Gehoorbescherming/oordoppen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter elo
  • Startdatum Startdatum
Thanks, gelijk een afspraak ingepland. Tijdens je bezoek aan Beter Horen kun je dan voor Pluggerz kiezen of hoe werkt dat precies?
Volgensmij hebben ze partnerships met merken. Beter Horen doet alleen Pluggerz, Specsavers weer Alpine oid.
 
Ik draag al 20+ jaar oordoppen op maat, via Beter Horen en Schoonenberg, Pluggerz en Comfoor, acrylaat en siliconen, alles al in mijn oren gehad.
Allemaal om mijn tinnitus (en overgevoelig voor geluid) niet erger te laten worden.
Mijn liefde voor (live) muziek is te groot om het te laten gaan, en mede daarom zijn die doppen voor mij belangrijk.

Ik heb echter het probleem dat ze langzaam naar buiten komen tijdens concerten/dansavonden, ondanks het periodiek laten aanmeten (met lektesten en al). Ik kan nl. niet stilstaan, ik dans behoorlijk intens, waarbij ik mijn hoofd ook niet stil kan houden en flink zweet.
Het schudden in combinatie met zweet maakt dat de doppen langzaam loskomen, en omdat dat geleidelijk gebeurt, heb ik het soms niet door.

Ik heb het nog nergens gezien, maar weet iemand van het bestaan van op maat gemaakte oordoppen met een constructie (a la oortjes) oid, zodat deze beter op de plek blijven zitten? Dat het er vreemd uit ziet maakt mij geen snars uit.

Heb je dit al eens besproken met je audioloog?
Ik heb het zelf nog niet gezien voor muziekdoppen, maar kan mij inbeelden dat je niet de enige bent met dit probleem? Misschien een iets kleinere gehoorgang?

Heb ooit eens zwemdoppen op maat laten aanmeten. Die gaan ver buiten de gehoorgang en hechten zich voor een stuk vast aan de oorschelp, zodat ze zeker onder water blijven zitten.
Lijkt mij bijna alsof je zoiets nodig hebt, alleen weet ik niet of je dit ook kan krijgen voor gehoorbescherming met filters zoals Pluggerz en dergelijke.

Edit: het feit dat ze loskomen en je het niet doorhebt vind ik wel opmerkelijk.
Iedereen heeft wel wat last dat ze zich eens wat los zetten (door bijvoorbeeld te praten, lachen, etc...)(wat trouwens normaal is en nog niet hetzelfde als uitvallen), maar dan merk ik dat onmiddellijk.
Geluid komt dan veel harder binnen, dus dan is het het moment om ze even terug aan te drukken.
 
Heb je dit al eens besproken met je audioloog?
Ik heb het zelf nog niet gezien voor muziekdoppen, maar kan mij inbeelden dat je niet de enige bent met dit probleem? Misschien een iets kleinere gehoorgang?

Heb ooit eens zwemdoppen op maat laten aanmeten. Die gaan ver buiten de gehoorgang en hechten zich voor een stuk vast aan de oorschelp, zodat ze zeker onder water blijven zitten.
Lijkt mij bijna alsof je zoiets nodig hebt, alleen weet ik niet of je dit ook kan krijgen voor gehoorbescherming met filters zoals Pluggerz en dergelijke.

Edit: het feit dat ze loskomen en je het niet doorhebt vind ik wel opmerkelijk.
Iedereen heeft wel wat last dat ze zich eens wat los zetten (door bijvoorbeeld te praten, lachen, etc...)(wat trouwens normaal is en nog niet hetzelfde als uitvallen), maar dan merk ik dat onmiddellijk.
Geluid komt dan veel harder binnen, dus dan is het het moment om ze even terug aan te drukken.
Dank je voor je respons slyke.

Ik zal de optie van het hechten aan de oorschelp eens bespreken bij de audicien, baat het niet dan schaadt het niet.
Het lijkt mij dat het daarbij een kwestie is van meer pasta/klei smeren bij het aanmeten.
Maar misschien zijn de mallen bij het fabriceren er niet op ingericht, als ik er meer over weet zal ik hier het resultaat posten.

