Gehoorbescherming/oordoppen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter elo
  • Startdatum Startdatum
Ik geloof best dat ze onder dat gemiddelde geluidsniveau van 100 dB blijven (al heb ik mijn twijfels bij dat piekniveau van 115 dB), maar als band is het toch ook gewoon niet in je voordeel om je publiek permanente gehoorschade te bezorgen ? Of om voor een publiek te spelen dat met hun vingers in hun oren staat ?

Er duiken al jarenlang getuigenissen en artikels op over de schandalig luide concerten van deze band. Dat die band dat gewoon maar aanvaardt, kun je alleen maar omschrijven als onverantwoord gedrag.
 
Ik wil gewoon even reageren dat ik de commentaren hier op loop earplugs volledig deel - filteren te veel hoog en te weinig laag waardoor je teksten niet meer verstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: nikita en Thisso
Ik geloof best dat ze onder dat gemiddelde geluidsniveau van 100 dB blijven (al heb ik mijn twijfels bij dat piekniveau van 115 dB), maar als band is het toch ook gewoon niet in je voordeel om je publiek permanente gehoorschade te bezorgen ? Of om voor een publiek te spelen dat met hun vingers in hun oren staat ?

Er duiken al jarenlang getuigenissen en artikels op over de schandalig luide concerten van deze band. Dat die band dat gewoon maar aanvaardt, kun je alleen maar omschrijven als onverantwoord gedrag.
Ik ben zelf de grootste advocaat op vlak van muziek veilig beleven en ik draag zelf heilig mijn oordoppen bij elk optreden, maar hier moet ik het toch oneens mee zijn. Sommige muziek is wel degelijk gemaakt om op een bepaald hoog volume gespeeld te worden. Dat kan zijn om artistieke redenen, het fysieke aspect of om talloze technische redenen (op vlak van mixing, specifieke geluidsinstallatie etc). Denk bijvoorbeeld aan Sunn O))) of My Bloody Valentine met een gelijkaardige reputatie. Dat volume is nodig bij hun shows om een ideale beleving te kunnen aanbieden zoals ze bedoeld is door de artiesten.

Het schoentje knelt echter bij hoe deze omstandigheden worden gefaciliteerd en of een festival daar wel toe in staat is. Bij een Sunn O))) concert weet iedere bezoeker waar die aan toe is en neemt die gepaste maatregelen. Wanneer een concertzaal deze band ontvangt en weet dat de officiële limieten overschreden gaan worden, wordt er ook altijd zeer sterk gesensibiliseerd voor gehoorbescherming. De vraag is of festivals zoiets wel kunnen garanderen met publiek dat minder oordoppen draagt, random mensen die toevallig in de tent belanden en geen flauw idee hebben van wat er op zich afkomt. Ik refereer graag naar het terechte punt dat slyke maakte over het verschil tussen voorbereid of onvoorbereid zijn op een luid geluid. Maakt inderdaad een gigantisch verschil.

Het punt dat ik wil maken: de schuld zomaar op de band steken, vind ik te kort door de bocht. Zoiets willen doen kán maar hoeft niet per se onverantwoord gedrag te zijn. Zo'n band boeken op een random zomerfestival en de geluidsman maar zijn gang laten gaan, is dat waarschijnlijk wel. Maar op zich vind ik dat zo'n bands zonder problemen op zulk hoog volume kunnen spelen in een goeie context dus ik zou het spijtig vinden als dit soort uitzonderingen leiden tot oproepen tot strengere handhaving in concertzalen ofzo. Ik zou dat ook erg zonde vinden op vlak van artistieke vrijheid. Als je echt winst wilt maken, moet je beter gaan handhaven in kroegen en clubs want ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat daar relatief meer mensen gehoorschade oplopen dan op een los concert van Mogwai in een goeie zaal.

