Gehoorbescherming/oordoppen

MrScissorhands

Support act
23 mei 2023
1.150
1.345
Ik geloof best dat ze onder dat gemiddelde geluidsniveau van 100 dB blijven (al heb ik mijn twijfels bij dat piekniveau van 115 dB), maar als band is het toch ook gewoon niet in je voordeel om je publiek permanente gehoorschade te bezorgen ? Of om voor een publiek te spelen dat met hun vingers in hun oren staat ?

Er duiken al jarenlang getuigenissen en artikels op over de schandalig luide concerten van deze band. Dat die band dat gewoon maar aanvaardt, kun je alleen maar omschrijven als onverantwoord gedrag.
 

WanWalrus

Playlistbediener
2 nov 2023
40
53
Ik wil gewoon even reageren dat ik de commentaren hier op loop earplugs volledig deel - filteren te veel hoog en te weinig laag waardoor je teksten niet meer verstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.396
Ik geloof best dat ze onder dat gemiddelde geluidsniveau van 100 dB blijven (al heb ik mijn twijfels bij dat piekniveau van 115 dB), maar als band is het toch ook gewoon niet in je voordeel om je publiek permanente gehoorschade te bezorgen ? Of om voor een publiek te spelen dat met hun vingers in hun oren staat ?

Er duiken al jarenlang getuigenissen en artikels op over de schandalig luide concerten van deze band. Dat die band dat gewoon maar aanvaardt, kun je alleen maar omschrijven als onverantwoord gedrag.
Ik ben zelf de grootste advocaat op vlak van muziek veilig beleven en ik draag zelf heilig mijn oordoppen bij elk optreden, maar hier moet ik het toch oneens mee zijn. Sommige muziek is wel degelijk gemaakt om op een bepaald hoog volume gespeeld te worden. Dat kan zijn om artistieke redenen, het fysieke aspect of om talloze technische redenen (op vlak van mixing, specifieke geluidsinstallatie etc). Denk bijvoorbeeld aan Sunn O))) of My Bloody Valentine met een gelijkaardige reputatie. Dat volume is nodig bij hun shows om een ideale beleving te kunnen aanbieden zoals ze bedoeld is door de artiesten.

Het schoentje knelt echter bij hoe deze omstandigheden worden gefaciliteerd en of een festival daar wel toe in staat is. Bij een Sunn O))) concert weet iedere bezoeker waar die aan toe is en neemt die gepaste maatregelen. Wanneer een concertzaal deze band ontvangt en weet dat de officiële limieten overschreden gaan worden, wordt er ook altijd zeer sterk gesensibiliseerd voor gehoorbescherming. De vraag is of festivals zoiets wel kunnen garanderen met publiek dat minder oordoppen draagt, random mensen die toevallig in de tent belanden en geen flauw idee hebben van wat er op zich afkomt. Ik refereer graag naar het terechte punt dat slyke maakte over het verschil tussen voorbereid of onvoorbereid zijn op een luid geluid. Maakt inderdaad een gigantisch verschil.

Het punt dat ik wil maken: de schuld zomaar op de band steken, vind ik te kort door de bocht. Zoiets willen doen kán maar hoeft niet per se onverantwoord gedrag te zijn. Zo'n band boeken op een random zomerfestival en de geluidsman maar zijn gang laten gaan, is dat waarschijnlijk wel. Maar op zich vind ik dat zo'n bands zonder problemen op zulk hoog volume kunnen spelen in een goeie context dus ik zou het spijtig vinden als dit soort uitzonderingen leiden tot oproepen tot strengere handhaving in concertzalen ofzo. Ik zou dat ook erg zonde vinden op vlak van artistieke vrijheid. Als je echt winst wilt maken, moet je beter gaan handhaven in kroegen en clubs want ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat daar relatief meer mensen gehoorschade oplopen dan op een los concert van Mogwai in een goeie zaal.

(sorry voor de lap tekst, dit topic en de technische aspecten van geluid zijn dingen waar ik zeer gepassioneerd over ben, deels vanuit mijn studies en werkervaringen 😅 )
 

koekroeck

Support act
6 mrt 2018
1.023
1.016
Ik ben zelf de grootste advocaat op vlak van muziek veilig beleven en ik draag zelf heilig mijn oordoppen bij elk optreden, maar hier moet ik het toch oneens mee zijn. Sommige muziek is wel degelijk gemaakt om op een bepaald hoog volume gespeeld te worden. Dat kan zijn om artistieke redenen, het fysieke aspect of om talloze technische redenen (op vlak van mixing, specifieke geluidsinstallatie etc). Denk bijvoorbeeld aan Sunn O))) of My Bloody Valentine met een gelijkaardige reputatie. Dat volume is nodig bij hun shows om een ideale beleving te kunnen aanbieden zoals ze bedoeld is door de artiesten.

Het schoentje knelt echter bij hoe deze omstandigheden worden gefaciliteerd en of een festival daar wel toe in staat is. Bij een Sunn O))) concert weet iedere bezoeker waar die aan toe is en neemt die gepaste maatregelen. Wanneer een concertzaal deze band ontvangt en weet dat de officiële limieten overschreden gaan worden, wordt er ook altijd zeer sterk gesensibiliseerd voor gehoorbescherming. De vraag is of festivals zoiets wel kunnen garanderen met publiek dat minder oordoppen draagt, random mensen die toevallig in de tent belanden en geen flauw idee hebben van wat er op zich afkomt. Ik refereer graag naar het terechte punt dat slyke maakte over het verschil tussen voorbereid of onvoorbereid zijn op een luid geluid. Maakt inderdaad een gigantisch verschil.