Wat betreft het ongemerkt losraken: het is niet zo dat ze er helemaal uitvallen, ze gaan alleen iets losser zitten (en daardoor lekken).
Maar omdat dit geleidelijk gebeurt, schroeft het db niveau ook geleidelijk omhoog, daardoor gaat het onopgemerkt, zeker als je opgaat in de muziek.
Ik heb inmiddels al de tik ontwikkeld telkens mijn doppen aan te drukken...
 
Hi all, even snel wat advies inwinnen hier.

Ik maak nu ruim een jaar gebruik van de ProActiv Music Customized Professional oordoppen van Schoonenberg. Zij omschreven dat aan mij als festivaldoppen en de beste bescherming die er te bieden is. Ik ben tevreden, vind het een verademing ze te dragen en houd ze ook na afloop van een optreden nog een tijdje in om alle drukte lekker buiten te sluiten.

Maarrr... ze dempen wel echt verdomd goed en dat gaat ook wel weer een beetje ten koste van mijn concertbeleving. Ik overweeg het filter aan te laten passen van ER25 (demping: 23db) naar ER15 (demping: 16db).

Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

pa_cp_er_music_transparent_10x10_1.jpg
Dank voor het meedenken vast! 💪

 
Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

De frequentie van concertbezoeken speelt minder een rol, in die zin dat het bij een eenmalig bezoek al grondig mis kan lopen, als alle omstandigheden 'goed' zitten.

Anderzijds wordt ook wel geadviseerd om de oren rust te gunnen, dus een meerdaags festival zonder bescherming is weldegelijk een aanslag op het gehoor.
Statistisch gezien heb je uiteraard ook meer kans op schade bij frequentere bezoeken.

Ik heb zelf ook de zwaarste filters en zou die nooit willen veranderen.
Misschien vraagt het voor jou nog wat gewenning, want een vermindering van beleving herken ik eigenlijk niet.

Ken ook jezelf: wat voor genre concerten bezoek je? Blijf je meestal achteraan staan of soms ook in de vuurlinie?
Dat zijn allemaal factoren die meespelen...

Maar mijn advies is: behoud de hoogste demping.

Laat je toch even de filters vervangen, test ze dan voorzichtig uit op een rustig (bijvoorbeeld akoestisch) concert en evalueer nadien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5
Hi all, even snel wat advies inwinnen hier.

Ik maak nu ruim een jaar gebruik van de ProActiv Music Customized Professional oordoppen van Schoonenberg. Zij omschreven dat aan mij als festivaldoppen en de beste bescherming die er te bieden is. Ik ben tevreden, vind het een verademing ze te dragen en houd ze ook na afloop van een optreden nog een tijdje in om alle drukte lekker buiten te sluiten.

Maarrr... ze dempen wel echt verdomd goed en dat gaat ook wel weer een beetje ten koste van mijn concertbeleving. Ik overweeg het filter aan te laten passen van ER25 (demping: 23db) naar ER15 (demping: 16db).

Iemand ervaring met dat type demping? Voor de volledigheid: ik ben niet een ontzettend reguliere concertbezoeker: max. 10 optredens per jaar & als ik een festival bezoek doe ik dat voor 1 dag, dus ca. 6-8 optredens achter elkaar. Daarvoor moet een demping van 16db toch volstaan??

Bekijk bijlage 10235
Dank voor het meedenken vast! 💪


Voor mij exact hetzelfde. Het eerste concert nadat ik overstapte van universele naar op maat gemaakte doppen was toevallig in een zaal waar ik nog nooit eerder was geweest. De verbetering in geluidskwaliteit vond ik echt bizar, maar qua volume voelde het alsof ik thuis tv zat te kijken. Ik vond er echt helemaal niks meer aan. Initieel dacht ik dat het geluid in deze nieuwe zaal gewoon heel zacht stond. Toen ik mijn doppen na het concert uitdeed bleek alleen de achtergrondmuziek al kneiterhard te staan, dus daar lag 't niet aan. Ik heb toen de filters gratis en zonder enig probleem laten omwisselen. Sindsdien nog elk concert ontzettend blij mee.

Ergens op de lijn maximaal verantwoord bezig zijn (niet naar concerten gaan) en maximale beleving (zonder doppen met je hoofd in de kickdrum) is er voor iedereen denk ik een andere sweet spot. Voor mij ligt die op 15dB.