(sorry voor de lap tekst, dit topic en de technische aspecten van geluid zijn dingen waar ik zeer gepassioneerd over ben, deels vanuit mijn studies en werkervaringen 😅 )
 
Ik ben zelf de grootste advocaat op vlak van muziek veilig beleven en ik draag zelf heilig mijn oordoppen bij elk optreden, maar hier moet ik het toch oneens mee zijn. Sommige muziek is wel degelijk gemaakt om op een bepaald hoog volume gespeeld te worden. Dat kan zijn om artistieke redenen, het fysieke aspect of om talloze technische redenen (op vlak van mixing, specifieke geluidsinstallatie etc). Denk bijvoorbeeld aan Sunn O))) of My Bloody Valentine met een gelijkaardige reputatie. Dat volume is nodig bij hun shows om een ideale beleving te kunnen aanbieden zoals ze bedoeld is door de artiesten.

Het schoentje knelt echter bij hoe deze omstandigheden worden gefaciliteerd en of een festival daar wel toe in staat is. Bij een Sunn O))) concert weet iedere bezoeker waar die aan toe is en neemt die gepaste maatregelen. Wanneer een concertzaal deze band ontvangt en weet dat de officiële limieten overschreden gaan worden, wordt er ook altijd zeer sterk gesensibiliseerd voor gehoorbescherming. De vraag is of festivals zoiets wel kunnen garanderen met publiek dat minder oordoppen draagt, random mensen die toevallig in de tent belanden en geen flauw idee hebben van wat er op zich afkomt. Ik refereer graag naar het terechte punt dat slyke maakte over het verschil tussen voorbereid of onvoorbereid zijn op een luid geluid. Maakt inderdaad een gigantisch verschil.

Het punt dat ik wil maken: de schuld zomaar op de band steken, vind ik te kort door de bocht. Zoiets willen doen kán maar hoeft niet per se onverantwoord gedrag te zijn. Zo'n band boeken op een random zomerfestival en de geluidsman maar zijn gang laten gaan, is dat waarschijnlijk wel. Maar op zich vind ik dat zo'n bands zonder problemen op zulk hoog volume kunnen spelen in een goeie context dus ik zou het spijtig vinden als dit soort uitzonderingen leiden tot oproepen tot strengere handhaving in concertzalen ofzo. Ik zou dat ook erg zonde vinden op vlak van artistieke vrijheid. Als je echt winst wilt maken, moet je beter gaan handhaven in kroegen en clubs want ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat daar relatief meer mensen gehoorschade oplopen dan op een los concert van Mogwai in een goeie zaal.

(sorry voor de lap tekst, dit topic en de technische aspecten van geluid zijn dingen waar ik zeer gepassioneerd over ben, deels vanuit mijn studies en werkervaringen 😅 )
Als je volume zodanig hard moet staan, om 'beleving' te creëeren, dan wordt het dringend tijd voor die bands om betere muziek te maken op een andere manier.
Ik was erbij tijdens My Bloody Valentine op Pukkelpop (dat was dan de aanleiding om strengere geluidsnormen te hanteren). Dat had weinig te maken met beleving als de helft van de tent gewoon wegvluchtte omdat het totaal onverantwoord was. En wat betreft in café's, de boetes zijn niet mals bij geluidsoverschrijding. Er zullen er zijn die het niet nauw steken, maar zij die beetje verantwoordelijkheidszin hebben, zullen de normen wel hanteren.
 