Het punt dat ik wil maken: de schuld zomaar op de band steken, vind ik te kort door de bocht. Zoiets willen doen kán maar hoeft niet per se onverantwoord gedrag te zijn. Zo'n band boeken op een random zomerfestival en de geluidsman maar zijn gang laten gaan, is dat waarschijnlijk wel. Maar op zich vind ik dat zo'n bands zonder problemen op zulk hoog volume kunnen spelen in een goeie context dus ik zou het spijtig vinden als dit soort uitzonderingen leiden tot oproepen tot strengere handhaving in concertzalen ofzo. Ik zou dat ook erg zonde vinden op vlak van artistieke vrijheid. Als je echt winst wilt maken, moet je beter gaan handhaven in kroegen en clubs want ik durf mijn hand ervoor in het vuur steken dat daar relatief meer mensen gehoorschade oplopen dan op een los concert van Mogwai in een goeie zaal.

(sorry voor de lap tekst, dit topic en de technische aspecten van geluid zijn dingen waar ik zeer gepassioneerd over ben, deels vanuit mijn studies en werkervaringen 😅 )
Als je volume zodanig hard moet staan, om 'beleving' te creëeren, dan wordt het dringend tijd voor die bands om betere muziek te maken op een andere manier.
Ik was erbij tijdens My Bloody Valentine op Pukkelpop (dat was dan de aanleiding om strengere geluidsnormen te hanteren). Dat had weinig te maken met beleving als de helft van de tent gewoon wegvluchtte omdat het totaal onverantwoord was. En wat betreft in café's, de boetes zijn niet mals bij geluidsoverschrijding. Er zullen er zijn die het niet nauw steken, maar zij die beetje verantwoordelijkheidszin hebben, zullen de normen wel hanteren.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.374
3.396
Als je volume zodanig hard moet staan, om 'beleving' te creëeren, dan wordt het dringend tijd voor die bands om betere muziek te maken op een andere manier.
Ik was erbij tijdens My Bloody Valentine op Pukkelpop (dat was dan de aanleiding om strengere geluidsnormen te hanteren). Dat had weinig te maken met beleving als de helft van de tent gewoon wegvluchtte omdat het totaal onverantwoord was. En wat betreft in café's, de boetes zijn niet mals bij geluidsoverschrijding. Er zullen er zijn die het niet nauw steken, maar zij die beetje verantwoordelijkheidszin hebben, zullen de normen wel hanteren.
Het ding is meer dat een concert op 90dB zonder oordoppen totaal niet hetzelfde is als een concert op 110dB waar je dan 20dB afhaalt met oordoppen. Je hebt het fysieke aspect maar zoals ik zei ook allerlei technische aspecten, geluid dat zich anders gedraagt op bepaalde volumes, frequentiespectra van speakers, etc. Je kan dan wel zeggen 'als je daar op moet rekenen voor beleving, maak je geen goede muziek', maar dat vind ik veel te makkelijk. Volume kan een artistieke keuze zijn en ik vind dat er mogelijkheden moeten zijn om dat te faciliteren, mits omringende maatregelen die op een festival helaas meestal niet mogelijk zijn.

Zoals ik zelf ook al zei: zo'n band als MBV op Pukkelpop was waarschijnlijk onverantwoord, daar zijn we het gewoon over eens. Maar deze groep in een goeie zaal met goeie sensibilisering levert ook wel concerten op die mensen hun hele leven blijven koesteren. Sunn O))) weer als voorbeeld: zij kúnnen hun muziek niet opvoeren zonder dat extra volume omdat ze allerlei geavanceerde technieken gebruiken in combinatie met hun specifieke hardware. Daar zit heel wat kennis en experiment achter, als geluidsnerd vind ik dat prachtig en iets dat mogelijk moet blijven. Sunn gaan kijken op een normaal volume is gewoon geld wegsmijten.

Over de café's: daar gaat het vooral over hoe lang je blootgesteld wordt. Als je kijkt naar dat figuurtje op de vorige pagina bijvoorbeeld, zou het logisch zijn dat de normen daar nog een pak lager zouden liggen dan op een concert. Daarnaast denk ik dat er onder de cafébazen meer onverantwoordelijke mensen rondlopen dan onder de geluidstechnici van het soort bands waar we over aan het spreken zijn.
 

slyke

Geliefde act
9 jan 2018
1.823
1.046
Wat die beleving betreft kunnen festivals in België, in uitzonderlijke situaties, hogere geluidsniveaus hanteren, zoals 102 dB(A) LAeq,15min (wat dus een stuk hoger is dan de reguliere 100 dB(A) LAeq,60min).
Tomorrowland heeft zo bijvoorbeeld beargumenteerd dat de hogere geluidsnorm nodig is voor de beleving van elektronische muziek (en blijkbaar -wat ik eveneens heel vreemd vind- zijn lokale autoriteiten gemachtigd om uitzonderingen te verlenen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Thisso

Gebruikers die dit onderwerp bekijken