Overigens hadden mijn universele oordoppen op papier een sterkere demping dan de 20dB die er initieel in mijn nieuwe zat. Blijkt maar hoe belabberd die dingen afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5 en MrScissorhands
Ergens op de lijn maximaal verantwoord bezig zijn (niet naar concerten gaan) en maximale beleving (zonder doppen met je hoofd in de kickdrum) is er voor iedereen denk ik een andere sweet spot. Voor mij ligt die op 15dB.
1000012440.jpg

Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.

Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: DanielNedelko
Bekijk bijlage 10236

Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.

Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.

Ik bedoelde ook zeker niet te beargumenteren dat er geen verschil in bescherming is. Eigenlijk juist het tegenovergestelde: dat iedereen z'n eigen "sweet spot" moet vinden van maximale veiligheid, maar op een punt dat je nog wel kunt genieten van live-muziek (en de daarbij horende risico's dus voor lief neemt). Waarbij jouw strategie van proberen te wennen aan hogere demping en alleen afbouwen als dat niet lukt me een hele logische lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke
Sorry jongens, ik had mijn reactie even geparkeerd omdat ik ook even met Schoonenberg wilde bellen. Dat heb ik inmiddels gedaan: filter vervangen kost maar liefst EUR 80. Idioot natuurlijk, dan kan ik nog beter nieuwe doppen aanschaffen als ze weer eens korting hebben.

Dank voor het meedenken in ieder geval! @slyke , ik kan me ergens wel vinden in je advies vast te houden aan de hoogste demping. Maar het kromme is dat Schoonenberg dit type doppen aanbiedt met 3 filters, en dat ze pretenderen dat deze alle 3 voldoende zouden moeten beschermen. Althans, dat beweerde de support dame die me te woord stond ("uiteraard, anders zouden we ze niet verkopen" 🤔).

Na ja, het lijkt me interessant om het een en ander eens uit te kunnen testen, en op zoek te gaan naar mijn sweet spot. Maar voor een dergelijk bedrag houd ik het voorlopig gewoon lekker bij mijn 23 db.
 
Sorry jongens, ik had mijn reactie even geparkeerd omdat ik ook even met Schoonenberg wilde bellen. Dat heb ik inmiddels gedaan: filter vervangen kost maar liefst EUR 80. Idioot natuurlijk, dan kan ik nog beter nieuwe doppen aanschaffen als ze weer eens korting hebben.
Ik ken het merk ProActiv niet, maar 80 EUR voor nieuwe filters is gewoonweg niet oké.

Bij Variphone en Pluggerz kan je gewoon een extra setje filters kopen. Dat kost al bij al een kleine 10 EUR.
Je moet bij Pluggerz wel best even langs de audioloog om te laten switchen, maar daar rekenen ze ook niks voor aan.
Bij Variphone kon ik ze zelfs zelf gewoon wisselen.
 
Ik ken het merk ProActiv niet, maar 80 EUR voor nieuwe filters is gewoonweg niet oké.

Bij Variphone en Pluggerz kan je gewoon een extra setje filters kopen. Dat kost al bij al een kleine 10 EUR.
Je moet bij Pluggerz wel best even langs de audioloog om te laten switchen, maar daar rekenen ze ook niks voor aan.
Bij Variphone kon ik ze zelfs zelf gewoon wisselen.

Bizar, ik heb Beter Horen (verkopen volgens mij ook Pluggerz) gebeld en daar wisselen ze gratis.
 
Bekijk bijlage 10236

Naast individuele beleving en 'sweet spot', bestaat er ook een individuele gevoeligheid voor gehoorschade.

Tabel hierboven is slechts een indicatie, dus geen exacte wetenschap die voor iedereen geldt.
Maar als je bijvoorbeeld een 110dB volume te verwerken krijgt op een festival, kan je zien dat een lineaire vermindering van 15 vs. 25 dB weldegelijk een verschil kan maken tussen veilig en minder veilig.

Bij Alcatraz heb ik met een gratis dB meet-app gemeten. Bijna frontrow was daar iets van 96dB en dus met demping ongeveer 80dB. Wel paar rijen naar achter gegaan toen.