Als je volume zodanig hard moet staan, om 'beleving' te creëeren, dan wordt het dringend tijd voor die bands om betere muziek te maken op een andere manier.
Ik was erbij tijdens My Bloody Valentine op Pukkelpop (dat was dan de aanleiding om strengere geluidsnormen te hanteren). Dat had weinig te maken met beleving als de helft van de tent gewoon wegvluchtte omdat het totaal onverantwoord was. En wat betreft in café's, de boetes zijn niet mals bij geluidsoverschrijding. Er zullen er zijn die het niet nauw steken, maar zij die beetje verantwoordelijkheidszin hebben, zullen de normen wel hanteren.
Het ding is meer dat een concert op 90dB zonder oordoppen totaal niet hetzelfde is als een concert op 110dB waar je dan 20dB afhaalt met oordoppen. Je hebt het fysieke aspect maar zoals ik zei ook allerlei technische aspecten, geluid dat zich anders gedraagt op bepaalde volumes, frequentiespectra van speakers, etc. Je kan dan wel zeggen 'als je daar op moet rekenen voor beleving, maak je geen goede muziek', maar dat vind ik veel te makkelijk. Volume kan een artistieke keuze zijn en ik vind dat er mogelijkheden moeten zijn om dat te faciliteren, mits omringende maatregelen die op een festival helaas meestal niet mogelijk zijn.

Zoals ik zelf ook al zei: zo'n band als MBV op Pukkelpop was waarschijnlijk onverantwoord, daar zijn we het gewoon over eens. Maar deze groep in een goeie zaal met goeie sensibilisering levert ook wel concerten op die mensen hun hele leven blijven koesteren. Sunn O))) weer als voorbeeld: zij kúnnen hun muziek niet opvoeren zonder dat extra volume omdat ze allerlei geavanceerde technieken gebruiken in combinatie met hun specifieke hardware. Daar zit heel wat kennis en experiment achter, als geluidsnerd vind ik dat prachtig en iets dat mogelijk moet blijven. Sunn gaan kijken op een normaal volume is gewoon geld wegsmijten.

Over de café's: daar gaat het vooral over hoe lang je blootgesteld wordt. Als je kijkt naar dat figuurtje op de vorige pagina bijvoorbeeld, zou het logisch zijn dat de normen daar nog een pak lager zouden liggen dan op een concert. Daarnaast denk ik dat er onder de cafébazen meer onverantwoordelijke mensen rondlopen dan onder de geluidstechnici van het soort bands waar we over aan het spreken zijn.
 
Wat die beleving betreft kunnen festivals in België, in uitzonderlijke situaties, hogere geluidsniveaus hanteren, zoals 102 dB(A) LAeq,15min (wat dus een stuk hoger is dan de reguliere 100 dB(A) LAeq,60min).
Tomorrowland heeft zo bijvoorbeeld beargumenteerd dat de hogere geluidsnorm nodig is voor de beleving van elektronische muziek (en blijkbaar -wat ik eveneens heel vreemd vind- zijn lokale autoriteiten gemachtigd om uitzonderingen te verlenen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso
hey hoi,

Ik ga vaak naar festivals of naar andere grote feesten en merk dat mijn gehoor erdoor wat achteruit gaat. Ik ben opzoek gegaan naar oordoppen die ik op maat kan laten maken, omdat ik nogal een aparte oor vorm heb. Ik heb nu deze gevonden die ik op maat kan laten maken die bij mij in de buurt zitten. Heeft iemand ervaring met deze zaak? aangezien het wel om wat geld gaat. Ik had al wat andere opties gezien hier in de chat, maar ik zou graag willen weten of iemand van jullie bij deze zaak ervaring heeft aangezien ik ze spoedig nodig heb en zoals ik al zei ze in de buurt zitten van mij


 
hey hoi,

Ik ga vaak naar festivals of naar andere grote feesten en merk dat mijn gehoor erdoor wat achteruit gaat. Ik ben opzoek gegaan naar oordoppen die ik op maat kan laten maken, omdat ik nogal een aparte oor vorm heb. Ik heb nu deze gevonden die ik op maat kan laten maken die bij mij in de buurt zitten. Heeft iemand ervaring met deze zaak? aangezien het wel om wat geld gaat. Ik had al wat andere opties gezien hier in de chat, maar ik zou graag willen weten of iemand van jullie bij deze zaak ervaring heeft aangezien ik ze spoedig nodig heb en zoals ik al zei ze in de buurt zitten van mij



Op die site van HorendGoed zie ik bepaalde producten staan van Pluggerz:

