Met oordoppen, wel te verstaan.
De belangrijkste afspraak: concerten en evenementen moeten een gemiddeld geluidsniveau van maximaal 103 decibel aanhouden. Dat wordt gemeten in een kwartier, bij de mengtafel en op twee meter hoogte.