Dacht dat ze bij de Schoonenberg ook zeiden dat bij een festival het aantal dB vaak net wat lager is dan bij een concert.

Momenteel heb ik de 15dB demping, maar als ik em een keer vervang, dan zou ik wel naar 25dB gaan. Meer voor de zekerheid, omdat het met die 15dB nog wel echt goed hard klinkt.

@JP5
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5
Bij Alcatraz heb ik met een gratis dB meet-app gemeten. Bijna frontrow was daar iets van 96dB en dus met demping ongeveer 80dB. Wel paar rijen naar achter gegaan toen.

Dacht dat ze bij de Schoonenberg ook zeiden dat bij een festival het aantal dB vaak net wat lager is dan bij een concert.

Momenteel heb ik de 15dB demping, maar als ik em een keer vervang, dan zou ik wel naar 25dB gaan. Meer voor de zekerheid, omdat het met die 15dB nog wel echt goed hard klinkt.

@JP5

De grotere, betere festivals worden zeer zeker goed gecontroleerd.
Het zijn meestal de kleintjes (zoals een optreden in een jeugdhuis) die al eens over de schreef durven gaan.

Hoewel, de meting op die festivals gebeurt steeds aan de PA.
Op Lokerse Feesten hebben we met zo'n simpele app metingen gedaan tussen 110 en 120 DB - geen pieken, maar vrij constant.
Aan de PA zal het misschien net op de grens gezeten hebben, maar in de zone naast het zwembad heb je een natuurlijke versterking door het gebouw, waardoor alles voor die toren gewoon veel harder is.
Dus om maar te zeggen, veiligheid is relatief, desondanks de regelgeving waaraan festivals onderworpen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos
De grotere, betere festivals worden zeer zeker goed gecontroleerd.
Het zijn meestal de kleintjes (zoals een optreden in een jeugdhuis) die al eens over de schreef durven gaan.

Hoewel, de meting op die festivals gebeurt steeds aan de PA.
Op Lokerse Feesten hebben we met zo'n simpele app metingen gedaan tussen 110 en 120 DB - geen pieken, maar vrij constant.
Aan de PA zal het misschien net op de grens gezeten hebben, maar in de zone naast het zwembad heb je een natuurlijke versterking door het gebouw, waardoor alles voor die toren gewoon veel harder is.
Dus om maar te zeggen, veiligheid is relatief, desondanks de regelgeving waaraan festivals onderworpen zijn.

Goed om te weten, zo had ik t nog niet bekeken. Dan heb ik zelf wel het geluk dat ik vooral op open velden te vinden ben bij festivals en ook steeds minder vaak volledig vooraan. Maar zal toch wel nog paar keer die app gebruiken om te meten op verschillende locaties. En dan uiteindelijk wat dichterbij de houdbaarheidsdatum overstappen naar die extra demping. Voor nu met die app meting waarschijnlijk wel voldoende veilig, want als ik zo’n constante meting van ruim boven de 100 zou zien, zou ik een flink stuk naar achter gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke
Het verschil zal misschien zijn dat ik mijn andere filters ook gewoon gehouden heb?

Ja, ik bedoelde: bizar dat Schoonenberg blijkbaar €80 rekent terwijl het op andere plekken gratis tot weinig kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: slyke
Ja, ik bedoelde: bizar dat Schoonenberg blijkbaar €80 rekent terwijl het op andere plekken gratis tot weinig kost.

Volgens mij omdat je een filter bestelt via hun bij de partij die de dopjes maakt en dan moet je ze zelf ook nog gaan wisselen
 
  • Leuk
Waarderingen: JP5
Goed om te weten, zo had ik t nog niet bekeken. Dan heb ik zelf wel het geluk dat ik vooral op open velden te vinden ben bij festivals en ook steeds minder vaak volledig vooraan.
Om die reden zullen audiologen verwachten dat een openlucht festival minder luid is dan een indoor concert.
In de regel klopt dat wel, gezien het geluid op een open ruimte meer 'vervliegt'. Maar zoals in het voorbeeld van de Lokerse Feesten zijn er wel wat factoren die daar invloed op hebben, zoals de infrastructuur (open weide vs. bebouwing), weersomstandigheden, ...