Bij die gehoorbescherming zie ik het niet onmiddellijk staan, maar als het ook Pluggerz zijn, dan zit je (horend)goed.
Misschien wel eens bellen om te vragen of ze nog Pluggerz verdelen. Sommige zaken stappen over op eigen huismerken - daar zou ik persoonlijk van weg blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sophiev
hey hoi,

Ik ga vaak naar festivals of naar andere grote feesten en merk dat mijn gehoor erdoor wat achteruit gaat. Ik ben opzoek gegaan naar oordoppen die ik op maat kan laten maken, omdat ik nogal een aparte oor vorm heb. Ik heb nu deze gevonden die ik op maat kan laten maken die bij mij in de buurt zitten. Heeft iemand ervaring met deze zaak? aangezien het wel om wat geld gaat. Ik had al wat andere opties gezien hier in de chat, maar ik zou graag willen weten of iemand van jullie bij deze zaak ervaring heeft aangezien ik ze spoedig nodig heb en zoals ik al zei ze in de buurt zitten van mij


Ze zijn inderdaad een Pluggerz Dealer, dus wat dat betreft zit je goed. Een audicien die een deal met een merk heeft maakt vooral een afdruk van je oren, bestelt dan op basis van die afdruk oordoppen voor je en test vervolgens of deze oordoppen inderdaad goed genoeg werken. Maar het is altijd goed om dat te verifiëren.

Voor oordoppen op maat moet je er wel vanuit gaat dat het 1-2 weken kan duren voordat je ze hebt en bij mij is het ook voorgekomen dat ze niet in 1 keer goed waren.
 
Voor oordoppen op maat moet je er wel vanuit gaat dat het 1-2 weken kan duren voordat je ze hebt en bij mij is het ook voorgekomen dat ze niet in 1 keer goed waren.
Het lijkt er ook op dat deze audicien de oordoppen verstuurd? Als dat zo is wordt er niet getest of ze goed zijn.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: slyke
Het lijkt er ook op dat deze audicien de oordoppen verstuurd? Als dat zo is wordt er niet getest of ze goed zijn.
Dat is inderdaad niet, oké. Één van de grote voordelen van maatwerk is net dat ze getest kunnen worden op lekken itt generieke oordoppen.

Heb ooit eens een studie zien passeren dat lekkende dopjes soms gevaarlijker kunnen zijn dan het niet dragen van gehoorbescherming.
Had te maken met het feit dat de geluidssignalen dan allemaal op één plaats van het trommelvlies vielen (op de lekkende plaats), waardoor die zone meer te verwerken kreeg.
Mogelijks is dit intussen wel achterhaald, want de laatste jaren is er enorm voortschrijdend inzicht aan de gang met betrekking tot gehoorschade, waarbij accent ligt op het neurologisch aspect.
 
Het lijkt er ook op dat deze audicien de oordoppen verstuurd? Als dat zo is wordt er niet getest of ze goed zijn.
Bij mij kon ik ze ophalen bij de audicien die meteen een lektest deed, als ze niet als service aanbieden zou ik naar een andere aanbieder gaan.
 
Degene op maat kan ik morgen ophalen in de winkel kon ze op maat inderdaad niet bestellen.
Wel bedankt voor de reacties zat zelf namelijk nog te twijfelen of ik t zou doen☺️
 
Graag wil ik jullie om advies vragen.

Ik had afgelopen week voor het eerst m'n op maat gemaakte pluggerz in bij Yellowcard in Tivoli. Ik deed ze in toen het "voorprogramma" Story of the Year begon, wat ongeveer 50 minuten duurde. Ik dacht dat het misschien een half uurtje wennen was, maar ik vond het wel echt de hele set lang te zacht en kon er daardoor wel minder van genieten.

Vervolgens heb ik ze in de pauze van een half uur uit gedaan en pas bij het 4e nummer van Yellowcard weer in gedaan, dus in totaal zo'n 3 kwartier uit gehad. Toen tot het einde in gehad, dus nog zo'n 75 minuten, en pas helemaal tegen het einde aan had ik het gevoel dat ik er een heel klein beetje aan kon wennen, maar alsnog vond ik het eigenlijk te zacht.

Hoe ervaren jullie dit?
Is dit een kwestie van wennen, moet ik ze al eerder in doen (al voor het concert begint), tussendoor ook helemaal niet uit etc.?
 
Graag wil ik jullie om advies vragen.

Ik had afgelopen week voor het eerst m'n op maat gemaakte pluggerz in bij Yellowcard in Tivoli. Ik deed ze in toen het "voorprogramma" Story of the Year begon, wat ongeveer 50 minuten duurde. Ik dacht dat het misschien een half uurtje wennen was, maar ik vond het wel echt de hele set lang te zacht en kon er daardoor wel minder van genieten.

Vervolgens heb ik ze in de pauze van een half uur uit gedaan en pas bij het 4e nummer van Yellowcard weer in gedaan, dus in totaal zo'n 3 kwartier uit gehad. Toen tot het einde in gehad, dus nog zo'n 75 minuten, en pas helemaal tegen het einde aan had ik het gevoel dat ik er een heel klein beetje aan kon wennen, maar alsnog vond ik het eigenlijk te zacht.

Hoe ervaren jullie dit?
Is dit een kwestie van wennen, moet ik ze al eerder in doen (al voor het concert begint), tussendoor ook helemaal niet uit etc.?
Het zal natuurlijk altijd zachter klinken, maar naar mijn idee ook helderder/minder bijgeluid. Beetje hetzelfde idee dat als je noise cancelling op een koptelefoon gebruikt je het totale geluid zachter kan zetten.
Voordeel van Pluggerz is dat je naar een filter met minder demping kan wisselen. Bij Pluggerz via Beter Horen mag je in ieder geval 1 keer gratis filter wisselen.
 
Graag wil ik jullie om advies vragen.

Ik had afgelopen week voor het eerst m'n op maat gemaakte pluggerz in bij Yellowcard in Tivoli. Ik deed ze in toen het "voorprogramma" Story of the Year begon, wat ongeveer 50 minuten duurde. Ik dacht dat het misschien een half uurtje wennen was, maar ik vond het wel echt de hele set lang te zacht en kon er daardoor wel minder van genieten.

Vervolgens heb ik ze in de pauze van een half uur uit gedaan en pas bij het 4e nummer van Yellowcard weer in gedaan, dus in totaal zo'n 3 kwartier uit gehad. Toen tot het einde in gehad, dus nog zo'n 75 minuten, en pas helemaal tegen het einde aan had ik het gevoel dat ik er een heel klein beetje aan kon wennen, maar alsnog vond ik het eigenlijk te zacht.

Hoe ervaren jullie dit?
Is dit een kwestie van wennen, moet ik ze al eerder in doen (al voor het concert begint), tussendoor ook helemaal niet uit etc.?
Dat lijkt me een vrij normale ervaring inderdaad. Je bent het ondertussen zo gewoon geraakt om concerten altijd aan maximaal volume te beleven dat het wel even kan duren om die klik te maken. In het begin is het een beetje discipline maar na een paar keer wordt het iets waar je eigenlijk niet meer bij stilstaat en je ervaring zelfs beter wordt. Concerten aan 100dB ervaar ik nu als erg onaangenaam en mijn oordoppen gaan altijd automatisch in bij versterkte muziek, soms vergeet ik zelfs dat ik ze nog in heb wanneer ik achteraf naar buiten loop.

Verder helemaal OK om ze pas in te doen wanneer de muziek start en ze ook uit te doen tijdens de pauze. Zeker in het begin kunnen oordoppen nog een beetje pijn doen dus ook niet handig om ze dan uren aan een stuk in te houden als het niet echt nodig is. Tegen volgende zomer kan je ze dan de hele dag dragen op de festivals zonder erover na te denken ;)
 

Users who are viewing this thread