Anderzijds moeten we ook wel vaststellen dat de laatste jaren de zalen goed geïnvesteerd hebben in geluidsopstellingen.
Vroeger was het letterlijk een bataljon Marshall speakers op de bühne die een ganse zaal moesten vullen - op de eerste rijen staan was daar letterlijk een aanslag op jouw oren.
Gelukkig zien we nu speakers op meerdere plaatsen verdeeld over de zaal. Een Sportpaleis, bijvoorbeeld, heeft nu speakers hangen over de volledige cirkel, zodat het geluid veel meer beheersbaar is.

Ja, ik bedoelde: bizar dat Schoonenberg blijkbaar €80 rekent terwijl het op andere plekken gratis tot weinig kost.
Ja, inderdaad. Ik zou in jouw geval nu de hogere filters behouden, daar doe je zeker niks verkeerd mee naar gehoorbescherming (wat mogelijks een ander verhaal zou zijn bij een te lage demping).
En misschien bij een volgende set uitwijken naar een andere verdeler...?
 
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Om die reden zullen audiologen verwachten dat een openlucht festival minder luid is dan een indoor concert.
In de regel klopt dat wel, gezien het geluid op een open ruimte meer 'vervliegt'. Maar zoals in het voorbeeld van de Lokerse Feesten zijn er wel wat factoren die daar invloed op hebben, zoals de infrastructuur (open weide vs. bebouwing), weersomstandigheden, ...

Anderzijds moeten we ook wel vaststellen dat de laatste jaren de zalen goed geïnvesteerd hebben in geluidsopstellingen.
Vroeger was het letterlijk een bataljon Marshall speakers op de bühne die een ganse zaal moesten vullen - op de eerste rijen staan was daar letterlijk een aanslag op jouw oren.
Gelukkig zien we nu speakers op meerdere plaatsen verdeeld over de zaal. Een Sportpaleis, bijvoorbeeld, heeft nu speakers hangen over de volledige cirkel, zodat het geluid veel meer beheersbaar is.


Ja, inderdaad. Ik zou in jouw geval nu de hogere filters behouden, daar doe je zeker niks verkeerd mee naar gehoorbescherming (wat mogelijks een ander verhaal zou zijn bij een te lage demping).
En misschien bij een volgende set uitwijken naar een andere verdeler...?

Yes, zoiets idd. En wellicht zweer ik tegen die tijd wel bij mijn 25 db’s
 
Staan er helaas voor bekend.
Voer in Google "mogwai ti" in en één van de eerste suggesties is niet "mogwai tickets", maar "mogwai tinnitus". Bij geen enkele andere band is dat het geval.

En ze doen het al lang zo. Hier nog een artikel van 10 jaar geleden na blijkbaar een schandalig luide passage op Best Kept Secret : 3voor12 : BKS2014 - Was Mogwai te hard ?

Ik was vroeger echt heel grote fan, maar heb het ze nog altijd niet helemaal vergeven. Heb hun recente Belgische passages en hun laatste platen ook aan me voorbij laten gaan. Afgelopen zomer heb ik ze dan wel op Live /s Live gezien en ik denk dat ik hun volgende passage in Ancienne Belgique ook weer opnieuw meepik. Met oordoppen, wel te verstaan.

Ik zet het even hier.
Het belangrijkste pijnpunt in de regelgeving is het volgende:
De belangrijkste afspraak: concerten en evenementen moeten een gemiddeld geluidsniveau van maximaal 103 decibel aanhouden. Dat wordt gemeten in een kwartier, bij de mengtafel en op twee meter hoogte.

In Vlaanderen heb je iets gelijkaardigs voor grote festivals, namelijk max 100 dB(A) gemiddeld over 60 minuten en max 115 dB(A) als piekniveau.

Dus een band die een volledige stille passage heeft (of een frontman die gewoon wat staat te lullen tussen de nummers door) brengt dat gemiddelde een flink stuk naar beneden, waardoor ze opeens kunnen gaan 'compenseren' met veel te luide passages of een knal.

Bovendien: er is een verband tussen het onverwachte en gehoorschade.
Als je je mentaal kan voorbereiden op een knal, is de kans veel minder groot op schade dan bij een onverwachte knal, ook al zijn beiden op hetzelfde geluidsvolume.
 

Users who are viewing this thread